InfoNu.nl > Financieel > Geld > De Big Mac Index als indicator

De Big Mac Index als indicator

De Big Mac Index als indicator De meest smakelijke index die we kennen is de Big Mac index. Met deze BIG Mac index kun je vele leuke dingen doen. Wat je van het product zelf vindt is bij deze berekening dan ook minder van belang. Een Nederlander moet momenteel gemiddeld 15 minuten werken om één Big Mac te kunnen kopen. Daarmee bevindt ons land zich qua koopkracht in de top vijf van Europa. Zo weet je indirect wat de euro echt waard is in de wereld. De Big Mac index laat het je zien.

Inhoud

De Economist

Dat het gerenommeerde blad de Economist de Big Mac index bedacht in 1986 en dat die index nog steeds serieus wordt bijgehouden en gepubliceerd, geeft wel aan dat het meer is dan een anekdote. De index is geen exacte wetenschap, maar geeft een interessant beeld van de koopkracht- en wisselkoers-ontwikkeling.

Koopkrachtpariteit

De theorie van de koopkrachtpariteit (KKP) stelt dat de wisselkoersen zich op de lange termijn naar een niveau bewegen, waarbij de prijs van een mandje goederen in verschillende landen gelijk is.

Welk mandje

Maar vind maar zo’n mandje dat bijna overal verkrijgbaar moet zijn. In 1986 kreeg Pam Woodall, een redactrice van The Economist, de briljante ingeving dat weliswaar zo’n mandje niet eenvoudig is samen te stellen, maar er wel degelijk een wijdverspreid en goed vergelijkbaar Amerikaans product in de wereld voor handen is. De Big Mac natuurlijk. De MacDonald’s is namelijk bijna overal gevestigd en koopt lokaal in. Daarmee geeft deze reuzen hamburger een goed beeld van de prijsontwikkeling in een bepaald land.

Wat kost een Big Mac

De redenering is dus dat als de Big Mac in Europa € 2 kost en in de VS 2,50 dollar dat de wisselkoers euro ten opzichte van de dollar 1,25 behoort te zijn. Deze wisselkoers zal niet meteen ontstaan, maar de tendens zal er zijn volgens de theorie van de KKP. Door zo’n simpele berekening kun je vaststellen of een munt sterk over- of ondergewaardeerd is. Bovendien geeft het een idee van de inflatie-ontwikkeling.

De BigMac index

Omdat nog niet elk groot continent, zoals bijvoorbeeld China, even helder is met zijn inflatiecijfers en de koersontwikkeling daar kunstmatig is, kan de Big Mac index wel een indruk geven van de werkelijke ontwikkelingen. Cijfers uit het voorjaar van 2007 geven bijvoorbeeld aan dat de Chinezen omgerekend slechts 1,26 dollar betaalden voor een Big Mac die in de VS 2,90 dollar koste, ofwel ruim 56% minder voor het zelfde product. In Europa kostte het circa 2,75 dollar.

Werktijden-index

Aan de hand van de Big Mac is er ook een werktijden-index ontwikkeld die aangeeft hoe lang je in een bepaald land moet werken om een Big Mac te kunnen kopen. Ook daar is veel over te zeggen. Zeer opvallend zijn de grote verschillen tussen landen. Voorjaar 2007 moest je in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá 1 uur en 37 minuten werken voor 1 Big Mac, terwijl je hetzelfde in Tokio kon kopen slechts 10 minuten werk. Dat wil zeggen een verschil van 87 minuten ofwel circa 90%.

Juli 2008- september 2008, Big Mac Index

Eind juli 2008 kostte een Big Mac in de Verenigde Staten 3,57 dollar en in het eurogebied € 3,37. Dus: 3,37/ 3,57 = 0,94. Dit wijkt flink af van de werkelijke wisselkoers van circa € 0,70. Een verschil van maar liefst 24 eurocent. Op basis van de Big Mac Index is de dollar op dat moment bijna 25% ondergewaardeerd en zal het dus een inhaal sprong moeten gaan maken. En wat zien we in september 2008: de wisselkoersverhouding bedraagt inmiddels inderdaad 0,70. Goh!

Resultaten in 2009

Ook nu is de Big Mac index weer van stal gehaald. En wat blijkt: wij hoeven maar een klein kwartiertje te werken om ons daarmee een Big Mac te kunnen veroorloven. De Luxemburgers doen daar een dikke 11 minuten over, de Bulgaren bijna een uur. Daarmee bezet Nederland in Europa de vijfde plek. En dat geeft aan dat we het hier helemaal zo slecht nog niet hebben.

Big Mac index 2013, 2014 en 2015

In 2013 komt de Big Mac in Nederland uit op 3,25 euro en in de VS op 4,2 dollar. Dat is een verhouding euro-dollar van 0,77 terwijl de koersverhouding euro-dollar gelijk is aan 0,79. Dat zit dus redelijk bij elkaar. Een ander voorbeeld: de Big Mac index voor geheel VS was in juli 2014 gemiddeld $4.80 en in China $2.73. Dat zou betekenen dat de yuan ongeveer 43% ondergewaardeerd is. In 2015 is de Big Mac index voor Nederland verder gestegen naar 3,45 euro. Dat betekent een euro-dollar verhouding van 0,72. Dat spport aardig met de koersdaling van de euro ten opzichte van de dollar in 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is inflatie en wat zijn de gevolgen?Wat is inflatie en wat zijn de gevolgen?In het nieuws horen we vaak berichten over de inflatie. Maar wat is inflatie precies? En hoe wordt het berekend? En wat…
Wat is een wisselkoers?We zien het vaak op televisie: de wisselkoers van de Euro ten opzichte van de Dollar is gedaald, of andersom natuurlijk.…
Economische groei, inflatie en wisselkoersEconomische groei, inflatie en wisselkoersWat wordt verstaan onder economische groei, inflatie en wisselkoers? En wat is hun invloed op de rendementen in de beleg…
Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexeringVerlies van koopkracht door schrappen pensioenindexeringAls gevolg van de tegenvallende beleggingsresultaten en de lage rentes, zijn veel pensioenfondsen al een aantal jaren on…
Pensioen en inflatiePensioen en inflatieIn uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een p…

Reageer op het artikel "De Big Mac Index als indicator"

Reactie

Peter van der Pijl, 28-10-2007 00:03 #1
Weet je ook waar de Big Max index te vinden is? Reactie infoteur, 27-04-2018
In The Economist.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!