InfoNu.nl > Financieel > Geld > Laat een onjuiste incasso terugboeken

Laat een onjuiste incasso terugboeken

Laat een onjuiste incasso terugboeken Een automatische incasso en machtiging kunnen in 2017 voordelen hebben bij de maandelijkse betaling van de huur of een lidmaatschap van een vereniging. Uw rekeningen worden zo automatisch en op tijd betaald. Maar wat als met de incasso automatisch onjuiste bedragen worden afgeboekt of wanneer u helemaal geen machtiging hebt gegeven? Een verkeerde incasso dus. Welke soorten incasso's zijn er? Wat bij een verkeerde overboeking van geld? Vaak kunt u vrij eenvoudig een incasso terugboeken en terugdraaien. U hebt wettelijk 56 dagen de tijd om een incasso terug te laten boeken. Storneren heet dat. Doen dus, anders kunt u lang op uw geld wachten. Let op de soorten van machtiging en soorten incasso.

Een incasso kan mondeling en schriftelijk worden afgesproken

Op twee manieren kunt u toestemming geven tot een automatische incasso ofwel machtigen. Dit kan namelijk schriftelijk of telefonisch. Voor een schriftelijke machtiging moet u uw handtekening zetten op een machtigingskaartje. Een mondelinge machtiging moet vervolgens door het bedrijf schriftelijk worden bevestigd.

De incasso heeft vier varianten

Er zijn vervolgens vier soorten incasso’s, elk met hun specifieke eigenschappen en regels. Bedenk goed dat een machtiging geldig blijft totdat u hem schriftelijk hebt opgezegd. Een machtiging afgeven is veel simpeler dan hem weer intrekken. Dat kan zowel telefonisch als schriftelijk. De vier varianten van een automatische incasso en machtiging zijn:
  • De doorlopende machtiging algemeen als automatische incasso;
  • De eenmalige machtiging;
  • De doorlopende machtiging kansspelen;
  • De eenmalige machtiging bij een actie.

Bron: OpenClipartVectors / PixabayBron: OpenClipartVectors / Pixabay

Doorlopende machtiging algemeen en storneren

Dit is een veel gebruikte vorm van machtigen bij de inning van abonnement, huur, contributies of betalingen aan het energiebedrijf. Zeg maar de periodieke betalingen. Als u het niet eens bent met de hoogte van de automatische incasso hebt u vanaf januari 2010 maar liefst 56 dagen de tijd om het geld via de bank te laten terug boeken. In het jargon heet dit storneren. Dit het de 13-maanden regel. Maak dus van dit stornorecht gebruik.

Eenmalige machtiging

De eenmalige incasso wordt toegepast bij eenmalige of onregelmatige betalingen. Vaak gebeurt dit in combinatie met een bij een toegezonden product gevoegd bestelformulier, maar het kan ook telefonisch. Wordt een onterecht bedrag afgeboekt, dan maakt het uit of u de machtiging schriftelijk of telefonisch hebt afgegeven. Bij een schriftelijke machtiging is er geen eenvoudige manier om het geld terug te laten boeken. Bij een telefonische machtiging geldt een termijn van 30 kalenderdagen. Uitzondering hierop is een eenmalige incasso voor loterijen, want daar is de terugboekingstermijn van een incasso nihil.

Doorlopende machtiging kansspelen

Deze machtiging wordt gebruikt voor de inning van de inleg bij een kansspel of loterij. Bij een schriftelijke machtiging is er geen mogelijkheid om terug te laten boeken. Bij een telefonische machtiging is er een termijn van 5 werkdagen.

Eenmalige machtiging bij een actie

Tot slot de incasso, wanneer u wat wilt doneren aan een goed doel, bijvoorbeeld bij een tv-actie. In dat geval bedraagt de terugboekingstermijn 56 kalenderdagen of de machtiging nu schriftelijk of mondeling is afgegeven.

