InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Euro omhoog - gevolgen daling dollar

Euro omhoog - gevolgen daling dollar

Euro omhoog - gevolgen daling dollar Beleggers hadden eind 2011 weinig vertrouwen meer in de euro, maar eind 2018 was er verrassende stijging en voor 2019 wordt een verdere stijging verwacht. Wat als de euro weer duurder wordt in 2018, een stijging van de euro omdat de ECB het opkoopprogramma afbouwt en onze economie het prima doet? Wat zijn de gevolgen van een hogere euro voor de Nederlandse economie en de inflatie in ons land. De goudprijs bijvoorbeeld luidt in dollars, terwijl voor u bij de juwelier de waarde in euro's relevant is. Wat gaat de euro ons brengen?

Euro omlaag en de euro crisis

Het vertrouwen van beleggers in Europa vertaalt zich ook in de koers van de euro ten opzichte van andere munten in de wereld. Waar het tot voor kort goed gebruik was om te speculeren op een lagere euro, ligt in 2018 juist de Amerikaanse dollar onder vuur. Medio december 2011 was de koers van de euro sterk gedaald en is hij zelfs lager dan de koers in januari 2011, dat is vóór de euro crisis. Waar een paar jaar geleden de koers van de euro rond de 1,5 dollar lag, was de euro in 2016 op enig moment bijna 1,0 dollar waard. Op 1 juni 2012 was de euro 1,24 dollar waard. In 2013 liep de euro op tot 1,36 dollar en in 2014 tot 1,39 dollar. Als de euro daalt, vertrouwen de beleggers vertrouwen de dollar meer dan de euro. Wat er met de euro gebeurt is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de policy van de ECB.

Voordelen daling euro

Op 3 april 2017 was de waarde van de euro nog maar 1,0635 dollar, medio januari 2019 is dat 1,14 dollar. De optimisten wezen bij de daling vooral op de voordelen van een dalende euro ten opzichte van andere munten. Zo is Nederland een belangrijk export land en wie goedkoper kan exporteren, kan ook meer exporteren. Dat is dus een goede zaak. Het betekent meer export en waarschijnlijk meer werkgelegenheid. Maar dat geldt alleen maar voor export die ook de grenzen van Europa verlaat. Binnen Europa zitten we allemaal met dezelfde euro en helpt een goedkopere euro dus niets.

Nadelen dalende euro

Een belangrijk nadeel van een dalende euro is de import van inflatie. Wat we importeren van buiten Europa wordt voor ons duurder. Denk dan vooral aan alles wat met olie te maken heeft. Niet alleen de brandstof en de benzine, maar alle afgeleide producten. Ook alles wat van plastic is gemaakt. Een lagere euro holt de koopkracht dus ook uit, een hogere euro geeft ons extra koopkracht in het buitenland.

Euro stijgt in 2019

Een aantal economen verwacht in 2019 een verdere stijging van de euro. Immers de Nederlandse economie doet het prima en het opkoopprogramma van Draghi (ECB) is afgebouwd. Tegelijkertijd wordt er een zwakkere dollar verwacht. De Amerikaanse staatsschuld is hoog en president Trump lijkt alles op alles te zetten om de waarde van de dollar laag te houden en goedkoper te maken. Speculanten gaan in 2019 long op de euro versus dollar. De eerdere voordelen van een lage euro, kunnen nu dus omslaan in nadelen. Op de beurs kan ook van de nadelen worden geprofiteerd.

Vertrouwen in de euro en de koers van de euro omhoog

De koers van de euro hangt samen met het vertrouwen dat in de munt bestaat. De dollar houdt niet zozeer zijn waarde omdat de Verenigde Staten het financieel zo goed doen, maar omdat de dollar een wereldmunt is die men meer vertrouwt dan de euro. Tot voor kort kwam het vertrouwen in een Europees land vooral tot uitdrukking in de rente die de staat moest betalen om zijn leningen en staatsschuld te financieren. De noordelijke landen in Europa betaalden duidelijk een lagere rente dan de zuidelijke landen als Italië, Griekenland en Portugal. Maar dit beeld is aan het veranderen, Europa doet het economisch steeds beter wat een grote steun betekent voor de koers van de euro. Dat betekent een hogere koers. We zien de verslechtering ook aan de kapitaalvlucht vanuit de de VS die momenteel plaatsvindt. Wat ook de VS en de dollar niet helpt is dat China uit de financiering van de Amerikaanse staatsschuld dreigt te stappen.

Kapitaalvlucht uit Europa zou slecht zijn

De kapitaalvlucht uit Europa zwakt af. Europa is in 2019 gewild om zijn economische vooruitzichten en stabiliteit. Hierdoor is er ook meer geld in ons land beschikbaar om de economie te financieren. Niet voor niets hebben vele centrale banken in de wereld eerder de kredietkraan naar Europa opengezet, maar dat is in 2019 niet meer nodig. Natuurlijk zijn ook speculanten al weer druk bezig met het dumpen van dollar om zodra de euro omhoog gaat, te cashen. Natuurlijk horen schommelingen ook bij de markt, maar onevenwichtigheden moeten niet te lang duren.

Beleggers en een hogere euro

Ook u kunt profiteren van een lagere euro met allerlei beleggingsproducten en met de Forex trading, maar dat is wel risicovol. Daar staat tegenover dat er ook veel winst mee kan worden gemaakt. Let ook op de goudprijs 2019 die meestal in dollars luidt en nu omgerekend naar euro's automatisch waarschijnlijk minder oplevert. Als ook de onzekerheden toenemen, zal de goudprijs vast weer omhoog gaan. Een duurdere euro is slecht voor onze export, en omdat de grote multinationals voor winsten maken in dollars, kan hun beurskoers in 2019 omlaag gaan respectievelijk minder stijgen dan gehoopt. De dollars moeten namelijk worden omgerekend worden in euro's en dan kan hun winst in 2019 nog wel eens fors tegenvallen.

Goedkoop op vakantie in de VS

Een groot voordeel voor de Europeanen is dat zij met een duurdere euro in de portemonnee veel goedkoper kunnen reizen naar de Verenigde Staten en andere bestemmingen die hun prijzen in dollars berekenen. Een duurdere euro betekent meer koopkracht. De inflatie in de EU kan dan verder omlaag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Euro omhoog - gevolgen daling dollar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!