InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Profiteer van de hogere huizenprijzen: overwaarde woning

Profiteer van de hogere huizenprijzen: overwaarde woning

Profiteer van de hogere huizenprijzen: overwaarde woning De huizenprijzen stijgen in 2019 en ook voor 2020 worden hogere huizenprijzen verwacht. Zo is uw woning duurder geworden, maar dat geldt ook voor de meeste andere woningen in Nederland. Hoe kunt u dan toch van de overwaarde in uw woning profiteren? De overheid verdient aan de hogere woningprijzen, want dat levert hogere belastingen op door de hogere WOZ-waarde, overdrachtsbelasting en het te betalen eigenwoningforfait, maar hoe kunt u als eigenaar van een koopwoning voordeel halen uit de duurdere woningen.

Hogere woningprijzen, voordeel of nadeel?

Stijgende huizenprijzen in 2019 en 2020

Stijgende huizenprijzen zijn niet voor iedereen goed nieuws. Starters kunnen door de duurdere woningen op de koopmarkt steeds moeilijker een eigen woning kopen. Wie al een koopwoning heeft lijkt beter af, maar als hij wil cashen door de woning te verkopen zal direct opvallen dat de woningen in de buurt ook fors in prijs zijn gestegen waardoor verhuizen vaak geen zin heeft. Of het moet zijn dat u een kleinere woning zoekt, dan wel bereid bent om de Randstad te verlaten voor een stuk Nederland waar de woningen beter betaalbaar zijn. Toch kunnen velen met de stijgende woningprijzen hun voordeel doen, vooral wie al een woning heeft.

Hogere woningprijzen zijn voordeel

Hebt u al een woning en bent u geen starter, dan kunt u op meerdere manieren profiteren van de prijsstijgingen, immers:
  • Restschuld verdwijnt.
  • Kosten hypotheek kunnen omlaag.
  • U kunt een opeethypotheek afsluiten met de overwaarde.
  • U kunt een tweede hypotheek afsluiten.
  • U kunt verkopen en cashen.

Restschuld verdwijnt, overwaarde verschijnt

Vele jaren was de restschuld een nachtmerrie voor velen. Zeker als u uw woning enige jaren terug hebt gefinancierd met een hypotheek en door de toen dalende huizenprijzen en inzakkende woningmarkt uw woning minder waard terwijl de hypotheek bleef staan of in sommige gevallen toenam. Daardoor kwamen velen in de problemen. Ze konden niet verhuizen en als dat toch moest gebeuren of als de woning moest worden verkocht door een echtscheiding, bleef er een hoge restschuld over. Gelukkig is dat tot in 2018 en 2019 niet of steeds minder het geval. Door de verwachte stijging van huizenprijzen in 2019 en 2020 zullen steeds meer restschulden verdwijnen en omslaan in een overwaarde. Overwaarde is, zolang u uw woning niet verkoopt, een papieren winst, maar u kunt er wel leuke dingen mee doen.

Kosten hypotheek omlaag

Zo kunt u de bank eens vragen of de opslag op de hypotheek omlaag kan of dat er een klantenkorting mogelijk is omdat de hypotheek in verhouding tot de waarde van uw woning relatief laag is. Vele banken kijken naar de verhouding tussen de waarde van uw woning en de hypotheek. Naarmate de hypotheek in verhouding hoger is, loopt de bank meer risico en brengt u daarvoor een opslag in rekening. Is er inmiddels een andere situatie ontstaan door de duurdere woning, kan kunt u recht hebben op een korting. Niet alle banken waarschuwen u hiervoor, vaak moet u dan ook zelf aan de bel trekken om dit voordeel binnen te halen.

Opeethypotheek afsluiten

Wie wat ouder is, zal graag in zijn woning willen blijven wonen en niet willen verhuizen. Tegelijkertijd zit het geld in de stenen. Voor hen kan de opeethypotheek een goede oplossing zijn.Bij de opeethypotheek sluit u een omgekeerde hypotheek af. U krijgt een bepaald kredietplafond van de bank mee en tot dat bedrag kunt u geld opnemen. Dat geld hoeft u niet te gebruiken voor de woning, maar kunt u ook gebruiken om van te leven. Uiteraard zitten hier ook nadelen aan, want u steekt zich wel in de schulden met de woning als onderpand. Het loont zeker de moeite om bij verschillende aanbieders een offerte aan te vragen om te zien wat het u kost, oplevert en of het bij u past. Hoe hoger de WOZ-waarde van uw woning is, hoe hoger de omgekeerde hypotheek mag zijn.

Tweede hypotheek afsluiten

De extra overwaarde op uw woning geeft meer ruimte om een tweede hypotheek af te sluiten. U kunt dit geld vrij besteden maar ook gebruiken voor de verbetering van uw woning of om uw woning energiezuiniger te maken. Besteed u het hypotheekgeld aan de eigen woning, dan is de hypotheekrente in de meeste gevallen ook nog eens fiscaal aftrekbaar. Ook hier is het nadeel dat u extra schulden maak, maar als de verbetering van de woning toch moet plaats vinden dan is een tweede hypotheek vaak goedkoper dan een consumptieve lening.

Verkopen en cashen

De woning verkopen en ergens anders gaan wonen is de eenvoudigste manier om de overwaarde te verzilveren en op uw bankrekening bij te schrijven. Het is vaak wel zo dat u dan bereid moet zijn om wat kleiner te gaan wonen of om wat verder weg te gaan wonen. In dezelfde wijk of stad vertonen de meeste woningen de zelfde tendens, worden ze allemaal vergelijkbaar duurder en levert verhuizen financieel weinig tot niets op. Maar er zijn nog voldoende plekken in Nederland waar woningen goedkoper zijn dan in de Randstad. Wie bereid is om deze overstap te maken kan in 2019 en 2020 met de verkoop van de eigen woning veel geld verdienen. Laat u zich hierover altijd goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is overwaarde?Wat is overwaarde?Overwaarde wordt ook wel “eigenwoningreserve” genoemd. Wat is overwaarde en hoe kun je de overwaarde opnemen en benutten…
Overwaarde is geen pensioenvoorzieningOverwaarde is geen pensioenvoorzieningOpgebouwde overwaarde in de eigen woning moet u niet verwarren met een aanvulling op uw AOW-uitkering na pensionering. D…
De verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woningDe verzilverlening voor senioren: verbouwing eigen woningVanaf 57 jaar wordt u in 2019 voor een hypotheek tot de senioren gerekend. Voor deze groep mensen heeft het Stimulerings…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Overwaarde woning berekenenOverwaarde woning berekenenDe overwaarde van de woning kan op diverse manieren worden bepaald, bijvoorbeeld door een taxatierapport op te laten ste…

Reageer op het artikel "Profiteer van de hogere huizenprijzen: overwaarde woning"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Overwaarde woning
Schrijf mee!