InfoNu.nl > Financieel > Geld > Mobiel bankieren en mobiel betalen

Mobiel bankieren en mobiel betalen

Mobiel bankieren en mobiel betalen Mobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna iedereen heeft een mobieltje bij en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Ga ook mobiel bankieren en betalen. Kies ook voor mobiel bankieren en betalen. Voor de smartphone zijn er de aparte apps.

Mobiel bankieren en betalen

Het mobieltje is steeds meer een bron van technisch vernuft. Eerst waren het vooral de early adapters, de mensen die iets nieuws willen uitproberen die met hun mobieltje pronkten. Vervolgens werd het uiterlijk steeds belangrijker. Meisjes kiezen vaak een jongen voor een eerste date uit aan de hand van de mobiele telefoon die hij gebruikt. Ziet die er niet al te sexy uit dan kan hij de date vergeten. En dan nog hebben we het over iets zo eenvoudig als een telefoon die je onderweg gemakkelijk mee kunt nemen.

De mobiele telefoon kan zo veel

Neen, de mobiele telefoon is veel meer. Zo is SMS en voor vele jongeren een grote hobby, vooral de meisjes. Het gaat vaak sneller dan een mail en als je wilt even goed anoniem. Ook daar zijn weer aanbieders voor. Dan zijn er de vele smileys. De foto’s, video’s, mails, gps, plattegronden en veel meer gadgets. Wat niet eigenlijk. Vooral die nieuwe apps maken mobiel bankieren aantrekkelijk:

voordelen mobiel bankieren en betalen:

  • Snel saldo checken.
  • Het kan overal.
  • Het is goedkoop bankieren.
  • Het is snel.
  • Het kan 24 uur per dag.

Mobiel bankieren en betalen

Je beltegoed mobiel opwaarderen via je bank of giro kunnen we al een tijdje. Het mobieltje moet je volgens de Rabobank en de ING bank zien als je portemonnee. Inmiddels kunnen we inderdaad mobiel betalen en bankieren en wordt je mobieltje steeds meer als een portemonnee.

Mobiele telefoon als portemonnee: contactloos betalen

Mobiel bankieren is vergelijkbaar met het internetbankieren, maar dan via je telefoon. Het is zo gemakkelijk om je saldo op te vragen en wat overboekingen te doen. Mobiel betalen doen we ook al op veel manieren. Soms is mobiel betalen de enige manier om aan een parkeer kaartje te komen, en is het handig om via een betaal-sms je bioscoopkaartje te bemachtigen. Maar je mobiele telefoon als portemonnee is een andere techniek. Dit gaat namelijk via NFC, Near Field Communication. Zowel de telefoon als de terminal of kassa waar je wilt betalen hebben chips die elkaar herkennen en met elkaar verbinding maken. Razend snel worden betaal gegevens uitgewisseld en met een eenvoudige bevestiging is er betaald. Vergelijk het met het scannen van een product in de supermarkt: kijken, herkennen en piep, klaar.

Tan en Pac-codes via sms

De ING bank gebruik nog Tan codes en Pac-codes. Ook andere banken sturen je een verificatiecode via een sms. Tik de code op tijd en juist in dan is de opdracht afgerond. Dat kan een opdracht tot geld overboeken zijn maar ook een opdracht om te betalen.

De bank-apps

De bank-apps zijn in opmars voor bankieren, betalen en beleggen:

Welke bankWelke appKan ik geld overmakenKan ik saldo bekijken
Rabo bankieren appiPhone/Androidjaja
ABN-AMROiPhone/Androidjaja
ING bankiPhonejaja
SNS bankjajaja

De toekomst van het mobieltje

In landen als Japan en de VS lijkt mobiel betalen en je mobieltje als portemonnee echt aan te slaan en in Nederland groeit deze markt ook steeds verder. Japanners zijn altijd dol geweest op gadgets en mobieltjes. In de VS is het mobiel betalen een mooi alternatief voor het dure creditcard systeem. Let wel op de veiligheid respectievelijk onveiligheid van mobiel betalen. Met de pc kun je het vaak allemaal nog goed volgen. Je hebt een goede firewall en virus applicatie, en er zijn allerlei protocollen. Bij het mobieltje is dat voor mij allemaal minder duidelijk. Misschien dat een vingerafdruk of gezichtsherkenning daar nog verandering in gaan brengen. Bovendien wordt het dan zo dat als je mobieltje wordt gerold in de tram, je meteen je portemonnee kwijt bent. En wie gaat dat betalen?

Betalen met Payter

Ook in Nederland kun je in 2017 volop contactloos betalen via een chip in je mobiel. Dit doet Payter voor je. De techniek loopt via de chip in je mobieltje en is vergelijkbaar met de RFID chip.

Betalen met MyOrder als je moet parkeren

Betalen voor een glas bier op het terras kan steeds vaker met MyOrder. Een aantal horecazaken doet hieraan mee zodat je daar vanaf het terras kunt betalen met een sms'je.

Slot

Het mobieltje als mobiele portemonnee. Eenvoudiger kan haast niet. Het aardige is dat je per sms niet alleen kunt betalen maar ook snel geld kunt lenen. Zo kun je snel geld lenen per sms bij Ferratum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbe…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethodeBetalen met je betaalpas zonder dat je je pincode hoeft in te vullen? De nieuwste ontwikkeling is het contactloos betale…
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…

Reageer op het artikel "Mobiel bankieren en mobiel betalen"

Reactie

Arnout, 23-05-2011 20:51 #1
Leuk artikel! Eindelijk eens een verschil tussen de banken kunnen vinden inzake een betaalrekening. Reactie infoteur, 19-06-2018
Beste Arnout,
Dank je wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Reacties: 1
Schrijf mee!