InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen: verzekering bij de aankoop van je huis

Verzekeringen: verzekering bij de aankoop van je huis

Verzekeringen: verzekering bij de aankoop van je huis Nederland is een land waar je veel verschillende verzekeringen hebt en ze ook bijna overal kan afsluiten. Wanneer heb je echt een verzekering nodig en bij welke verzekeringen kan je best zonder. In het tweede artikel van deze reeks de verzekeringen die vaak worden afgesloten bij de aankoop van een huis, bijvoorbeeld de levensverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de opstalverzekering en de inboedelverzekering.

Levensverzekering

Ook levensverzekeringen worden vaak afgesloten bij de aankoop van een huis. Soms om met de waarde van de polis je hypotheek te kunnen aflossen. Soms om er zeker van te zijn dat bij het overlijden van de verzekerde, de partner in de woning kan blijven wonen. Ook bij deze verzekering komt het vaak voor dat het afsluiten hiervan verplicht is vanuit de hypotheekverstrekker.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

De arbeidsongeschiktheidsverzekering, ook wel woonlastenbeschermer genoemd, is zeker niet overbodig. Deze keert namelijk uit als je arbeidsongeschikt wordt. Als je arbeidsongeschikt raakt, betekent dit vaak een enorm verlies van inkomen en deze verzekering kan dat maandelijks aanvullen, zodat u in ieder geval de hypotheek kan blijven betalen.

Opstalverzekering

Deze verzekering wordt vaak afgesloten bij de aankoop van een huis. Sterker nog: veel hypotheekverstrekkers hebben als voorwaarde dat deze verzekering wordt afgesloten. Deze verzekering is bedoeld voor de woning zelf, vaak exclusief de fundamenten. Als grondslag voor het verzekerde bedrag wordt de herbouwwaarde genomen. Deze verzekering keert uit bij brand, ontploffing en schade door inbraak (dus niet de gestolen spullen, die vallen weer onder de inboedelverzekering).

Inboedelverzekering

Deze verzekering is bedoeld voor alle spullen in je huis. Daarom is deze verzekering ook aan te raden voor mensen die een woning huren. Bekijk elk jaar of de hoogte van je verzekering nog wel klopt met de waarde van de spullen in je huis.

Brandverzekering

Deze verzekering bestaat uit de opstalverzekering én de inboedelverzekering. Indien je een brandverzekering afsluit, zijn de overige twee in principe overbodig. De brandverzekering geldt namelijk voor je huis en de spullen erin. De verzekering zal uitkeren bij brand, maar meestal ook bij inbraak, vandalisme en storm.

Tot slot

Het loont de moeite om de diverse verzekeringen qua premie en voorwaarden te vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeringen: verzekering bij de aankoop van je huis"

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Huis kopen
Schrijf mee!