InfoNu.nl > Financieel > Geld > Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)

Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)

Welke service bij autopech onderweg (pechhulp) Pechhulp, de markt voor service bij autopech onderweg bestaat uit tussen de 4 en 4,5 miljoen klanten. Er zijn meerdere aanbieders van pechhulp. U kunt in 2018 en 2019 bijvoorbeeld terecht bij de ANWB, Route Mobiel, Bovag, uw verzekering en SOS International. De pechhulp is een enorme vijver waarin gevist kan worden en steeds meer services doen dit dan ook. Waar kiest u uw pechhulp voor onderweg, wat zijn de kosten van pechhulp en de Wegenwacht?

Klanten met autopech

Gemiddeld krijgt een Nederlander eens in de vier jaar te maken met autopech. Ofwel circa één miljoen mensen per jaar met autopech onderweg. Enorme aantallen dus, waarvan volgens een aanbieder van pechservices:
  • 20 % aan weigerende startmotoren;
  • circa 17 % lege accu's;
  • bijna 9% lekke banden;
  • bijna 8% defecte motoren;
  • bijna 4% achtergelaten sleutels.

Pechhulp ANWB (Wegenwacht) en Route Mobiel bij autopech

De ANWB is niet alleen verreweg de grootste aanbieder van service, maar doet ook nog veel meer. Iedereen kent de ANWB van de Wegenwacht, de bewegwijzering, Alarmcentrale, het clubblad de Kampioen. Maar ook verzekeringen en advies. Er zijn allerlei producten en diensten op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer. Een vakgebied waar de ANWB zich ook lange tijd onaantastbaar waande. Route Mobiel begon in september 2004 nieuw op de Nederlandse markt. Route Mobiel werkt met een groot Europees netwerk aan pechinstanties en wist vrij snel een paar honderd duizend klanten aan zich te binden. Omgerekend in geld een interessante groep, maar ten opzichte van de vijver aan klanten toch relatief gering. Omdat het aantal klanten qua omvang een gegeven is en de meesten bij de ANWB zitten richt Route Mobiel zich vooral op hen waar het gaat om het verwerven van nieuwe klanten. Een bekende strategie daarbij is om enige tijd voordat ANWB leden automatisch hun abonnement verlengd zien, zeg maar in november, hen in de media te bestoken met Route Mobiel leuzen. Route Mobiel verkoopt overigens ook verzekeringen, maar is niet de vriendenclub die de ANWB zegt te zijn.

Concurrentie tussen de aanbieders hulp bij autopech

De concurrentie tussen de aanbieders heeft ook voordelen voor de klanten. Zo zijn de pakketten meer maatwerk en flexibeler geworden. Bovendien zal naar verwachting niemand nu met forse prijsstijgingen willen komen. Via de ANWB bijvoorbeeld krijgt u een korting op brandstof en een voordelige Pechservice. Als u nog vast zit aan een duurdere pechhulp regelt de nieuwe partij uw overstap, zodra het lopende contract afloopt. Over de kwaliteit van de pechhulp heb ik in de media overigens nog weinig vernomen. Het geeft wel aan dat meer aanbieders brood zien in de pechhulpmarkt.

Wat kost pechhulp in 2019?

De prijs van abonnementen voor pechhulpdiensten lopen sterk uiteen en zijn vaak afhankelijk van de leeftijd van de auto (vaak jonger of ouder dan 10 jaar):

Prijs abonnement pechhulp 2019 (indicatieve bedragen 1 januari 2019):

wieprijs
ANWB 96
Route Mobielvanaf 68,30 voor auto's jonger dan 15 jaar
Pechhulp Bovagvanaf 67,20
Allianz Global Assistance 70
All Securon demand vanaf 70
ABN AMRO 75
Asr 65
Centraal Beheer 66,55
Ditzo 72,35
FBTO 48,35
Insharedvanaf 29,40
NN 62,29
Aegonzit in de allrisk royaal autoverzekering
Univé 90

Ditzo prepaid pechhulp

Ditzo biedt geen prepaid pechhulp meer aan helaas.

Slot

Vergelijk de prijzen goed want de pechhulp is niet overal even duur. In de meeste gevallen hebt u per jaar recht op maximaal zeven keer pechhulp. Niet altijd is de woonplaats meeverzekerd. Shoppen loont, Onna Onna kan immers zelfs gratis zijn. De ANWB claimt in de meeste gevallen de bestuurder weer snel op weg te kunnen helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)"

Reactie

Buyl Robert, 02-11-2008 11:05 #1
Als ik autopech heb naar welk nr kan ik bellen ik woon in wilrijk Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste fam. Buyl,
De ANWB heeft bijvoorbeeld een algemeen nummer dat u bellen kunt: 088 269 28 88. Bij Route Mobiel is dat: 026-3553300.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Autos onderweg
Reacties: 1
Schrijf mee!