InfoNu.nl > Financieel > Geld > Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethode

Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethode

Betalen met je betaalpas zonder dat je je pincode hoeft in te vullen? De nieuwste ontwikkeling is het contactloos betalen. Onder andere ING en ABN Amro bieden deze betaalmethode aan sinds 15 april 2014. Maar hoe werkt het en waar kan je contactloos betalen? En aangezien het om je financiën gaat rijst natuurlijk de vraag of contactloos betalen wel veilig is?

Inhoud

Hoe werkt contactloos betalen?

Dankzij contactloos betalen is het mogelijk om kleine bedragen te betalen zonder dat je je pincode hoeft in te voeren. Je hoeft alleen je betaalpas voor de betaalautomaat te houden. Vervolgens komt op de betaalautomaat te staan dat de betaling is geslaagd. Je hoeft geen contant geld meer op zak te hebben en de wachttijd bij de kassa's wordt korter.

Welke bedragen?

Contactloos betalen is alleen te hanteren bij kleinere bedragen. Als grens is 25,- aangehouden. Bij hogere bedragen zal gewoon de pincode ingevuld moeten worden. Vanwege veiligheidsredenen is een totaal maximum van 50,- ingesteld. Dit wil zeggen dat wanneer je meerdere kleine betalingen (elk kleiner dan 25,-) voldoet, je je pincode moet invoeren wanneer het gezamenlijke bedrag van 50,- wordt bereikt. De betaalautomaat zal aangeven dat het invoeren van je pincode noodzakelijk is. Na het invoeren van je pincode kan je opnieuw contactloos betalen tot opnieuw het totaalbedrag van 50,- wordt bereikt. In onderstaand schema is het principe verduidelijkt:

BetalingBedragTotaalbedragPincode invoeren?
1 8,- 8,-Nee
2 6,- 14,-Nee
3 12,- 26,-Nee
4 10,- 36,-Nee
5 4,- 40,-Nee
6 7,- 47,-Nee
7 8,- 55,-Ja
8 11,- 11,-Nee

Hoe veilig is deze betaalmethode?

Betalen zonder pincode, is dat wel veilig? Wat als iemand bijvoorbeeld je betaalpas steelt of vindt? Contactloos betalen heeft echter geen grote risico's. Er kan sowieso niet meer dan 25,- worden besteed, bij hogere bedragen moet altijd de pincode worden ingevuld. En door de limiet van 50,- totaal zal de onrechtmatige eigenaar van je betaalpas bij het bereiken van die 50,- ook de pincode moeten invullen. Op dat moment kan deze persoon dus niks meer met de betaalpas. Daar komt nog bij dat bedragen die met contactloos betalen onrechtmatig worden afgeschreven kosteloos en zonder eigen risico worden vergoed door de banken. Wanneer je je betaalpas kwijt bent of wanneer deze wordt gestolen is het raadzaam deze direct te laten blokkeren door je bank.

Waar kan contactloos worden betaald?

Steeds meer betaalautomaten worden aangepast aan het contactloos betalen. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd deze betaalmethode bijna overal kan worden toegepast. Geschikte betaalautomaten kan je herkennen aan het onderstaande logo:

Is mijn betaalpas geschikt?

Niet alle betaalpassen zijn geschikt voor het contactloos betalen. Alleen betaalpassen met het contactloos betalen logo op de achterzijde zijn geschikt. Deelnemende banken (ING en ABN Amro) verstrekken deze passen vanzelf wanneer je huidige pas vervangen moet worden. Voor sommige personen kan de vervangingsdatum van de betaalpas nog lang duren. Als je al sneller contactloos wilt kunnen betalen kan je kosteloos een geschikt betaalpas aanvragen bij je bank. Als je juist niet wilt dat je betaalpas geschikt is voor contactloos betalen dien je dit aan te geven bij je bank, zij zullen dan je betaalpas ongeschikt maken voor deze betaalmethode.

Rabobank

Rabobank neemt vooralsnog niet deel aan het contactloos betalen. De verwachting is echter dat ze in de nabije toekomst alsnog zullen deelnemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ing.nl
  • www.rabobank.nl
  • www.abnamro.nl

Reageer op het artikel "Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethode"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 20-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!