InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wel of niet een tweede eigen woning

Wel of niet een tweede eigen woning

Wel of niet een tweede eigen woning Een tweede eigen woning is vaak ook uw droomwoning. Of uw tweede huis is een beleggingsobject en voor de verhuur, een vakantiehuis of vakantiebungalow. Maar wat betekent een tweede huis financieel, hoe kunt u een tweede huis financieren en wat is de definitie van een tweede woning volgens de Belastingdienst? Hoe behandelt de Belastingdienst bijvoorbeeld de aftrek van de hypotheekrente voor een tweede woning? De overwaarde van uw eigen woning kan als financiering van een tweede woning dienen en u als u het huis verhuurt, betaalt geen belasting over de huuropbrengst.

Wel of niet een tweede woning?

Een tweede huis in eigen land, Frankrijk, Spanje of ook steeds meer in landen als Turkije. Een 2e huis voor uw studerende kinderen of een pied-à-terre in de stad. Wat zijn dan de financiële gevolgen. Een half miljoen Nederlanders heeft inmiddels een tweede eigen woning. Voor alle duidelijkheid, de Belastingdienst definieert de tweede woning als een woning die u niet als hoofdverblijf gebruikt, in Nederland of in het buitenland.

Hypotheek en hypotheekrente tweede woning, financiering tweede huis

Voor de financiering van uw tweede huis kunt u gewoon terecht bij een Nederlandse bank. Ook als de tweede woning in het buitenland staat. Vaak zijn er in het buitenland ook samenwerkingsverbanden met Nederlandse banken. U dient wel te bedenken dat banken een tweede huis meestal slechts ten dele willen financieren. Als de woning in het buitenland staat, gaat men meestal tot maximaal 75% van de executiewaarde van de woning. U zult dus het niet gefinancierde deel uit eigen middelen moet voldoen. Bovendien zijn de rentetarieven voor tweede huizen bij Nederlandse banken 0.5 à 1 % hoger dan voor een eerste woning. Het spreekt voor zich dat deze twee factoren de aanschaf van een tweede woning al een stuk moeilijker maken. Het eventueel benutten van de overwaarde van uw eerste eigen woning kan wel, maar is fiscaal niet aantrekkelijk. Anderzijds geldt dat eigenwoningforfait alleen bij uw inkomen wordt opgeteld als de woning permanent tot het huishouden behoort en als hoofdverblijf ter beschikking staat. Dat is bij tweede woningen of verhuurde onroerende zaken en monumenten niet het geval, wat weer een fiscaal voordeel is.

Mogelijke extra inkomsten van een tweede huis

Een tweede woning kan u ook inkomsten opleveren. Door verhuur aan bijvoorbeeld expats of door de winst die u kunt maken bij verkoop van het huis. Eventuele winst bij verkoop heeft natuurlijk een speculatief karakter. U kunt uw tweede woning ook verhuren. Stel hiervoor een tijdelijk huurcontract op. Wees ook realistisch met de huur die u vraagt. Nog al eens wordt een berekening gemaakt op basis van de verhuur in het hoogseizoen, terwijl u ook op ander moment waarschijnlijk wilt kunnen verhuren.

Fiscus beoordeelt woning waar u woont, de definitie van een tweede woning volgens de Belastingdienst

De fiscus doorloopt een aantal stappen en zal zich de volgende vragen stellen:
  • stap 1: allereerst zal de fiscus nagaan of de woning werkelijk in uw bezit is;
  • stap 2: is de woning inderdaad een tweede woning en dus niet uw hoofdverblijf;
  • stap 3: staat de woning u op jaarbasis voor 30% of minder ter beschikking en ligt deze in Nederland;
  • stap 4: staat de woning u voor minder dan 30% ter beschikking of ligt de woning in het buitenland.

Is het antwoord bij stap 3 “ja”, dan wordt de woning in box 3 (dus niet box 1, zoals de hoofdwoning) in aanmerking genomen voor de WOZ-waarde die door de gemeente wordt vastgesteld; zo werkt dat bij de aanslag onroerend goed (WOZ). Is het antwoord bij stap 4 “ja”, dan wordt de woning in aanmerking genomen in box 3 voor de waarde in het economische verkeer. Dus niet in de fiscaal interessantere box 1, zoals geldt voor het huis dat dient als hoofdwoning. Het kan dus zeer interessant zijn om uw tweede huis voor minder dan 70% van de tijd te verhuren.

Overige fiscale aspecten tweede woning

Fiscaal interessant is nog hoe wordt omgegaan met de hypotheekrenteaftrek en de eventuele inkomsten uit verhuur. Welnu, de hypotheekrente voor de tweede eigen woning is niet fiscaal aftrekbaar, ook niet als deze (deels) is gefinancierd uit de overwaarde van uw hoofdverblijf. Daar staat tegenover dat de verhuur opbrengsten ook niet fiscaal belast zijn en u geen eigenwoningforfait betaalt.

Slot

Ook Duitsland kan interessant zijn voor een tweede eigen woning. De prijzen zijn daar namelijk nog relatief laag. Vele Nederlanders gingen u voor. U kunt uw woning ook verhuren, want de opbrengsten uit huur zijn bij een tweede woning fiscaal onbelast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2019?Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2019?Wilt u hypotheekrenteaftrek in 2018 en 2019 voor uw eigen woning, dan moet u uw lening wel doorgeven aan de Belastingdie…
Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Wie in 2018 of 2019 de eigenaar is van twee woningen zal zich ook afvragen wat dit fiscaal volgens de verhuisregeling be…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2019 en 2020Fiscale aftrekposten eigen woning 2019 en 2020Hebt u de fiscale aftrekposten voor 2019 en wilt u de mogelijkheden voor 2020 weten zodat u de woonlasten verlaagt en de…
Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019U kunt tijdelijk twee woningen in 2018 of 2019 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…

Reageer op het artikel "Wel of niet een tweede eigen woning"

Reacties

Mona, 08-09-2019 09:40 #161
Beste zeemeeuw,

Ik woon in een sociale huurwoning in Amsterdam en overweeg in te gaan op het aanbod maar weet niet of dat verstandig is.
Een oude mevrouw zonder erfgenamen bood me haar vakantiehuis aan in Portugal voor een zeer gering bedrag. Over een paar jaar ga ik met pensioen.
Mag ik een vakantiehuis kopen uit eigen middelen als ik in een sociale huurwoning woon?
Welke kosten kan ik verwachten?
Hartelijke groeten, Reactie infoteur, 12-09-2019
Beste Mona,
Om in een sociale huurwoning te kunnen wonen, hanteert de verhuurder een inkomensgrens en niet een vermogensgrens. Extra vermogen kan wel gevolgen hebben voor de huurtoeslag (als u die hebt). Een vakantiewoning in Spanje kost ook daar geld, doordat u gemeentelijke belastingen, verzekeringen, onderhoud en het vervoer erheen moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 01-09-2019 16:41 #160
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw snelle reactie. Ik zie dat ik vergeten was om te vermelden dat de vakantiewoning is gelegen in België.

Nu vraag ik mij af hoe ik de waarde in mijn IB moet opnemen. Neem ik de waarde in economisch verkeer op minus de tweede hypotheek (in België ter voorkoming van dubbele heffing) of neem ik de waarde in economisch verkeer op (in België ter voorkoming van dubbele heffing) en de 2e hypotheek als NLse schuld in Box 3.

Uiteraard heeft de 2e optie mijn voorkeur om zo de vermogenspositie te drukken.

Dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 03-09-2019
Beste daan,
Omdat de hypotheek op een andere woning rust dan de vakantiewoning, kunt u in België niet de hypotheek in mindering brengen op de economische waarde van de vakantiewoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 28-08-2019 17:01 #159
Beste,

Wij wonen in Amsterdam in onze koopwoning. Halverwege 2017 hebben wij de vakantiewoning van mijn schoonouders overgenomen en hiervoor een 2e hypotheek genomen op onze Amsterdamse woning.

Moet ik voor de waarde in Box 3 de economische waarde nu verminderen met deze 2e hypotheek of kan ik de hele economische waarde opnemen als buitenlands OG (ter voorkoming van dubbele belasting) en voer ik de 2e hypotheek als (NL-se) schuld in Box 3?

Beste Daan,
De economische waarde van de vakantiewoning is vermogen in box 3 en de tweede hypotheek op de eigen woning die voor de vakantiewoning is gebruikt, is een schuld in box 3. Uw eigen woning blijft gewoon in box 1:

https://financieel.infonu.nl/belasting/109172-geldlening-box-3-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fenna, 10-08-2019 10:10 #158
Hoi,

Gekke vraag, mijn partner (gehuwd) en ik zijn uit elkaar gegaan. Ik heb nu een duur huurhuis. Mijn partner en ik willen het gaan proberen maar middels een gehuwde latrelatie. Ik kan financieel gezien makkelijk een huis qua kosten alleen dragen. Het huis waar mijn partner in woont is een koopwoning en staat op beide namen.
Is het überhaupt mogelijk dat ik een huis op mijn naam kan kopen?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 12-08-2019
Hoi Fenna,

U kunt een woning op eigen naam kopen als daarvoor voldoende geld is. In 2019 is een huwelijk ook niet meer automatisch in gemeenschap van goederen:

https://financieel.infonu.nl/geld/181064-trouwen-in-2019-beperkte-gemeenschap-van-goederen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 07-05-2019 18:26 #157
Beste Zeemeeuw,
Blijkbaar heb ik een ontzettend zeldzame vraag, daar ik nergens geen informatie kan vinden betreft mijn specifieke situatie… Ik hoop dat u me kunt helpen.
Ik heb een koopwoning in Nederland met een deel aflossingsvrije hypotheek. Ik ben zelfstandig en wil een klein vakantiehuisje gaan huren (met adres) in Duitsland. Ik ga meerdere keren per jaar voor vakantie de eifel in en gezien de hotelkosten op jaarbasis vele malen hoger zijn dat de maandelijkse huur voor dit betreffende vakantiehuisje, lijkt me dit een geweldige oplossing.
Nu zit ik met de volgende vragen:
1)Ik heb begrepen dat ik me binnen twee weken na het tekenen van het huurcontract, moet in laten schrijven op het Duitse adres? Dan heb ik dus twee adressen.
2)Heeft dit belastingtechnische gevolgen?
3)Ben ik verplicht om in Duitsland een zorgverzekering af te sluiten?
Ik heb nog veel meer vragen, maar daar kom ik denk ik wel uit.
Alvast bedankt!
Mvg
Kim Reactie infoteur, 09-05-2019
Beste Kim,
Op zich kunt u twee adressen hebben waarbij het Nederlandse woonadres uw hoofdadres is. Wel kan er wat ruis op de lijn ontstaan. Zo kan de Duitse gemeente u vragen om een uitschrijfbewijs uit Nederland en kan er discussie ontstaan waar u nu werkelijk woont. Als u naar Duitsland gaat voor uw vakantie, is niet een aparte zorgverzekering in Duitsland nodig. Bespreek wel met uw Nederlandse zorgverzekeraar of u voldoende verzekerd bent voor Duitsland of dat er nog een aanvulling nodig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriede Groot, 29-03-2019 10:19 #156
Dochter heeft een mooi pandje in het centrum van Leiden. Ivm relatie verhuist zij naar zijn huis maar wil eigen huis nog niet meteen verkopen wegens emotionele waarde. Verhuren staat haar tegen, te veel 'gedoe'. Ondertussen studeert haar broer af en zoekt een huurwoning in Leiden.
Appeltje, eitje kan men denken. Maar dat is niet zo.

De bank moet zich houden aan de voorwaarden:
Verhuren is alleen voorbestemd aan eerstegraadsfamilie (ouders); broer is tweedegraads.
De hypotheek is maximaal 65% van de waarde van de woning in verhuurde staat.
De resterende looptijd van de hypotheek is minder dan 25 jaar.
Een aflossingsvrije hypotheek is niet toegestaan
Dochter gaat aan de slag.
De bank begrijpt de situatie alleen zij lopen tegen de maatregelen nr. 3 en 1 aan. Immers, de hypotheek duurt nu nog 25 jaar en 9 maanden. en het betreft een broer.
Dit duurt nu al weken.

Vraag:
Mogelijk is alternatief om als ouder dit pand te huren? (eerstegraads) en de zoon weer thuis te laten wonen?
De ouders hebben een eigen woning, afgelost. Wat betekent dit voor hun belastingen en zo ook voor dit gehele proces. Reactie infoteur, 29-03-2019
Beste Adriede Groot,
Als de ouders op het adres van uw woning staan ingeschreven, wordt hun eigen koopwoning een tweede woning die meetelt bij het vermogen in box 3 (vermogensbelasting). Staan ze hier niet ingeschreven en heeft de bank geen problemen met onderverhuur (ouders verhuren aan de broer), dan verandert er niet zoveel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aihnoa, 10-12-2017 11:27 #155
Beste,

Ik woon in België en ik heb hier ook mijn hoofdverblijfplaats, ik zou graag een tweede woning willen aankopen in Nederland als vakantiewoning. Ik zou graag een lening hiervoor willen afsluiten in een Nederlandse bank en niet in een Belgische bank gaat dit? Of gaat de bank dan eisen dat ik een hoofdverblijfplaats moet hebben in Nederland om te kunnen lenen in Nederland? Reactie infoteur, 12-12-2017
Beste Aihnoa,
Een Nederlandse bank in Nederland eist een woon- en verblijfplaats in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 16-06-2017 17:14 #154
Beste,
Ik woon met mijn vriendin in Amsterdam. Nu willen wij een 2e woning in Amsterdam kopen om deze permanent te gaan verhuren. Wij zijn echter benieuwd hoe dit zit in Amsterdam? Mogen wij zelf de huurprijs bepalen als wij deze 2e woning particulier verhuren, of zijn er bepaalde voorwaarden in Amsterdam en is er een maximale huurprijs waar wij ons aan moeten houden?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groet, Nick Reactie infoteur, 19-06-2017
Beste Nick,
Voor de huurprijs die gevraagd mag worden is het puntenstelsel van belang. Boven een aantal punten is de huurprijs vrij. Hoe mooier de woning, hoe meer punten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annemarie, 21-05-2017 21:28 #153
Hallo,

Ik woon in het buitenland maar wil graag voor mijn oude dag een appartement kopen in Amsterdam. Mijn zoon wil trouwens in Nederland studeren dus zou hij daar die jaren in kunnen wonen. Is het wel verstandig in Amsterdam een pied à terre te kopen? Reactie infoteur, 22-05-2017
Hallo Annemarie,
In Amsterdam kunt u prima een pied à terre kopen. Wel is de woningmarkt nog booming en zijn de woningen er niet goedkoop. In Amsterdam moet u zich ook afvragen waar u een appartement wilt kopen, in het centrum binnen de ring van de stad of meer aan de rand van de stad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicky, 16-05-2017 13:28 #152
Beste,

Ik heb in 2011 een appartement gekocht in Amsterdam. Samen met mijn vriend wil ik een ander appartement kopen, eveneens in Amsterdam. Graag zou ik willen weten is of het mogelijk is mijn eigen (eerste) appartement te houden en vervolgens te verhuren. Gelden er voor de gezamenlijke hypotheek van het nieuwe appartement (mijn tweede hypotheek, zijn eerste) andere regels voor het maximum van het te lenen geld op basis van het inkomen? Wij hebben wat eigen geld, maar lang niet genoeg om een van beide appartementen volledig af te betalen.

Graag hoor ik van u.

Vriendelijke groet, Nicky Reactie infoteur, 18-05-2017
Beste Nicky,
Als u al een hypotheek hebt op uw appartement, wordt een tweede hypotheek voor een andere woning zwaarder bekeken. Bovendien is voor de verhuur van een woning met hypotheek de toestemming van de bank nodig. Dit komt door het huurbeding in de hypotheekakte:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/134397-huurbeding-in-hypotheekakte-huis-ontruimd-ook-bij-airbnb.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mt, 01-04-2017 20:38 #151
Ik heb al een woning (geen hypotheek meer) en wil een nieuwe hypotheek afsluiten voor een aankoop van een 2e eigen woning die als hoofdverblijf zal dienen. De huidige woning verhuur ik. Is de hypotheekrente van de 2e eigen woning dan wel aftrekbaar? Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Mt,
Als de tweede woning uw hoofdverblijf wordt, gaat die naar box 1. De overwaarde op uw huidige box 1 woning kan ervoor zorgen dat uw hypotheekrenteaftrek relatief beperkt is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hb, 24-03-2017 00:14 #150
Ik wil met mijn schoonvader een appartement kopen van 100.000 euro. 2e huis is in box 3. Klopt het dat er nu geen vermogensbelasting betaald moet worden? Ik ben 50% eigenaar dus 50.000 euro en ik ben getrouwd dus dit valt binnen de vrijstelling. Of werkt dit anders? Reactie infoteur, 24-03-2017
Beste Hb,
Als u bent getrouwd valt 50.000 euro in 2017 binnen de vrijstelling als er verder geen ander vermogen in box 3 aanwezig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eddie, 11-03-2017 10:23 #149
Ik heb in maart 2016 een tweede huis gekocht en verhuurd. Moet ik hem dit jaar opgeven aan de belasting? Hoorde dat de peildatum 1 januari moet zijn. En dat ik hem dus pas volgend jaar moet opgeven. Reactie infoteur, 13-03-2017
Beste Eddie,
Uw tweede woning telt pas mee bij uw vermogen in box 3 vanaf 2017 (belastingaangifte 2018).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hein, 03-03-2017 15:04 #148
Heb een eigen huis vrij van hypotheek en nog spaargeld voor een tweede huis. Ben 56 jaar, is het verstandig om nog een tweede huis aan te kopen of kun je beter je spaargeld opmaken?
Hartelijke groet,
Hein Reactie infoteur, 05-03-2017
Beste Hein,
Een tweede huis wordt net zoals spaargeld door de fiscus gezien als vermogen in box 3 waarover u vermogensbelasting betaalt. Een huis kan in waarde stijgen, maar ook dalen. Daarom is het afhankelijk van uw persoonlijke situatie en wens (hoeveel risico wilt u lopen, hoe snel hebt u uw geld nodig, waar een tweede huis) wat u in 2017 het beste met uw spaargeld kunt doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mieke, 24-10-2016 12:30 #147
Hallo,
Wij willen met de overwaarde van ons huis, een tweede oude sociale huurwoning kopen. Die woning gaan wij het hele jaar aan mijn zus verhuren. Wij wonen er zelf dus nooit in. Hoe zit dat met de belasting? Is het dan een beleggingsobject?
En is het sowieso toegestaan om via de overwaarde een tweede huis te verhuren?
Hartelijke groet,
Mieke Reactie infoteur, 26-10-2016
Hallo Mieke,
Als u er niet zelf woont maar de woning verhuurt, is de waarde van de woning minus hypotheek vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannette, 12-10-2016 15:17 #146
Kan ik met mijn ex partner een appartement kopen voor mijn zoon, hij is student. En wat voor gevolgen heeft dat voor de belasting? En kan mijn zoon zelf ook geld inleggen, bv 10.000 euro. Of is het onhandig om met meerdere mensen een huis te kopen? Dan hoeven we namelijk geen hypotheek op te nemen. Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste Jeannette,
Als u een woning op uw naam voor uw zoon koopt, wordt dat voor u vermogen in box 3. Als uw zoon ook 10.000 euro inlegt, heeft hij als mede-eigenaar ook inspraak in wat u met de woning mag doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 17-09-2016 08:14 #145
Ik wil graag een 2e huis kopen in België. Ik kan dit huis ook zeker 100% verhuren. Ik wil het dus kopen om te verhuren. Ikzelf en mijn vrouw wonen en werken in Nederland. Hoe gaat dit in zijn werk? Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste Martijn,
Fiscaal gezien is in Nederland de woning minus hypotheek vermogen in box 3. In België zullen er ook gemeentelijke heffingen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans Borst, 12-09-2016 06:30 #144
Ik ben zzp'er en werk in Nederland. Mijn vrouw en kinderen wonen in een niet eu land, ik heb dubbele kosten, mijn levensonderhoud en dat van mijn gezin. Is dit laatste belasting technisch aftrekbaar? Reactie infoteur, 12-09-2016
Beste Frans Borst,
Neen, die dubbele kosten van levensonderhoud zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 06-09-2016 14:15 #143
Ik heb een eigen woning. Daarnaast een woning die ik verhuurd heb. Op beide woningen "zit" geen hypotheek. Waarom vraagt de fiscus jaarlijks in de aangifte, hoeveel huurpenningen ik heb ontvangen. Deze zijn toch onbelast. In feite gaat dat de fiscus toch niet aan. Reactie infoteur, 06-09-2016
Beste Henk,
Uw tweede woning is box 3 vermogen en daarvoor maakt het niet uit hoeveel huur u ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacob, 15-08-2016 23:18 #142
Goedendag,

Ik heb vandaag een voorlopig koopcontract getekend van een pand dat bestaat uit een onder woning (85m2) en een bovenwoning (128m2). In de Bagviewer staan deze woningen als 2 adressen geregistreerd. Echter bij het Kadaster als 1 perceel. Ik koop het pand in zijn geheel met 1 hypotheek en ga hier met mijn kinderen in wonen. Wat betekent dit voor mij mbt OZB en andere gemeentelijk heffingen? En heeft dit invloed op mijn hypotheekrente aftrek alszijnde 2e huis?

