InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankieren voor blinden en slechtzienden

Bankieren voor blinden en slechtzienden

Bankieren voor blinden en slechtzienden Bankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbeperking, waarvan er 40.000 helemaal blind zijn. Met een beperking wordt steeds meer rekening gehouden ook in het bancaire verkeer. Ook voor blinden en slechtzienden is nu bijvoorbeeld mobiel bankieren en internetbankieren mogelijk. Mobiel bankieren, lekker handig. Er zijn ook sprekende smartphones voor blinden of slechtzienden op de markt, zoals Anna en Alto en ze zijn veelal verkrijgbaar via webshops. Deze gsm's maken gebruik van mobile speak.

De Rabobank

De Rabobank timmert stevig aan de weg, waar het gaat om mobiel bankieren, internetbankieren via je telefoon. Met je mobiel kun je zo eenvoudig je saldo opvragen en overboekingen doen. Verder is het in de VS populaire mobiel betalen steeds meer in zwang. De Rabobank stimuleert de mobiele telefoon als mobiele portemonnee. Reuze gemakkelijk voor een betaling in supermarkt. Het mobieltje lijkt zo de toekomst te hebben. Maar anders ligt dat voor mensen met een gezichtsbeperking, een grote doelgroep van bankieren.

Bankieren voor blinden en slecht zienden

Ruim 350.000 mensen in ons land hebben een gezichtsbeperking. Ook voor hen moet het mogelijk zijn om mobiel te bankieren. Nu waren er al bankafschriften in braille die bij de Rabobank gratis waren, bij verzending eens in de twee weken. Maar internetbankieren en mobiel bankieren bleef voor deze doelgroep toch lastig. Dat terwijl we in een tijd leven van vele technische hoogstandjes en natuurlijk ook mensen met gezichtsbeperkingen zelf hun bankzaken willen doen. Sommige sites van banken helpen daarbij door teksten voor te lezen of letters extra groot af te drukken. De Rabobank en SNS bank gaan daarin verder.

Reader Comfort

Tot 2007 konden slechtzienden en blinden vooral offline hun bankzaken via de computer regelen. Niet online. Maar ook daar kwam gelukkig verandering in, want op 19 september 2007 presenteerde de Rabobank op de 50PlusBeurs in Utrecht de Random Reader Comfort. Deze Reader Comfort is groter dan een gewone reader en heeft meer functies dan de gewone reader. Het apparaatje heeft grotere toetsen en heeft bovendien een spraakfunctie. Daarmee is internetbankieren veel beter toegankelijk voor blinden en slechtzienden en opent een hele nieuwe weg aan mogelijkheden. Vanaf 2015 krijg je de Rabo Scanner voor je betalingen.

SNS Bank met Digipas

De SNS Bank heeft een sprekende Digipas in Nederland ingevoerd en is daarmee iets eerder dan de Rabobank. Met deze Digipas kun je veilig internetbankieren en beleggen. De pas is van de Belgisch Amerikaanse leverancier VASCO en heeft net zoals die van de RABO Bank extra grote knoppen en een groot display. Het door de Digipas berekende resultaat, de handtekening, wordt voorgelezen in het Nederlands. Het is via een ingebouwde speaker of koptelefoon te beluisteren, zodat niemand anders het hoeft te horen. Volgens de SNS Bank is het apparaat niet alleen handig voor blinden, maar ook voor ouderen en mensen met een motorische handicap.

Mobiel bankieren, lekker handig met vele voordelen

Mobiel bankieren heeft vele voordelen. Deze techniek is voor velen van ons een echte uitkomst, mobiel bankieren en mobiel betalen is in 2016 niet meer weg te denken. Voor blinden en slechtzienden is er als extra hulpmiddel de sprekende gsm. Bekende voorbeelden hiervan zijn Anna en Alto. Het toestel Anna is een stuk prijziger dan het alternatief Alto.

Slot

Met deze initiatieven worden belangrijke stappen gezet. Bankieren voor blinden en slecht zienden wordt zo verder bevorderd. Goede initiatieven dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bankieren voor blinden en slechtzienden"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Schrijf mee!