InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente & kapitaalverzekering

Hypotheekrente & kapitaalverzekering

Hypotheekrente & kapitaalverzekering Sluit de kapitaalverzekering eigen woning niet altijd over, want dit kan in 2018 en 2019 een belangrijk fiscaal nadeel zijn en u veel geld kosten. Ook als u uw hypotheek wilt vernieuwen voor een andere hypotheekrente is het onverstandig om de kapitaalverzekering eigen woning, de KEW, direct af te kopen. De 30 jaren termijn van de fiscale aftrek van hypotheekrente is een grote spelbreker. Benut de bedragen voor vrijstelling bij een kapitaalverzekering eigen woning.

Kapitaalverzekering oversluiten en de hypotheekrente

Nieuwe hypotheek afsluiten

Een huis afbetalen vraagt tijd. Niet voor niets maakt een hypotheek als het goed is deel uit van uw totale vermogensplanning. Voor velen is de aankoop van een huis de grootste aankoop die ze ooit zullen doen en heeft het langdurige consequenties voor uw inkomen en vermogen. Zo langdurig dat tussentijds veel kan veranderen en u toe bent aan een nieuwe of bijgestelde hypotheek. Soms kunt u een hypotheek naar het nieuwe huis meenemen, u verhuist uw hypotheek mee.

De levensverzekering

Veel hypotheken kennen een element van levensverzekering of andere verzekeringen. De Kapitaalverzekering Eigen Woning, KEW, is daar een goed voorbeeld van. Wat moet u met het verzekeringselement doen als u de hypotheek om een of andere reden wilt bijstellen. Door de hypotheek te verhogen en over te sluiten of omdat een andere aanbieder van hypotheken goedkoper is.

Wanneer kapitaalverzekering eigen woning KEW

Een kapitaalverzekering eigen woning valt net zoals de aftrek eigen woning in box 1 van de inkomstenbelasting. De eisen voor een belastingvrije uitkering later zijn:
  • U betaalt minstens vijftien jaar premie betalen en maximaal 30 jaar.
  • Het opgebouwde kapitaal is niet hoger dan de vrijstelling en niet hoger dan de hypotheek die op het huis rust.
  • Wat betreft de jaarlijkse premie hoeft u niet elke jaar evenveel te betalen, maar er geldt wel als eis dat de hoogste jaarpremie niet meer dan tienmaal de laagste jaarpremie bedraagt.
  • Er is een levensverzekering aan verbonden of het moet een bankspaarproduct zijn.
  • De kapitaalverzekering moet zijn afgesloten bij bank of professionele verzekeraar.

Een andersoortige kapitaalverzekering hoort thuis in box 3 van de inkomstenbelasting.

Voorwaarden spaar- of beleggingsrekening eigen woning

Sparen voor de eigen woning kan ook met de spaarrekening eigen woning of beleggingsrekening eigen woning. De voorwaarden lijken veel op die van de kapitaalverzekering bij een verzekeringsmaatschappij:
  • De spaar- of beleggingsrekening is afgesloten bij een erkende bank, kredietinstelling of beleggingsmaatschappij.
  • Het is een geblokkeerde rekening die alleen kan worden gedeblokkeerd voor de aflossing van uw eigenwoningschuld.
  • U stort minimaal 15 jaar of tot uw overlijden een jaarlijkse storting.
  • De hoogste jaarlijkse storting mag niet hoger zijn dan tienmaal de laagste jaarlijkse inleg.
  • De vrijstelling is nooit hoger dan de eigenwoningschuld.
  • De vrijstelling geldt voor het totale gedeblokkeerde bedrag, inclusief de opgebouwde rente.
  • Als 30 jaar is verstreken na de eerste overmaking op de geblokkeerde rekening, vervalt het recht fiscale vrijstelling.

Voldoet de spaarrekening of beleggingsrekening niet aan deze voorwaarden dan valt deze kapitaalverzekering in box 3 van de inkomstenbelasting. Verder is het zo dat als door overlijden van de rekeninghouder de spaarrekening of het beleggingsrecht eigen woning vrijkomt, de partner kan vragen om de spaarrekening of het beleggingsrecht eigen woning naar hem of haar door te schuiven zodat zijn vrijstelling mag worden verhoogd met de resterende vrijstelling van de overledene.