Gr Jacob Reactie infoteur, 16-08-2016
Beste Jacob,
Als de gemeente (belastingdienst woz) ook het pand als een geheel ziet, zijn er geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek. Als dat niet zo is, kunt u maar een deel als eigen woning opgeven. Neem hierover dus contact op met de gemeentelijke belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 10-07-2016 22:53 #141
Mijn partner en ik hebben een koopwoning in de randstad. Echter, ik werk 3 a 4 dgn. in een andere provincie en ben aan het onderzoeken of ik een huis voor doordeweeks en misschien in vakantieperiode erbij kan huren. Wij hebben een samenlevingscontract en vraag me af of dit gevolgen heeft voor de hypotheek? Ben ik verplicht mij in die gemeente in te laten schrijven? Want zo ja, dan wordt het een probleem met het samenlevingscontract. Het koophuis blijft immers hoofdverblijf. Reactie infoteur, 12-07-2016
Beste Sandra,
Als u een paar dagen in de week elders woont, maar er niet bent ingeschreven, verandert er voor de hypotheekrenteaftrek niets. Het is niet altijd noodzakelijk om u elders in te schrijven, de huurwoning is dan een soort van tweede woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 06-07-2016 05:21 #140
Ik werk en woon in het buitenland en ben dus belastingplichtig in het buitenland. In Nederland hebben we echter 2 huizen. Een van deze huizen verhuren we aan expats en dus geven we deze jaarlijks op als een tweede woning in box 3. Dat is de enige belasting die ik in Nederland betaal, de rest in het buitenland. De andere woning dient als onze verblijfplaats als we in Nederland vrienden en familie bezoeken. Deze woning dient dus als hoofdverblijf als we in Nederland zijn. De gemeente brengt ons forensenbelasting in rekening omdat we daar niet staan ingeschreven. De vraag die ik heb, is of ik deze woning toch ook in box 3 moet opgeven, en als dat zo is, dan is het voor mij onduidelijk hoe ik deze moet opgeven, omdat deze situatie niet wordt herkend in de keuzemogelijkheden in het online belastingformulier. Reactie infoteur, 06-07-2016
Beste Marco,
Een hoofdverblijf (box 1) is alleen mogelijk als u daar ook bent ingeschreven. In uw geval zijn beide woningen vermogen in box 3 (helaas).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cornelis, 15-06-2016 15:07 #139
Beste,

Als ik in België mijn vaste woonplaats heb, en ik geen inkomen genereer in Nederland (dus ook geen huuropbrengsten) maar daar wel een huis heb in NL (tweede huis), moet ik daar dan vermogensbelasting op betalen in Nederland? Is het correct dat ik toch altijd aangifte moet doen in Nederland?
En zo ja, waarom moet ik dit jaar bijna dubbel zo veel betalen tegenover vorig jaar?

Alvast hartelijk dank!
Mvg. Reactie infoteur, 15-06-2016
Beste Cornelis,
Uw tweede woning in Nederland geeft u in België aan (code 130 in vak 3), niet in Nederland. U betaalt wel onroerend goed belasting en gemeentelijke heffingen in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriaan Schelling, 22-05-2016 17:50 #138
Wij hebben een huurwoning in Nederland die ons hoofdverblijf is, het is een bewerkelijke woning en gezien onze leeftijd (75) kijken we uit naar iets meer comfortabel.
Ook hebben wij een tweede (koop) woning in Portugal (volledig eigendom, geen hypotheek) waar we regelmatig verblijven (overwinteren).
Wij komen ook heel graag in Belgie (Aalst) en hebben daar een leuk huur appartement gezien wat we graag willen huren en daar weekenden doorbrengen en misschien later als hoofdverblijf te gebruiken.
Hoe moeten wij dat zien belasting technisch en juridisch. Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste Adriaan Schelling,
Bepalend is uw hoofdverblijf waar u ingeschreven staat. Als België uw hoofdverblijf wordt, betaalt u in België belasting over uw pensioen uit Nederland en kunt u op basis van het belastingverdrag met België een dubbele belastingheffing voorkomen. Uw woningen elders worden tot uw vermogen gerekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 27-04-2016 12:07 #137
Wij hebben 10 jaar geleden een perceel gekocht met daarop een schuur met daaraan een boerenwoninkje. De schuur heeft als adres nr 13 en de boerenwoning nr 11. Nr 11 wordt door ons verhuurd als vakantiewoning en nr 13 wonen wij zelf. Theoretisch zijn ze beiden apart verkoopbaar. Echter dat was tijdens de aankoop geen optie omdat het als geheel werd verkocht. Als ik onder de 30% verhuur per jaar blijf, in welke box moet ik nr 11 dan zetten. Ik heb al jaren nr 11 in box 1 gehouden en heb dan mijn hypotheek verdeeld in vieren waarbij ik dan 1 vierde niet aftrek omdat dit rust op nr 11. Is dit een goeie en juiste manier van aangifte doen? En is dit handig of moet ik nr 11 gewoon in box 3 zetten, ik krijg dan zelfs nog meer belasting terug ook. Iets wat de belastingdienst trouwens standaard doet. Ik weet alleen niet wat voor gevolgen dit op termijn heeft. Reactie infoteur, 28-04-2016
Beste Paul,
De verhuurde boerenwoning nummer 11 hoort thuis in box 3 voor de waarde minus hypotheek van de boerenwoning.De huurinkomsten zijn belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karen van Mastrigt, 16-04-2016 23:26 #136
Wij bezitten een huis in Nederland. Hypotheek vrij en een huis in Frankrijk met een Fransee hypotheek. Op dit moment wonen wij in Azië. Alwaar ons hoofdverblijf is en zijn uitgeschreven in Nederland.
Wij gaan binnen kort terug naar Nederland vanwege een nieuwe baan aldaar. De baan houdt veel reizen naar het buitenland in. Minimaal 1 keer peer maand. Kunnen we eventueel Frankrijk als hoofdverblijf aanmerken. Zodat we de hypotheek rente in Nederland kunnen aftrekken?
Met vriendelijke groet.

K van Mastrigt Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Karen van Mastrigt,
U kunt in Nederland alleen de hypotheekrenteaftrek aftrekken als het hoofdverblijf in Nederland is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. van de Wal, 07-04-2016 17:30 #135
Heb een chalet op wielen. Waarde ongeveer € 90.000. Sta ingeschreven op een postadres daar ik 24 uur per dag mag recreëren maar niet wonen. Moet ik het chalet opgeven in box 3? Reactie infoteur, 08-04-2016
Beste F. van de Wal,
Als u er niet mag wonen, is het vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rehan, 03-04-2016 23:02 #134
Goeie dag,
Mijn moeder heeft een pand, zij woont zelf op de begane grond en 1 hoog.
Zij heeft 2 hoog en 3 hoog verhuurd ( zelfstandige woningen met een eigen ingang).
Valt 2 hoog en 3 hoog in box 3 als 2e woning? En dient zij over de huurinkomsten belasting te betalen?
Indien het wordt gezien als 2e woning, moet je de hypotheek lening dan ook verdelen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Rehan Reactie infoteur, 04-04-2016
Goeie dag Rehan,
Ja 2 en 3 vallen in box drie en over de huur hoeft uw moeder geen belasting te betalen. Aftrekbaar is alleen de lening voor zover die betrekking heeft op de begane grond en de eerste etage. Een verdeling naar vierkante meters woonoppervlak is dan gebruikelijk als de hypotheek niet specifiek voor 0 en 1 is afgesloten, maar voor het hele pand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 23-03-2016 10:44 #133
Goedemorgen,
helaas net met 54 jaar in de WW terecht gekomen. Hebben koophuis en daarnaast kleine vakantiewoning die we verhuren (wel opgave BTW ihkv kleine ondernemersregeling)

Overwegen nu om appartement erbij te kopen voor langere tijd verhuur. Ik lees iets over bedrijfsmatig verhuren dat dat van je WW kan worden afgetrokken!? Is dat in bovenstaande situatie zo? We zijn particulier en gaan naast eventueel appartement geen andere huizen bijkopen zien het als vermogensbeheer.

Dank voor reactie, Ron Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Ron,
Als u van verhuur uw vak maakt, is dat bedrijfsmatige verhuur dat wordt gezien als arbeidsinkomen. Dat lijkt me hier niet het geval.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angelica, 21-03-2016 18:12 #132
Hallo

wij wonen in Zwitserland en hebben hier een eigen huis (al sinds 2008). Wij gaan waarschinlijk vogende jaar terug naar Nederland, maar denken erover om misschien onze huis hier te houden en te verhuren, de hypotheque in dit huis laten staan en in Nederland een huis zonder hypotheque te kopen. Normaliter hier betaalt jij belasting over dat bedrag van het verhuur, maar hoe zit als wij wonen dus in Nederland, waar zou belast worden de income van verhuu huis? En is wel mogelik een huis te verhuren voor permanenet woning, dus geen vakantihuis? Onze kinderen willenterug naar Zwtserlnd voor de Studie, daarom het huis willen houden Reactie infoteur, 22-03-2016
Hallo Angelica,
Voor de Nederlandse Belastingdienst is de koopwoning waarin u in Nederland woont, uw eigen woning met hypotheekrenteaftrek. De woning in Zwitserland wordt dan uw tweede woning en vermogen gezien, waarvan de huur in Nederland fiscaal onbelast is. Er is een belastingverdrag tussen Nederland en Zwitserland waarmee een dubbele belastingheffing kan worden voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 20-03-2016 14:02 #131
Ik heb naast mijn eigen woning drie woningen die ik verhuur. box 3.
tellen de inkomsten die ik daaruit genereer mee voor een nieuwe hypotheek aanvraag voor een eigen woning? Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Nick,
Of uw huurinkomsten door de hypotheekverstrekker als inkomsten worden gezien, hangt van de situatie en van de bank af. Gaat het om een langdurige verhuur, dan is een bank of hypotheekverstrekker eerder geneigd om u meer hypotheek te geven, omdat daar structurele inkomsten tegenover staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andre, 10-03-2016 09:14 #130
Goededag,
ik woon in buitenland met gezin (uitgeschreven uit NL) maar heb ons eigen huis aangehouden. Inmiddels 2e huis gekocht met bedoeling daar te gaan wonen als wij over 3 jaar teruggaan. Ik kan eerste huis pas verkopen als we terug zijn. Ik moet natuurlijk vermogensbelasting betalen over beide huizen, maar zijn er nog meer addertjes? Reactie infoteur, 10-03-2016
Goede dag Andre,
Waar u op moet letten is of u ook in uw woonland hierover belasting moet betalen en een dubbele heffing kan worden voorkomen (wel als het een verdragsland van Nederland is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bero, 08-03-2016 18:35 #129
Beste informateur,

Mijn ouders hebben een eigen woning en hypotheekvrij. Zij willen mogelijk een tweede woning kopen (160.000 euro) en hiervoor 60.000 euro hypotheek nemen.

Vraag is met welke kosten zij rekening moeten houden wanneer zij de 2e woning aan mij willen verhuren m.b.t.:
- vermogensbelasting over de 2e woning
- inkomstenbelasting over huur
- hypotheekrente aftrek Reactie infoteur, 09-03-2016
Beste Bero,
Voor een hypotheek op een tweede woning is er geen hypotheekrenteaftrek. De woning komt in box 3 (vermogensbelasting), maar de huur is onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elca Stapensea, 01-03-2016 12:52 #128
Beste informateur,

Mijn tachtig jarige moeder wil haar huis waar nog een hypotheek van 30.000 op rust aan mij als enigste kind overdoen zodat zij het dan kan huren van mij en eventueel over een aantal jaar naar een kleine huurwoning kan, is dit belasting technisch een voordelige transactie? Waar moet ik rekening mee houden, op mijn eigen woning rust geen hypotheek meer. Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Elca Stapensea
Dit kan, u betaalt overdrachtsbelasting en een redelijke prijs. Als u te weinig betaalt, kan de fiscus dit als een gedeeltelijke schenking zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Msdb, 20-02-2016 19:21 #127
Beste, onze woning is een huurwoning. Nu willen wij graag een huisje in België kopen als tweede woning of een stukje grond in België om er een huisje op te bouwen. Wordt dit in een hypotheek gezien als eerste woning of als tweede woning aangezien ons hoofdverblijf in NL een huurwoning is. Bedankt Reactie infoteur, 22-02-2016
Beste Msdb,
Zolang uw hoofdverblijf in Nederland is, is de woning in België fiscaal gezien een tweede woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. W., 02-02-2016 17:00 #126
Beste,

Kan een bank t.b.v. een hypotheekaanvraag controleren wat de aanvrager al aan hypotheek/schuldenvrij vastgoed heeft?
(Bijvoorbeeld toegang tot kadastrale data?)

M.v.g.

B.W. Reactie infoteur, 02-02-2016
Beste BW,.
Ja, het Kadaster mag woondata (hypothekenregister) tegen kostprijs beschikbaar stellen aan bedrijven en banken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 29-01-2016 09:53 #125
Beste Zeemeeuw,

Ten eerste bedankt voor uw antwoord. Het feit dat ik dit samen met een vriend wil doen verandert ook niets aan de situatie?

Bedankt,
Groeten,
Jasper Reactie infoteur, 29-01-2016
Beste Jasper,
Ook als een vriend helpt, gaat het om de maatvoering. Een beetje opknappen mag gewoon, maar het moet niet te veel op extra werk gaan lijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 28-01-2016 13:13 #124
Hallo,

Ik wil samen met een vriend een 2e huis gaan kopen om te verhuren. Dit valt normaal gesproken in box3. Nu lees ik dingen over werkzaamheid waardoor het niet meer in box 3 zou vallen. Ik lees zelfs dat als je de voorbereidingen met derden doet, dit al onder werkzaamheid kan vallen.
Is hier sprake van als ik samen met een vriend hier aan wil beginnen? Mogen we wel zelf de woning opkappen? en dan bedoel ik schilderen en laminaat leggen bijvoorbeeld?

Bedankt,
Groeten,
Jasper Reactie infoteur, 28-01-2016
Hallo Jasper,
Activiteiten die een normaal vermogensbeheer te boven gaan kunnen worden gezien als een werkzaamheid waarbij uw activiteiten worden gewaardeerd als een belastbaar loon. De woning blijft overigens wel box 3 vermogen. Maar ja, niemand weet precies waar die grens ligt. Een beetje schilderen en laminaat leggen moet kunnen. De grens ligt meestal bij de vraag is het nog een hobby (u vindt schilderen leuk) of is het werk geworden, en is het een enkele dag of is het iets structureels (u handelt vaker in huizen in eigen beheer).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 20-01-2016 14:23 #123
Beste zeemeeuw,

Zou u mij kunnen vertellen of het mogelijk is hypotheekrenteaftrek te krijgen als mijn eerste woning waar 5 jaar een hypotheek op heeft gestaan is afbetaald en ik een tweede woning (met hypotheek) als eigen verblijf ga gebruiken? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Bas,
Dat hangt er van af. Als uw tweede woning uw eerste woning wordt met hypotheek, dan kan hypotheekrenteaftrek mogelijk zijn. Dit is afhankelijk van de waarde van de woning zonder hypotheek en de hoogte van de nieuwe hypotheek. Door de schuif treedt namelijk de bijleenregeling in werking waardoor de waarde van de woning zonder hypotheek uw hypotheekrenteaftrek op de andere woning zal beperken:

https://financieel.infonu.nl/belasting/112720-bijleenregeling-2018-en-2019-aflossingsplicht-hypotheek.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. M., 22-12-2015 15:53 #122
Beste Infoteur,

Wellicht kunt u mij helpen met de volgende case. Ik wil een tweede huis (woonboot) kopen in Amsterdam, als belegging. Volgens de regels van de fiscus voldoe ik aan de definitie van tweede woning. Deze woonboot wil ik meer dan 70% gaan verhuren aan toeristen, maar voor de verhuur van je woning in Amsterdam gelden allerlei regels. Echter deze regels gelden alleen als je hoofdbewoner bent? In andere een gemeente mag ik mijn tweede huis wel gewoon als vakantiehuis verhuren, hoe zit dit precies?
Alvast dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 23-12-2015
Beste A.M.,
Een gemeente kan eigen regels opstellen om bijvoorbeeld overlast te voorkomen of als men ziet dat er veel aan toeristen wordt verhuurd maar geen toeristenbelasting wordt afgedragen. Dit zal niet in elke gemeente in dezelfde mate spelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. M. Neering, 30-11-2015 15:18 #121
Wat ik nergens zie is dat bijvoorbeeld een woning gelegen in Spanje in een Nederlandse B.V. wordt ingebracht. Niet juridisch, maar economisch. De voorwaarden waaronder dit zou kunnen geschieden dienen uiteraard met de belastingdienst worden besproken. Het onroerend goed is verder onbelast. Het heeft te maken een liquiditeit-probleem.
Van belang is tegen welke waarde de inbreng dient plaats te vinden en hoe om te gaan met de kosten en opbrengsten. In dat geval kan ik mijn pensioenuitkering hervatten. De vraag is simpel "gebeurt dit in Nederland"

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 01-12-2015
Beste R. M. Neering,
Ja hoor, een juridische inbreng is mogelijk of een economische of gebruik en genot, verhuur. Het pand is wel belast alleen bepaald de wijze van inbreng waar e.e.a. belast wordt. Bovendien heft Spanje ook zijn eigen belastingen op onroerend goed naar plaats van vestiging van het onroerend goed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Silke, 24-11-2015 10:17 #120
Ik heb een huis in Nederland (met aflossingsvrije hypotheek, die ik overigens wel maximaal aflos momenteel), ik werk en betaal inkomstenbelasting in Zwitserland en woon in Italië (frontaliere zone). Ik denk erover om een huis in Italië te kopen (deels met een hypotheek die ik in 10 jaar volledig wil aflossen). Hoofdverblijf wordt het koophuis in Italië (nu is mijn hoofdverblijf reeds in Italië, maar in een huurhuis). Ik betaal momenteel geen belasting in Nederland, behalve de gemeentebelastingen die bij het hebben van het huis in Nederland behoren. Als ik hier in Italië een hypotheek afsluit, wordt mijn huis in Nederland dan mijn tweede woning? Hoe werkt dit met belastingen aangezien ik geen inkomstenbelasting in NL betaal (ook niet in Italië, maar enkel in Zwitserland aangezien ik in de grenszone in Italië woon (en blijf wonen ook als ik dit huis koop)).
Iets anders waar ik financieel rekening mee moet houden mbt mijn situatie?
Bedankt! Reactie infoteur, 24-11-2015
Beste Silke,
Uw huis in Nederland is voor u al de tweede woning, alleen uw hoofdverblijf verandert. Uw woning in Nederland zal vermogen zijn in het land van vestiging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jochem Meijer, 18-11-2015 14:26 #119
Ik ben ooit een fiscaal partnership met mijn zus aangegaan m.b.t. het aanschaffen van een woning. Nu woon ik al 7 jaar samen met mijn partner en willen wij (op mijn salaris) een eigen woning aanschaffen. Mijn zus betaalt al 7 jaar lang de hypotheek op de 1ste woning (alles gesitueerd in eigen land).

