InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Opeethypotheek: de Stekkie inkomensaanvuller

Opeethypotheek: de Stekkie inkomensaanvuller

Opeethypotheek: de Stekkie inkomensaanvuller Vivat en Reaal bieden de opeethypotheek Stekkie aan. Stekkie is een inkomensaanvuller, wat wil zeggen dat u met deze hypotheek elke maand over een extra inkomen kunt beschikken. Deze inkomensaanvuller is beschikbaar als u 60 jaar of ouder bent en uw woning voldoende overwaarde heeft. Als u in het gelukkige bezit bent van een woning met overwaarde en deze overwaarde wilt omzetten in klinkende munt, dan is Stekkie misschien wel wat voor u.

Extra inkomen met Stekkie

Een opeethypotheek die Stekkie heet?

De naam van deze opeethypotheek is opvallend, Stekkie. Het idee achte deze naam is dat u een extra hypotheek op uw woning kunt vestigen en zo geld uit uw woning kunt halen terwijl u gewoon eigenaar bent en dus op uw stekkie (in uw huis) blijft wonen. Heeft uw woning overwaarde en geen hypotheek, dan kunt u via deze omkeerhypotheek de overwaarde omzetten in geld zonder dat u hoeft te verhuizen. U blijft dus gewoon eigenaar van uw woning.

Stekkie als inkomensaanvuller

Er zijn omkeerhypotheken waarbij u direct een bedrag ineens kunt krijgen via een eenmalige opname. Bij Stekkie kan de eenmalige opname niet, maar kunt u afspreken dat u elke maand een bepaald bedrag wilt opnemen dat als aanvulling op uw inkomen dient. Het geld dat u zo opneemt is overigens vrij besteedbaar. De hypotheekrente die moet worden betaald, wordt bijgeschreven bij uw hypotheek. U betaalt dus niet maandelijks een hypotheekrente. Dat betekent ook dat uw woonlasten gedurende de looptijd van de hypotheek niet omhoog gaan. In tegendeel, u ontvangt maandelijks een bedrag.

Voorwaarden Stekkie

Enkele belangrijke voorwaarden bij Stekkie zijn in 2019:
  • U en uw partner zijn 60 jaar of ouder.
  • Uw woning heeft overwaarde.
  • De woning is zonder hypotheek, of deze is inmiddels volledig afgelost.
  • U maakt gebruik van het hypotheekadvies.
  • U kunt kiezen voor een rentevastperiode van 10, 15, of 20 jaar.
  • U sluit een opstalverzekering af en onderhoudt de woning goed (logisch, de woning dient immers als onderpand voor de lening).
  • U betaalt de opgenomen bedragen en rente uiterlijk wanneer u uw woning verlaat of de rekeninghouders komen te overlijden.
  • U mag uw woning tussentijds verkopen onder terugbetaling van de opgebouwde schuld, uiteraard stoppen dan de maandelijkse betalingen aan u.
  • Naast de maandelijkse uitkeringen is er een reservepotje voor het geval dat u onverhoopt extra geld nodig hebt.
  • Stekkie neemt het risico van het ontstaan van een restschuld niet van u over.

Een extra aanvulling op uw inkomen omdat uw woning overwaarde heeft

Wie in zijn woning wil blijven wonen en zijn hypotheek heeft afgelost, kan in de omstandigheden komen dat er extra geld nodig is maar dit aanvullend inkomen eigenlijk in de stenen van uw woning zit. Stekkie ziet de overwaarde van uw woning dan ook als een pensioenpot waaruit maandelijks een bedrag kan worden uitgekeerd. Hoeveel u maandelijks op deze manier als aanvullend inkomen kunt ontvangen is afhankelijk van de rentevaste periode waarvoor u kiest, de hypotheekrente en de overwaarde van uw woning. Hoe groter de overwaarde is, hoe meer er kan worden uitgekeerd. Daarbij is het wel de kunst om een beetje conservatief te rekenen om te voorkomen dat u een restschuld opbouwt. Met andere woorden, de bedragen die u krijgt maken niet de hele overwaarde meteen op maar een deel daarvan. Dat is verstandig omdat niemand weet hoe de hypotheekrente zich over 10 tot 20 jaar zal ontwikkelen en teveel geld uitkeren u in de problemen zou kunnen brengen. Van geval tot geval moet worden berekend welke bedragen haalbaar zijn en uitbetaald kunnen worden.

Stekkie is een omkeerhypotheek

Met Stekkie bouwt u door de jaren heen een schuld op tot een bepaald plafond dat bij het afsluiten van de hypotheek wordt afgesproken. Bij een normale hypotheek krijgt u een bedrag ineens en neemt de hypotheek af met de aflossingen die u doet, bij een omkeerhypotheek gebeurt het omgekeerde: u begint met een kleine hypotheek en deze wordt in de loop der tijd groter. Overigens mag u bij Stekkie ook tussentijds aflossen, maar bent u daartoe niet verplicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwaarde benutten via de omkeerhypotheekOverwaarde benutten via de omkeerhypotheekBenut de overwaarde, maar hoe? De omkeerhypotheek 2019 en 2020, omgekeerde hypotheek of opeethypotheek genoemd, is een k…
Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?Een zorghypotheek is een omgekeerde hypotheek die kan worden afgesloten door mensen die voldoende overwaarde hebben op h…
Opeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusOpeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusFlorius heeft een opeethypotheek voor u: de verzilverhypotheek. Wat is een opeethypotheek voor hypotheek? Het is een omg…
Vastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteVastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteEn viager of viagère verkopen in plaats van een omgekeerd woonkrediet. Wat is dat? Benut in 2019 de meerwaarde van uw hu…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Bronnen en referenties
  • Stekkie

Reageer op het artikel "Opeethypotheek: de Stekkie inkomensaanvuller"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 15-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Opeethypotheek
Schrijf mee!