InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Starten op de woningmarkt

Starten op de woningmarkt

Starten op de woningmarkt Starten op de woningmarkt in 2019 is niet eenvoudig, maar wordt eenvoudiger voor wie zicht heeft op een hoger inkomen in 2019. Woningen zijn voor een starter vaak duur om te kopen, maar alle beetjes helpen. De startershypotheek helpt. Om een hypotheek te kunnen afsluiten als u uw eerste huis koopt, kunnen ook bijvoorbeeld de ouders garant staan. Maar garant staan is niet zonder risico’s. Denk ook aan de NHG bij een koopsom tot 290.000 euro. Alle beetjes kunnen een starter op de woningmarkt helpen.

Starten op de woningmarkt in 2019, niet eenvoudig

Iedereen kan zien dat een huis kopen om te starten op de huizenmarkt geen eenvoudige zaak is, zeker als u onvoldoende eigen geld kunt inleggen. Toch heeft kopen van een woning regelmatig de voorkeur, omdat:
  • Huren vaak ook niet goedkoop is en wordt de komende jaren fors duurder;
  • Er goede nieuwe koopwoningen worden aangeboden;
  • Er voor vele huurwoningen wachtlijsten bestaan;
  • Goedkope huurwoningen er vaak alleen maar zijn voor de bestaande ingezetenen van de stad.

Hypotheken

Er zijn meerdere hypotheekbanken die voor de starters op de woningmarkt extra mogelijkheden bieden. Zo heeft de Hypotheker de Meer Mogelijk Hypotheek, waarbij een hoge aflossingsvrije component is ingebouwd tot en met 128% van de executiewaarde. Na de eerste zeven aflossingsvrije jaren heeft de klant een adviesgesprek met de hypotheekadviseur. Afhankelijk van de waarde ontwikkeling van het huis moet er daarna worden afgelost.

Bron: AllisonWeeks, MorguefileBron: AllisonWeeks, Morguefile

Ouders kunnen starters op woningmarkt helpen

Ouders kunnen ook op meerdere manieren helpen. Zo kunnen ze zelf een extra hypotheek voor hun kind nemen, maar veel vaker komt het voor dat ouders borg gaan staan. Daarmee is het kind vaak wel geholpen, omdat niet alleen de hypotheek zo vaak wel tot stand kan komen, maar ook omdat er meer kan worden geleend. Zo geeft de Direktbank, onderdeel van Fortis Nederland, speciaal voor starters een zogenaamde Startsteuntje. Dat houdt in, dat een starter op de woningmarkt tot maximaal 30% extra kan financieren dan het inkomen op dat moment toelaat.

Aansprakelijkheid, wie is er aansprakelijk

Tegelijkertijd is het zo, dat de ouders hoofdelijk medeschuldenaar worden van de aangegane financiële verplichtingen van de hypotheek. Als de starter, om welke reden dan ook, deze verplichtingen net kan nakomen, zal de bank ook bij de ouders aankloppen. De ouders moeten bij de hypotheek aanvraag, offerte en de hypotheekakte mede ondertekenen. Dat betekent ook, dat de ouders in de toekomst kunnen worden beperkt, om zelf een aanvullende lening af te sluiten.

Gaat u huren of kopen

Wie twijfelt tussen huren of kopen, kan naast de borgstelling door de ouders ook nagaan of hij in aanmerking komt voor de Nationale Hypotheekgarantie. Belangrijkste voorwaarden voor een koopsubsidie is dat u in de drie jaar voorafgaande jaren geen eigenaar en bewoner bent geweest van een koopwoning en uw vermogen niet hoger is dan ruim € 30.360. Bij een medebewoner wordt dat € 60.000. De Nationale Hypotheekgarantie, NHG, kan bij een koopsom tot 290.000 euro (2019). Voor de starter betekent de garantie vooral een lagere hypotheekrente. Het is een hypotheek voor starters, voor het starten op de huizenmarkt. De starterslening is zo goedkoop, doordat u de eerste drie jaren geen rente hoeft te betalen.

Krappe woningmarkt

De krappe woningmarkt heeft voor de starter op de woningmarkt meerdere gevolgen:
  • Huizen zijn duurder geworden, daardoor is een eigen woning vaak minder goed bereikbaar voor de starter.
  • Banken zijn kritischer dan voorheen om hypotheken te verschaffen. Dat kan nadelig zijn voor de starter.
  • Door de lage hypotheekrente is er veel vraag naar woningen, lopen de prijzen op en grijpen daardoor vooral starters nogal eens mis.

Hypotheekvoorwaarden starters 2019 wat soepeler

Starters op de woningmarkt met het perspectief op een inkomensstijging kunnen meer lenen. Voorwaarden zijn dat u de inkomensstijging aannemelijk maakt en dat deze binnen een redelijke termijn zal plaats vinden. Zij mogen ook een hypotheek afsluiten tot 101% in 2019 terwijl dat voor niet-starters 100% van de aankoopwaarde van de woning is.

Slot

Starten op de woningmarkt is altijd al moeilijk geweest en zal dat waarschijnlijk ook altijd wel blijven. Niemand weet, wanneer het goede moment gekomen is, om voor het eerst een huis te kopen. Maar er zijn meerdere manieren, om de starter te steunen. Voor welke manier u ook kiest, laat altijd een realistische inschatting van de betaalbaarheid van een woning voor u maken. Een borgstelling is er immers voor bedoeld, dat u na enkele jaren ook zonder borg volledig op eigen voeten kunt staan. Een goed onafhankelijk adviseur kan u zeker helpen bij uw keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt zal in 2019…
Een hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktEen hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktStarten op de woningmarkt in 2019 betekent vaak ook een hypotheek aanvragen en de koper zijn van een eerste eigen huis.…
Gemiddeld inkomen van starters HBO of WOGemiddeld inkomen van starters HBO of WOStarters met een afgeronde opleiding op HBO of WO niveau moeten in eerste instantie genoegen nemen met een relatief laag…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
WOZ-krediet of startersleningWOZ-krediet of startersleningStarten op de woningmarkt anno 2018 of 2019 en jonger zijn dan 35 jaar, hoe komt u dan aan geld? Kies dan voor een start…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Starten op de woningmarkt"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!