Gelden dan ook de boven genoemde regels of zijn er andere regels m.b.t. verhoogde rentetarieven en hypotheekreteaftrek?

MvG,
Jochem Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Jochem Meijer,
De regels uit het artikel zijn niet afhankelijk van een bepaalde rente of hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris de Jong, 17-11-2015 10:06 #118
Ik overweeg om vanuit mijn holding een tweede huis in Frankrijk te kopen en heb hier de volgende vragen over:
1. De aankoop vindt plaats vanuit een Nederlandse BV (holding). Moet er dan ook in Frankrijk aangifte vennootschapsbelasting worden gedaan? Er zal namelijk verhuur gaan plaatsvinden.
2. Is de eventule BTW over de aanschafprijs van de (bestaande) woning gewoon in Nederland fiscaal aftrekbaar, of is er geen BTW van toepassing? Reactie infoteur, 18-11-2015
Beste Chris de Jong,
Als de eigenaar van een woning in Frankrijk deze verhuurt en de huur is hoger dan circa 900 euro per jaar, dan is er in Frankrijk belasting verschuldigd over de huurinkomsten. Dit komt in mindering op de winst van de holding. Als de huuropbrengsten fors zijn (meer dan ruim 82.000 euro per jaar), is bovendien een inschrijving bij de Franse kamer van Koophandel verplicht als professioneel verhuurder. De Franse fiscus maak onderscheid tussen gemeubileerde en niet gemeubileerde verhuur (classificatiesysteem) en dat bepaalt of de huur inclusief of exclusief btw is. Op een nieuwbouwwoning betaalt u btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 13-11-2015 22:20 #117
Beste,

Mijn man en ik zijn bezig met een huis in Duitsland als 2de woning.
Mijn man wil zich laten inschrijven in een gemeente in Duitsland, hij houdt wel de Nederlandse nationaliteit.

Nu vraag ik mij af of hij dan nog recht heeft op hypotheekrenteaftrek in Nederland over ons hoofdverblijf. Ons hoofdverblijf staat in Nederland en mijn man blijft ook in Nederland werken daar veranderd niets aan.

Alvast bedankt

Groetjes

Joyce Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Joyce,
Als het verblijf in Nederland te koop staat, is er nog hypotheekrenteaftrek, anders niet:

https://financieel.infonu.nl/belasting/135208-tijdelijk-twee-woningen-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 03-11-2015 22:59 #116
Jacqueline,
Hartelijk dank voor uw uitleg op onderstaande vragen.
Ik heb nog enkele vragen n.a.v. uw uitleg.
Wordt de losstaande Mantelzorgwoning die ik ga verhuren gezien als (behorend bij) de hoofdwoning? Moet ik in onderstaand voorbeeld over de waarde van de twee, verhuurde, delen van mijn (hoofd)woning jaarlijks vermogensbelasting betalen omdat deze delen in box 3 vallen? en tellen deze verhuurde delen mee voor het huurwaardeforfait?
Kan ik voor de eventuele verrekening de percentages uitrekenen per m2 'ers van de totale oppervlakte? Kan ik de hypotheek van 90.000,00 volledig aftrekken of slechts 1/3 deel?
Hartelijk dank alvast voor uw uitleg.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline Reactie infoteur, 04-11-2015
Beste Jacqueline,
1. Of de losstaande mantelzorgwoning als onderdeel van uw woning wordt gezien, kunt u zien aan uw WOZ-beschikking. Als u voor de mantelzorgwoning geen aparte beschikking krijgt, is die kadastraal zeer waarschijnlijk onderdeel van de rest van de eigen woning.
2. De verhuurde delen tellen, als het om meer gaat dan de verhuur van een kamer, mee in box 3 en daarin betaalt u boven de vrijstelling van ruim 21.000 euro per persoon, vermogensbelasting. Daar staat tegenover dat de eventuele verhuuropbrengsten onbelast zijn. Het huurwaarde forfait is een percentage van de totale WOZ-waarde.
3. Ja u kunt een verdeling maken naar vierkante meters. Als de hypotheek voor de hele woning is afgesloten, verdeelt u ook die naar vierkante meters wel respectievelijk niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 30-10-2015 22:40 #115
Ik heb een eigen woning waarvan ik de bovenverdieping wil verhuren als zelfstandige woonruimte, het voldoet aan de regels hiervoor. Zelf woon ik volledig beneden. Ik wil een mantelzorgwoning in mijn tuin bouwen en ook verhuren. Ik voldoe aan de regels hiervoor. Alles vormt één adres. Wat zijn de financiële gevolgen? tellen de huurinkomsten als inkomen, moet ik deze opgeven bij de belasting? Ik heb een hypotheek van € 90.000,00 deze wil ik aftrekken van de belasting voor mijn deel van de woning (ongeveer 1/3 deel van het totale woonoppervlak) voor beide verhuurde delen wil ik geen hypotheekrente aftrekken kan dat?

Alvast dank voor uw uitleg.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline Reactie infoteur, 31-10-2015
Beste Jacqueline,
Om een eigen woning met hypotheek voor een deel te verhuren is toestemming van de bank nodig. Als u gaat verhuren gaat het verhuurde deel van de woning naar box 3 (geen belasting over de huur, geen hypotheekrenteaftrek) en blijft de rest in box 1 (met hypotheekrenteaftrek).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 29-10-2015 12:21 #114
Mijn vrouw en ik willen onze 2e woning in Duitsland, schenken/op naam zetten van onze zoon. De woning is hypotheekvrij. Zowel mijn zoon als wij wonen in Nederland. Mijn zoon geeft daarna (net zoals wij tot op heden hebben gedaan) de woning in Nederland op aan de belasting met verzoek om "aftrek ter voorkoming dubbele belasting". Aldus kunnen wij, gebruikmakend van de hoge Duitse schenkingvrijstelling, de woning schenken aan onze zoon. Kan dit zo maar of gaat dit in Nederland problemen opleveren met de belasting?

Dank voor uw antwoord!

Ruud Reactie infoteur, 31-10-2015
Beste Ruud,
In dit geval wordt de laagst toegerekende belasting verrekend met de verschuldigde schenkingsbelasting in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendrik, 22-10-2015 13:43 #113
Goedendag,

Ik ga samen met mijn partner een huis bouwen. De hypotheek zal in de vorm van een bouwdepot zijn. Nu willen we eigen geld inbrengen, de hoeveelheid hiervan is circa het bedrag wat de grond zal kosten. Is het voordelig voor ons om meteen de gehele grond uit eigen middelen te kopen en vervolgens op het huis een hypotheek af te sluiten?

M.v.g. Reactie infoteur, 22-10-2015
Goedendag Hendrik,
Als u voldoende spaargeld hebt dat u ook niet direct nodig hebt voor andere zaken, zal het kopen van (een deel van) de grond met eigen geld voordelig zijn omdat de hypotheekrente hoger zal zijn dan de spaarrente. U hebt bovendien minder vermogen in box 3. Maar het is ook onomkeerbaar in die zin dat u er niet later nog een hypotheek op kan afsluiten met hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjel, 15-10-2015 12:21 #112
Hallo
ik wil een tweede huisje kopen om te verhuren. Is het verstandig om hiervoor het grootste deel van spaargeld te gebruiken en de andere helft op afbetaling? Of beter zoveel mogelijk lenen? Reactie infoteur, 15-10-2015
Hallo Marjel,
Een tweede huisje valt in box 3 van de inkomstenbelasting, wat ook inhoudt dat de rente niet aftrekbaar is. Of u toch geld leent, hangt meer af van de vraag of dat een dure lening is, of u uw spaargeld beschikbaar wilt houden en hoeveel spaargeld u "over" houdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnout, 04-10-2015 13:50 #111
Goedendag,

Ik wil graag het volgende aan u voorleggen. Onze woning is vrij van hypotheek, nu willen wij een appartement aankopen en gaan verhuren, Financiering hiervoor zal dan zijn een hypotheek en eigen geld, verhouding 2/3 hypotheek en 1/3 deel spaargeld.
De hypotheek kan niet op het appartement, maar komt op de woning te liggen. hypotheekrente is dan niet aftrekbaar en de huurinkomsten zijn belastingvrij.
Volgens mij alsnog een verstandige keuze, huuropbrengst minus betaling rente.(bruto huur per maand 850 euro, netto ongeveer 725 euro)
Hypotheekvorm aflossingsvrij, rente 2,4% voor 10 jaar vast, na ongeveer 10 jaar willen we dan de woning verkopen en in het appartement gaan wonen, dan kan de hypotheek ook ineens worden afgelost.
Ik kan verder geen nadelen bedenken aan deze constructie. Hoe kijkt u hier tegen aan.

Met vriendelijke groet,

Arnout Reactie infoteur, 05-10-2015
Beste Arnout,
Dat kan, maar het appartement moet ook worden onderhouden. Het netto rendement zou dus best lager kunnen zijn dan u aangeeft. Bovendien staat niet elke bank toe dat een appartement met hypotheek wordt verhuurd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 24-09-2015 10:09 #110
Ik woon momenteel in het buitenland (buiten de EU) en overweeg een woning te kopen in Nederland. Dit zal functioneren als pied-a-terre en zal worden gekocht volledig met Eigen Vermogen (en hetgeen zal dus niet dienen als hoofdwoning). Kunt u mij vertellen wat de fiscale gevolgen zijn als ik terugkeer naar Nederland en een hoofdwoning aanschaf (anders dan de pied-a-terre)? Als ik vervolgens de pied-a-terre verkoop, ben ik op een of andere manier verplicht om de overwaarde opnieuw ergens in vastgoed in Nederland te investeren? En, welk belastingtarief zal op de overwaarde van toepassing zijn? Of, als ik besluit het aan te houden voor de verhuur is het wellicht handiger om een BV op te richten en de aankoop via een BV-structuur te doen (met het oog op aankoop andere woningen voor de verhuur)?

Hartelijk dank,

Daniel Reactie infoteur, 25-09-2015
Beste Daniel,
Zodra u belastingaangifte in Nederland moet doen, is de pied a terre vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Daar vervangt het in feite het spaargeld dat u in de woning steekt en anders ook zonder aankoop tot uw vermogen zou worden gerekend. Boven een vrijstelling van ruim 21.000 euro betaalt u in Nederland 1,2% over box 3. U bent niet verplicht om het geld bij verkoop te herinvesteren als u voor uw hoofdwoning geen hypotheekrenteaftrek nodig hebt. U hoeft de pied a terre niet in een bv te stoppen omdat de huur niet belast is, wel het vermogen. Het kan natuurlijk wel:

http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/120132-geld-lenen-van-eigen-bv-of-sparen-via-bv.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Majoor, 21-09-2015 12:27 #109
We hebben sinds 3 jaar een stuk grond met bouwvallen erop, we kunnen het verhuren voor 7 jaar en dan wil de verhuurder het overnemen. [Duitsland] Mijn zoon en ik zijn eigenaar ik ben AOWer en vallen in vrijgestelde eigen vermogen. Hoeveel % moet ik in Duitsland belasting betalen? Vrije voet huur 8354 euro? Wordt de huur in Nederland bij het eigen inkomsten opgeteld? Reactie infoteur, 22-09-2015
Beste Majoor,
Uw grond met stallen in Duitsland valt voor de economische waarde in box 3 van de inkomstenbelasting in Nederland, de particuliere verhuur is niet belast. Duitsland heeft geen box 3, maar daar worden deze inkomsten uit verhuur zelf belast voor zover ze hoger zijn dan 8354 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 22-07-2015 18:22 #108
Ik wil de graag weten wat de fiscale voor- en nadelen zouden kunnen zijn voor mijn ouders als ik in Italie mijn huis koop en de financiering/hypotheek op mijn naam laat zetten aangezien ik daar woon en werk en het huis als eigendom op naam van mijn ouders. Min ouders hebben beiden een pensioen en hebben mij al een "lening" gestort waar in de notaris akte geregistreerd staan in NL dat het voor de aankoop van een huis voor hun dochter is. Helaas moet ik door privè omstandigheden het huis op naam van mijn ouders laten zetten. Is dit ueberhaupt mogelijk en wat houdt dit allemaal fiscaal in? Reactie infoteur, 23-07-2015
Beste Sandra,
Als het huis op naam van uw ouders staat, is het voor hen vermogen in box 3. Over de waarde minus financiering betalen ze 1,2% belasting vanaf het jaar waarin dit per 1 januari hun bezit is. Dat zal in dit geval op zijn vroegst 2016 zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fiemie, 14-07-2015 12:27 #107
Beste infoteur,

Ik heb een huis gekocht met een vriend. Voor mij is het een tweede woning, voor die vriend zijn eerste. Hij gaat er in wonen. Kan ik mijn deel aan hem verhuren? Hoe ziet de belastingdienst die huur?

Alvast veel dank! Reactie infoteur, 14-07-2015
Beste Fiemie,
Als u niet zelf in dat tweede huis woont maar die vriend wel, kunt u uw deel aan hem verhuren en is die huur voor u belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Gerrits, 18-06-2015 12:46 #106
Binnenkort wil ik gaan samenwonen maar mijn eigen koophuis nog niet te koop of te huur zetten. Kan ik mij inschrijven op het nieuwe adres in een ander woonplaats zonder grote gevolgen? De bedoeling is om eerst te proeven van het samenwonen en ook de reisafstand.
Ben ZZP'er en mijn partner (met koophuis) ook.

Met vriendelijke groet,

B. Gerrits Reactie infoteur, 18-06-2015
Beste B. Gerrits,
Als u niet op het adres van het koophuis bent ingeschreven, kan dat gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek. Bovendien kan het gevolgen hebben voor uw zakelijke reiskosten, omdat het punt van vertrek een andere wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 14-06-2015 11:50 #105
Goedendag,
Ik wil een appartement met eigen middelen kopen om vervolgens te gaan verhuren, daarnaast wil een huis kopen mbv een hypotheek bij de bank om daar zelf te gaan wonen.
- Zal de bank mij deze hypotheek toewijzen (inkomen is hoog genoeg)?
- Kom ik gewoon in aanmerkelijk voor hypotheekaftrek?
- naast box 3 voor het appartement moet ik rekening houden met andere belastingen of is bv de huuropbrengst nog belastingvrij?
- zijn er nog andere regels/ voorwaarden waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor je antwoord
Gr. John Reactie infoteur, 15-06-2015
Goedendag John,
Voor uw eigen woning (hoofdwoning) hebt u hypotheekrenteaftrek. Het appartement is box 3 vermogen, is nooit uw eigen woning geweest en speelt geen rol voor de hypotheekrenteaftrek. De bank kan de hypotheek toewijzen, afhankelijk van uw inkomen, lasten, waarde woning en eigen inbreng. Als u het appartement als particulier verhuurt (het gaat niet om commerciële verhuur), is de huur onbelast en bent u niet btw plichtig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kevin, 13-06-2015 02:22 #104
Beste zeemeeuw,

Ik wil graag een grond kopen in België die op dit moment in het bezit is van mijn oma. Hierop wil ik in een later stadia (>3 jaar)ook gaan bouwen om daar mijn hoofdverblijf van te maken.
Ikzelf heb nu in Nederland mijn hoofdverblijf met lening lopen maar ben 100% werkzaam in België (grensarbeiderstatuut na 2003) en heb geen inkomen uit Nederland.

- Dien ik in Nederland rekening te houden dat de Belgische grond die ik aankoop onder box 3 zal vallen. België zal immers ook al belasting gaan inhouden op deze grond of ben ik hier verkeerd in?.

- Wat bij een verhuis naar België en behoud van het huidige verblijf om te verhuren? Dit verblijf wordt dan een 2de woning gelegen in NL, hoeveel belasting kan je hierop verwachten?

Bij voorbaat dank,
Kevin

Dank bij voorbaat,
Kevin Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Kevin,
Omdat u in Nederland woont en als uw baan in loondienst is en niet tijdelijk, dan doet u in Nederland belastingaangifte inkomstenbelasting. Kale onbebouwde grond is vermogen in box 3, bebouwde grond kan duiden op tijdelijk twee eigen woningen in box 1:

http://financieel.infonu.nl/belasting/91884-wonen-in-nederland-werken-in-belgie-en-belastingverdrag.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 10-06-2015 21:19 #103
Wij hebben een houten chalet op een huurkavel (net als een andere vragensteller). Wij betalen geen OZB. Hiervoor wordt de camping als geheel aangeslagen heb ik begrepen. De kosten worden verdisconteerd in het stageld. Wij weten wat het huisje ongeveer waard is in het economisch verkeer, maar hebben dus geen WOZ-waarde. Nu beweert een zogenaamde deskundige van het bestuur van de bewonersvereniging dat we dit huisje NIET voor de belasting hoeven op te geven. Is dit juist of niet? Reactie infoteur, 11-06-2015
Beste Marcel,
Als er geen WOZ-beschikking hebt, geeft u de economische waarde in box 3 op. Het is immers vermogen, alleen is de waardering wat lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 02-06-2015 20:38 #102
Beste Zeemeeuw, mijn vriendin en ik willen een stacaravan kopen op een camping in Belgie.
De caravan heeft een vaste standplaats en de grond wordt verhuurd. De aanschaf wordt eventueel gefinancierd via een Belgische bank. Is dit een Nederlands box 3 situatie, of vallen we onder de Belgische wetgeving?
Groet Piet Reactie infoteur, 03-06-2015
Beste Piet,
Als u in Nederland belastingplichtig bent, is dit voor de inkomstenbelasting een Nederlandse zaak. De lokale heffingen zijn een Belgische zaak. Of het box 1 of box 3 is, hangt ervan af of het ook uw vaste verblijfplaats wordt. Als het een extra verblijf is, is het box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lonneke, 25-05-2015 17:55 #101
Ik woon in Spanje en ben daar ook resident, ook fiscaal (heb eigen bedrijf). Ik heb een huis in Nederland samen met een expartner. Het idee is dat, als onderdeel van onze scheiding, ik dit huis op mijn naam krijg en dus ook de hypotheek.
Zijn er in Nederland mogelijkheden om als niet resident een hypotheek te krijgen voor een huis in Nederland?
Zoniet, zijn er in Spanje banken die een hypotheek verstrekken voor een huis in Nederland? In Spanje woon ik in een huurhuis. Het huis in Nederland is voor als ik daar ben.
Groet, Lonneke Reactie infoteur, 26-05-2015
Beste Lonneke,
Voor een hypotheek in het buitenland, hoeft u niet ook in dat land te wonen (resident te zijn). Uw inkomen en de waarde van de woning zijn vooral van belang voor de hypotheek die u kunt krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Huisman, 29-04-2015 17:40 #100
Wij hebben een houten chalet op een huurkavel op een recreatiepark.
Betalen gewoon toeristenbelasting en huisvuil enz.
Het chalet is alleen voor eigen gebruik.

