Sponsors zoeken op internet
Alleen van contributiebijdragen van de leden kunnen veel sportclubs allang niet meer rondkomen. Ze hebben sponsors nodig. Maar in tijden van crisis en krappe budgetten bedenken klassieke sponsors zoals verzekeringen en telecommunicatiebedrijven zich wel drie keer voordat ze een vereniging financieel ondersteunen. Maar het internet biedt heel serieuze alternatieven.
Sponsors zoeken: zo kan je club profiteren
Voordat je daadwerkelijk overgaat tot het zoeken van sponsors, moet je voor jezelf nagaan hoe jullie vereniging zich het best kan presenteren. Je moet voorafgaand aan je zoektocht bijvoorbeeld in staat zijn om de volgende vragen naar tevredenheid te beantwoorden:
- waarvoor staan jullie als vereniging?
- wat zijn jullie sterke punten?
- kunnen jullie bogen op aansprekende successen?
- zijn er bijzondere talenten die voor een sponsor interessant zouden kunnen zijn?
- wat kunnen jullie een potentiële partner aanbieden?
- waarmee zou hij kunnen adverteren?
Sponsoring via internet: hoe werkt dat?
Het internet kan een serieus alternatief zijn voor de traditionele sponsoring door lokale bedrijven. Natuurlijk moet je er voor waken dat je niet je naam verbindt aan dubieuze zakelijke praktijken. Maar er bestaan ook internetportals die verenigingen behulpzaam kunnen zijn bij hun fondsenwerving. Zulke internetportals bieden verenigingen een platform om zich te presenteren. Want ofschoon de sponsorbereidheid in Nederland als gevolg van de economische en
financiële crisis aanmerkelijk is afgenomen, bestaat er toch nog een aanzienlijk potentieel. En via het uitgebreide netwerk van dergelijke platforms weet je toch sneller de aandacht op je te vestigen van bedrijven en
vermogende particulieren.
Plaats jezelf in de schijnwerpers
De bereidheid van mensen om te doneren aan een goed doel of een vereniging die bijvoorbeeld kinderen van straat houdt, is groter dan men denkt. Maar ook als club moet je begrijpen hoe je je op een juiste manier voor het voetlicht plaatst:
- mensen moeten weten wie ze steunen en voor welk doel;
- wat biedt bijvoorbeeld jullie vereniging wat andere verenigingen niet hebben?
Je moet dus onderscheidende kenmerken kunnen opvoeren en binnen de vereniging een keiharde marketing voeren.
Zakelijke opstelling onontbeerlijk
Ongetwijfeld zijn er in jullie directe omgeving andere organisaties en verenigingen die eveneens op zoek zijn naar een sponsor. Dat zijn jullie concurrenten: ten opzichte van hen moet jullie vereniging duidelijk opvallen. Dat vereist een keiharde zakelijke opstelling, maar niemand werpt zijn geld nu eenmaal zomaar het raam uit. Het moet ook de moeite waard zijn voor sponsoren om in jullie te investeren. Ze willen in de watten gelegd worden en alleen dán zijn ze ook bereid om een stukje van de taart af te staan. Wie dat lukt, heeft juist op het internet goede kans op het vinden van sponsors.
Besteed aandacht aan evenwichtige nazorg
Bijdragen van de leden en giften volstaan dus vaak niet meer om gaten in de clubkas te stoppen. Om die reden zijn sponsors onmisbaar in bijna elke vereniging maar de acquistie is vaak een langdurig en moeizaam proces. Het zou dan ook jammer zijn als door fouten in de begeleiding een langdurige samenwerking uiteindelijk toch nog strandt.
Na het binnenhalen van een geldschieter houdt het werk niet op. Wat dat betreft kan men een voorbeeld nemen aan het bedrijfsleven. Doorgaans worden daar na een geslaagde verkooptransactie diverse after-sales-activiteiten in gang gezet, soms op het opdringerige af. Werk dus aan een evenwichtige nazorg. In geen geval moet de sponsor zich “opgelaten” voelen. En mocht je er ondanks bovenstaande tips niet in slagen om een geschikte geldschieter te vinden, weet dan dat er tegenwoordig ook
alternatieve vormen van sponsoring bestaan.
Lees verder