InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?

Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?

Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)? Een zorghypotheek is een omgekeerde hypotheek die kan worden afgesloten door mensen die voldoende overwaarde hebben op hun huis en met de extra hypotheek hun toegenomen kosten van zorg willen kunnen betalen. Let wel, de hypotheekrente is bij een zorghypotheek niet aftrekbaar en het is een variant op de verzilverhypotheek en opeethypotheek. De zorghypotheek is weer actueel door de Taskforce Verzilveren 2013. Het bedrijf Lommerhuizen dat deel uitmaakte van de Taskforce heeft sinds 2014 een verzilverhypotheek annex opeethypotheek via een sale lease back constructie. Iets voor u in 2019? Bij een lage hypotheekrente is de zorghypotheek een goed alternatief om aan geld te komen.

Hoe werkt de zorghypotheek?

Taskforce Verzilveren 2013 en de omgekeerde hypotheek

Nogal wat ouderen hebben een eigen huis met overwaarde of waarvan de hypotheek zelfs volledig is afgelost. Tegelijkertijd worden ouderen geconfronteerd met een lager pensioen, bezuinigingen en een dure zorg. Dat betekent dat veel ouderen geld tekort komen, want stenen kunt u niet eten. Om deze grens van het hebben van een eigen huis en het hebben van voldoende liquide middelen te slechten, is de Taskforce Verzilveren opgericht. Deze taskforce heeft tot doel om praktische mogelijkheden te zoeken om de overwaarde in het huis te kunnen verzilveren. Omzetten in geld dus.

Samenstelling Taskforce

In deze taskforce zitten een aantal experts en afgevaardigden uit de sector van hypotheken, banken, vereniging eigen huis en toezichthouders. Deze samenstelling is bepalend voor de waarde van het advies van de Taskforce: het moet niet alleen een theoretisch concept zijn, maar ook praktisch uitvoerbaar. Niet onbelangrijk want in 2011 bedroeg de totale overwaarde van alle eigen woningen in ons land 504 miljard euro, waarbij de overwaarde van de woningen van 65-plussers gemiddeld genomen iets meer is dan 200.000 euro.

De zorghypotheek, verzilverhypotheek, omgekeerde hypotheek, opeethypotheek

De Taskforce wil dat de mogelijkheden van een zorghypotheek worden uitgewerkt. Kort gezegd moet een dergelijke hypotheek ervoor zorgen dat mensen die wat ouder zijn en hoge kosten van zorg hebben, het opgespaarde geld in het huis kunnen opnemen om in de zorg te voorzien. Daarbij is een vereiste dat er voldoende overwaarde in het huis zit.

Vragen bij de zorghypotheek 2019

Hoe die hypotheek precies wordt vormgegeven is nog niet bekend. Dit roept ook vele vragen op:
  • Hebben we het hier niet gewoon over een omkeerhypotheek, maar dan zo dat het geld alleen voor zorg te gebruiken is?
  • Moeten mensen met een zorghypotheek dan ook aflossen of is het een aflossingsvrije hypotheek?
  • Op enig moment is het geld op, moeten de ouderen dan toch hun huis uit?
  • Waarom zou een zorghypotheek wel werken, terwijl de omkeerhypotheek in tegenstelling tot een paar jaar terug nauwelijks meer wordt aangeboden?
  • Wordt de hypotheekrente aftrekbaar?
  • Werkt dit wel in een neergaande woningmarkt?
  • Gaat dit gelden voor alle huizen met overwaarde?
  • Wat als er nog een kleine hypotheek is met Nationale Hypotheek Garantie NHG?
  • Hoe blijft de woning voor een oudere of 65 plusser betaalbaar?

Zorghypotheek lokt hogere eigen bijdrage oudere uit

Een punt van zorg is dat de politiek de zorghypotheek ook kan benutten om ouderen verplicht meer te laten betalen, onder het mom van als u de zorg te duur vindt, kunt u altijd een zorghypotheek afsluiten. Het is de vraag of dat gewenst is. Als daarentegen de mogelijkheid wordt geboden om de omkeerhypotheek weer breed in de markt te zetten, waarbij de eigenaar van het huis het geld kan benutten zoals hij zelf wil, is dat een ander verhaal, maar als het verplicht moet worden uitgegeven aan de zorg kunt u zich afvragen of een oudere met een eigen huis echt geholpen wordt met een zorghypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening aflossen met hypotheek: Ga voor lagere maandlasten!Veel mensen weten niet dat het mogelijk is om met hun hypotheek een bestaande lening af te lossen. Wanneer jouw huis sin…
Opeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusOpeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusFlorius heeft een opeethypotheek voor u: de verzilverhypotheek. Wat is een opeethypotheek voor hypotheek? Het is een omg…
De krediethypotheek, een opeethypotheek als extra inkomenDe krediethypotheek, een opeethypotheek als extra inkomenDe krediethypotheek als een opeethypotheek is relatief nieuw, maar ook in 2018 en 2019 wel erg handig om extra geld te k…
Hypotheek verhogenHypotheek verhogenEr zijn diverse redenen om de hypotheek te verhogen, zoals een verbouwing of achterstallig onderhoud. Het verhogen van d…
Voordelen en nadelen aflossen hypotheekVoordelen en nadelen aflossen hypotheekWanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflos…

Reageer op het artikel "Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Opeethypotheek
Schrijf mee!