Moet dit opgegeven worden bij de belasting?
Zo ja waar moet dat dan opgegeven worden? Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste Huisman,
De waarde van het chalet minus de hypotheek is vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koert, 09-04-2015 22:38 #99
Ik heb een eigen woning waar ieder jaar erfpacht op betaald moet worden. Deze trek ik af van de belastingen. Nu wil ik een nieuwbouwflat kopen als 2e huis voor de verhuur. Ook hier zit erfpacht op. Kan ik deze straks ook aftrekken of kan dat enkel voor mijn woonadres? (Net zoals je maar 1 hypotheek kan aftrekken). Reactie infoteur, 10-04-2015
Beste Koert,
Voor een tweede verhuurde woning is de erfpacht niet als hypotheekrente aftrekbaar. Wel kunt u de WOZ-waarde in box 3 verlagen:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/8072-wat-is-erfpacht-en-moet-je-erfpacht-afkopen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 08-04-2015 14:01 #98
Hallo,
Ik heb al een aantal jaren een appartement met een hypotheek hierop. Ik wil echter bij mijn vriendin gaan wonen die een huurhuis heeft. Het appartement is momenteel alleen te verkopen met een flinke restschuld. Is een hypotheek over te sluiten zodat ik het appartement kan verhuren (bijv. aan expats)? Hoe zou ziets in zijn werk kunnen gaan?
Bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 08-04-2015
Hallo Frank,
Banken zijn er in de meeste gevallen niet happig op dat een appartement met hypotheek wordt verhuurd en staan het meestal ook niet toe. Bij het oversluiten naar een andere bank, moet u dan ook wel zeker zijn dat u het mag verhuren, anders bent u nog niet zo veel opgeschoten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sabrien, 03-03-2015 14:54 #97
Ik ben in 2008 vanuit Duitsland naar Nederland gekomen en heb hier vorig jaar een huis gekocht, waar ik 100% in woon. Bovendien werk ik ook 100% in NL. In Duitsland hebben mijn ouders mij een aantal jaren geleden hun huis overgeschreven waar op dit moment nog een kleine hypotheek op loopt- ook op mijn naam. Nu betaal ik in Duitsland "Grund- Erwerbssteuer" voor het huis, maar moet het in Box 3 op gaan nemen als ik hier mijn aangifte zal doen. Ik heb geen inkomsten uit verhuur. Wordt het huis ook in Nederland nog een keer belast of is er een regeling zoals een belastingcontract tussen de beide landen?
Ben benieuwt op uw reactie. Bedankt! Reactie infoteur, 03-03-2015
Beste Sabrien,
De Grunderwerbsteuer is de overdrachtsbelasting die moet worden betaald bij overdracht van een onroerend goed en staat los van de inkomstenbelasting. Dat betekent dat het huis in Nederland gewoon in box 3 van de inkomstenbelasting valt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Regina, 05-01-2015 08:45 #96
Ik heb het bovenstaande artikel en de onderstaande reacties grondig doorgenomen, echter heb ik nog een vraag:
Ik woon samen met mijn vriend en wij hebben geen samenlevingscontract. Ook zijn wij geen fiscaal partners van elkaar. Mijn vriend heeft een hypotheek afgesloten op zijn naam. In de toekomst overweeg ik een huis elders in Nederland aan te kopen, als tweede woning (als uitvalsbasis tijdens mijn studie en daarna als weekendwoning). Inschrijving op die plaats is niet aan de orde voor mij.

Hoe regel ik dit met de belasting? Heb ik recht op hypotheekrenteaftrek? Welk gedeelte van de woning dien ik zelf te financieren? Ik heb namelijk gelezen dat banken slechts maximaal 75% van een woning die niet het hoofdverblijf vormt, hoeven te financieren.

Ik hoor het graag! Reactie infoteur, 05-01-2015
Beste Regina,
Als uw huis niet het huis is waar u hoofdzakelijk woont en bent ingeschreven, hebt u voor dat huis geen hypotheekrenteaftrek. Hoeveel eigen geld er nodig is, kan per bank verschillen en is mede afhankelijk van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maurice, 07-12-2014 00:47 #95
Ik heb de volgende vraag:

Ik ben getrouwd en heb een huis in Nederland met hypotheek dit huis staat alleen op mijn naam nu wil mijn partner een huis kopen in het buitenland (vakantiehuis) waarvoor ze een hypotheek (buitenland of Nederlandse hypotheek dat weten we nog niet) wil afsluiten en volledig op haar naam zal komen hoe word dit gezien? krijgt ze hier ook belasting teruggave op? Reactie infoteur, 07-12-2014
Beste Maurice,
Zolang jullie getrouwd zijn, kan er in de regel maar één woning zijn met hypotheekrenteaftrek. Tijdelijk is wel voor twee woningen aftrek mogelijk als het ene huis te koop staat en u binnenkort het andere huis gaat bewonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Dijk, 19-11-2014 08:37 #94
Wij hebben een time-out in onze relatie nodig en daartoe onderzoeken wij de mogelijkheid om naast onze eigen woning een appartement te kopen voor 1 der partijen. Er zijn vanaf dan ook 2 hoofdverblijven. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu heb ik enkele vragen hierover:
- kan de hypotheek op mijn man's naam worden afgesloten, dus niet op beider naam, zonder dat wij zijn gescheiden?
- is de rente hiervan dan wel fiscaal aftrekbaar voor mijn man? Reactie infoteur, 19-11-2014
Beste Van Dijk,
De rente is niet aftrekbaar voor uw man als hij daar niet woont. Als jullie onderling schriftelijk overeenkomen dat de ander een hypotheek op zijn naam mag afsluiten, kan een bank daarmee akkoord gaan (maar dat hoeft niet).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arie, 17-10-2014 16:58 #93
Goedemiddag Infoteur,

Ik wil met een vriend van mij samen een 2e woning gaan kopen als investering. Wij denken aan een appartement die wij dan willen verhuren. Wij hebben beide apart al een 1e woning gekocht waar wij hypotheek op hebben.

Nou heb ik hieronder gelezen dat wij geen belasting hoeven te betalen over de huuropbrengsten maar dat wij wel in box 3 belast gaan worden.

Mijn vraag is: Hoe werkt het als je een huis op 2 namen koopt? (wij hebben geen hypotheek nodig) Welke kosten zullen wij krijgen en wat zijn de fiscale gevolgen voor onze situatie? Moeten wij beide de helft van de WOZ waarde in onze box 3 optellen?

Alvast bedankt voor uw reactie,

Mvg,

Arie Reactie infoteur, 18-10-2014
Beste Arie,
Als u als particulier een huis verhuurt, is dat een tweede woning in box 3. Als meerdere personen dezelfde tweede woning kopen, telt de waarde van de woning mee in box 3 in de mate waarin u eigenaar bent. Zijn jullie beiden voor de helft eigenaar, dan telt voor u 50% van de waarde mee in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjon, 17-10-2014 11:02 #92
Ik koop samen met mijn man elk voor 50% een chalet.Kunt u mij informeren wat de fiscale gevolgen zijn als ik dit chalet(roerend goed) koop in mijn beheer bv en mijn man in zijn eenmanszaak Reactie infoteur, 17-10-2014
Beste Marjon,
Fiscaal moet worden bekeken of uw bv respectievelijk de eenmanszaak de aankoop op zakelijke gronden kunnen verantwoorden. Zoniet dan is het voor u beiden vermogen in box 3. Het kiezen voor de bv-beheer constructie is een extra veiligheidsconstructie die een eenmanszaak ontbeert. Als er wat fout gaat met de eenmanszaak, zal men ook bij u kunnen aankloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert Koning, 08-09-2014 09:51 #91
Beste infoteur, Wij wonen in Spanje in een afbetaald, eigen huis en zijn resident in Spanje, ook fiscaal. Wij hebben een appartementje in Nederland gekocht (geen hypotheek) en willen dat gaan verhuren. Wat zijn de fiscale consequenties hiervan in Nederland? Reactie infoteur, 08-09-2014
Beste Gert Koning,
U hebt dan in Nederland een tweede woning in box 3 van de inkomstenbelasting, wat inhoudt dat u 1,2% over de waarde van de woning minus de vrijstelling van ruim 20.000 euro per persoon, vermogensrendementsheffing betaalt. De huur is niet belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marietje, 03-09-2014 22:14 #90
Beste infoteur, Ik verhuur een zakenpand met woning aan mijn zoon. Het is altijd 1 nr.geweest, enkele jaren geleden heeft de gemeente er 2 nummers aangegeven vanwege veiligheid bij eventuele calamiteiten. Mijn vraag aan u is wanneer ik in de toekomst het pand aan mijn zoon zou verkopen of dat hij het later zal erven, valt het dan voor hem in box 1? Voor mij is het pand nu belast in box 3 zijnde 2de woning, is terecht. In 1956 is het zakelijke gedeelte aan de woning gebouwd, in 1975 nog een stuk aangebouwd. Graag uw mening, indien een gedeelte van het pand t.z.t.toch voor mijn zoon in box 3 zou vallen welke stappen kan ik nu reeds ondernemen? Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Marietje,
Twee nummers betekenen in de meeste gevallen twee adressen en twee verschillende WOZ-beschikkingen. Zij kunnen alleen box 1 zijn als er alleen een woonbestemming is en beide nummers kadastraal gezien en voor de gemeente als één geheel worden gezien. Er kan namelijk maar één eigen woning zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 17-08-2014 13:49 #89
Hallo,

Als we in Nederland een huurhuis hebben en in Spanje een appartement willen kopen en deze gedeeltelijk verhuren en zelf bewonen met vakanties. Kan dit dan? En hoe zit dat met de Belastingen? Ik heb gelezen dat je ook bij een Spaanse bank een hypotheek kan nemen. Of is dat niet aan te raden? Reactie infoteur, 18-08-2014
Hallo Anna,
1. Dat kan. Uw huis in Spanje is dan uw tweede woning waarvan de waarde minus hypotheek belast is in box 3 van de inkomsten belasting (1,2%).
2. Voor een hypotheek doet u er altijd goed aan om meerdere offertes aan te vragen. Bijvoorbeeld bij een buitenlandse bank en een Nederlandse. Zo heeft ook ABN AMRO een buitenland hypotheek voor Spanje:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/134985-de-buitenland-hypotheek-van-abn-amro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Rolink, 07-08-2014 14:22 #88
Hallo,

Ik krijg een woning geschonken door een familielid, deze woning zit aan de woning van mijn ouders vast en zal ook pas verkocht worden wanneer m'n ouders het huis ook willen verkopen (dan kan alles in één keer verkocht worden). Stel dat ik over 2 jaar ergens anders een huis ga kopen wat mijn 'hoofdverblijf' zal worden, welke kosten heb ik dan nog aan mijn leegstaande tweede woning waar geen hypotheek op zit?

Vriendelijke groet,
Rolink Reactie infoteur, 08-08-2014
Hallo M. Rolink,
De waarde van de woning wordt, als het uw tweede woning wordt, in box 3 van de inkomstenbelasting belast met 1,2%. Verder zijn er gemeentelijke lasten (riool, ozb) en waterschapslasten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yuki, 07-08-2014 11:14 #87
Dag,
Ons hoofdverblijf bestaat uit woning + berging. Op de berging is een woonbestemming gelegd. Het bouwvlak is gelijk aan de oppervlakte van de berging. Aan dit bouwvlak is een eigen nummer, xA toegekend. Er is sprake van een ongedeeld erf.
Wat zijn de gevolgen voor beoordeling hoofdverblijf/tweede woning en daarmee hypotheekrente-aftrek en WOZ bij de volgende opties: (ongeveer een derde van de berging willen we ombouwen tot woonruimte/woning)
1. we gebruiken het woondeel als uitbreiding van onze woonruimte en het andere deel blijven we gebruiken als onze (enige) berging.
2. onze zoon trekt in xA en het andere deel blijven we gebruiken als onze (enige) berging.
3. we verhuren xA en het andere deel blijven we gebruiken als onze (enige) berging.
Hoe regelen we dat in elk geval de resterende berging wordt beschouwd als behorend tot ons hoofdverblijf?
Zijn er andere zaken waar we alert op moeten zijn? Tips?
Alvast bedankt voor het meedenken. Reactie infoteur, 08-08-2014
Dag Yuki,
1. Belangrijk is om te weten hoe de berging tot nu fiscaal behandeld wordt, gegeven het eigen huisnummer. Is het onderdeel van de rest van het huis of wordt de berging apart fiscaal en door de gemeente belast.
2. Als het een fiscaal onderdeel is van het eigen huis, zal elk ander gebruik dan een woongebruik voor u of iemand uit uw huishouding betekenen dat de hypotheekrenteaftrek proportioneel kleiner wordt.
3. Als de gemeente huis en berging fiscaal apart behandelt bij de beschikking WOZ, kunt u de gemeente vragen om dat voortaan niet meer te doen maar het geheel samen te voegen (andere afbakening). Om een andere afbakening kan in ieder geval binnen zes weken na afgifte van de WOZ-beschikking via een bezwaarschrift worden gevraagd:

http://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-en-ozb-maak-bezwaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bernard de Roover, 31-07-2014 16:56 #86
Ik ben Belg (Franstalige), wonen en werken in België en ik moet mijn belastingen in België betalen. Ik ben van plan om een huis in Utrecht te kopen (voor het weekend en mijn vakantie - een vakantiehuis dus). Zal ik de "eigenwoningforfait” moeten betalen? De prijs van het huis is ongeveer € 215.000 EUR maar de WOZ-waarde is 259000 EUR (2012). In 2012 de eigenaar heeft betaald: 250 EUR (onroerende zaakbelasting), 300 EUR (aanslag waterschapslasten), 220 EUR (aanslag rioolrecht). Zou er nog andere belastingen te betalen? Reactie infoteur, 01-08-2014
Beste Bernard de Roover,
U hoeft geen eigenwoningforfait te betalen, maar wel de gemeentelijke lasten (onroerende zaakbelasting, huisvuil, riool, waterschap), 1,2% vermogensrendementsheffing en eventuele verzekeringen
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jansen, 26-06-2014 10:53 #85
Hallo,

In 2013 kreeg mijn moeder het bericht dat gezien haar aangifte 2012 geen aangifte hoefde te doen ondanks dat ze een tweede huis had. Diverse malen gebeld maar belastingdienst hield vol dat het niet nodig was. Nu krijgen we een brief om alsnog aangifte te doen. De aangifte is voorheen altijd door iemand anders gedaan. Daar we binnen 10 dagen aangifte moeten doen ga ik het zelf doen. Mijn moeder woont in Nederland en in een huurhuis. Ze heeft in Spanje wel een koopwoning, moet ik deze alsnog als 2e woning aangeven?

gr Mark Reactie infoteur, 26-06-2014
Hallo Jansen,
Ja die tweede woning is eigen vermogen in box 3 als het op 1 januari in haar bezit was. U maakt een schatting van de economische waarde en trekt daar de hypotheek vanaf. Dan is belasting verschuldigd over deze netto waarde minus de voor uw moeder geldende vrijstellingen in box 3:

http://financieel.infonu.nl/belasting/43699-belastingen-de-belastingvrijstelling-sparen-en-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jack, 04-06-2014 23:02 #84
Ik begrijp de 30 % regel niet zo goed zoals uitgelegd in uw tekst. Kunt u deze verduidelijken?
Meer specifiek:in welke situatie valt een woning dan wel in box 1 als je in de woning niet je hoofdverblijf hebt maar er toch af en toe moet verblijven cq. verblijft?
Dank u wel. Reactie infoteur, 05-06-2014
Beste Jack,
Als de woning u meer dan 30% ter beschikking staat. U kunt overigens maar één koopwoning in box 1 hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ralf, 01-06-2014 18:01 #83
Je hebt een tweede huis in het buitenland kunnen kopen en tevens het huis ook in het buitenland kunnen financieren. Deze financiering is door de waarde van het huis en tevens de huurinkomsten gedekt.
Dan moet je eraan denken, dat als je een ander huis in Nederland wilt kopen de huurinkomsten niet worden meegenomen als inkomen, maar de financiering wordt wel meegenomen als last. Dit kan betekenen, dat je in Nederland geen ander/of duurder huis meer kunt kopen. Erg vervelend. Heeft u een oplossing? Reactie infoteur, 02-06-2014
Beste Ralf,
Als de lening van de buitenlandse bank bekend is bij uw bank, wordt die inderdaad meegenomen om te beoordelen hoeveel u gegeven uw koopkracht en draagkracht nog kunt lenen. Anders niet (het is immers geen lening die bij het BKR staat geregistreerd),
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Buchner, 14-05-2014 13:17 #82
Ik wil voor mijn studerende dochter een appartement kopen, en heb daarvoor voldoende eigen middelen, dus geen hypotheek nodig.
Wat is de juiste constructie?
-Leen ik haar uit "mijn hypotheek" en koopt zij het appartement dus
-Koop ik het en huurt zij van mij.
- koop ik het en breng ik het onder in mijn eigen bedrijf? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Buchner,
1. Wat voor u de beste financiering is, hangt af van de waarde van het appartement, het inkomen van uw dochter en het soort bedrijf dat u hebt. Zij kan namelijk een hypotheek die zij onderhands bij u afsluit (annuïteit) als hypotheekrente opvoeren maar heeft daar pas profijt van zodra er inkomen is. Een huur is onbelast, maar u draagt wel de eigenaarskosten. En de financiering via uw bedrijf kan problemen als de aankoop voor u branchevreemd is en dus niet als zakelijk wordt aangemerkt.
2. Wellicht niet aan de orde (hangt ook van uw oogmerk af) is dat in 2014 tijdelijk de mogelijkheid bestaat om 100.000 euro belastingvrij te schenken voor de aankoop van een eigen huis:

https://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-2018-vrijstelling-eigen-woning-ruim-100000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Eijkenboom, 01-05-2014 13:02 #81
Mijn echtgenoot werkt in een andere plaats dan waar wij wonen, nu willen wij graag in de plaats waar mijn echtgenoot werkt een 2e woning huren voor door de week, weekends gewoon thuis. Zijn wij/hij nu verplicht om ons dan ook in die gemeente te laten inschrijven, ik blijf gewoon in ons eigenhuis. Reactie infoteur, 01-05-2014
Beste G. Eijkenboom,
Als het uw tweede huis is, bent u niet verplicht om u daar in te schrijven, maar sommige gemeenten en coörporaties verhuren alleen aan personen die ook in de gemeente zijn ingeschreven. U kunt overigens niet op twee plekken tegelijkertijd ingeschreven staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M@rco, 04-03-2014 17:14 #80
Wij hebben in NL een vakantiehuisje. Dit huisje is in eigendom, maar de grond word gehuurd. We krijgen van de gemeente waar we ingeschreven staan wel rekeningen voor afval etc, maar geen WOZ waarde. Mijn vraag is of dit huisje nu onder onroerend goed valt, en ik het dus in box 3 moet aangeven. De makelaar kon me helaas ook al niet verder helpen, U wel? Reactie infoteur, 05-03-2014
Beste M@rco,
Opvallend dat u geen WOZ-beschikking krijgt voor uw vakantiehuis, wellicht gaat deze naar de eigenaar van de grond. Hoe dan ook vertegenwoordigt uw huis een bepaalde waarde in box 3 en als er geen WOZ-waarde is, kunt u zelf een schatting maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees Vissers, 25-01-2014 16:56 #79
Wij huren in Nederland 2 kamers.En hebben in Turkije een appartement gekocht.
We verblijven in het totaal 8 maanden per jaar in Turkije en 4 maanden in Nederland.
Er zit geen hypotheek op het app. in Turkije.
Wordt dit als tweede huis gezien? Reactie infoteur, 25-01-2014
Beste Cees Vissers,
Als u in Nederland in het GBA bent ingeschreven en hier belastingplichtig bent, is de woning in Turkije uw tweede woning, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 25-09-2013 07:11 #78
Beste Zeemeeuw,
Wij willen de hypotheekvrije 2e woning gaan verhuren aan mijn nichtje en 2 vriendinnen. Wat is wijsheid: de volledige kamerhuur aan mijn broer doorberekenen, zodat hij het kan regelen met zijn dochter en haar vriendinnen, of aan alle drie de dames apart een kamerverhuur contract verstrekken? Of het pand aan mijn nichtje verhuren, zodat zij gebruik kan maken van de hospitaregeling? Of moet zij dan belasting betalen, omdat ze per jaar boven de vrijgestelde grens voor onderhuur uitkomt? Zelf willen we zo min mogelijk 'gedoe'. Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Jacqueline,
Het onderstaande artikel helpt je verder denk ik:

https://financieel.infonu.nl/belasting/108886-belastingvrij-verhuren-kamerverhuurvrijstelling-2017-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michel Bander, 24-09-2013 11:14 #77
Ik ben volledig afgekeurd en ontvang derhalve een IVA uitkering. Zouden eventuele opbrengsten uit verhuur van een tweede woning in Spanje gevolgen hebben voor mijn uitkering? Zo ja, zou dit ook gevolgen hebben als de tweede woning op naam van mijn vrouw staat? Reactie infoteur, 24-09-2013
Beste Michel Bander,
Huurinkomsten zijn inkomen maar geen arbeidsinkomen. Als u door de huur samen met het inkomen van uw vrouw boven het sociaal minimum komt, wordt een deel in mindering gebracht op de uitkering, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theelen, 25-06-2013 15:52 #76
Ik heb gehoord dat een chalet met wielen of een stacaravan niet als woning wordt gezien. Dit zou in een andere goedkopere box vallen. Klopt dit? Reactie infoteur, 25-06-2013
Beste Theelen,
Of een caravan of calet op wielen onroerend goed is, hangt vaak van de situatie af. Als het voor langere tijd op één standplaats staat, wordt het als onroerend goed gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Keegstra, 17-05-2013 22:01 #75
Ik ben in de bijzondere situatie dat ik naast mijn koopwoning een huis heb gehuurd. Ik ben zelf merendeels in de huurwoning en mijn vrouw in de koopwoning. Omdat ik ook gemeentelijke belastingen verschuldigd ben voor de huurwoning heb ik mij daar ook laten inschrijven in het gemeentelijk bevolkingsregister. Mijn vrouw en ik zijn fiscale partners en in gemeenschap van goederen getrouwd. Hoe zit het nu met de belastingaftrek van de koopwoning? Ik ben van mening dat omdat de woning in box 1 valt ik deze ook langer dan twee jaar nadat ik ben uitgeschreven uit het GBR kan blijven aftrekken. Maar is dat ook zo? Reactie infoteur, 18-05-2013
Beste Hans Keegstra,
Als bij de belastingdienst bekend is dat de koopwoning niet uw hoofdwoning is, vervalt uw hypotheekaftrek na twee jaar maar dat van uw vrouw niet. Anders wordt het als u weliswaar elders bent ingeschreven (moest van de gemeente wellicht) en het koophuis nog wel uw eigen woning is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 15-05-2013 22:41 #74
Beste Zeemeeuw,

Enige weken geleden heb ik het huis van mijn buurman gekocht. Nu wil ik de huizen doorbreken met als doel: wonen. Ik ben alleenstaand en woon alleen. Nu wil de gemeente geen vergunning voor onttrekking woningvoorraad verstrekken omwille dat er geen woningnood-situatie is (wanneer ik bijv. een gezin van 8 personen zou hebben en slechts 3 slaapkamers). Daarnaast kost een dergelijke vergunning bij deze gemeente een financiële compensatie van 10% van de WOZ waarde.

