InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek nemen of contant betalen

Hypotheek nemen of contant betalen

Vrijwel iedereen met een eigen huis heeft een hypotheek. Zelfs voor vermogende mensen is het aantrekkelijker om een hypotheek te nemen in plaats van direct te betalen. Door het belastingstelsel in Nederland is het niet aantrekkelijk om een huis zonder een hypotheek aan te schaffen. De meeste hypotheken blijven zelfs dertig jaar doorlopen zonder een aflossing gedurende de looptijd. Hypotheekvormen als de spaarhypotheek en de beleggingshypotheek gaan uit van een gelijkblijvend hypotheekbedrag gedurende de looptijd. De gehele of gedeeltelijke aflossing vindt pas plaats op de einddatum. Dit om er voor te zorgen dat er zo lang mogelijk wordt geprofiteerd van een maximale renteaftrek.

Maximale renteaftrek

In het verleden namen mensen een hypotheek, met de bedoeling om deze zo snel mogelijk weer af te lossen. Maandelijks werd er een bedrag betaald aan aflossing en rente om het huis zo snel mogelijk schuldenvrij te krijgen. Fiscaal gezien in dit echter niet verstandig. De betaalde hypotheekrente is namelijk volledig aftrekbaar. Indien u een hypotheekrente moet betalen van 5 procent, dan heeft u afhankelijk van de hoogte van uw inkomen, een flinke teruggave van de belastingdienst. De grootverdieners in het 52 procent schijf (vanaf 54.776 inkomen in 2009) profiteren hier het meeste van.

Aflossen gedurende de looptijd

Aflossen van uw hypotheek kan zelfs zeer onverstandig zijn. Ten eerste kunt u het geld misschien beter tegen een hoge spaarrente wegzetten. Dit kan hogere inkomsten opleveren dan dat u bespaart op uw uitgaven door af te lossen. Ten tweede hebben wij in Nederland een beperking in de aftrekbaarheid van hypotheekrente. Simpel gezegd zorgt deze beperking er voor dat u afgeloste bedragen op uw hypotheek later niet meer kunt opnemen. Stel u gaat uw hypotheek gedeeltelijk aflossen door de bank 20.000 terug te betalen. Uw grootste voordeel is nu dat de maandelijkse rentelasten lager worden. Twee jaar later besluit u om een stuk aan te bouwen, waarvoor u een hypotheek nodig heeft van 20.000. De bank kan u dit bedrag waarschijnlijk wel lenen, maar de rente over dit deel is niet meer fiscaal aftrekbaar door de eerdere aflossing.

Huis bij aanschaf direct betalen

Weinigen zullen in een dergelijke luxe positie verkeren. U gaat een huis kopen en deze niet bezwaren met een hypotheek. Het voordeel is dat u geen vermogenrendementsheffing hoeft te betalen over het vermogen dat u in het huis stopt. Daarnaast hoeft u ook geen eigenwoningforfait meer te betalen omdat u geen gebruik maakt van de fiscale regeling met betrekking tot de hypotheekrente. Een nadeel is het missen van de fiscale aftrek. Een ander nadeel is dat u niet profiteert van de inflatie van het geld. Het maakt een groot verschil wat u nu voor uw euro kunt krijgen en wat u voor dezelfde euro kunt krijgen over dertig jaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek nemen of contant betalen"

Reactie

J. Sloot, 25-10-2012 16:14 #1
Geachte, Klop het bovenstaande verhaal nog wel? Met alle veranderingen binnenkort.
mvg.J.Sloot

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!