InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek met variabele rente wordt duurder

Hypotheek met variabele rente wordt duurder

Hypotheek met variabele rente wordt duurder Let op de hypotheek met een variabele rente in 2019, want die wordt mogelijk duurder door een belangrijke aanpassing van de banken en de inflatie. Dit geldt niet alleen voor de aflossingsvrije variabele hypotheek, de Euribor hypotheek, maar voor elke hypotheek met een variabele hypotheekrente. De verwachting is dat de variabele hypotheekrente in 2019 hierdoor zelfs omhoog kan gaan in verhouding tot een vergelijkbare hypotheek met vaste rente. In augustus 2019 is de variabele hypotheekrente zelfs hoger dan de tienjaarsrente.

Hypotheekrente in omgekeerde rentecurve

Aflossingsvrije variabele hypotheek, Euribor hypotheek

Doordat u niet aflost, kunnen de maandelijkse bedragen voor de betaling van de aflossingsvrije hypotheek beperkt blijven tot de betaling van de hypotheekrente. Doordat de schuld niet vermindert, is de aftrek van de hypotheekrente maximaal en zijn de netto lasten minimaal. Een variabele hypotheekrente wordt periodiek herzien. Op dat moment kunt u profiteren van een renteverlaging. Maar let er op dat niet elke aanbieder even snel is met een hypotheekrente te verlagen. Het loont dus om de concurrentie goed in de gaten te houden en te bekijken of overstappen langzamerhand niet de moeite waard wordt.

Hypotheek met variabele rente 2019

Bovendien is over de lange termijn bezien, een variabele rente meestal goedkoper dan een vaste rente. De rente gaat in de loop der tijd op en neer. U profiteert van een daling en hebt nadeel bij een stijging, maar gemiddeld genomen is de variabele rente dan toch nog goedkoper. Ook doordat de aftrek van de hypotheekrente de eventuele gevolgen van een renteverhoging dempt. In 2018 was sprake van een daling, maar voor later in 2019 wordt er een stijging van de lange rente verwacht.

Omgekeerde rentecurve op de hypotheekmarkt

Zelden komt een omgekeerde rentecurve op een hypotheekmarkt voor. Een omgekeerde rentecurve geeft aan dat de korte rente hoger is dan de lange rente, vaak een teken van recessie die aanstaande is. Ook in 2008, vlak voor de grote recessie die volgde, hadden we een omgekeerde hypotheekrentecurve. Vele factoren spelen hierbij een rol, bijvoorbeeld dat de concurrentie tussen aanbieders van hypotheken groot is, wanneer u een hypotheek met een langere vaste periode wilt afsluiten. In augustus 2019 is zelfs de variabele rente (korter dan kort) hoger dan de 10-jaars hypotheekrente.

Nadelen aflossingsvrije hypotheek

De belangrijkste nadelen van een aflossingsvrije hypotheek, zijn dat de maximale hypotheek lager ligt dan bij een hypotheek waarbij wel wordt afgelost, en er geen kapitaal voor de aflossing van het huis wordt opgebouwd. Dat laatste is op te vangen door regelmatig geld weg te zetten op een interessante spaarrekening of spaardeposito.

Euribor tarief

Zoals ook bij andere hypotheken met een variabele rente, werd de variabele rente bij de aflossingsvrije hypotheek meestal rechtstreeks gekoppeld aan de ontwikkeling van het Euribor tarief. Dit tarief is een veelgebruikte indicator voor de rente, waarvoor banken bij collega banken lenen. Deze rente daalde een aantal jaren sterk, reden waarom veel mensen hebben gekozen voor een Euribor hypotheek. Ook in 2019 is ook de Euribor hypotheek een goedkope hypotheek met een rente van -,04%. Nadeel van de Euribor-hypotheek is mogelijk wel de korte looptijd.

Banken maken hypotheek duurder

Banken beweren dat de kosten niet langer in verhouding staan tot het lage Euribor tarief. Daardoor zijn vele banken overgestapt op een ander methode van berekening, waardoor een Euribor hypotheek minder voordelig is. De banken hanteren een voortschrijdend gemiddelde van een mandje verschillende rentes. En dat maakt het duurder en veel minder doorzichtig, want er bestaan nogal wat soorten rente in de wereld. Het voordeel is wel dat de rente minder schommelt, een nadeel is dat u minder profiteert van rente dalingen. Deze nieuwe methode geldt voor nieuwe hypotheken. Onduidelijk is nog wat er gebeurt bij rente herziening of bij het oversluiten van een hypotheek. Wat betekent dit bovendien voor de boeterente bij oversluiten.

Houd de omgekeerde rentecurve in de gaten bij een hypotheekofferte

Ook bij hypotheken is transparantie belangrijk. De banken doen er goed aan om ook bij de berekening van de variabele hypotheekrente deze transparantie te bieden. Bovendien is het opvallend dat men op een nieuwe methode overstapt, nu voor de consument het Euribor tarief zich gunstig ontwikkelde. Nog harder daalde de 10-kaarshypotheekrente, het kan dus verkeren. Vraag daarom bij de offertes voor een hypotheek altijd goed door over de wijze waarop de rente wordt berekend, de hypotheekrente voor verschillende looptijden, of u vervroegd boetevrij mag aflossen en hoe de boeterente wordt berekend, als u uw hypotheek wilt oversluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek met variabele rente wordt duurder"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!