Ik heb gelezen dat er bestuurlijke boetes van EUR 18.500,- kunnen worden opgelegd indien ik toch het huis aan de woningvoorraad onttrek en doorbreek. Ook heb ik gelezen over 'gedwongen' in oude situatie herstellen en toevoegen aan de woningvoorraad in 2 maanden.

Ik wil simpelweg beide panden bewonen, financiering, gemeentelijke lasten of hypotheekrenteaftrek zijn geen probleem.

Kan ik de panden (percelen) zonder de gemeente op kadastraal niveau laten samenvoegen óf is er een constructie waarbij ik bijv. 'verhuis' naar het pand en vervolgens mijn 'oude' naastgelegen woning te koop zet, niet 'kan' verkopen.? (alleen kan ik nu nog steeds niets doorbreken). Ook heb ik gezien dat het in de meeste gemeenten verboden is een woning aan de woning voorraad te onttrekken door bijv. in diezelfde gemeente een huis te huren. Verhuren aan mijzelf is dus geen optie vrees ik.
Ik dacht evt. aan een optie waarbij mijn 'beheer BV' het pand koopt, echter mag dat (denk ik) niet volgens het bestemmingsplan. Ook dan is doorbreken nog een probleem.

Wat is hierin uw advies?

Met vriendelijke groet,
Jan Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste Jan,
1. Wat u ook bedenkt, uw gemeente wil kennelijk geen vergunning voor het doorbreken geven. Voor een dergelijke bouwkundige aanpassing is er een omgevingsvergunning voor nodig en het moet het passen in het bestemmingsplan.
2. Kadastraal samenvoegen is iets anders. Het Kadaster bekijkt of uw panden aan de eisen voldoen om kadastraal te worden samengevoegd. Zo moet de hypothecaire bezwaarheid van de panden gelijk zijn als er een hypotheek is. Anders gezegd, als er een hypotheek op een pand rust, moet een Kadastrale samenvoeging de zelfstandigheid van een pand niet aantasten (anders zullen bij een executieverkoop mogelijk beide panden worden verkocht).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 20-03-2013 15:33 #73
Beste zeemeeuw,

Ik heb een 2e huis op mijn naam staan, het huis wordt verhuurd en er rust geen hypotheek op. In 1998 is er een notariële akte van lening (met ouders) opgemaakt. Er wordt geen rente betaald. Ik ontvang de huur niet (mijn ouders). Waar breng ik de woning onder bij de fiscus? Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste Anna,
De (economische) waarde van deze woning hoort thuis in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andre Creemers, 12-03-2013 11:02 #72
Wij staan ingeschreven in Nederland krijg een wao uitkering uit Nederland. Hebben een woning gekocht in Duitsland zonder hypotheek, wordt dit nu door de Nederlandse belasting beschouwt als hoofdverblijf of vakantie woning wordt het huis als vermogen beschouwt? Reactie infoteur, 12-03-2013
Beste Andre Creemers,
Het huis waar u woont is uw hoofdverblijf. Dat is in dit geval in Duitsland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Wijdeveld, 04-03-2013 13:32 #71
Beste "Zeemeeuw".

Volgende vraag:
Sinds enige tijd een tweede huis in Frankrijk, mijn vrouw is van Franse afkomst.
Nu heb ik een VW die ik op Frans kenteken wil zetten
1. krijg BPM terug
2. geen wegenbelasting
3. Staat momenteel nog op de zaak dus aftrek loon.
We denken dat het Franse huis als eerste huis moet worden gekenmerkt.
Wat heeft dit verder voor consequenties? Kan dit uberhaupt?

mvg B.Wijdeveld Reactie infoteur, 04-03-2013
Beste B. Wijdeveld,
1. Punt van belang is waar u ingezetene bent of wordt en waar u belastingplichtig bent. Als dat Nederland is, is het huis in Frankrijk uw tweede huis. Als het Frankrijk is, wordt uw huis in Nederland uw tweede huis.
2. Als u uw auto exporteert naar Frankrijk kunt u voor een auto na 2006 een teruggave krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beertje, 27-02-2013 03:54 #70
Beste zeemeeuw,
Nog een vraag: het huis waar we nu wonen is op naam van mijn vriend en hij is daarmee eigenlijk hoofdverantwoordelijk voor de belasting van zijn huis. Zodra het buurhuis erbij komt, dat wij samen aanschaffen dan zijn wij samen verantwoordelijk voor die belastingen.
Wat gebeurt er dan met het benaderen vd gemeente als samenvoeging en een gezamenlijke taxatiewaarde woz voor beide huizen? (ter voorkoming van het zien als tweede huis). Naar mijn idee worden de belastingen dan toch als een geheel gezien?
Is het misschien daarom nodig om het ook juridisch ( kadastraal; van 2 perceelnrs 1 maken)samen te voegen? Wat is hierin uw advies? Reactie infoteur, 27-02-2013
Beste Beertyje,
Het beste neemt u hierover contact op met de gemeente. Als de gemeente bereid is het als één geheel te zien met één WOZ-beschikking bent u klaar. Helemaal zeker bent u als het Kadaster het geheel ook kadastraal samenvoegt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beertje, 27-02-2013 03:30 #69
Hallo,
Wij kopen het buurhuis. Nu vragen we ons af of een gemeentelijke samenvoeging en onttrekking (vergunning is reeds afgegeven) voldoende is om aan te tonen bij de belastingdienst dat het huis voor eigen bewoning is en samengevoegd gebruikt gaat worden. We hebben nl begrepen dat je het ook kadastraal (juridisch) kunt laten samenvoegen en de twee perceelnummers een kunt laten maken. Is dit een eis vanuit de belastingdienst of is de gemeentelijke samenvoeging voldoende om aan te tonen dat het niet gaat om een tweede woning? Reactie infoteur, 27-02-2013
Beste Beertje,
Als de gemeente het samenvoegt en voor het gehele gebouw een WOZ-beschikking afgeeft, kunt u het geheel opgeven als uw eigen woning in box 1 (als het uw hoofdwoning is natuurlijk).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan de Boer, 18-02-2013 13:32 #68
Beste Zeemeeuw,
Oma verblijft sinds 2012 in een verpleeghuis. Haar hypotheekloze huis wordt (om het bewoonbaar en courant te houden) kosteloos bewoond door kleindochter. Ivm nieuwe wetgeving met ingang van 1-1-2013 c.q. 'opeten eigen huis' en om te voorkomen dat eigenbijdrage voor oma E 2200, - per maand (!) gaat worden, willen de 3 dochters van oma het huis in 2013 bij de notaris op hun namen zetten. Volgens alle reacties zou dan voor de 3 dochters de volgende situatie ontstaan: eenderde deel van de WOZ-waarde van huis oma komt dan op hun eigen huurwaardeforfait (waardoor ze daarover belasting betalen) in box 1. Mogen zij dan, ingevolge de wet Hillen, de huurwaarde van oma's huis ook weer in mindering brengen (uitkomst mbt oma's huis dus 0) omdat er op oma's huis geen hypotheek meer zit? Wat is anders de meest gunstige oplossing? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Jan de Boer,
1. Oma mag als het huis leeg staat, twee jaar het huis beschouwen als eigen woning in box 1 van de inkomstenbelasting, terwijl ze in een verpleeghuis zit. Haar huis wordt dan niet als eigen vermogen in box 3 gezien. Wel als het huis wordt verhuurd.
2. Het huurwaarde forfait wordt alleen bijgeteld als het huis een eigen woning is, niet als het een tweede woning is.
3. De eigen bijdrage is gebaseerd op het inkomen van twee jaar terug. Wijzigingen in 2013 zullen normaliter pas in 2015 doorwerken in de eigen bijdrage:

https://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2017-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom Peters, 03-12-2012 23:08 #67
Beste Zeemeeuw,

Ik heb in 2010 een woning gekocht. Ik wil nu een 2e woning kopen en hier 4 appartementen in maken. Hypotheek 1e woning: € 165.000 geplande hypotheek 2e woning: € 100.000
1) Nou heb ik vernomen dat ik alleen een hypotheek krijg als ik mijn huidige woning in de verkoop plaats. Dat is op zich geen probleem. 2) Ook heb ik vernomen dat je de hypotheekrente voor 4 jaar mag aftrekken van beide woningen. 3) nu lees ik uit onderstaande antwoorden van jouw dat wanneer je huur ontvangt over de 2e woning dat je dan ook geen renteteruggave krijgt. 4) Waar moet ik nou belasting over gaan betalen? in box 3 (1, 2%?) Reactie infoteur, 04-12-2012
Beste Tom Peters,
1. De regels voor de dubbele aftrek van hypotheeklasten gaat op wanneer u een eigen woning in de verkoop zet, terwijl u een ander huis voor eigen bewoning hebt gekocht. U kunt in andere gevallen wel een hypotheek krijgen als de bank daarin meegaat, maar dan is alleen voor de woning die u zelf bewoont de hypotheekrente aftrekbaar. De hypotheekrente van een tweede woning die u verhuurt is niet aftrekbaar.
2. In box 3 komt terecht de woning die niet voor eigen bewoning is. Uitzondering hierop is dus de woning die voor eigen bewoning was, maar nu onverhuurd te koop staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Bouma, 31-10-2012 13:13 #66
Zeemeeuw dank voor uw snelle antwoord. Ik heb de appartementen inderdaad verbonden door een trap. Accepteert de belastingdienst het dan zeker wel? Volgt dit uit een artikel rechtspraak oid? Welke? Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Frank Bouma,
In beginsel volgt de gemeente het Kadaster, maar zodra u bezwaar maakt heeft de gemeente de vrijheid om het geheel als een eigen woning te zien. De gemeente kan ook een inspecteur sturen om te zien of het inderdaad één geheel is. Maar binnen die gemeentelijke vrijheid is niet elke gemeente even coulant.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Bouma, 31-10-2012 12:10 #65
Beste Zeemeeuw,

Helaas, de gemeente Amsterdam past de afbakening niet aan zonder fysieke en juridische samenvoeging. En toch gaat het om mijn (eerste) eigenwoning. Ligt de oplossing niet in de omschrijving van eerste woning die zegt dat als je het gebruikt als eerste woning, dat het dan (beide appartementen) als eigenwoning worden aangemerkt? Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Frank Bouma,
1. Amsterdam is vaak lastig in dit soort zaken. Die juridische samenvoeging is geen vereiste als de appartementen via elkaar te bereiken zijn.
2. Daar hebt u wel gelijk in, maar de belastingdienst van het Rijk volgt de belastingdienst van de gemeente en neemt die bedragen en gegevens gewoon over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jana, 30-10-2012 14:57 #64
Stel: ik werk niet meer in NL (werkloos enz) en het huis in NL wordt mijn vakantieadres (hoe wordt dit geregeld? ) - dan ben ik ook niet belastingplichtig in NL van het geschonken huis in SK?! Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Jana,
Als u in Nederland geen inkomen hebt en in Slowakije bent ingeschreven, bent u hier niet binnenlands belastingplichtig, ook niet voor het huis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jana, 30-10-2012 14:26 #63
Beste Zeemeeuw,
Van uw antwoord uitgaand: als ik daar (geschonken huis in SK) ben ingeschreven, wordt het niet als het 2e huis beschouwd, en hoef ik er geen belasting in NL over betalen! Hoe wordt de tijd van het verblijf (in 1 of ander huis) gemeten en überhout gecontroleerd? Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Jana,
1. Klopt helemaal.
2. Maar dan moet u niet en daar en hier zijn ingeschreven.
3. Als u in Nederland belastingplichtig bent en hier inkomen hebt, kan controle plaats vinden. Dan moet Nederland uw vakantieadres zijn en niet Slowakije.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jana, 30-10-2012 13:40 #62
Beste Zeemeeuw,
U schrijft in uw antwoord:… "als u ook in Nederland belastingplichtig bent en als het uw tweede huis wordt." Wat is de definitie van het 2e huis? Ik heb een vast verblijf daar (in het buitenland). Is dat toch niet een ander geval dan als een Nederlander een 2e huis heeft? Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Jana,
Een tweede huis is een huis waar u niet bent ingeschreven en wat niet uw hoofdverblijf is, omdat u gedurende langere tijd ergens anders woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jana, 30-10-2012 12:11 #61
Beste Zeemeeuw,
Mijn ouders willen mij hun huis in Slowakije schenken. Ik ben Slowaakse (wonende in NL; met een dubbele nationaliteit) met een vast verblijf nog steeds in Slowakije. Zou ik daar een vermogenbelasting (1, 2%) over moeten betalen in NL? Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Jana,
De economische waarde van het huis in Slowakije minus hypotheek geldt hier als vermogen als u ook in Nederland belastingplichtig bent en als het uw tweede huis wordt. Nederland en Slowaijke hebben wel een belastingverdrag om dubbele belasting te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Bouma, 28-10-2012 15:07 #60
Beste Zeemeeuw, de twee appartementen blijven afzonderlijk. In Amsterdam zijn voor samenvoeging kosten gemoeid, daarom doe ik dat niet. Ik vraag het dus niet aan. Gelden beide appartementen dan toch als eerste woning? Reactie infoteur, 29-10-2012
Beste Frank Bouma,
1. Als u bij de gemeente aangeeft dat de twee appartmenten voor de WOZ bij elkaar horen en de gemeente gaat daarmee akkoord. is dat voor de belastingdienst van het Rijk voldoende.
2. Bij de beschikking WOZ in het voorjaar kunt u altijd bezwaar maken. Een grond voor bezwaar is een verkeerde afbakening. Op basis van de afbakening kunt u aangeven dat de twee appartementen bij elkaar horen. Sommige gemeenten doen dat ook met terugwerkende kracht:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-en-ozb-maak-bezwaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank Bouma, 19-10-2012 13:27 #59
Mijn woning bestaat uit twee appartementen boven elkaar die ik heb verbonden door een trap. Het ene is ons verblijf qua kamer, keuken etc, de ander als slaapverblijf. Nu heb ik begrepen dat dat als geheel dan als eigen woning mag worden aangemerkt. Dus ook met alle lusten en lasten. Waar kan ik vinden dat de fiscus dit feitelijk zo behandelt? Waar staat dat twee appartementen beide als eerste woning kunnen worden aangemerkt? Welke (wet-?)tekst kan ik in mijn belastingdossier stoppen zo dat ik rustig kan slapen (in het bovenste appartement)? Reactie infoteur, 19-10-2012
Beste Frank Bouma,
Dit regelt u met uw gemeente bij de vaststelling van de WOZ-waarde. Daarbij wordt altijd gevraagd of de afbakening van het onroerend goed juist is. Als uw twee appartementen boven elkaar voor u een geheel zijn, kunt u de gemeente vragen ze samen te nemen. De belastingdienst neemt dat over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. M. Hogaarts, 10-09-2012 10:30 #58
In het eerste stuk staat een tweede eigen huis, maar hoe zit het dan met een huurwoning in Nederland en een eigen huis in Frankrijk? Waar val je dan onder? Reactie infoteur, 10-09-2012
Beste J. M. Hogaarts,
Als uw huurwoning in Nederland uw hoofdwoning is, is het huis in Frankrijk uw tweede huis voor de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert Paulson, 22-08-2012 21:37 #57
Op dit moment heb ik een woning met een hypotheekschuld van ongeveer 200k. Ik heb dit huis voor de helft gefinancierd via mijn ouders (zodat ik relatief veel af kan trekken, maar de jaarlijkse schenking compenseert dit ruim). Ik ben van plan om een 2e woning (van ongeveer 210k) te kopen en deze wekelijks te verhuren aan toeristen. Mijn vragen zijn als volgt.

