InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Voordeel met de provisievrije hypotheek

Voordeel met de provisievrije hypotheek

Voordeel met de provisievrije hypotheek De provisievrije hypotheek is in opkomst. De provisie voor de tussenpersoon komt te vervallen en men betaalt alleen nog maar een uurtarief of een vast bedrag voor advies.

Hypotheek afsluiten

Wanneer je een hypotheek afsluit, dan zal dit in veel gevallen door een tussenpersoon bij de hypotheekverstrekker worden geregeld. Een tussenpersoon kan je bij het afsluiten van een hypotheek adviseren over de beste en voordeligste opties die voor jou van toepassing zijn. Een tussenpersoon weet de juiste wegen om tot een voor jou meest gunstige of meest betrouwbare hypotheek te komen. De tussenpersoon zal jouw wensen en mogelijkheden meenemen om de juiste hypotheek voor je te vinden.

Provisie

De tussenpersoon moet natuurlijk betaald worden voor zijn diensten. Dit gaat doorgaans door middel van het betalen van een percentage aan provisie. Deze provisie wordt via de hypotheekverstrekker berekend. De bank betaalt vervolgens de provisie aan de tussenpersoon. Meestal liggen die bedragen rond de 1% van de hypotheeksom. Omdat in het verleden is gebleken dat de kosten voor provisie veel hoger uitpakten dan de cliënt vermoedde is inmiddels wettelijk bepaald dat er meer transparantie moet komen in de kosten voor provisie. De tussenpersoon ontvangt nu de provisie niet meer in één keer van de, maar in termijnen.

De provisievrije hypotheek

Gevolg van de wettelijke veranderingen is de opkomst van de provisievrije hypotheek. Bij deze hypotheek wordt geen provisie meer betaald, maar er wordt een uurtarief of een vast bedrag berekend door de adviseur. De kosten voor advies worden direct aan de tussenpersoon betaald. Hierdoor wordt het voor de cliënt inzichtelijk hoe hoog de kosten zijn die de tussenpersoon berekent. De provisievrije hypotheek zal veel voordeliger uitpakken dan een hypotheek met provisie. Een gemiddeld uurtarief van een tussenpersoon ligt zo rond de 120,00 per uur. Wanneer je een hypotheek van
200.000,-- afsluit dan kan een provisievrije hypotheek je veel voordeel opleveren. 1% van 200.000,-- aan afsluitprovisie is een bedrag van 2.000,--. Een adviseur zal nooit zoveel adviesuren voor een cliënt maken, waardoor de betaling aan de tussenpersoon voor advies veel lager zal uitpakken dan wanneer er provisie betaald moet worden. In dit geval geldt dan ook dat hoe hoger de hypotheek is, hoe hoger het voordeel zal zijn. De provisievrije hypotheek kent ook varianten. Het kan zijn dat er geen provisie wordt berekend, of een lager bedrag aan provisie en een lagere premie of minder rente.

Aanbieders van de provisievrije hypotheek

De provisievrije hypotheek wordt door steeds meer hypotheekverstrekkers aangeboden. Inmiddels zijn er zo'n vijftien hypotheekverstrekkers die een provisievrije hypotheek aanbieden. Daarnaast zijn er veel banken bezig met het ontwikkelen van een provisievrije hypotheek. Op internet zijn de hypotheekverstrekkers die provisievrije hypotheken aanbieden te vinden. Ook kan je tussenpersoon je informeren over welke hypotheekverstrekkers deze hypotheekvorm aanbieden.

Is een provisievrije hypotheek is voor mij?

De provisievrije hypotheek levert de consument voordeel op. Veel mensen zijn echter huiverig voor het betalen van een uurtarief. Dit kan komen doordat het uurtarief duidelijk in cijfers is uitgedrukt. Wanneer er provisie wordt berekend dan ziet de consument geen ronde bedragen, maar percentages. Hierdoor valt het minder op dat de kosten zo hoog zijn. Wanneer je wilt weten wat het voordeel is bij het afsluiten van een provisievrije hypotheek, laat dan een hypotheekvergelijking doen voordat je de keuze maakt tussen een hypotheek met provisie of een provisievrije hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nlHypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nlHypotheek, provisie en afsluitprovisie gaan vaak samen, maar de overheid wil van de provisie en renteopslag af. Voor het…
Bronnen en referenties
  • Ad.nl

Reageer op het artikel "Voordeel met de provisievrije hypotheek"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Geld
Schrijf mee!