Schriftelijk opzeggen van incasso

Vaak ontwerpen organisaties hun eigen machtigingsformulieren met eigen logo of in de vorm van een bestelbon. Bij uw bank of giro kunt u ook verschillende machtigingskaarten aanvragen die alle een verschillende kleur hebben:
  • De groene kaart om een machtiging af te geven.
  • De gele kaart om uw bank/giro de opdracht te geven het betreffende bedrag terug te storten.
  • De rode kaart om uw machtiging in te trekken. Let op: check altijd bij de bank of de incasso ook daadwerkelijk is ingetrokken.

Laat een onjuiste incasso terugboeken, laat een verkeerde boeking van geld bij de bank storneren

Als een incasso onterecht is en u niet meer binnen de terugboekingstermijn van 56 dagen valt, kunt u gewoon bezwaar maken. Ga naar uw bank/giro en start samen een procedure op. Vaak kunt u uw geld alsnog terug krijgen. Check inmiddels bij de bank of de incasso al is ingetrokken.

Conclusie automatische incasso en storneren bij verkeerde incasso of overboeking

Houd een automatische incasso goed in de gaten. Afhankelijk van de soort incasso kunt u vaak nog corrigerend ingrijpen en zo uw geld terug krijgen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een incassocontract aanvragen? Waar moet u aan denkenEen incassocontract aanvragen? Waar moet u aan denkenEen incassocontract voor uw organisatie of instelling biedt meerdere voordelen voor u als incassant en voor uw debiteur.…
Uit de schulden: automatische incasso’s stoppenVeel problematische schulden ontstaan doordat er geen overzicht is over wat er aan inkomen binnen komt, en wat er maande…
Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?Vanaf februari 2014 verandert het Europese betaalsysteem drastisch met de invoering van Single European Payments Area (S…
Directe incasso van belastingschuld door belastingdienstDirecte incasso van belastingschuld door belastingdienstIn de eerste drie maanden van 2009 begon een proef van de belastingdienst, waarbij een belastingschuld direct door de be…
Wat kost een incasso via een incassobureau?Wat kost een incasso via een incassobureau?Een incassobureau wordt ingeschakeld om achterstallige schulden te incasseren. Zodra een schuld bij het incassobureau li…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laat een onjuiste incasso terugboeken"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Jack, 19-02-2013 22:52 #8
Hallo de stg derdengeld buckaroo heeft een eenmalige incasso van 49.95E van mijn rekening af geschreven en ik weet niet waar voor of waar aan. Heeft nog iemand dit meegemaakt? Reactie infoteur, 20-02-2013
Beste Jack,
Hebt u via het web een aankoop gedaan? Zodra u online een betaling doet bij een webshop dat bij Buckaroo is aangesloten, komt uw geld eerst op een bankrekening van de stichting Derdengelden Buckaroo binnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Verrijzer, 01-11-2012 15:49 #7
Hoe moet ik een onjuiste incasso terugboeken? Reactie infoteur, 01-11-2012
Beste A. Verrijzer,
Dat kunt u eenvoudig doen via online bankieren en anders kunt u uw bank bellen om de stornering uit te voeren. Bij de ING bank bijvoorbeeld kunt u bij Betalen klikken op Incasso’s. De rest wijst zich vanzelf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. F. G. Pool, 09-03-2012 17:31 #6
Heb vandaag een afschrift van de ing bank gekregen en daar is een automatische incasso van hema verzekeringen afgegaan maar ik heb niets bij de hema afgesloten.probeer via Email adressen een brief naar hema te sturen maar alle adressen op de site zijn niet berijkbaar wat te doen? grt. Reactie infoteur, 09-03-2012
Beste J. F. G. Pool,
U kunt de storting zelf storneren (laten terugstorten) via internetbankieren. Anders kunt u de bank bellen om dat voor u te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevr H. Schut, 27-08-2011 14:26 #5
Vraagje ik had via markplaats een museum ticket gekocht voor 2 pers voor maar 5 euro maar heb geld gestort maar u raad het al geen kaarten, Nu is het maar 5 euro maar erg gemeen toch.kan ik dit terug boeken? Reactie infoteur, 27-08-2011
