InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huis als spaarpot

Huis als spaarpot

Huis als spaarpot U koopt een huis in eerste instantie om in te wonen. Met de overwaarde in uw eigen woning kunt u ook uw pensioen aanvullen.

Hypotheek

Bij aankoop van een huis hebben de meeste mensen een hypotheek nodig om het huis en de bijkomende kosten te bekostigen. Indien u in het huis gaat wonen als hoofdverblijf kunt u genieten van hypotheekrente aftrek. Deze aftrek geldt maximaal voor een periode van 30 jaar. De meeste hypotheken van tegenwoordig zorgen slechts gedeeltelijk voor aflossing van de hypotheek op einddatum of bij eerder overlijden.

Waarde van het huis

De huizenprijzen stijgen over het algemeen in de loop der jaren. Indien u een huis heeft gekocht in 1988 voor fl. 100.000 met een hypotheek van fl. 110.000, vertegenwoordigt het huis mogelijk nu wel een waarde van € 350.000. Deze overwaarde krijgt u als u de woning zou verkopen. Het probleem is echter dat u na de verkoop een vervangende woning moet kopen of huren. Zou u een andere woning kopen dan moet u de gerealiseerde overwaarde weer investeren in uw nieuwe huis. Gaat u een huis huren dan krijgt u te maken met hoge maandelijkse lasten aan huur. Deze zullen waarschijnlijk ook nog jaarlijks stijgen met een bepaald percentage.

Aanvulling op uw pensioen

De overwaarde in het huis kunt u benutten door het huis te verkopen of opnieuw te bezwaren met een hypotheek. Een kunt een zogenaamde krediethypotheek of omkeerhypotheek afsluiten. De bank verstrekt u een bepaald bedrag als hypotheek. Het leningsbedrag krijgt u op uw bankrekening gestort en het is vrij te besteden. De rente die u betaald voor deze hypotheek is niet fiscaal aftrekbaar.

Voordeel

U beschikt over extra geld die u kunt gebruiken als aanvulling op uw pensioen. U maakt op deze manier gebruik van het kapitaal dat u in de loop der jaren heeft opgebouwd.

Nadelen

Naast het feit dat de betaalde premie niet fiscaal aftrekbaar is zijn er meer nadelen. De huizenprijzen kunnen ook een sterke daling inzetten. Mogelijk moet u het huis op den duur verkopen omdat u anders wilt of moet wonen. Er kan dan sprake zijn van een restschuld resteert na de verkoop in slechtere tijden. Het geld dat u in het verleden heeft ontvangen is waarschijnlijk al uitgegeven. Een derde nadeel is dat er na overlijden minder nalatenschap zal zijn voor de erfgenamen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis als spaarpot"

Reactie

Klazien, 02-09-2008 14:42 #1
Kan ik ook met de overwaarde van de verkoop van mijn huis een krediet hier aflossen, omdat ik hier in nederland geen huis zal kopen, daar ik hoop te emigreren naar Turkije?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!