Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?

Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)? Een zorghypotheek is een omgekeerde hypotheek die kan worden afgesloten door mensen die voldoende overwaarde hebben op hun huis en met de extra hypotheek hun toegenomen kosten van zorg willen kunnen betalen. Let wel, de hypotheekrente is bij een zorghypotheek niet aftrekbaar en het is een variant op de verzilverhypotheek en opeethypotheek. De zorghypotheek werd actueel door de Taskforce Verzilveren. Het bedrijf Lommerhuizen dat deel uitmaakte van de Taskforce heeft een verzilverhypotheek annex opeethypotheek via een sale lease back constructie. Iets voor u in 2020? Bij een lage hypotheekrente is de zorghypotheek een goed alternatief om aan geld te komen.

Hoe werkt de zorghypotheek in 2020?

Taskforce Verzilveren en de omgekeerde hypotheek

Nogal wat ouderen hebben een eigen huis met overwaarde of waarvan de hypotheek zelfs volledig is afgelost. Tegelijkertijd worden ouderen geconfronteerd met een lager pensioen, bezuinigingen en een dure zorg. Dat betekent dat veel ouderen geld tekort komen, want stenen kunt u niet eten. Om deze grens van het hebben van een eigen huis en het hebben van voldoende liquide middelen te slechten, werd de Taskforce Verzilveren opgericht. Deze taskforce had tot doel om praktische mogelijkheden te zoeken om de overwaarde in het huis te kunnen verzilveren. Omzetten in geld dus en dan specifiek in de zorg.

Samenstelling Taskforce

In deze taskforce zitten een aantal experts en afgevaardigden uit de sector van hypotheken, banken, vereniging eigen huis en toezichthouders. Deze samenstelling is bepalend voor de waarde van het advies van de Taskforce: het moet niet alleen een theoretisch concept zijn, maar ook praktisch uitvoerbaar. Niet onbelangrijk want in 2019 bedroeg de totale overwaarde van alle eigen woningen in ons land 700 miljard euro, waarbij de overwaarde van de woningen van 65-plussers gemiddeld genomen iets meer is dan 200.000 euro. In 2020 zal de overwaarde waarschijnlijk verder zijn gestegen.

De zorghypotheek, verzilverhypotheek, omgekeerde hypotheek, opeethypotheek

De Taskforce wil dat de mogelijkheden van een zorghypotheek worden uitgewerkt. Kort gezegd moet een dergelijke hypotheek ervoor zorgen dat mensen die wat ouder zijn en hoge kosten van zorg hebben, het opgespaarde geld in het huis kunnen opnemen om in de zorg te voorzien. Daarbij is een vereiste dat er voldoende overwaarde in het huis zit.

Vragen bij de zorghypotheek

Hoe die hypotheek precies moet worden vormgegeven is nog niet bekend. Dit roept ook vele vragen op:
  • Hebben we het hier niet gewoon over een omkeerhypotheek, maar dan zo dat het geld alleen voor zorg te gebruiken is?
  • Moeten mensen met een zorghypotheek dan ook aflossen of is het een aflossingsvrije hypotheek?
  • Op enig moment is het geld op, moeten de ouderen dan toch hun huis uit?
  • Waarom zou een zorghypotheek wel werken, terwijl de omkeerhypotheek in tegenstelling tot een paar jaar terug nauwelijks meer wordt aangeboden?
  • Wordt de hypotheekrente aftrekbaar?
  • Werkt dit wel in een neergaande woningmarkt?
  • Gaat dit gelden voor alle huizen met overwaarde?
  • Wat als er nog een kleine hypotheek is met Nationale Hypotheek Garantie NHG?
  • Hoe blijft de woning voor een oudere of 65 plusser betaalbaar?

Zorghypotheek lokt hogere eigen bijdrage oudere uit

Een punt van zorg is dat de politiek de zorghypotheek ook kan benutten om ouderen verplicht meer te laten betalen, onder het mom van als u de zorg te duur vindt, kunt u altijd een zorghypotheek afsluiten. Het is de vraag of dat gewenst is. Als daarentegen de mogelijkheid wordt geboden om de omkeerhypotheek weer breed in de markt te zetten, waarbij de eigenaar van het huis het geld kan benutten zoals hij zelf wil, is dat een ander verhaal, maar als het verplicht moet worden uitgegeven aan de zorg kunt u zich afvragen of een oudere met een eigen huis echt geholpen wordt met een zorghypotheek.

Maak zelf een afspraak met de bank in 2020

Als u overwaarde op uw woning hebt en graag deze overwaarde wilt benutten, hoeft u niet te wachten op het moment dat volstrekt duidelijk is wat er onder een zorghypotheek verstaan moet worden. In 2020 bieden een aantal banken een opeethypotheek of verzilveringshypotheek aan en bent u vrij om dit geld te besteden zoals u dat wilt. U kunt dan het geld gebruiken voor de zorg maar er bijvoorbeeld ook een mooie reis van maken of er andere dingen mee doen die u belangrijk vindt. Een taskforce opbouwen is mooi, maar velen van ons hechten ook aan onze eigen vrijheid en laten zich liever niets opdringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Opeethypotheek
Schrijf mee!