Beste H. Schut,
Als u zelf via de bank hebt betaald, kunt u niet storneren. U kunt het geld bij de verkoper terugvragen en een negatieve reactie plaatsen bij die persoon op marktplaats.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 23-05-2011 11:14 #4
3 maanden geleden heb ik mijn abbonnement bij Hi laten wijzigen. Een abonnement voor een X aantal minuten voor bedrag Y. Nu is het zo dat ik niet exact beeld had of de afschrijving klopte aangezien ik in het buitenland heb gezeten gedurende die periode, wel vermoedde ik dat mijn de er zo'n €5,- per maand te veel werd afgeschreven, dit is nu wederom het geval. Ik kan dit dus to 56 dagen geleden storneren. Kan ik via de bank ook een volgende afschrijving laten blokkeren? Reactie infoteur, 23-05-2011
Beste Erik,
U kunt het bedrag laten storneren en de machtiging intrekken bij de bank. Waarschijnlijk zal Hi dan wel weer in actie komen. Dat intrekken kan wel even duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. Casteelen, 15-06-2010 12:03 #3
Er is bij mij 139.90 van mijn giro afgeboekt via een ic. Hier heb ik nooit toestemming voor gegeven. Ik heb hierover contact gehad met de ing, die zegt dat ze het geld niet terug kunnen halen. Ik moet de machtiging ( die ik nooit gegeven heb!) blokkeren! Is er nog een andere manier om het geld terug te krijgen? Reactie infoteur, 15-06-2010
Beste F Casteelen,
1. U stelt geen incasso gegeven te hebben. Dat betekent dus dat u het betrokken bedrijf moet melden dat er een fout is gemaakt en u per direct uw geld terug wilt. Als zij spreken over een ic moeten zij ook aantonen dat u daartoe toestemming hebt gegeven.
2. Via Mijn ING kunt u het ook proberen:
* Log in op Mijn ING
* Klik in het linkermenu op ‘Betalen’ > ‘Overschrijven’
* Kies vervolgens voor ‘Incasso-opdrachten’
* Klik bij het incasso dat u wilt verwijderen rechts op het kruisje
* U ziet de details van de incasso-opdracht
* Klik op 'Incasso terugboeken’
* Vul de reden voor het terugboeken in en klik tot slot op ‘Bevestigen’
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Urmila, 13-04-2010 17:31 #2
Er is bij mij geld afgeboekt terwijl ik het al optijd opgezegd had door alles weer terugte sturen zoals zij mij vertelde als ik me zou bedenken. ik zag er van af en het moment dat het in mijn bus was heb ik nhet de volgende dag weer geretourneerd. nu probeer ik mijn geld zelf terug te boekken maar dat gaat niet. daar bheefd het buckaroo st derdengelden voor gezorgd. ik hoob dat ik hier mee geholpen kan worden. Reactie infoteur, 13-04-2010
Beste Urmila,
Buckaroo houdt als het goed is de betaling vast, maar ik weet niet of ze nog actie kunnen ondernemen als er al geld is afgeboekt. Probeer ook of de bank wat voor je kan doen door aan te geven dat ten onrechte geld is afgeboekt. Hoe meer ijzers in het vuur, hoe beter.

Zie voor Buckaroo ook:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/15064-banken-met-visa-betalen-via-een-internetkassa.html

Groetjes,
Zeemeeuw

John Barbiers, 30-11-2009 21:24 #1
Het is een zeer leerzaam artikel al heb ik nog wel een opmerking, er bestaat dus een rode kaart om een machtiging in te trekken. Stuur je deze naar diegene die de machtiging heeft of ook aan je bank, want als je deze alleen aan diegene stuurt heb je geen bewijs dat je de machtiging hebt ingetrokken en zouden ze dus gewoon door kunnen gaan op de machtiging die je toen hebt afgegeven. Ik doel oa op het malafide bedrijf BUCKAROO ST. DERDENGELDEN.

MvG John Reactie infoteur, 30-11-2009
Beste John Barbiers,
Als u het niet vertrouwd is het aan te raden om de rode kaart aangetekend te sturen, en ook de bank nog eens extra te waarschuwen. Check ook bij de bank of de automatische incasso inmiddels is verwijderd. Laat een ten onrechte afgeboekt bedrag ook zo snel mogelijk storneren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Loonbeslag 2017
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 8
Schrijf mee!