InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen?

Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen?

Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen? Is belastingvrije verhuur mogelijk? Wie een koopwoning of vakantiewoning bezit, kan er immers voor kiezen om deze het hele jaar of een deel van het jaar te verhuren. Bij tijdelijke of permanente verhuur kan het huurbedrag aardig oplopen, het zijn voor de verhuurder welkome inkomsten. Maar moet u als particuliere verhuurder dan belasting over het huurbedrag betalen en hoeveel? Bekijk of u aan de voorwaarden voor belastingvrij verhuren voldoet.

Belasting betalen bij verhuur van een woning

U gaat een woning verhuren

Het kan financieel aantrekkelijk voor u zijn om uw woning te verhuren. Fiscaal is dan van belang of u een eigen woning verhuurt (de woning waarin u zelf woont) of dat het om een vakantiewoning of een andere tweede woning gaat. Of een woning wordt verhuurd en welke soort woning wordt verhuurd is namelijk van invloed op de aftrek van de hypotheekrente en of u over de verhuur belasting moet betalen.

U verhuurt de eigen woning die te koop staat

De eigen woning is de woning waarin u woont en waarop u in beginsel hypotheekrenteaftrek krijgt. Als de woning te koop staat, bijvoorbeeld omdat u een andere woning hebt gekocht of naar een huurwoning verhuist, dan is er de mogelijkheid om de woning tijdelijk te verhuren. Deze mogelijkheid doet zich bijvoorbeeld voor als de verkoop nog niet wilt vlotten en u tijdelijk huur wilt ontvangen. In dat geval is het goed om te weten dat:
  • De huuropbrengst belastingvrij is.
  • De hypotheekrenteaftrek vervalt bij verhuur van de woning.
  • De kosten van verhuur zijn niet fiscaal aftrekbaar.

Uw winst zit in dit geval in de huur minus de kosten die u maakt en minus het verlies aan hypotheekrenteaftrek.

U verhuurt uw eigen woning op de momenten dat u er niet bent

Als uw woning niet te koop staat, maar u uw woning wilt verhuren op de momenten dat u er zelf niet bent (u bent bijvoorbeeld op vakantie, een weekend weg of een tijdje in het buitenland), moet u dan belasting over de huur betalen? Bij deze tijdelijke verhuur blijft de woning fiscaal gezien uw eigen woning. Dat betekent dat u nog steeds recht hebt op hypotheekrenteaftrek. Wel moet u 70% van de huurinkomsten minus de kosten die u voor de verhuur maakt opgeven als inkomsten uit tijdelijke verhuur. Hierover betaalt u inkomstenbelasting. De kosten die u bij de verhuur in mindering mag brengen op de huurinkomsten zijn:
  • Het gebruik van gas, elektriciteit en het waterverbruik door de huurder.
  • Kosten voor schoonmaken, wassen en andere service.
  • Kosten voor advertenties en provisie.

Stel de huur is 1.000 euro, de kosten bedragen 300 euro, dan geeft u 70% van 700 euro op als inkomen, 490 euro. Niet aftrekbaar zijn de vaste lasten, kosten van onderhoud, verzekeringen en afschrijvingen.

Belastingvrije verhuur van een tweede woning

Bij verhuur kan het ook om een tweede woning gaan, een woning waarvan u eigenaar bent maar waarin u niet zelf woont. Denk aan een vakantiewoning of een andere woning waarop u rendement wilt maken via verhuur. De tweede woning valt fiscaal in box 3 van de inkomstenbelasting. Dat houdt in dat op deze woning geen hypotheekrenteaftrek wordt gegeven en het saldo van de waarde van de woning en de hypotheek meetellen bij uw spaargeld en vermogen. U betaalt hierover vermogensrendementsheffing. De woning is dus niet belastingvrij, maar de huuropbrengst is dat wel. U hoeft de huur dus niet op te geven als extra inkomen in box 1. Als u samen met de verhuur ook andere diensten aanbiedt (maaltijden verzorgen, wassen van beddengoed, begeleiding langs toeristische attracties), dan is het inkomen dat hiermee is gemoeid wel fiscaal belast als resultaat uit overig werk (box 1).

Conclusie belastingvrij een woning verhuren

Belastingvrij verhuren is dus mogelijk als het om een tweede woning gaat, verhuurt u uw eigen woning dan kan de netto opbrengst van de huur fors tegenvallen, omdat u dan wel over een deel inkomstenbelasting zult moeten betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren in 2017, 2018 of 2019, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe gr…
Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btwWaarom bedrijfspand huren en verhuren met btwDe zakelijke verhuur van een bedrijfspand en bedrijfsruimte is, als u niets afspreekt, vaak in 2018 en 2019 vrijgesteld…
Is tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigIs tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigTijdelijke verhuur: uw eigen huis tijdelijk verhuren in 2018 of 2019 in plaats van uw eigen woning te verkopen? Slim met…
Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Wie in 2018 of 2019 de eigenaar is van twee woningen zal zich ook afvragen wat dit fiscaal volgens de verhuisregeling be…
Belasting op vakantiehuis en BelastingdienstBelasting op vakantiehuis en BelastingdienstHelaas betaalt u ook in 2017, 2018 en 2019 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelas…

Reageer op het artikel "Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 22-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Tijdelijk verhuren
Schrijf mee!