InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelen

Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelen

Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelen Velen willen een vakantiewoning kopen. Om er vakantie te houden, voor het rendement bij verhuur of om de woning later met winst te verkopen. Een extra woning lijkt een veel hoger rendement te geven dan een spaarrekening, de verkopers en kopers spreken er zeer enthousiast over. Wie wil er niet ook lekker in de buitenlucht wonen, aan de kust, op de Wadden, in Gelderland, daar waar het mooi is? Er zijn vele mogelijkheden om een leuke vakantiewoning of recreatiewoning te kopen in Nederland, maar wat zijn de voordelen en nadelen van deze belegging?

Een tweede woning als buitenverblijf geeft veel meer rendement dan een spaarrekening

Beleggen in een vakantiewoning of recreatiewoning

De vakantiewoning of recreatiewoning als belegging is in trek in 2017. De voornaamste redenen zijn dat het natuurlijk leuk is om een tweede woning te bezitten, waar je naar toe kunt gaan wanneer je wilt en dan is er nog het beloofde rendement op een vakantiewoning. Regelmatig wordt de koper van een vakantiewoning 6% rendement per jaar beloofd. Een dergelijk rendement is hoog als je het vergelijkt met de spaarrente op een spaarrekening in 2017. Door dit hoge rendement is de keuze al snel gemaakt. Er wordt veel reclame gemaakt voor een vakantiewoning, de catalogi worden ruimschoots verspreid en dan is het een kwestie van tijd of de woning is gekocht.

Verkoop van woningen piekt

Procentueel stijgen de verkopen van een vakantiewoning hard. In 2004 werden nog ongeveer 2000 vakantiewoningen verkocht, in 2017 zijn dat er al 4000. Het gaat om allerlei soorten vakantiehuizen van zeer eenvoudige tot luxe recreatiewoningen. De vierkante meter prijs loopt in een aantal gebieden (vooral aan de kust en de Wadden) fors op. De bestaande voorraad vakantiewoningen bevat ongeveer 120.000 duizend stuks. Maar de vakantiewoning is niet altijd zo populair geweest, ten tijde van de huizenmarktcrisis (tot grofweg 2014) stonden ook vele woningen lange tijd te koop en was er niemand in geïnteresseerd. Dat brengt ons bij de vraag: wat zijn de voordelen en nadelen van een vakantiewoning?

Waarom een vakantiewoning als belegging

Je kunt je spaargeld op vele manieren beleggen en omdat spaargeld op een spaarrekening niet zo veel oplevert in 2017, kan een belegging in een recreatiewoning een mooie investering zijn. Cruciaal voor een goede belegging in deze vorm van vastgoed is locatie, locatie, locatie. Op de tweede plaats doe je er goed aan om een goed onderhouden woning of liefst nog een nieuwbouwwoning te kopen. Maar misschien wil je de extra woning niet het hele jaar verhuren, maar er vooral zelf naartoe kunnen. In dat geval is het ook belangrijk of dit ook is toegestaan. Er zijn recreatiewoningen in recreatieparken die (vooral) verhuurd moeten worden aan buitenstaanders en niet bestemd zijn voor de vakantie van de eigenaar. In dat geval is het dus zeer belangrijk om de voorwaarden van het vakantiepark te kennen.

Voordelen van een recreatiewoning

Mogelijke voordelen van een vakantiehuis zijn:
  • Het levert een mooi jaarlijks rendement op.
  • Het is toch lekker om wanneer je wilt, naar je vakantiehuis te gaan.
  • Als je het wilt verkopen, dan maak je straks winst.
  • Beter een woning dan dood geld op een spaarrekening.
  • Je kunt er nog eens een feestje geven of vrienden uitnodigen.
  • Je bent er lekker even uit.

De nadelen van een recreatiewoning

Mogelijke nadelen van een vakantiehuis zijn:
  • De kosten. Is de woning op erfpacht gebouwd, dan betaal je de jaarlijkse erfpachtcanon. Is het een woning op een vakantiepark, dan komen er vaak nog allerlei kosten bij. Het park moet worden onderhouden, ook het zwembad, de paden en het groen kunnen aan een beurt toe zijn. Dat doet de parkeigenaar wel, maar dat is niet gratis. De verhuur moet vaak verplicht via de parkeigenaar verlopen en die rekent daar kosten voor.
  • Je hebt onderhoudskosten, de kosten van verzekeringen, de vaste lasten te betalen.
  • Je mag de woning wellicht niet zelf aanpassen of daar zijn rigide regels voor.
  • De woning is slecht bereikbaar.
  • De markt van vakantiewoningen volgt de huizenmarkt. Dat betekent ook dat als de huizenprijzen dalen, hetzelfde in de categorie vakantiewoning en recreatiewoning zal gaan gebeuren.
  • Je betaalt overdrachtsbelasting (of btw) en belasting in box 3.
  • Het gekozen recreatiepark is niet zo in trek.
  • De woning kan lang leeg staan.
  • Je hebt geen spaargeld meer over.

Slot, een extra woning is een mooie belegging

Een vakantiehuis kan een mooie belegging als tweede woning zijn en een hoog rendement opleveren. Wel is het belangrijk waarom je de woning wilt kopen. Als het alleen om het rendement op de belegging gaat, is het nog maar de vraag hoe lang je een mooie rendement kunt maken. Onderhoudskosten lopen op en de verhuur kan tegenvallen. Bovendien is de vastgoedmarkt niet altijd erg liquide en kan in slechtere tijden een woning lang te koop staan. Als je de woning wilt hebben om er ook met vakantie te kunnen gaan, dan is het vooral ook belangrijk om de verordeningen goed te bekijken om te zien of en hoe lang dat is toegestaan. Een vakantiewoning is fun, maar weet wel wat je er mee wilt doen om er optimaal van te kunnen profiteren. Laat je ook goed voorlichten. In 2017 is de markt booming en kunnen er nog mooie deals worden gesloten.

Lees verder

© 2017 Beleggen4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Beleggen in cv’s een prima optieBeleggen in cv’s een prima optieBeleggen in een cv kan een prima optie zijn in plaats van te beleggen in aandelen of obligaties. Je investeert in een cv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 13082, Pixabay

Reageer op het artikel "Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelen"

Infoteur: Beleggen4you
Gepubliceerd: 09-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!