InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ppi pensioen met meer risico

Ppi pensioen met meer risico

Ppi pensioen met meer risico Zelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor uw pensioen. De ppi is niet een pensioenfonds, maar een beleggingsinstelling. De premie pensioen instelling is sterk in opmars is nu de bekende collectieve pensioenfondsen het slecht doen. Het opgebouwde pensioen is wellicht hoger, maar u loopt wel meer risico bij een ppi. De premie pensioen instelling maakt onderdeel uit van de discussie over een nieuw pensioen. Jongeren willen geen verplicht collectief pensioen maar een eigen pensioenrekening bij een ppi zoals Brand New Day.

Wat is een ppi pensioen?

De afkorting ppi staat voor premie pensioen instelling. De ppi is een relatief nieuwe mogelijkheid om een pensioen op te bouwen. De Nederlandse Bank verstrekt de vergunning voor een ppi sinds een jaar. Aegon en APG krijgen de vergunning binnenkort, maar gelukkige bezitters van de vergunning zijn in 2019:
  • Nationale Nederlanden;
  • TKP;
  • Brand New Day;
  • Be Frank;
  • Robeco;
  • De Goudse.

Wat doet een ppi?

Een ppi probeert met de ingelegde premies een zo hoog mogelijk rendement te maken. Anders dan de geëigende pensioenfondsen is een ppi vrijer in zijn handelen en zit niet opgescheept met dekkingsgraden. Professionele beleggers gaan voor u aan de slag als uw werkgever daarvoor heeft gekozen. Ook pensioenfondsen kunnen elk jaar per 1 januari een overstap maken naar een andere pensioenuitvoerder of een ppi. De ppi belegt voor u totdat u met pensioen gaat. Met het zo opgebouwde kapitaal kunt u bij een verzekeraar uw jaarlijkse pensioenuitkering kopen. Een partnerpensioen of arbeidsongeschiktheid moet u zelf regelen. Voor nabestaanden is dus niets geregeld als u dat zelf niet doet.

Geen gegarandeerd pensioen meer, maar op basis van resultaat met beleggen

Steeds meer komt er een vraag naar de mogelijkheid om zelf een pensioen te kunnen opbouwen en zelf te kunnen bepalen hoeveel pensioen er wordt gespaard. Is de ppi dan de oplossing? Nu weten we inmiddels allemaal dat het pensioen bij een pensioenfonds geen gegarandeerd bedrag is. Dat is ook bij een ppi het geval. De beleggingsinstelling mag u als deelnemer geen garanties bieden.

Voordelen ppi boven pensioenfonds

De voordelen van een ppi is dat die goedkoper kan werken doordat er minder regels zijn en minder kosten hoeven te worden gemaakt. Zo kan uw pensioen straks een stuk hoger zijn. Daar staat tegenover dat er geen garanties zijn zoals bij een nominaal pensioen, maar feitelijk zijn de huidige collectieve pensioenen al niet gegarandeerd meer. Pensioenfondsen kunnen ook in het huidige stelsel jaarlijks korten en uw pensioen niet indexeren.

Nadelen ppi

De werkgever is niet verplicht om bij te springen als een ppi slechte resultaten boekt. Het risico ligt volledig bij de werknemer. Nabestaanden worden niet meegenomen in de regeling. Bovendien komen alle risico's voor eigen rekening en kunnen niet met anderen en andere generaties worden gedeeld.

Slot

De traditionele pensioenfondsen en hun dekkingsgraden staan onder vuur. De ppi is van start en nu TKP meedoet kan het snel gaan in deze branche, want TKP heeft 1 miljoen klanten. Bekijk dus of dit ook wat voor u is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ppi pensioen met meer risico"

Reactie

Loes Lodder, 02-04-2012 15:33 #1
Het geeft geen garanties, maar is je basisinleg wel gegarandeerd als je met pensioen gaat? Reactie infoteur, 12-01-2018
Beste Loes Lodder,
Neen dat hangt van het contract af.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Pensioenopbouw
Reacties: 1
Schrijf mee!