Sluit kapitaalverzekering niet over

Tip bij het oversluiten van levensverzekeringen is: doe dat niet zomaar. Neem de levensverzekering mee naar de nieuwe hypotheek of breng alleen aanpassingen aan die niet nadelig voor u uitpakken. De redenen daarvoor zijn overduidelijk:
  1. Vaak zijn er hoge kosten aan een afkoop van een verzekering verbonden.
  2. U verliest bij afbreken van de verzekering de inmiddels opgebouwde jaren.
  3. De nieuwe premie zal zelfs vaak nog hoger zijn, omdat u inmiddels ook ouder bent geworden.
  4. De kosten zullen de eerste jaren weer hoog zijn, omdat verzekeraar hun kosten zoveel mogelijk in de eerste jaren van een nieuwe verzekering willen goed maken.
  5. De nieuwe looptijd van de hypotheek zorgt voor problemen door de dertig jaren termijn.

Hypotheekrenteaftrek en dertig jaren termijn

Vooral punt 5 van hierboven genoemde nadelen wordt over het hoofd gezien. Opeenvolgende kabinetten tornen voortdurend aan de mogelijkheden van de hypotheekrenteaftrek. De ingreep van het kabinet Rutte in 2013 is niet de laatste keer geweest. Sterker nog, de aftrek van de hypotheekrente is veel minder dan men vaak denkt. Zonder meer berucht is daarbij de dertig jaren termijn. U mag de hypotheekrente gedurende dertig jaar fiscaal aftrekken, daarna komt de hypotheekrente voor honderd procent voor uw rekening. En deze beruchte regel werkt ook desastreus door voor de mensen die hun KEW oversluiten. Oversluiten betekent veelal een nieuwe lange looptijd voor de hypotheek, waardoor de dertig jaren termijn wordt overschreden. Dat leidt er niet alleen toe dat u een paar jaren de hypotheekrente niet meer fiscaal kunt aftrekken, maar ook dat in het jaar van uit betaling van uw KEW de uitbetaling fiscaal belast is.

Kapitaalverzekering en Belastingdienst 2016, 2017, 2018 en 2019

Voor een kapitaalverzekering bij een verzekeraar of voor banksparen zijn maximaal de volgende bedragen belastingvrij en dus vrijgesteld van belasting (bedragen per persoon):

Vrijstellingen kapitaalverzekering en banksparen 2016 en 2017, maximale bedragen per persoon:

Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2016:Vrijstelling 2017
15 jaar36.800 euro36.900 euro
20 jaar162.000 euro162.500 euro

Sinds 1 april 2017 zijn de tijdsklemmen vervallen en geldt nog de hoge vrijstelling:

Vrijstellingen kapitaalverzekering 2018 en 2019, maximale bedragen per persoon

Premie betaald gedurende:Uitkering onbelast tot:
2018164.000 euro
2019166.000 euro

Als u het opgebouwde kapitaal gebruikt voor de aflossing van uw hypotheek, dan kan dat belastingvrij zijn. U loopt nog wel de kans op een boeterente.

Slot

Oversluiten van een KEW is voor bijna iedereen een no go area. Ook al zullen sommige adviseurs u vertellen dat oversluiten goedkoper is. Als hij dat doet, moet u bovengenoemde punten maar eens nalopen. Uw belastingvoordelen bij niet oversluiten spreken voor zich.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overzicht hypotheek, hypotheek informatieHypotheek weetjes, informatie over de hypotheek. Bij het afsluiten van een hypotheek kom je allerlei vreemde termen tege…
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…
Waarom de spaarhypotheek niet extra aflossen?Waarom de spaarhypotheek niet extra aflossen?Door de dalende huizenprijzen zijn steeds meer huiseigenaren genoodzaakt om extra af te lossen op hun hypotheek. Extra a…
Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Om de boeterente te berekenen bepaal je het verschil tussen de actuele hypotheekrente en de hypotheekrente die je nu bet…

Reageer op het artikel "Hypotheekrente & kapitaalverzekering"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Vrijstellingen box 1
Schrijf mee!