1) Hoef ik de inkomsten die ik krijg door de verhuur van mijn 2e woning dus niet op te geven aan de belastingdienst? (ik betaal immers al belasting over de waarde van het 2e huis, alhoewel ik er een hypotheek voor moet afsluiten)

2) Wat zou de beste fiscale constructie zijn voor een hypotheek van voor mijn 2e huis? De "Familie-hypotheek constructie" werkt volgens mij niet bij een 2e huis. Zijn er misschien mogelijkheden wanneer ik het huis laat kopen door een eigen BV? Wat is de beste fiscale constructie?

mvg

Robert Reactie infoteur, 23-08-2012
Beste Robert Paulson,
1. Het verhuren van een tweede huis als particulier is onbelast, maar als de verhuur een zakelijk karakter begint te krijgen, betaalt u over de inkomsten wel belasting. Een keertje verhuren aan een toerist hoeft geen probleem te zijn, maar structurele verhuur aan toeristen zal als een zakelijke activiteit worden gezien. Bovendien is vaak een vergunning nodig in verband met de brandveiligheid.
2. De hypotheekrente van een tweede huis is niet fiscaal aftrekbaar.
3. Met verhuur en aankoop vanuit een bv wordt het geheel zakelijk en is btw verschuldigd. Voordeel is wel dat de kosten aftrekbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 19-08-2012 13:11 #56
Wij zijn van plan ons buurhuis te kopen als uitbreiding op onze huidige woning. Ik vraag me af of voor het opvoeren van dit tweede huis in box1 naast een bouwkundige samenvoeging ook per se een kadastrale samenvoeging noodzakelijk is. Dit lijkt me een hoop gedoe en ik zou het liefst beide WOZ waarden optellen (ik realiseer me dat dat wat onvoordeliger is). Is dit een voor de hand liggende manier om aan te tonen dat het geheel ons hoofdverblijf is of is het ook een wettelijke verplichting? Reactie infoteur, 20-08-2012
Beste Pieter,
Als twee panden zijn verbonden en samen uw hoofdverblijf zijn, kunt u de gemeente vragen om de panden als een geheel te zien. Daar rolt dan één WOZ-waarde uit die ook voor de inkomstenbelasting geldt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sarah, 01-08-2012 13:14 #55
Wij zijn verhuisd maar ons oude huis is nog niet verkocht. Een collega van mij heeft zijn huis veel eerder verkocht (en een nieuwe elders gekocht) dan verwacht en wil nu voor hooguit 9 maanden (maar korter als we het eerder kunnen verkopen) ons huis huren voor een aantal dagen per week voor haar werk.
- De leegstandswet komt niet in aanmerking omdat die voor min. 6 maanden is.
- Ik weet niet of we het aannemelijk kunnen maken dat we de woning zelf weer nodig hebben na verhuur als we een eenmalige huucontract opstellen voor 9 maanden. (en die kunnen we niet tussentijds opzeggen)
- Wat zijn de mogelijkheden/voorwaarden voor het als vakantiewoning/pied-à-terre verhuren aan hem en wanneer bouwt diegene toch huurrechten op? (zou je bvb alleen weekdagen verhuren en kan je dan wel meerdere contracten achter elkaar hebben, of moet je dan tussendoor in het weekend het huis aan iemand anders verhuren? Reactie infoteur, 01-08-2012
Beste Sarah,
Dit gaat niet lukken, immers:
a. hiervoor komt geen vergunning op basis van leegstandswet;
b. het is geen tussenhuur met een zelf terugkeren naar de woning;
c. verhuur voor bepaalde tijd geeft huurder minimaal recht op nogmaals een dergelijke periode van huur;
d. het is geen hospita verhuur van een kamer;
e. als er een hypotheek is, is er toestemming van de bank nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke Bakker, 31-07-2012 15:50 #54
Hallo, Ik wil graag een vakantiehuisje op een camping kopen. Het kost 18.000 euro en dat kan ik betalen, ik heb verder geen hypotheek nodig.
Wat betekent het voor de belasting? Moet ik belasting betalen over het huisje? Ik wil er in het weekend en in de vakanties in wonen en eventueel verhuren om de sta kosten van de camping te dekken.
Groeten, Anneke Bakker Reactie infoteur, 31-07-2012
Beste Anneke Bakker,
Uw vakantiehuis is dan een tweede woning waarvan de waarde meetelt in box 3 van de inkomstenbelasting. Als u het verhuurt, is de huur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Super, 04-06-2012 15:43 #53
Mijn woning is bijna, middels een spaarhypotheek afgelost. Kan ik het vrijkomend kapitaal bijv. gebruiken voor een andere woning en mijn huidige woning verhuren? Ik hoorde van iemand dat ik namelijk niet verplicht ben om met het vrijkomend kapitaal mijn hypotheek in te lossen. Of weet u mischien een andere (fiscaal betere) manier.

M.v.g. E.Super. Reactie infoteur, 04-06-2012
Beste E. Super,
Waar u op moet letten is dat de uitkering van de spaarhypotheek maximaal belastingvrij is als het geld wordt gebruikt voor de aflossing van uw eigen huis (hoofdwoning). Als het geld wordt gebruikt voor een tweede woning of iets anders, dan is dat deel fiscaal belast:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/90628-vrijstellingen-box-1-en-box-3-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 18-05-2012 23:06 #52
Wij wonen op begane grond en het appartement boven ons is leeg komen te staan. Wij willen dat er graag bij kopen. We zijn van plan om de appartementen samen te voegen. Kunnen wij onze overwaarde van ons huidige woning gebruiken voor de financiering van dit appartement. Reactie infoteur, 19-05-2012
Beste Linda,
Als u de bank aangeeft dat de twee appartementen worden samengevoegd, zullen beide delen samen uw eigen woning zijn, waarvan de hypotheekrente volledig aftrekbaar is. De bank zal dan bekijken hoeveel extra hypotheek er mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ge, 06-05-2012 20:46 #51
Ik kan de garage van de buren (eigen perceel) kopen welke grenst aan mijn perceel. Dan kan ik vervolgens de twee percelen laten samenvoegen om een hypotheek te kunnen nemen op deze garage. Volgens mij zou de garage dan bij de hoofdbewoning komen te rusten: dus aftrekbaar. Klopt dit? Of kan ik de percelen netzogoed gescheiden laten?
Als mijn veronderstelling juist is moet dan de notaris direct de percelen samenvoegen bij overdracht? Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste Ge,
Als de garage door samenvoeging op het perceel staat waarop ook uw eigen huis staat (hoofdbewoning) is de rente op de lening voor de garage fiscaal aftrekbaar als hypotheekrente. Dit kunt u direct bij de overdracht regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carmen, 11-04-2012 09:26 #50
Ik zit erover naar te denken als, Duitse in Nederland wonend, een huisje in Duitsland te kopen zonder hypotheek, dus contant betalen. Hier gaat het om een huisje waar nog jaren op vakantiebasis restauratie werk aan besteed moet worden. Hoe zit het in dit geval met de belastingdienst. Hier in NL hebben wij geen koopwoning en wonen op huurbasis. Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen en het zijn twee minder jarigen kinderen, 17 en 16 jaar in huishouding. Financiële mogelijkheid wordt gesteld door schenking van mijn ouders. Hoe wordt dit huis eventueel berekend bij NL Belastingdienst, welke gevolgen zou het kunnen hebben voor eigen inkomen door werk en eventueel studiefinanciering kinderen? Zou het fiscaal aantrekkelijk zijn of juist niet? Reactie infoteur, 11-04-2012
Beste Carmen,
1. Uw huis in Duitsland valt dan in box 3 van de inkomstenbelasting als vermogen en niet tegen het belastingtarief dat geldt voor uw inkomen. Wel neemt het toetsingsinkomen toe met 4% van de waarde van de woning in het jaar waarin het huis per 1 januari in uw bezit is.
2. Daardoor kan het fiscaal voordeliger zijn om de aankoop uit te stellen tot 2 januari van een jaar.
3. Een schenking is ook vermogen. Als u de schenking hebt ontvangen, maakt het geen verschil op u dat geld op uw spaarrekening zet of dat u daarmee een tweede huis koopt.
4.Bovendien kan het zo zijn dat schenkbelasting over de schenking moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bob, 02-04-2012 17:09 #49
Mijn vriendin is Hongaars en heeft haar eigen huis Hongarije. Zij woon met mij samen in Nederland in mijn huis. Nu zijn we nog geen fiscaal partner, maar we willen ivm pensioensrechten een samenlevingsovereenkomst afsluiten. Dan worden we fiscale partners. Heeft het huis van mijn samenlevingspartner invloed op mijn belastingafdracht? Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste Bob,
Nu is het huis van uw vriendin en is zij verantwoordelijk voor de belasting van haar huis. Dat blijft ook zo als u niet in gemeenschap van goederen trouwt en als niet in het samenlevingscontract wordt opgenomen dat jullie vermogen en schulden gemeenschappelijk zijn:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/92508-wat-is-een-samenlevingscontract.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 28-02-2012 22:38 #48
Ik bezit een eigen woning in Nederland. Nu heb ik er een jaar geleden een 2e woning bij gekocht, na splitsing en verbouwingen zit hier een aardige(geplande) overwaarde op.
Wordt deze overwaarde belast na verkoop van het pand? Reactie infoteur, 29-02-2012
Beste Jaap,
De overwaarde van uw huis wordt niet extra fiscaal belast na verkoop. De overwaarde komt net zoals het tweede huis zelf wel waarschijnlijk terug in box 3 van de inkomsten belasting per 1 januari aanstaande:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/8961-belasting-betalen-over-overwaarde-huis.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louis, 22-02-2012 13:47 #47
Wij (m/v) bezitten sinds 1993 een boerderij Overijssel. Dat is ons hoofdverblijf, hoewel wij niet ingeschreven staan bij de GBA. Daarnaast huren wij een pied a terre in het Westen, waar wij wel ingeschreven zijn. Dat is ook de reden; bij uitschrijving zouden wij dit huurplekje verliezen.

Vraag: kan dit ooit problemen bij de Belastingdienst geven? Dat men de boerderij dus niet als 'hoofdverblijf' accepteert? (En dus in Box 3 belandt).

Belastingtelefoon zegt 'inschrijving' als voorwaarde voor hoofdverblijf te zien, maar een tweede telefoontje leverde ander antwoord. Ik vind het ook nergens in de wet IB. Ik stel uw visie zeer op prijs. Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Louis,
Het begrip hoofdverblijf in artikel 3.111 Wet IB is vooral een juridisch begrip dat inhoudt dat de woning uw centrale levensplaats moet zijn. Als de belastingdienst daaraan twijfelt, zult u moeten aantonen dat dat toch het geval is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pluisje, 17-01-2012 12:21 #46
Beste Zeemeuw, Ik woon in sociale huurappartement en ik heb heen huurtoeslag. Als mijn ouders overlijden, krijg ik een eigen huis ver wegvan Amsterdam, waar ik woon en werk. Gezien nu huis te verkopen ontzettend moeilijk, wil ik in mijn appartement blijven wonen. Mag ik dan nog eigenaar zijn van een eigen ontroerend goed elders?
MVG Reactie infoteur, 17-01-2012
Beste Pluisje,
Ja hoor, u mag een tweede huis hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helder, 16-01-2012 02:06 #45
Ik verhuur in mijn woning (ik ben eigenaar/bewoner) een kamer. De huurder bezit ook een eigen woning. (Staat in de verkoop). Zij gedraagt zich in mijn woning als de eigenaar en stelt aan mij huisregels. Zij schoffeert mij ook: 'Hou je bek, ga in je hok'. Ik kan haar niet handhaven. Zij wil nu ook een gba inschrijving. Dat wil ik niet. Zij huurt bij mij een 'pied a terre' (dus een tweede onderkomen), was ook voor verhuur mijn voorwaarde.

Nu zij mij uitschold / en zelfs bedreigde, heb ik haar de huur per onmiddellijke ingang opgezegd. Op mijn contract staat dat er een proeftijd van 3 maanden is. Zij heeft dit getekend. Binnen die periode vertoonde zij genoemd wangedrag.

Nu claimt zij een hospitakamer als hoofdverblijf bij mij te hebben gehuurd. Zij weliswaar in de proeftijd van 9 maanden zit (hierbij geen huurrecht heeft) maar ik mij moet houden aan de opzegtermijn van 3 maanden. Als ik mij niet aan die opzegtermijn houd gaat zij naar de rechter.

Zij gaar dus naar de rechter om een hospitakamer als haar hoofdverblijf te claimen omdat ik mij niet aan de opzegtermijn van 3 maanden houd.

Hoe moet ik hierop inspelen? Reactie infoteur, 16-01-2012
Beste Helder,
1. Bij een hospitakamer geldt inderdaad een opzegtermijn van minimaal 3 maanden. Maar dan moet u het huurcontract wel duidelijk zijn dat het een hospitakamer is. Bovendien is het niet haar huis van hoofdbewoning, zodat ze niet kan claimen dat ze op straat komt te staan.
2. Ze gaat maar terug naar haar koophuis. Dan gaat ze maar naar de rechter, nadat ze bij u is vertrokken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 15-01-2012 14:04 #44
Mijn huurbaas heeft een tweede woning gekocht. Deze heeft hij verhuurd aan zijn twee studerende kinderen. Ik ben de derde persoon die er ook een kamer huurt. Ieder persoon heeft een eigen huurcontract. Wie van de drie huurders komen eventueel in aanmerking voor een huurtoeslag? Reactie infoteur, 15-01-2012
Beste Ben,
U kunt alleen voor de huurtoeslag in aanmerking komen als u een zelfstandige woonruimte huurt. Ik weet niet of in uw geval de verhuur daaraan voldoet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steffie1980, 29-09-2011 21:26 #43
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht. Hiervoor hebben we voor de hypotheek mijn huis als onderpand gebruikt. Ik sta nog niet ingeschreven in ons huis welk we samen hebben gekocht, omdat het voor mijn werk gunstiger is om in mijn huis aan het andere kant van het land te verblijven. Hoe zit het nu met de hypotheekrente aftrek. Worden we ook als fiscale partners bestempeld ook al wonen we niet bij elkaar? Reactie infoteur, 30-09-2011
Beste Steffie1980,
Als jullie geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn jullie, omdat jullie niet samenwonen, geen fiscale partners,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jw, 30-07-2011 13:26 #42
Ik woon met mijn vrouw in een dienstwoning (een gezinshuis waar we pleegkinderen opvangen). We zijn op dat adres ingeschreven in het GBA. Ons eigen huis elders in het land willen we aanhouden omdat de klus in het gezinshuis feitelijk tijdelijk is (maar wel minstens 5 jaar) en we tijdens vakanties e.d. het gezinshuis moeten verlaten, dan moeten we dus wel ergens kunnen wonen. Tijdens het invullen van m'n belastingaangifte merkte ik dat ons eigen huis vanaf het moment dat we in het gezinshuis zijn gaan wonen (medio 2010) niet meer wordt aangemerkt als hoofdwoning en verder in box-3 wordt meegenomen.
We hebben overwogen om ons eigen huis in de verkoop te zetten, maar zijn daar nog niet uit (we hebben een adres nodig om op terug te kunnen vallen wanneer we tijdelijk niet in het gezinshuis kunnen wonen c.q. wanneer we het gezinshuis weer definitief gaan verlaten).
We zouden ons toch weer op het adres van onze eigen woning in het GBA kunnen laten inschrijven om ons eigen huis weer als hoofdwoning te kunnen aanmerken, maar dan staat het gezinshuis feitelijk leeg voor het GBA - op enkele pleegkinderen na…
Kortom: hoe kunnen we het beste met deze situatie omgaan? Reactie infoteur, 30-07-2011
Beste Jw,
U hebt een dienstwoning en een eigen woning. Normaliter wordt aan de dienstwoning een huurwaarde toegekend van maximaal 18% waarover u belasting moet betalen. Dan blijft uw woning uw eigen woning met hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk56, 24-03-2011 23:44 #41
Ik wil een opknappers huisje kopen in duisland voor 60,000 euro het is mijn eerste huis. En wil daar permanent gaan wonen, ook betaal ik het van mijn eigen geld, hoeveel vermogen belasting moet ik per jaar betalen? Reactie infoteur, 25-03-2011
Beste Henk56,
1. Als u die 60.000 euro met eigen geld betaalt, verandert er niets voor u. U betaalt de vermogensbelasting die u nu ook al betaalt.
2. Zonder inkomen vanuit Nederland wordt u belastingplichtig in Duitsland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 24-03-2011 13:44 #40
L.S. ik heb een 2e woning (midden woning, 10 jr oud) inmiddels al 2,5 jaar in de verhuur (diverse huurders) op basis van de huidge rest hypotheek kan ik deze binnen 2,5 jaar afgelost hebben.

Indien ik een hypotheek wil aanvragen voor een andere (hoofd) woning is het dan verstandig om de 2e woning volledig afgelost te hebben en deze dan als onderpand mee te nemen in de onderhandeling, om zo een hogere hypotheek te kunnen bedingen?

Of is het verstandiger om deze woning niet meer verder af te lossen waardoor ik meer kan sparen en dus een lagere (cq minder hoge :-) )hypotheek nodig heb?

Voorbeeld:
WOZ 2e huis 200.00,- (geen hypotheek)
Nieuw te bouwen huis (inc grond) 650.000,-
hypotheek niodig 550000 (100k meer dan op basis van inkomen kan)
Totaal Onderpand 850000,-

Op mijn huidige hoofdverblijf verwacht ik geen overwaarde, deze zit uiteraard wel op de inmiddels 2e woning. Indien ik de overwaarde uit de oorspronkelijk 1e woning (dus momenteel 2e woning) niet zal cashen. Is de nieuwe hypotheek dan volledig aftrekbaar? Dit ivm belasting regelgeving.

Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is ;-) Reactie infoteur, 24-03-2011
Beste John,
1. Een ander huis als onderpand meenemen betekent zeer waarschijnlijk ook twee hypotheken, waarbij de hypotheekrente van de tweede woning niet fiscaal aftrekbaar is.
2. Daarom is het goedkoper om meer eigen geld mee te nemen voor het eerste huis.
3. De huur is ook extra inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter de Jager, 16-03-2011 06:37 #39
Sorry u had mijn vraag al eerder beantwoord.
"Ik bewoon voor een deel van het jaar een woning in Indonesie die ik voor 25 jaar gehuurd heb. Na deze periode valt de grond en het huis weer toe aan de eigenaar van de grond. Beschouwt de belasting deze woning als een tweede belastbare woning?"
U zegt dat dit volgens WOZ-waarde belast wordt als tweede woning in BOX-3.
Moet ik dan zelf de WOZ-waarde vaststellen? En volgens welke normen? De waarde die het huurcontract bij verkoop dat jaar zou opbrengen? Reactie infoteur, 16-03-2011
Beste Peter de Jager,
1. De WOZ waarde is in Nederland gangbaar, wordt door de gemeente vastgesteld en houdt geen rekening met van wie de grond is.
2. Is er in Indonesië geen heffing op uw huis waaruit blijft wat een redelijke schatting is. Als die er is zou ik die gebruiken. Anders kunt u een eigen schatting maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tineke, 18-02-2011 11:00 #38
Wij hebben een vakantiewioning zonder hypotheek op Bali op gepachte grond.
Kan je deze pacht ook aftrekken van de belasting? Reactie infoteur, 18-02-2011
Beste Tineke,
Als particulier kunt u de pacht niet aftrekken. Wel zal de waarde van de vakantiewoning minder hoog zijn dan zonder pacht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 01-02-2011 21:17 #37
Op dit moment hebben mijn vriend en ik een anders huis gekocht. Vanaf medio april trekken wij hier in. Ons eigen huisje (kleine starterswoning) staat nog te koop. Ik denk eraan om dit als vakantiehuis te verhuren, maar wil zien of dit financieel/belastingstechnisch etc. aantrekkelijk is. Dus mijn vraag is eigenlijk, wat zijn de financiële voor- en nadelen en waar moeten wij allemaal rekening mee houden. Reactie infoteur, 02-02-2011
Beste Linda,
1. Als u tijdelijk verhuurt in afwachting van verkoop is in de periode van verhuur de hypotheekrente niet aftrekbaar.
2. Zie voor de fiscale regels bij het verhuren van een woning ook het artikel:

http://www.huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/30497-huis-verhuren-in-plaats-van-huis-verkopen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter de Jager, 24-01-2011 14:23 #36
Ik heb een tweede huis in Bali Indonesie laten bouwen op geleasde grond. Na 25 jaar vervalt de lease en daarmee het gebruik van de grond en alles wat daarop staat, dus ook het huis. Ik heb het recht het leasecontract (recht van overkonntrak) verkopen en daarmee eventueel een flinke winst maken. Is dit huis vermogen dat in box 3 valt of valt het onder het fiscaal begrip huur? Reactie infoteur, 24-01-2011
Beste Peter de Jager,
Voor de Nederlandse belastingdienst is dit vermogen. Onroerend goed wordt dan gewaardeerd tegen de WOZ waarde. Dat wil ook zeggen zonder rekening te houden met het feit dat het huis op grond met erfpacht staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 11-01-2011 21:44 #35
Ik heb sinds 3 jaar een eigen huis, met een volledige hypotheek, mijn vriend heeft een eigen huis, waarbij er geen hypotheekaftrek meer geldt. Nu willen wij gaan trouwen en mijn huis als pied a terre gebruiken. Volgens een fiscaal advies van een gerenomeerd belastingadviesbureau, kunnen wij ieder jaar beslissen welk huis we in box1 opvoeren voor aftrek. Deze regel kom ik echter nergens anders tegen. Is die regel wel juist? Reactie infoteur, 11-01-2011
Beste Lies,
1. Fiscale partners mogen van de fiscus maar voor
één woning tegelijkertijd de hypotheekrente in aftrek brengen.
2. U moet kiezen welk huis het hoofdverblijf wordt, want daarvan is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar.
3. Als u elk jaar verhuist en daar in het GBA staat ingeschreven kan de plek van hoofdverblijf op een ander moment een andere zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Randi, 23-11-2010 10:20 #34
Mijn man en ik overwegen om het huis van mijn ouders te kopen. Wij hebben al een koopwoning met 100.000 euro overwarde. Ik heb nog 1 zuster en 2 broers die ik, volgens mij, moet uitkopen. Hoe zit het met de taxatie van het huis als het nog bewoond is? wat voor financiering zou het beste zijn? wij willen het tweede huis voor de verhuur gebruiken. Reactie infoteur, 23-11-2010
Beste Randi,
1. De prijs van een woning in bewoonde staat is meestal gelijk aan 60 procent van de vrije verkoopwaarde.
2. Als u tegen een realistische waarde koopt, hoeft u uw zus en broers niet uit te kopen. Als u minder betaalt, kan het verschil als schenking worden gezien, waarover u schenkbelasting moet betalen. Bovendien kan de schenking terug keren bij een erfenis.
3. Hoe u het beste kunt financieren hangt af van uw persoonlijke situatie en inkomen. Meestal is bij de financiering van een tweede huis wel wat spaargeld vereist.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Raymond, 06-11-2010 14:46 #33
Mijn partner en ik overwegen om samen te gaan wonen. Zij huurt in Amsterdam, ik heb een koopwoning. Bedoeling is dat ik bij haar intrek. Ik kan mijn eigen woning verkopen, maar we willen liever een pied-a-terre behouden, 1/3 deel voor eigen gebruik, 2/3 deel in twee delen verhuren. Daarvoor moet wel flink verbouwd worden (wat gefinancierd moet worden). Ik wil een goede afweging maken maar kan het geheel nog niet allemaal overzien. Wat zijn de belangrijkste punten waar ik aan moet denken? Reactie infoteur, 06-11-2010
Beste Raymond,
1. U gaat ergens anders wonen en houdt uw huis aan als tweede woning. Dat betekent dat de huur belastingvrij is, de waarde van de woning als vermogen in box 3 komt en de hypotheekrenteaftrek voor de woning komt te vervallen. Het is dus een kwestie van kosten en opbrengsten tegenover elkaar zetten.
2. Verlaat uw eigen woning pas na 1 januari aanstaande, want dan telt de woning voor 2011 nog niet mee in box 3. Vertrekt u al in 2010 dan telt de woning al vanaf 2010 mee voor de vermogensrendementsheffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christien, 28-09-2010 10:53 #32
Graag wil ik duidelijkheid over kortdurende recreatieverhuur. Ik verhuur mijn tweede huis zelf aan toeristen en betaal van de verhuuropbrengsten 6% BTW. Moet ik over de vehuuropbrengsten nog belasting betalen in box 1 onder overige werkzaamheden?
Daarnaast ben ik gevraagd om voor iemand anders een huis te verhuren. Wat zijn daar alle fiscale gevolgen van als ik daar provisie voor vraag? (o.a. Wie betaald dan die 6%?) Reactie infoteur, 28-09-2010
Beste Christien,
1. Als het tweede huis uw eigendom is en u verhuurt als particulier, dan hoeft u geen btw te betalen. De huur is onbelast. Dat wordt anders als u het huis als bedrijf verhuurt of het een huis van een ander is.
2. Als u het huis van een ander verhuurt is de eventuele commissie belast als inkomen. Is het commerciële verhuur door of namens een hotel-, pension-, kamp- en vakantiebestedingsbedrijf, dan is btw verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Juan Defesche, 31-08-2010 14:55 #31
Ik kan een appartement erven. Hierop rust geen hypotheek (box 3). Echter mijn vrouw en ik zijn verplicht in het kader van de plaatselijke woonverordening ons in te laten registreren in de gemeentelijke administratie. De woning zullen we echter ± 6 maanden per jaar gebruiken. De andere 6 maanden wonen wij in het oorspronkelijke huis waarop wel een hypotheek rust (box 1). De belasting geeft aan dat de woning welke staat in de gemeente waarin je ingeschreven staat de hoofdwoning is. Mijn hypotheekvoordeel van box 1 ben ik dan helemaal kwijt. Waarom kun je zelf niet aangeven welke de hoofdwoning is? Reactie infoteur, 31-08-2010
Beste Juan Defesche,
1. U kiest zelf wat uw huis van hoofdbewoning is en welk huis dus in box 1 met rente aftrek wordt behandeld.
2. De Rijksoverheid stelt de volgende eisen aan een eigen woning als hoofdbewoning :
* u of uw fiscaal partner eigenaar bent/zijn van de woning.
* de woning uw hoofdverblijf en geen vakantiewoning of een verhuurd pand is.

En dus niet als eis dat u er moet zijn ingeschreven.
3. Maar inschrijving ergens anders kan wel tot verwarring leiden. Overleg dan ook vooraf met de belastingdienst van de regio waar uw hoofdverblijf is hoe u dit het beste vorm kunt geven. Als de inspecteur zijn goedkeuring op papier heeft gegeven, kunt u er op een later moment ook geen last van krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rene, 22-07-2010 18:13 #30
Ik wil graag weten, of het mogelijk is, als ik een beleggingspand in duitsland koop, die volledig is verhuurd. dat ik de huurinkomsten naar nederland kan doorvoeren in box 3.
Zodat ik in duitsland geen belasting betaal?. Reactie infoteur, 22-07-2010
Beste Rene,
1. Als u in Nederland belastingplichtig bent is dat geen probleem.
2. Als u toch ook een belastingaanslag in Duitsland krijgt, kunt u bij de belastingdienst in Nederland bij de aangifte inkomstenbelasting om een verrekening vragen teneinde een dubbele belastingheffing te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 12-05-2010 22:54 #29
Mijn vrouw en ik hebbenal jaren een kleine bescheiden vakantiehuisje in Frankrijk met een volledige hypotheek en ik heb dit nog nooit aangegeven op mijn belastingformulier. Ik wist niet eens dat er een box 3 was… Kunt u mij adviseren of ik dit zo moet laten of voor 2009 (moet nog inleveren) wel melding moet maken van mijn bezit. Reactie infoteur, 13-05-2010
Beste Ton,
1. U moet dit inderdaad aangeven, maar als het vakantiehuisje volledig is voorzien van een hypotheek is de waarde die u moet opgeven gelijk aan nul: waarde huis minus de hypotheek.
2. Bovendien geldt in box 3 een vrijstelling van vermogen van ruim 20.000 euro per persoon: daarover hoeft u ook al geen belasting te betalen. Samen met uw vrouw is dat een vrijstelling van ruim 40.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Guus, 05-05-2010 16:05 #28
Ik heb een stuk grond geërfd waarop een huis gebouwd mag worden. Dit perceel grenst aan mijn eigen woning/tuin. Is het nodig dat ik beide percelen laat samenvoegen tot één perceel waarop twee woningen gebouwd mogen worden om ze beide in box 1 voor de inkomstenbelasting te laten vallen of hoeft dit niet omdat de percelen aangrenzend zijn? Gesteld dat ik de percelen laat samenvoegen door het kadaster: klopt het dat er op het gehele perceel dan nog altijd twee woningen mogen staan of vervalt het recht om een woning te bouwen op het toegevoegde geërfde perceel?
Alvast bedankt voor jullie antwoord, Guus Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste Guus,
1. Als u twee woningen in box 1 wilt laten vallen moet het kadastraal zo zijn dat er sprake is van 1 entiteit. Dit kan door van twee aangrenzende panden een geheel te maken. Deze samengestelde woning moet bovendien uw huis van hoofdbewoning zijn.
2. Het hangt van de gemeente af hoeveel woningen op een eventueel samengevoegd perceel mogen staan. Als beide percelen een aparte bouwvergunning hadden, hoeft dat geen probleem te zijn, maar het is verstandig om dat bij uw gemeente na te gaan.
3. Als het samengevoegde huis meer waard is dan 1 miljoen gaat u wel veel meer OZB betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Flip, 16-04-2010 20:16 #27
Ik heb voor 50% een woning uit erfenis in mijn bezit. Helaas loopt de verkoop al 1,5 jaar niet. De woning is helemaal leeg zelfs geen vloerbedekking meer aanwezig. In welke box moet ik het plaatsen? Woz 1 jan 2008 is 193000 staat nog 15000 hypotheek op. Zelf bezit ik ook een koopwoning. Reactie infoteur, 17-04-2010
Beste Flip,
1. U moet de helft van de WOZ waarde minus uw aandeel in de hypotheeek opnemen in box 3 tegen 1,2 procent vermogensbelasting, ofwel de vermogensrendementsheffing.
2. Als de WOZ waarde te hoog is naar uw mening, omdat het huis al lang te koop staat, kunt u wellicht tegen de WOZ waarde nog bezwaar maken, maar dat moet binnen 6 weken na dagtekening gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dorris, 14-04-2010 13:02 #26
Wij zijn van plan een tuin met recreatiewoning te kopen op een voormalig moestuincomplex, dat nu onder de noemer recreatiecomplex te boek staat. Het huisje is niet aangesloten op het riool, wel op de waterleiding. Bewoning is toegestaan van april tot oktober en daarbuiten in de weekends. In midden van het complex staat en toiletgebouwtje. Servicekosten voor onderhoud park ca. € 113,00 per jaar, dit is o.a. voor de gebruikte elektriciteit. Hoe zit het nu met de WOZ? Want als je niet op het riool bent aangesloten dan betaal je toch ook geen WOZ? En hoe ziet belasting deze woning? Reactie infoteur, 14-04-2010
Beste Dorris,
1. Uw vakantiehuis is een tweede woning dat tegen de WOZ waarde wordt gewaardeerd in box 3 van de inkomsten belasting en waarover u, gesaldeerd met de eventuele hypotheeklasten, dus 1,2 procent belasting betaalt.
2. Het rioolrecht staat los van de woz heffing. U betaalt ook rioolbelasting als er sprake is van afwateren in openbaar gemeentewater. Als dat ook niet het geval is kunt u hiertegen bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita Bos, 12-04-2010 22:36 #25
L.s.,
Wij bewonen een woning met een zeer lage hypotheekschuld, die afloopt dec. 2011.
In onze tuin gaan wij een tweede woning bouwen, die verhuurd/bewoond zal worden door mijn moeder.
De tweede woning moet gefinancierd worden. Wat is de gunstigste methode? Hypotheek i.v.m. flinke overwaarde 1e woning verhogen of een nieuwe hypotheek? Hoe bereken ik de huurprijs? Met welke constructie zijn we fiscaal het voordeligst uit? Is het overigens interessant om een deel van het benodigde bedrag van mijn moeder te lenen?
vr.gr.,
Rita. Reactie infoteur, 13-04-2010
Beste Rita Bos,
Een paar overwegingen op een rij:
1. Fiscaal geldt dat de hypotheekrente op een lening, die niet wordt benut voor het huis van hoofdbewoning van uzelf, niet aftrekbaar is van de belasting.
2. Het hangt een beetje van de grootte van uw tuin af of u het tweede huis als tweede woning wilt zien of dat het, omdat het op één perceel zal staan, onderdeel is van de eerste woning. Hoe regelt u dat kadastraal, want de te bebouwen grond hoort nog bij de eerste woning.
3. De bank zal het liefste zo veel mogelijk onderpand willen, maar wilt u dat ook of wilt u uw eerste huis het liefste buiten schot houden.
4. Lenen bij uw moeder maakt de last voor u kleiner, waarbij uw moeder de rente tot 5.000 euro jaarlijks belastingvrij mag schenken.
5. Als u met de huur de kosten wilt terugverdienen moet u in ieder geval de rente, afschrijving, onderhoud, belastingen in de huur verdisconteren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 23-03-2010 21:26 #24
Ik ben volledig eigenaar geworden van de woning van mijn ouders. Daar dit mijn 2e woning is en dus als onroerend goed wordt aangemerkt in box III, betaal ik 1.2%, en kost deze woning mij ruim 2000 euro per jaar. Ik vraag geen huur aan mijn ouders. Is er een manier om dit fiscaal interessanter te maken?( Door bijv wel een huur te vragen en dit terug te schenken?). Wat zijn de kosten die mijn ouders moeten betalen aan de fiscus als zij geen huur betalen? Reactie infoteur, 24-03-2010
Beste Ronald,
1. Als uw ouders geen huur betalen kan de fiscus dit zien als een schenking van u aan uw ouders. Tot 2000 euro per jaar is deze schenking onbelast. Het is overigens de vraag hoe de fiscus daar achter moet komen.
2. Als uw ouders u huur betalen voor een tweede woning is dat fiscaal onbelast. Dit kunt u weer terug schenken, maar de vrijstelling blijft 2000 euro. Broekzak vestzak dus. Schenken levert u geen fiscaal voordeel op.
3. Bij een huur hoger dan 2000 euro kunt u 2000 schenken en de rest onbelast behouden.
4. Als u ouders geen huur betalen hoeven ze, behalve het bovenstaande over schenkingen, geen extra kosten aan de fiscus te betalen.
5. Wellicht bestaat de mogelijkheid om bij het betalen van huur een huurtoeslag voor uw ouders aan te vragen. Dat is wel winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 21-03-2010 16:28 #23
Ik woon permanent in Frankrijk, korter dan 10 jaar, en ben belastingplichtig in Frankrijk. Hoe kan ik een tweede (bv recratiewoning) zo gunstig mogelijk fiscaal etc. aan mijn 2 kinderen doen toekomen. Stel aankoop is 300.000 en ik wil er 100.000 van betalen. Reactie infoteur, 21-03-2010
Beste Leo,
1. Er van uit gaande dat uw kinderen in Nederland wonen moeten uw kinderen boven de vrijstellingen schenkbelasting betalen, aangezien u nog geen 10 jaar in het buitenland woont. Wacht u totdat u wel minimaal 10 jaar in het buitenland woont, dan betalen uw kinderen geen belasting over de schenking.
2. Als uw kinderen tussen de 18 en 35 jaar oud zijn kunt u gebruik maken van de verhoogde eenmalige vrijstelling, oplopend tot 50.000 euro per persoon wanneer de schenking wordt gebruikt voor een dure studie of voor de aankoop van een huis. Voor de overige vrijstellingen en aspecten van slim schenken verwijs ik u in eerste instantie naar het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/diversen/23715-belastingdienst-slim-schenken-doet-u-dus-zo.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Kampen, 19-03-2010 23:08 #22
Hallo, ik wil u de volgende situatie voorleggen. Wij huren de woning van een boerenbedrijf, die van X is. Betalen hiervoor ca. 2500 euro per jaar aan huur. Wij bezitten een tweede huis, waarde 150.000 euro. Huurder is X die geen huur betaald aan ons. Wij moeten dit tweede huis bij onze bezittingen tellen in box 3. Kost ca. 1800 euro per jaar aan IB. Oftewel. Wij hebben geen eigen woning forfait, moeten wel IB betalen over het tweede huis in box 3 en mogen de huurkosten niet in mindering op brengen op de IB. Heeft u een idee hoe wij belasting kunnen besparen? Of kan je hiervoor een overleg aanvragen met de fiscus? Reactie infoteur, 20-03-2010
Beste Van Kampen,
Meestal is zelf in een eigen woning wonen het goedkoopste. Als de 2e woning 1e woning wordt bespaart u zich 2500 euro aan huur, 1800 euro aan belasting, en moet u 825 euro aan eigenwoningforfait bijtellen, wat u maximaal 430 euro kost. De winst is dus minimaal 3870 euro per jaar.

Vandeven (infoteur), 08-03-2010 12:46 #21
Hallo, dus indien ik mij volledig in nederland vestig en ik mijn huis in belgie verhuur het hele jaar door(na aftrek hypotheek 100.000E) en 20.000E spaargeld heb moet ik over die 2 bedragen 1,2% belasting betalen? Mijn vriendin is mijn fiscale partner en we wonen reeds 5 jaar tesamen is het dan ook zo dat we voor 40.000E belastingvermindering krijgen? Reactie infoteur, 08-03-2010
Beste Vandeven,
1. Neen, u betaalt in Nederland 1,2% over uw vermogen minus de vrijstelling van ruim 20.000 euro per persoon, en minus de schulden. Maar ook in Belgie wordt u waarschijnlijk aangeslagen voor de vermogensbestanddelen in Belgie, en daarom moet u bij de belastingaangifte in Nederland vragen voor teruggave in verband met een dubbele heffing.
2. Als fiscale partners hebt u inderdaad een vrijstelling op vermogen van samen ruim 40.000 euro. Dat is geen belastingvermindering van 40.000 euro, maar het deel van het vermogen dat in Nederland niet belast is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandeven (infoteur), 06-03-2010 13:17 #20
Hallo,

Zou het dan niet verstandiger zijn om mijn adres in Belgie te behouden.Mijn werkgever is in Nederland en doet vaak werkzaamheden in Belgie.Is er geen regeling als ik de helft van de tijd in Belgie verblijf en de andere in Nederland waar ik ook af en toe werkzaam ben?En hoe zit het dan als ik een huis koop in Nederland samen met mijn vriendin die wel in Nederland is ingeschreven en werkzaam?Groeten! Reactie infoteur, 07-03-2010
Beste Vandeven,
1. Ook als u in België woont en inkomen uit Nederland hebt, krijgt u te maken met 2 landen die belasting kunnen heffen over dat inkomen.
2. Als u niet in Nederland woont, kan het toch zijn dat u in Nederland aangifte inkomstenbelasting moet doen. Dit kan het geval zijn als u in Nederland werkt of als u inkomsten in of vanuit Nederland hebt.
2. Als u in Nederland komt werken, kunt u in aanmerking komen voor de 30%-regeling voor ingekomen werknemers. Deze regeling houdt in dat uw werkgever u 30% van uw loon inclusief vergoeding mag verstrekken als (onbelaste) vergoeding voor de extra kosten van uw verblijf in Nederland. In dat geval, kunt u bovendien kiezen voor partiële buitenlandse belastingplicht. Hierbij wordt u voor een deel van de inkomstenbelasting beschouwd als buitenlandse belastingplichtige. Dit kan u belastingvoordeel opleveren. In dat geval gelden voor box 2 en box 3 de regels voor een buitenlands belastingplichtige.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verberkmoes, 05-03-2010 22:42 #19
Hallo,

In 1997 heeft mijn vader een appartement gekocht voor mij als student. Omdat het destijds bewoont moest worden met twee andere studenten was het nodig dat ik juridisch eigenaar werd en mijn vader economisch eigenaar. Tot op heden geen problemen. Mijn vader werd aangeslagen voor de WOZ en gemeentelijke lasten.
Echter nu download ik gegevens van de belastingdienst en vinden zij mij ook eigenaar en moet ik de WOZ waarde in box 3 meetellen als bezit. Echter ook mijn vader wordt aangeslagen voor de woning in box 3. Daarnaast heeft hij de hypotheek als schuld.

