InfoNu.nl > Financieel > Geld > Studieschuld aflossen: hoe ga je te werk?

Studieschuld aflossen: hoe ga je te werk?

Studieschuld aflossen: hoe ga je te werk? Een studieschuld aflossen bij de DUO is voor velen in Nederland een realiteit die maandelijks terugkeert. Of je nu je hele studie maximaal geleend hebt of het rustig aan hebt gedaan, het moment dat met aflossen moet worden begonnen komt voor iedereen een keer. Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Ik zal de drie meest voorkomende aanpakken bespreken. Let erop dat dit artikel geen betrekking heeft op de nieuwe situatie onder het leenstelsel maar alleen geldt voor mensen die voor invoering van het leenstelsel in 2015 zijn afgestudeerd.

Studieschuld aflossen

Aanloopfase

Heb je je studie afgerond dan hoef je niet direct te beginnen met het terugbetalen van je studieschuld. Je krijgt hiervoor een aanlooptijd van twee jaar. In deze twee jaar vind je waarschijnlijk een baan waardoor het aflossen van de studieschuld hopelijk voor niet al te veel problemen zorgt. Twee jaar kan overigens ook twee jaar en elf maanden zijn: je begint met terugbetalen vanaf twee jaar na de eerstvolgende 1 januari na je afstuderen. Studeerde je dus bijvoorbeeld af op 29 februari 2015 dan begint je aanloopfase op 1 januari 2016 en moet je beginnen met aflossen op 1 januari 2018. Tijdens de aanloopfase mag je overigens al wel beginnen met afbetalen als je dat wilt. Op die manier betaal je minder rente.

Het afbetalen van de studieschuld

Als het dan eenmaal zo ver is kun je kiezen uit een aantal aanpakken. De drie meest voorkomende situaties zijn:
  • Maandelijkse terugbetaling
  • Terugbetaling ineens of in grote stappen
  • Geen terugbetaling

Maandelijkse terugbetaling

Maandelijkse terugbetaling van een opgebouwde studieschuld is de meest voorkomende methode van terugbetaling. Omdat je in totaal 15 jaar moet terugbetalen kun je vrij eenvoudig zelf je maandbedrag uitrekenen. Wanneer je je schuld deelt door 180 (het aantal maanden in 15 jaar) dan kom je op je maandbedrag uit. Is dit lager dan circa 45 euro (dit bedrag kan per jaar wijzigen) dan moet je toch het drempelbedrag van 45 euro betalen en ben je sneller klaar met afbetalen. Wanneer je minder dan een vastgesteld minimum inkomen hebt dan kun je vragen om een verlaging van je maandbedrag. Hou bij een maken van een dergelijke berekening wel rekening met de rente.

Terugbetaling ineens of in grote stappen

Lenen bij de IB Groep / DUO is lekker veilig gezien het lage rentepercentage. Het nodigt daarom nogal uit tot het nemen van een gokje. Stel je voor dat je een jaar voor het behalen van je diploma wilde plannen hebt die je wellicht tot uitvoer zou kunnen gaan brengen kort na je afstuderen, zoals het maken van een wereldreis of het doen van een onbetaalde stage. Dan kun je ervoor kiezen om vanaf dat moment maximaal te gaan lenen bij DUO. Mocht je namelijk toch beslissen om de plannen niet tot uitvoer te brengen dan kun je het bedrag ook in één keer weer terugstorten. Door het verschil in rente tussen wat je op je spaarrekening krijgt en wat DUO van je vraagt maak je er op die manier mogelijk zelfs een paar tientjes winst op! Komt de rente die van je wordt gevraagd toch wat hoger uit dan zul je er een paar tientjes op verliezen maar erg dramatisch zal het niet zijn. De kans om zo 'vrijblijvend' te lenen zul je echter waarschijnlijk van je leven niet meer tegenkomen.

Is bovenstaande situatie niet op jou van toepassing en heb je niet een groot bedrag opzij gezet dan kan het toch raadzaam zijn af en toe een wat grotere aflossing te doen. Op die manier kun je er namelijk voor zorgen dat ten eerste je minder rente hoeft te betalen en bovendien kan het leiden tot een bijstelling van je maandbedrag. Op die manier zorg je dat je aflossing aan de IB Groep vanaf dat moment wat minder zwaar op je begroting drukt.

Geen terugbetaling

Bij de DUO moet je vijftien jaar lang maandelijks je schuld aflossen, maar er zijn gevallen waarin er na die periode nog een restschuld over blijft. In uitzonderlijke gevallen kan kwijtschelding van de schuld plaatsvinden, maar dit is niet iets om op te gokken want het gebeurd niet erg vaak. Bij overlijden wordt de schuld wel kwijtgescholden en zal deze niet worden doorgeschoven naar de nabestaanden. In het geval dat je tijdens je aflosfase volledig arbeidsongeschikt raakt wordt je studieschuld vaak ook kwijtgescholden.

Er zijn in het verleden ook nogal eens wat mensen geweest die een aanbod hebben gekregen van de IB-groep om een groot deel van hun schuld ineens te betalen waarna het restant werd kwijtgescholden. Voor werkenden die de eenmalige aflossing konden opbrengen was dit vaak een buitenkansje. De afgelopen jaren zijn deze aanbiedingen zeldzamer geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studieschuld aflossen: hoe ga je te werk?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 26-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!