InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is een variabele hypotheekrente?

Wat is een variabele hypotheekrente?

Wat is een variabele hypotheekrente? Bij het afsluiten van een hypotheek, hebt u de keuze uit verschillende lengtes van rentevaste periodes. U kunt ook kiezen voor een variabele hypotheekrente. De maandelijkse lasten zijn dan afhankelijk van de ontwikkeling van de hypotheekrente. U kunt de volgende maanden wel geconfronteerd worden met sterk stijgende lasten, maar ze kunnen uiteraard ook zakken. De hypotheekrente die u moet betalen, bepaald voor een groot deel uw maandelijkse lasten. De meeste huizenbezitters met een hypotheek, zullen er voor kiezen om de hypotheekrente voor een bepaalde periode vast te zetten. Een variabele hypotheekrente kan ook voordelen bieden, maar neemt ook de nodige risico’s met zich mee.

In bepaalde situaties kan een variabele hypotheekrente uitkomst bieden. U kunt hiermee bijvoorbeeld de hypotheek voor een korte periode verlengen, om overstappen naar een andere bank mogelijk te maken.

Wat is een variabele hypotheekrente?

Door met de geldverstrekker een variabele hypotheekrente af te spreken, wordt er maandelijks gekeken naar de dan geldende hypotheekrente. Het percentage kan iedere maand verschillen, waardoor ook de te betalen bedrag aan hypotheekrente fluctueert. Bij een hypotheekschuld van € 300.000, moet u de ene maand € 812,50 betalen op basis van 3,25 procent, de volgende maand is de hypotheekrente bijvoorbeeld gestegen naar 3,45 procent en moet u gaan betalen: € 862,50.

Waarom kiezen voor een variabele hypotheekrente?

Een reden zou kunnen zijn om de lasten zo laag mogelijk te houden, want de variabele rente is over het algemeen lager dan een rentevaste periode. Een andere reden kan zijn, dat u op korte termijn een verlaging van de hypotheekrente verwacht. Indien dit werkelijk gebeurt, kunt u vervolgens alsnog de hypotheekrente voor een langere periode vastzetten tegen een lager tarief. Dit verschil kan de moeite waard zijn.

Wij gaan weer uit van een bedrag van € 300.000 aan hypotheek. Een rentevaste periode van 20 jaar, staat op dit moment op een rente van bijvoorbeeld 5,5 procent. U kiest eerst voor een variabele rente, omdat u een verlaging van de rente verwacht. De rente is de volgende periode inderdaad verlaagd. U kunt de hypotheekrente nu voor een periode van 20 jaar vastzetten tegen een percentage van 5,4 procent. Uw maandelijkse voordeel is 0,1 procent van € 300.000 = € 300 : 12 = €25. Dit voordeel behoudt u voor een periode van 20 jaar. Het totale voordeel bedraagt: € 300 x 20 jaar = € 6.000.

Er kleven risico’s aan de variabele hypotheekrente

De hypotheekrente kan natuurlijk ook gaan stijgen. In dat geval krijgt u het tegengesteld effect. Het probleem is dat niemand weet hoe de rente zich gaat ontwikkelen.

Kiezen voor de laagste lasten

In het geval de rente de komende jaren niet sterk gaat fluctueren, kan het lonend zijn om de variabele rente aan te houden. Het voordeel is dat u kunt profiteren van de lage variabele rente. Zelfs als de rente een paar procentpunten gaat stijgen, bent u nog steeds veel goedkoper uit als u het vergelijkt met de rentevaste periode van 5 tot 20 jaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart

Reageer op het artikel "Wat is een variabele hypotheekrente?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!