Dit lijkt mij niet juist. Het kan toch niet zo zijn dat ik als juridisch eigenaar nu ineens belasting moet betalen over een pand dat economisch niet in mijn bezit is? Reactie infoteur, 06-03-2010
Beste Verberkmoes,
Als een onroerende zaak een juridische en een economische eigenaar heeft, dan zal de gemeente de beschikking aan de juridische eigenaar sturen, maar aan beiden is niet de bedoeling. De juridisch eigenaar staat bij het kadaster als eigenaar vermeld en niet de economische eigenaar. Als ook uw vader een WOZ aanslag heeft gekregen, moet hij bezwaar aantekenen bij de gemeente, omdat hij geen juridisch eigenaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandeven (infoteur), 05-03-2010 11:51 #18
Hallo, ik ben van plan om in nederland te komen wonen en mijn appartement in belgie te verhuren voor enkele jaren vooraleer ik het wens te verkopen. In Nederland zou ik ook een huis willen kopen en er mij ook inschrijven bij de gemeente. Op het appartement in Belgie betaal ik jaarlijks ook grondbelasting soort van OZB. Ik heb er ook nog een kleine hypotheek op (100000E) en de waarde is geschat op 220000E. Ik weet dat ik dan geen rentetruggave krijg in Belgie maar weet u soms wat ik verder moet doen qua aangeven bij belastindienst? Reactie infoteur, 05-03-2010
Beste Vandeven,
1. Als u in Nederland woont, dan bent u binnenlands belastingplichtig. Bij de aangifte inkomstenbelasting Nederland geeft u uw inkomen aan plus uw bezit, ook dat in Belgie.
2. Het appartement in Belgie komt voor de waarde minus de erop rustende hypotheek in box 3 van de belastingdienst terecht, waarover 1,2% procent vermogensrendementsheffing moet worden betaald.
3. In Nederland is de hypotheekrente aftrekbaar op het huis in Nederland, als dat huis uw huis van hoofdbewoning is.
4. Tussen Nederland en Belgie is er een belastingverdrag dat er voor zorgt dat u niet een dubbele belasting voor het zelfde betaalt, respectievelijk er voor zorgt dat bij een dubbele heffing in de landen een verevening plaats vindt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Deborah, 02-02-2010 22:12 #17
Mijn vader heeft een huis in Nederland gekocht en woont zelf in Spanje. Het huis staat op mijn naam en mijn broers en zus. (4 personen) Hiervoor hebben we een schuld aan onze vader. Deze schuld neemt elk jaar af met het maximale schenkingsbedrag en het bedrag aan huur die mijn vader aan ons zou moeten betalen. Inmiddels is het bezit groter dan de heffingsvrije voet van box 3. Tegen welke waarde moet ik de woning opnemen. Ik heb maar 1/4 bezit van de woning. En wat moet ik met de huurinkomsten doen als er geen schuld meer is aan mijn vader? Reactie infoteur, 03-02-2010
Beste Deborah,
1. Ik ga er van uit dat het een tweede huis is: dan moet het worden gewaardeerd tegen de WOZ waarde. Een ieder neemt voor zichzelf 1/4 van die waarde minus de afnemende schuld aan vader op in box 3.
2. De woning wordt als vermogen gezien in box 3, en daardoor zijn de huurinkomsten van de woning niet belast. U kunt de huur ook weer terug schenken, of ervoor kiezen dat uw vader ophoudt met huur te betalen, als hij toch in Spanje woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 30-01-2010 13:47 #16
Ik wil de woning van de buren kopen. Van mijn gang naar woonkamer van de buren een deur inplaatsen.
De deur zal moeten omdat de gemeente een eis stelt aan 60 min brandwerend.

Op de onderste verdieping wil ik mjn schoonmoeder inzetten en boven mijn dochter.

Schoonmoeder ter verzorging i.v.p verzorgingshuis.

Kan ik deze woning in box 1 zetten, het is als uitbreiding van de woning. Reactie infoteur, 05-03-2010
Beste Ben,
1. Als het uw woning is en als het als een geheel is aan te merken kunt u het geheel in beginsel in box 1 opvoeren.
2. Als u een deel verhuurt, is dat deel niet meer uw eigen deel van hoofdbewoning en is de hypotheekrente wellicht niet meer volledig aftrekbaar. Als u een gezamelijke huishouding voert is ook dat geen probleem.
3. Let er bij de WOZ taxatie op dat de onderdelen ook als een geheel worden aangemerkt, of maak anders bezwaar tegen de afbakening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 24-01-2010 02:57 #15
Wat betaal ik aan belasting als de woning volledig wordt betaald uit de opbrengst van de verkoop van mijn bedrijfspand? Stel; mijn tweede woning heeft mij 200.000 euro gekost en ik laat mijn kinderen erin wonen, welke toeslagen kan ik dan van de belastingdienst verwachten? Reactie infoteur, 24-01-2010
Beste Ruud,
Afgezien van de fiscale afwikkeling of overdracht van uw onderneming, gelden voor u bij de aankoop van een tweede woning de gebruikelijke regels. U betaalt op de tweede woning 6 procent overdrachtsbelasting, bij de inkomstenbelasting 1,2 procent vermogensrendementheffing over het saldo van waarde en hypotheek, en de gemeentelijke heffingen, waaronder de heffing van de WOZ. De hypotheekrente is niet aftrekbaar, en de huur is onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rene, 01-01-2010 11:52 #14
Ik heb een huurhuis en tevens een vakantiewoning. Als ik het goed begrijp kan ik de rente voor de tweede woning op geen enkele manier aftrekken en moet ik hem opgeven in box 3? Reactie infoteur, 01-01-2010
Beste Rene,
De hypotheekrente van een tweede woning kan inderdaad niet van de belasting worden afgetrokken en belandt, gesaldeerd met de daarop rustende hypotheek, als vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 12-12-2009 17:47 #13
Mijn vriendin en ik willen de bovenetage van ons in apartementen verdeeld woonhuis kopen vanwege gezinsuitbreiding. Volgens de bank is hiervoor een aparte hypotheek nodig die volgens hen in box 3 zou vallen. Vermoedelijk mede omdat de bank de apartementen juridisch liever niet samenvoegd met in gedachte de waardevermindering bij samenvoeging in het geval van een executieverkoop. Het gaat hier echter om een aangrenzende bovenetage die we dus als eigen woning zouden gaan gebruiken. Waar moeten we (voor de belastingdienst) aan voldoen om ook hypotheekrente aftrek te krijgen voor de hypotheek waarmee de bovenetage zal worden gefinancierd? Reactie infoteur, 12-12-2009
Beste Kees,
1. De kern van de vraag is of de bovenetage als tweede woning wordt gezien of als onderdeel van de eerste eigen woning: dan namelijk is de hypotheekrente aftrekbaar. Ik ken het pand niet, en weet dus niet of dat aannemelijk te maken is; is er een doorgang te maken van het ene naar het andere appartement of is een deel af te sluiten zodat het bij elkaar hoort?
2. Als het toch in box 3 hoort, kunt u de hypotheek daarvan als schuld in box 3 in mindering brengen, zodat alleen het saldo van het tweede appartement in box 3 belast is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 24-10-2009 13:04 #12
Mijn vrouw en ik overwegen een behoorlijk stuk grond in Brazilie te kopen(ca. 3,6 Hectrare) de kosten zijn voor Nederlandse begrippen laag (€ 25.000). Om er vervolgens in de loop der tijd een huis op te bouwen. Ook hiervan zijn de kosten niet echt hoog(€ 35.000).

M.a.w. e.e.a. kost € 60.000. In vergelijking met Nederland is dit dan een kasteeltje met alles er op en er aan. Tot mijn pensioen rond de 65-67 j blijven we echter in Nederland wonen en werken en dus ook belastingplichtig.
Waar moet ik overal rekeing mee houden? WOZ? Is de taxatie volgens Braziliaanse begrippen of volgende Ned. standaard.
Graag zou ik ergens uitgebreide info kunnen bestellen of downloaden. Of nog makkelijker via deze weg vinden?

Wie helpt ons verder?

m.vr.gr. Reactie infoteur, 24-10-2009
Beste Bert,
1. Zolang u in Nederland woont en belastingplichtig bent wordt het netto vermogen in Brazilie, saldo van vermogen en schulden, in box 3 behandeld met 1,2% vermogensrendementsheffing. Het onroerend goed in Brazilie is daar belast volgens de Braziliaanse wetgeving. Zowel van de Staat, federaal al gemeentelijk.
2. Vervolgens kunt u op basis van het belastingverdrag met Brazilie een deel van de dubbele heffing verevenen tot het bedrag, dat u anders in Nederland voor dit onroerend goed zou moeten betalen. Zie hiervoor ook:

http://www.mfa.nl/bra/economie_en_handel_0/economische

Met vriendelijke groeten,
zeemeeuw

Frits Koning ter Hege, 21-10-2009 00:15 #11
Hallo, ik heb geen reactie op bovenstaande maar wil wel graag een antwoord op de volgende vraag. Stel ik heb twee woningen een in Nederland & een in Spanje, ik woon 6 maand in Spanje & 6 maand in Nederland. Hoe zit dit met de belasting mag/moet ik beide woningen opgeven als eigen woning 50/50 of mag ik alleen de eigen woning in Nederland voor het hele jaar opvoeren dit i.v.m. het eigenwoningforfait & de betaalde hypotheekrente op beide woningen. Reactie infoteur, 21-10-2009
Beste Frits Koning ter Hege,
1. In eerste instantie is de tweede woning in Nederland ook in Nederland belast en de tweede woning in Spanje in Spanje. Maar uw tweede woning in Spanje wordt in Nederland als vermogen in het buitenland gezien, wat met 1,2 procent is belast. Wat u dus moet doen is bij de belastingdienst een verevening of verrekening van belasting vragen: in Spanje betaalt u meer dan 1,2% en het te veel betaalde zou u via de Nederlandse fiscus terug moeten krijgen.
2. Een tweede woning is niet het hoofdverblijf. U moet dus ook kiezen wat uw hoofdverblijf is. De hypotheekrente is alleen voor een hoofdverblijf in Nederland fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Freek, 18-10-2009 03:25 #10
Ik heb een tweede woning die ik verhuur aan mijn ouders. Hypotheekaftrek heb ik niet omdat ik zelf in een huurhuis woon. Als waarde van de 2de woning geeft ik bij mijn IB aangifte aan dat dit 14 keer de jaarhuur is die ik ontvang. Ik heb dit al jaren gedaan sinds de wijziging dat je de hyphoteekrente niet meer mag aftrekken van de 2de woning. Nu is de belastingdienst het niet meer eens met deze waardering en wil de WOZ waarde aanhouden. Als ik google op "waarde in het economisch verkeer" kom je verschillende meningen tegen. Hoe zit dit? Reactie infoteur, 18-10-2009
Beste Freek,
1. Als waarde in het economische verkeer neemt de belastingdienst de WOZ waarde. Als deze waarde volgens u niet juist is, moet u binnen zes weken na de datering van de beschikking bij de gemeente bezwaar maken en zo proberen de WOZ waarde naar beneden te krijgen.
2. Ook in het erfrecht is vanaf 2010 de waarde van een huis in het economische verkeer de WOZ waarde. Nu hoeft dat niet het geval te zijn.

3. Zie ook het artikel over de WOZ:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dunja, 30-09-2009 19:43 #9
Dag, als ik een klein chalet koop waar ik 2 nachten in de week verblijf, waar moet ik dan rekening mee houden (ik heb zelf een koopwoning). WOZ? Extra belasting etc. Ik ben net aan kijken en snap van alles niet zo veel. P.s. het is geen eigen grond. Reactie infoteur, 30-09-2009
Beste Dunja,
Een paar dingen in ieder geval:
1. Bij een tweede woning of chalet met hypotheek is de hypotheekrente hiervan niet aftrekbaar.
2. De waarde van de chalet valt in box 3, waardoor over het verschil tussen de waarde van de chalet en de hypotheek 1,2% belasting moet worden betaald.
3. De eigenaar moet WOZ betalen, de boel verzekeren en reinigingslasten betalen.
4. Eventuele verhuuropbrengsten zijn onbelast.
5. Geen eigen grond betekent dat er ook pacht over de grond moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charly, 30-06-2009 14:05 #8
Ik heb een deel van een pand naast me gekocht om dat bij mijn eigen woning te trekken. Het is alleszins verdedigbaar dat dit ook eigen woning is en als zodanig gebruikt gaat worden. Voor aankoop en restauratie heb ik een tweede hypotheek genomen op mijn oorspronkelijk woning en de uitbreiding tezamen. Box 1 toch? De eerste hypotheek loopt binnenkort af. Dan wordt die tweede toch automatisch eerste niet? Reactie infoteur, 30-06-2009
Beste Charly,
Een aantal zaken spelen hier een rol:
1. Als u het geheel samentrekt, wordt het geheel uw eigen hoofdwoning met de aftrek van de hypotheekrente in box 1.
2. De term tweede hypotheek houdt in dat de verstrekker van de hypotheek bij een eventuele verkoop de tweede in rij is. Daardoor is de rente hoger dan bij de eerste hypotheek. In beginsel kunt u dan ook weer een eerste hypotheek nemen, terwijl de tweede hypotheek blijft staan.

Zie het artikel van Zeemeeuw:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/13465-hypotheek-de-rangorde-van-hypotheken.html

3. Voor het samenvoegen van twee of meer zelfstandige woningen is meestal een bouwvergunning en een woonontrekkingsvergunning van de gemeente nodig.

4. Let u bij de aanslag OZB er op dat u een aanslag krijgt voor het geheel en niet de twee woningen afzonderlijk: dat is meestal goedkoper en uw bewijs naar de belastingdienst.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remco, 30-06-2009 09:04 #7
Ik heb net een niewe woning gekocht, de andere woning is nog niet verkocht en wil ik nu tijdelijk gaan verhuren of onbeperkt gaan verhuren. Wat zijn hier voor mij de consequenties? Bij tijdelijk verhuur, heb ik dan nog recht op hypotheekrenteaftrek voor deze woning en wat wordt aangemerkt als tijdelijk verhuur.

Als ik de woning langer ga verhuren komt deze dan automatisch in box 3 terecht? en heb ik niet van doen met de bijleenregeling bij eventuele verkoop? Reactie infoteur, 30-06-2009
Beste Remco,

Alles over de gevolgen van het verhuren van de eigen woning in plaats van verkopen van de eigen woning vindt u in het artikel van Zeemeeuw, genaamd:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/30497-huis-verhuren-in-plaats-van-huis-verkopen.html

Of het ook financieel verstandig is vindt u in het artikel:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/34393-is-tijdelijke-verhuur-slim-en-financieel-verstandig.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 01-05-2009 15:43 #6
Ik heb twee koopwoningen binnen NL, waarvan ik er 1 ga verkopen. Wat betekent dit voor de winst die ik ga maken? Ik ben niet van plan een nieuwe woning te kopen, waardioor het niet zal worden aangewend voor een nieuwe hypotheek.

Mvg,
Jeroen. Reactie infoteur, 01-05-2009
Beste Jeroen,
1. Wanneer de te verkopen woning niet het hoofdverblijf was, zat de waarde van de woning minus hypotheek al in box 3 van de inkomstenbelasting en was de eventuele hypotheekrente niet aftrekbaar. Fiscaal zijn er bij verkoop dus geen gevolgen.
2. Is de te verkopen woning wel het hoofdverblijf en verhuist u naar de andere koopwoning in uw bezit, dan moet u letten op de tijdelijke dubbele aftrek van hypotheekrente.

Zie het artikel:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/30917-wat-is-de-eigenwoningregeling.html

3. Verkoopt u uw hoofdverblijf, verhuist u niet naar de tweede woning maar gaat u huren of koopt u een andere woning, dan moet u letten op de bijleenregeling. Om op de nieuwe woning de volledige aftrekbaarheid van hypotheekrente te krijgen, moet u de overwaarde van de verkochte woning in het nieuwe huis stoppen. Na vijf jaar vervalt deze verplichting.

Zie ook het artikel:
http://financieel.infonu.nl/belasting/31750-belastingdienst-tips-belastingaangifte-eigen-huis.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 11-03-2009 20:55 #5
Ik ben in het bezit van een chalet/stacaravan op eigen grond in Nederland. Het wordt niet verhuurd, dus volledig tot mijn beschikking. Mijn vraag is, valt een chalet of stacaravan onder 2e woning? Reactie infoteur, 11-03-2009
Beste Bas,
Een chalet of stacaravan als recreatiewoning wordt gezien als tweede eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ray, 23-02-2009 13:29 #4
Ik heb een appartement in spanje met een hypotheek in spanje (spaanse bank). Hoe ga ik dit in nederland bij de mijn aangifte belasting doen of moet dat niet. Ik heb een huurovereenkomst met derde. Betaal in Spanje gewoon belasting maar ik doe in spanje geen teruggaaf van de betaalde hypotheekrente. Wie kan mij antwoord geven? Reactie infoteur, 23-02-2009
Beste Ray,

1. De Nederlandse Belastingdienst kijkt zeker naar tweede huizen in het buitenland. In 2007 was het voor de Belastingdienst zelfs een speerpunt. Zie ook het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/13144-belastingdienst-tweede-huis-in-het-buitenland.html

2. De hypotheekrente over een tweede eigen huis is in Nederland niet fiscaal aftrekbaar. Het hoort hier in box 3 waarover 1,2% vermogensredementsheffing wordt gerekend boven een vrijstelling van ruim 20.000 euro per persoon.
3. Bij uw aangifte inkomstenbelasting moet u vervolgens ook aangeven hoeveel belasting u voor het tweede huis in Spanje moet betalen. Dan wordt dit verrekend met de heffing in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Majoor, 03-12-2008 12:12 #3
Ik wil een vakantiewoning met eigen grond in duitsland kopen waarde 60000 euro, we hebben een huurwoning in Nederland en ontvangen huurtoeslag, komt de huurtoeslag daardoor in gevaar en hoeveel? Reactie infoteur, 03-12-2008
Beste B. Majoor,
1. U hebt geen recht op huurtoeslag, als uw vermogen voor de inkomstenbelasting uitkomt boven de vrijstelling van box III. Dit kunt u zien op de aanslag inkomstenbelasting. Als u jonger bent dan 65 jaar, is dat in 2008 het bedrag van € 20.315 per persoon + € 2.715 voor elk minderjarig kind.
2. Bij een fiscaal partnerschap en bijvoorbeeld twee kinderen, praten we dus over een grens van € 46.000.
3. Essentieel voor de beantwoording van uw vraag is dus de mate waarin u de € 60.000 met eigen geld betaalt, en bovengenoemde vermogensgrens overschrijdt.
Met vriendelijk groeten,
Zeemeeuw

M. H. Zwiers, 06-11-2008 16:07 #2
Ik heb een houten chalet op eigen grond in Belgie. Het chalet is op alle voorzieningen aangesloten en kan niet meer van zijn plek. Op het chalet en de grond rust geen hypotheek. Vraag 1: Wordt het chalet, net zo als de grond, gezien als onroerend goed of als roerend goed? Het chalet staat ons voor minder dan 30% ter beschikking. Vraag 2: Worden de inkomsten uit verhuur belast? Reactie infoteur, 06-11-2008
Beste M.H. Zwiers,
1. Of uw chalet een onroerend goed is naar Nederlandse maatstaven, wordt bepaald door de vraag of het chalet bestemd is om daar duurzaam te blijven staan. Populair gezegd: iets vastmaken is nog niet afdoende om iets een niet roerend goed te noemen. In uw geval zijn de voorzieningen zodanig, dat het zeer waarschijnlijk is, dat het kan worden uitgelegd als een onroerend goed.
2. Uw huurinkomsten zijn in Nederland niet belast. Als Belgie uw huis en huuropbrengsten wel resp. ook belast, kunt u dat met de Nederlandse fiscus verrekenen via de zogenaamde ‘aftrek ter voorkoming van dubbele belasting’.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul van Berkel, 11-06-2008 14:32 #1
Als ik mijn 2e woning verkoop, wat is dan de concequentie voor mij? Als ik bijvoorbeeld de woning verkoop voor € 200.000? Wat kan ik dan verwachten van de belasting? Reactie infoteur, 11-06-2008
Hoewel niet duidelijk is uit uw vraag waar de tweede woning die u wilt verkopen staat, schat ik de situatie als volgt in:
1. Nu is uw tweede huis volgens de WOZ waarde belast in Box III minus de erop rustende hypotheekschuld,
2. Dit saldo komt bij verkoop te vervallen, en wordt in Box III vervangen door het saldo aan eigen vermogen dat aan het einde van het jaar resteert. Dat is de verkoopopbrengst minus de eventuele hypotheekschuld en minus een eventueel deel dat consumptief is benut.
3. als de tweede woning zich in bijvoorbeeld Spanje bevindt, moet u rekening houden met een heffing op boekwinst, maar die kunt u wegens het belastingverdrag met Spanje weer in Nederland verrekenen met de fiscus.
4. Wie zijn tweede woning niet in Box III meldt of heeft gemeld, moet rekenen op een meekijkende fiscus.

Wellicht ook nuttig voor wie een tweede eigen woning koopt of verkoopt zijn de volgende artikelen:

http://financieel.infonu.nl/diversen/9084-tweede-eigen-huis-buitenland-fiscale-problemen.html

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Onroerend goed
Reacties: 161
Schrijf mee!