Sponsoring en financiële bijdrage
Sponsoring kan een welkome financiële bijdrage voor sportclubs betekenen. Succesvolle sponsoring biedt niet alleen de vereniging voordelen maar ook de sponsor.
De voordelen van sponsoring
Goedgekozen sponsoring biedt niet alleen voordelen voor de vereniging (die immers minder kosten heeft) maar ook aan de sponsor zelf.
Hoe succesvolle sponsoring ook aan de sponsor ten goede komt:
- de naamsbekendheid van de sponsor wordt vergroot en zijn imago wordt verbeterd;
- sponsoring biedt bedrijven de mogelijkheid om zich positief te presenteren in een niet-commerciële context.
Die toegenomen zichtbaarheid, die zonder conventionele reclame-activiteit wordt bereikt, levert de club in ruil daarvoor een financiële injectie op.
Hoe kosten besparen door sponsoring?
Vraagt u zich af hoe uw vereniging kosten kan besparen door middel van sponsoring? Welnu, onderstaand een aantal voorbeelden:
- het plaatselijk webdesignbedrijf verzorgt voor uw vereniging een website op internet. Op de eigen website van het bedrijf wordt de financiële injectie door middel van uw clublogo tot uiting gebracht;
- een bedrijf betaalt een deel van de trainersuitgaven. In ruil daarvoor organiseert de vereniging periodiek gezondheidsclinics in het bedrijf en krijgt het personeel korting op het contributriegeld;
- u trekt een kantoorboekhandel als sponsor aan. Op uw briefpapier en publicaties wordt die vervolgens genoemd en in ruil daarvoor drukt hij voor u het briefhoofd.
Belangrijk: maak duidelijke afspraken over sponsoring
Bij sponsoring zijn schriftelijke contracten en precies omschreven wederzijdse verplichtingen even belangrijk als andere zakelijke transacties van uw vereniging. De sponsorovereenkomst dient overigens ook als bewijs voor de verenigingsboekhouding.
Hoe kunt u sponsors zoeken en vinden?
Aan ideëen is er doorgaans geen gebrek in uw vereniging maar vaak ontbreken de financiële middelen (
het geld) om de plannen in daden om te zetten. Dan zit er niets anders op om gericht op zoek te gaan naar sponsors die de club kunnen steunen bij haar activiteiten.
Als u op zoek bent naar nieuwe sponsorpartners, lees dan eerst onderstaande tips voordat u contact met mogelijke gegadigden opneemt.
Zoek het juiste aanspreekpunt
Informeer voordat u een eerste gesprek aangaat eerst naar een direct aanspreekpunt, iemand die direct verantwoordelijk is voor uw sponsorverzoek. Ongeacht of dat schriftelijk of telefonisch gebeurt:
- een persoonlijke aanpak voorkomt anonimiteit;
- het laat een betere indruk achter;
- het voorkomt dat uw eventueel schrijven doelloos door de organisatie zwerft.
Stel een goede wervingsbrief op
De brief moet bij voorkeur een korte en bondige samenvatting van uw project c.q. voorstellen bevatten. Besteed daarbij aandacht aan een “ontvanger-georiënteerd taalgebruik”: vaktermen en langdurige probleemanalyses moet u vermijden.
Stel een activiteitenprofiel op
- een zorgvuldig overzicht van de activiteiten van uw vereniging moet de interesse bij de sponsor wekken;
- benoem ook concreet de tegenprestaties die u uw sponsor kunt bieden, zoals gebruiksrechten van uw clublogo, een gemeenschappelijk optreden bij evenementen, het noemen van de sponsor in advertenties, posters en brochures;
- tot een goed verenigingsprofiel behoort zeer zeker ook uw “reikwijdte”: noem bijvoorbeeld toeschouwers- of bezoekersaantallen bij uw evenementen, het aantal geregistreerde leden, gegevens over persberichten, enz.
Voeg een projectmap bij
Voeg aan uw schrijven een begeleidende projectmap bij.
- beschrijf specifieke activiteiten van uw vereniging waarbij u potentiële sponsors actief kunt betrekken;
- daarnaast kunt u een concreet prestatieoverzicht formuleren onder het motto: "Uw gewin is ook ons gewin"