InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Offerte hypotheek: hypotheekrente is niet het belangrijkste

Offerte hypotheek: hypotheekrente is niet het belangrijkste

Offerte hypotheek: hypotheekrente is niet het belangrijkste Veel mensen die een hypotheek willen afsluiten kijken alleen naar de rente. Niet verstandig, want soms is een hypotheek met een hogere hypotheekrente toch gunstiger. Zo zal de ene geldverstrekker meer willen lenen dan de ander, bijvoorbeeld omdat de bank bereid is een tweede inkomen volledig mee te nemen in plaats van gedeeltelijk. Ook de geldigheidsduur van de offerte kan van belang zijn, evenals de optie dat de rente op je offerte zakt als op moment van passeren een lager rente geldt. Hieronder volgen een aantal factoren waarin hypotheekverstrekkers verschillen. Bepaal zelf welke voor jou belangrijk zijn.

Rente

Het percentage dat je over het hypotheekbedrag betaalt aan rente.

Bruto maandbedrag hypotheek

Dit is het bedrag dat je voor de hypotheek betaalt, voor aftrek belasting.

Netto maandbedrag hypotheek

Dit is het bedrag na belastingvoordeel. Dit is dus wat je feitelijk betaalt.

Rentevaste perioden

Natuurlijk is de rente het laagst als je een korte rentevastperiode kiest. Dit betekent wel onzekerheid over het maandbedrag in de toekomst. Als de rente dan is gestegen, betaal je ook meer.

Bij veel hypotheekverstrekkers kan je kiezen om de rente vast te zetten voor bijvoorbeeld 5, 10 of zelfs 20 jaar. Dan is het rentepercentage hoger, maar ben je op lange termijn misschien goedkoper uit. Het geeft in ieder geval meer zekerheid.

Hypotheekbedrag

De ene hypotheekverstrekker zal je meer willen lenen dan de ander.

Hoogte afsluitkosten

Als je een hypotheek afsluit, betaal je afsluitkosten. Deze kunnen per hypotheekverstrekker verschillen.

Tweede inkomen

Bij berekening van het te verstrekken bedrag zullen sommige hypotheekverstrekkers het tweede inkomen slechts voor een deel willen meenemen. Andere hypotheekverstrekkers zijn bereid meer uit te lenen, omdat ze het tweede inkomen volledig meenemen.

Financiering tijdens de bouw

Dit is van belang bij nieuwbouw. Niet elke instelling verstrekt een hypotheek als er nog gebouwd moet worden.

Geldigheidsduur offerte

Als de datum van passeren ver in de toekomst ligt, is het van belang te kijken naar de geldigheidsduur van de offerte. Indien de passering niet binnen de geldigheidsduur plaatsvindt, zal er bereidstellingsprovisie betaald moeten worden. Dit is een klein percentage over de gehele hypotheeksom. Dit kan dus behoorlijk oplopen.

Aanpassing rente

Bij sommige hypotheekverstrekkers wordt de rente van de offerte naar beneden aangepast indien er bij moment van passeren een lagere rente geldt. Dit gebeurt niet als de rente op dat moment is gestegen.

Overbruggingskrediet

Een overbruggingskrediet heb je nodig als je een nieuw huis hebt gekocht, terwijl je oude huis nog niet is verkocht. Niet elke hypotheekverstrekker biedt deze mogelijkheid

Tussentijds aflossen

Mag je, en zo ja tegen welke voorwaarden, extra of geheel aflossen op je hypotheek. Deze voorwaarden en de kosten ervan verschillen per hypotheekverstrekker.

Kapitaalverzekering

Als je al een kapitaalverzekering hebt lopen, is het zonde om een nieuwe af te sluiten. Vooral omdat je bij afkoop van de oude kapitaalverzekering weinig overhoudt. Sommige hypotheekverstrekkers bieden de mogelijkheid om je lopende kapitaalverzekering te koppelen aan je hypotheek, terwijl anderen eisen dat je een nieuwe verzekering afsluit.

Aanpassen hypotheek

Als de hypotheekkosten te hoog worden, is het fijn als je de hypotheek gedeeltelijk of geheel kan omzetten in een aflossingsvrije vorm. Bij een volledig aflossingsvrije hypotheek betaal je alleen rente en hoef je dus niet af te lossen. Sommige geldverstrekkers bieden de mogelijkheid om je hypotheek geheel of gedeeltelijk om te zetten.

Verhuizen

Indien je een lange rentevaste periode kan vastleggen tegen een lage rente, kan het interessant om de mogelijkheid te hebben deze hypotheek meet te nemen als je verhuist. Je betaalt dan bij verhuizing geen boeterente indien je eerder een nieuw huis koopt dan het aflopen van de rentevaste periode. Daarnaast kan je de rentevaste periode afmaken en daardoor wellicht goedkoper uit zijn dan bij de rente die op dat moment geldt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Waarom berekenen banken een boeterente?Bij het openbreken van een lopende rentevast periode en bij het extra aflossen op de hypotheek of het oversluiten van de…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…

Reageer op het artikel "Offerte hypotheek: hypotheekrente is niet het belangrijkste"

Infoteur: Jour
Laatste update: 24-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Schrijf mee!