Mobiel bankieren en mobiel betalen

Mobiel bankieren en mobiel betalen Mobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel bankieren blijft in Nederland aan populariteit winnen, in het heden en niet meer alleen de toekomst. Bijna iedereen heeft een mobieltje bij en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Ga ook mobiel bankieren en betalen. Kies ook voor mobiel bankieren en betalen, elke bank heeft wel een betaal-app.

Mobiel bankieren en betalen

Het mobieltje is steeds meer een bron van technisch vernuft. Eerst waren het vooral de early adapters, de mensen die iets nieuws willen uitproberen die met hun mobieltje pronkten. Nu is het mobieltje volstrekt ingeburgerd en wordt het steeds meer onze portemonnee.

De mobiele telefoon kan zo veel

Uiteraard kun je veel meer met je smartphone, wat niet eigenlijk. Vooral die nieuwe apps maken mobiel bankieren aantrekkelijk:

voordelen mobiel bankieren en betalen:

  • Snel iets online bestellen (Facebook, apps, Thuisbezorgd, noem maar op).
  • Snel saldo checken.
  • Het kan overal.
  • Het is goedkoop bankieren.
  • Het is snel.
  • Het kan 24 uur per dag.

Mobiele telefoon als portemonnee: contactloos betalen

Je mobieltje wordt steeds meer als een portemonnee. Mobiel bankieren is vergelijkbaar met het internetbankieren, maar dan via je telefoon. Het is zo gemakkelijk om je saldo op te vragen en wat overboekingen te doen. Mobiel betalen doen we ook al op veel manieren. Soms is mobiel betalen de enige manier om aan een parkeerkaartje te komen en is het handig snel online je bioscoopkaartje of vliegticket te bemachtigen. Maar je mobiele telefoon als portemonnee is een andere techniek. Dit gaat namelijk via NFC, Near Field Communication. Zowel de telefoon als de terminal of kassa waar je wilt betalen hebben chips die elkaar herkennen en met elkaar verbinding maken. Razend snel worden betaal gegevens uitgewisseld en met een eenvoudige bevestiging is er betaald. Vergelijk het met het scannen van een product in de supermarkt: kijken, herkennen en piep, klaar.

De bank-apps en betaal-apps

De bank-apps zijn in opmars voor bankieren, betalen en beleggen:

Welke bankKan ik geld overmakenKan ik saldo bekijken
Rabo bankieren appjaja
ABN-AMROjaja
ING bankjaja
SNS bankjaja
MoneYou gojaja

De toekomst van het mobieltje

In landen als China, Japan en de VS slaat mobiel betalen en je mobieltje als portemonnee echt aan. Nederland lijkt in 2020 in Europa een voorloper te zijn. In 2018 werd in Nederland voor het eerst de meerderheid van de overschrijvingen mobiel gedaan, echt waar, 52 procent van de overschrijvingen. En 56 procent van de pinbetalingen was in ons land contactloos. De impact van een mobieltje in het betaalverkeer lijkt steeds groter te worden. De papieren overschrijvingen zijn overigens nog niet van de baan want in 2018 werden altijd nog 18,8 miljoen papieren overschrijvingen gedaan. Japanners zijn altijd dol geweest op gadgets en mobieltjes. In de VS is het mobiel betalen een mooi alternatief voor het dure creditcard systeem.

Veilig bankieren

Let wel op de veiligheid respectievelijk onveiligheid van mobiel betalen. Met de pc kun je het vaak allemaal nog goed volgen. Je hebt een goede firewall en virus applicatie, en er zijn allerlei protocollen. Bij het mobieltje is dat vaak wat minder duidelijk. Heb je inderdaad de laatste update of nog niet. Een vingerafdruk instellen of gezichtsherkenning biedt ook extra bescherming. Voorkom zo dat, als je mobieltje wordt gerold in de tram, je meteen ook je portemonnee kwijt bent. Bewaar je codes ook nooit in de hoes van je telefoon of in de tas waarin je telefoon zit.

PSD2

Als ook de PSD2- wetgeving meer in Nederland ingeburgerd raakt, zal mobiel bankieren waarschijnlijk extra groeien. Door PSD2 wordt het mogelijk om meerdere betaalrekeningen in 1 app zichtbaar te maken, je hebt zo meteen een totaaloverzicht. Hoe gemakkelijker en voordeliger het mobiel bankieren wordt, hoe meer mensen ervan gebruik zullen gaan maken is de verwachting.

Betalen met Payter

Ook in Nederland kun je in 2020 volop contactloos betalen via een chip in je mobiel. Dit doet Payter voor je. De techniek loopt via de chip in je mobieltje en wearables en is vergelijkbaar met de RFID chip.

Betalen met MyOrder

Betalen voor een glas bier op het terras kan steeds vaker met MyOrder. Een aantal horecazaken doet hieraan mee zodat je daar vanaf het terras kunt betalen met een sms'je.

Slot

Het mobieltje als mobiele portemonnee. Eenvoudiger kan haast niet. Het aardige is dat je per sms niet alleen kunt betalen maar ook snel geld kunt lenen. Zo kun je snel geld lenen per sms bij Ferratum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbe…
Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethodeBetalen met je betaalpas zonder dat je je pincode hoeft in te vullen? De nieuwste ontwikkeling is het contactloos betale…

Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Pechhulp, de markt voor service bij autopech onderweg bestaat uit tussen de 4 en 4,5 miljoen klanten. Er zijn meerdere a…
Pensioen & een pensioenbreuk en pensioengat reparerenPensioen & een pensioenbreuk en pensioengat reparerenUw pensioen repareren, hebt u ook een AOW-gat, een pensioenbreuk of een pensioengat in 2018, 2019 of 2020? Een AOW gat d…

Reageer op het artikel "Mobiel bankieren en mobiel betalen"

Reactie

Arnout, 23-05-2011 20:51 #1
Leuk artikel! Eindelijk eens een verschil tussen de banken kunnen vinden inzake een betaalrekening. Reactie infoteur, 19-06-2018
Beste Arnout,
Dank je wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Reacties: 1
Schrijf mee!