InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Gratis Euribor hypotheekrente variabele hypotheek

Gratis Euribor hypotheekrente variabele hypotheek

Gratis Euribor hypotheekrente variabele hypotheek Een gratis hypotheek en zelfs geld toe door een negatieve rente? Een gratis hypotheek is binnen handbereik als u een variabele hypotheek hebt die gebaseerd is op de Euribor rente. Dit hypotheekrente tarief is zo laag, dat er bijna sprake is van een negatieve rente. Dat zou betekenen dat u met deze hypotheek geld krijgt van de bank in plaats van dat u hypotheekrente moet betalen. Dat is wel een hele mooie belegging. Helaas werken de banken vaak met een opslag om deze negatieve hypotheekrente te voorkomen. ABN AMRO heeft deze opslag eerder zelfs verhoogd, maar of dat is toegestaan is nog maar de vraag. Rechters kijken naar deze praktijken.

Wat is de Euribor hypotheek?

De Euribor hypotheek is een hypotheek met een variabele hypotheekrente. Deze variabele hypotheekrente is meestal gebaseerd op de 1-maands Euribor, een rente die veel Europese banken gebruiken om elkaar leningen te verstrekken. Deze rente is het uitgangspunt en vervolgens doet de bank daar nog een opslag bij omdat er kosten worden gemaakt en de bank natuurlijk ook winst wil maken. De som van de variabele Euribor rente plus winstopslag bank is de Euribor hypotheekrente die betaald moet worden.

Hoe laag is de Euribor rente?

Er zijn meerdere Euribor rentes, met een looptijd van 1 maand tot een jaar. Vooral in 2017 en 2018 zien we door het beleid van ECB president Draghi, de Euribor rente hard dalen, een dalende trend die zich in 2012 al inzette maar inmiddels leidt tot een negatieve een maands Euribor. In augustus 2019 was dit tarief - 0,4 procent. Zonder opslag van de bank zou de eigenaar van een woning met Euribor hypotheek dus een rentevergoeding van de bank moeten krijgen in plaats van hypotheekrente te betalen.

Hebt u een vaste of een variabele opslag?

Het loont de moeite om te kijken wat voor Euribor hypotheek u hebt. In de nieuwe contracten staat meestal dat de opslag gedurende een jaar mag worden aangepast, maar er zijn ook Nederlanders die een vaste opslag hebben. Bij deze oude contracten kan binnenkort de bank aan de houder van de hypotheek rente betalen, bij de nieuwe contracten is het nog niet zover. Bij de nieuwe contracten is de opslag ongeveer 0,6% en de hypotheekrente dus ongeveer 0,2%. Dat betekent dat, als de opslag niet wordt verhoogd, een negatieve hypotheekrente bijna daar is. Voor de oudere contracten is dit in 2019 al het geval.

Beleid ABN AMRO

ABN AMRO verhoogde in 2009 en 2012 eenzijdig de opslag voor hypotheken met het Euribor rentetarief met 0,5% en 1,0%. Volgens de bank was dit nodig door gewijzigde marktomstandigheden. Een groot aantal klanten van ABN AMRO nam hier geen genoegen mee, omdat ze zo niet profiteerden van de lagere variabele hypotheekrente en dit naar hun mening ook niet was toegestaan. Daarom werden er stichten zoals Stop de banken en Stichting Euribor in het leven geroepen die dit alles op een rij hebben gezet en de zaken hebben voorgelegd aan de rechter. Tot dusverre vindt de rechtbank Amsterdam in zijn uitspraak van 11 november 2015 dat ABN AMRO niet de opslagen om de juiste redenen heeft verhoogd. De stichten kregen dus gelijk, maar ABN AMRO geeft zich hierin nog niet gewonnen en is in hoger beroep gegaan. Begrijpelijk want de uitspraak van de rechtbank Amsterdam zou betekenen dat ABN AMRO ongeveer 45 miljoen aan zijn klanten moet terugbetalen, een rekening die overigens verder zal oplopen als ABN AMRO ook het hoger beroep verliest. Het zou gaan om 6000 klanten met een gemiddelde hypotheek van 220.000. Opvallend is wel dat ABN AMRO de extra opslag niet zomaar wil terugdraaien, de ING en de SNS deden dat wel al. Naar verwachting zal de Hoge Raad begin oktober 2019 uitspraak doen in de Euribor-rechtszaak (cassatie).

Negatieve rente, gratis hypotheek dus in 2019?

De gratis hypotheek is er voor sommigen al, voor anderen is het nog even afwachten. Daarbij maakt het ook verschil bij wie u de Euribor hypotheek hebt afgesloten. Medio februari 2016 liet voormalig topman Gerrit Zalm van ABN AMRO weten dat er aan de het lage rente beleid van de Europese Centrale bank een einde zou moeten komen, in 2019 spreekt Draghi over een intensivering van zijn beleid wat tot een nog lagere rente zal leiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gratis Euribor hypotheekrente variabele hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!