InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banksparen of niet?

Banksparen of niet?

Banksparen of niet? Banksparen kan in 2019 erg aantrekkelijk zijn als u zo ook fiscaal slim en goedkoop spaart. U kunt banksparen voor de aflossing van de hypotheek en de aanvulling van uw pensioen of met uw ontslagvergoeding. Dit met fiscale voordelen. U kunt een extra pensioen ook in eigen beheer opbouwen. Vergelijk uw polis bijvoorbeeld op Brand New Day of elders op het internet voor een goede keuze.

Banksparen of toch zelf sparen en een spaarbank zijn?

Met Banksparen kunt u fiscaal vriendelijk sparen voor de aflossing van de hypotheek of pensioen. In beide gevallen spaart u via een geblokkeerde rekening bij een bank. En het idee is dat de grotere concurrentie tussen verzekeraars en banken moet kunnen leiden tot lagere beheerkosten en dus betere rendementen. Banksparen is een transparante manier om vermogen op te bouwen voor de oude dag of de aflossing van een hypotheek. De Rabobank en ABN AMRO bieden banksparen aan, Brand New Day, Allianz en Delta Lloyd. Sinds 2013 is een en ander wel beperkt, maar wie een polis heeft kan daarmee op een fiscaal slimme manier doorgaan.

Banksparen voor hypotheek aflossing van uw eigen huis, hoeveel vrijstelling heb ik?

Bij bestaande polissen (van voor 2013) is het grote fiscale voordeel dat u tot een bedrag van maximaal 166.000 (2019) onbelast mag sparen. Samen met uw partner is het maximum 332.000. En deze maxima worden ieder jaar met een inflatiepercentage verhoogd. Het is wel zo dat als u later het bedrag van de rekening haalt en het geld alsnog voor andere doelen gebruikt, de belastingvrijstelling vervalt. Dan moet u alsnog belasting over het uitgekeerde bedrag betalen, wat een flinke strop zal betekenen.

Banksparen voor een extra pensioen

Er zijn verschillende banken die banksparen als pensioenaanvulling aanbieden. Toch moet u via offertes bekijken of banksparen voor de pensioenaanvulling altijd gunstiger zal zijn dan zelf uw geld op een goede spaarrekening te zetten of te plaatsen in een langdurig termijndeposito. Een aantal argumenten is wel te geven.

De rente bij banksparen en de spaarbankhypotheek

Allereerst moet u goed moet bekijken welke rente u bij het banksparen door de bank wordt geboden en wat de eventuele beheerskosten zijn. De spaarbankhypotheek maar ook de leefrente.

Wat zijn de voorwaarden bij banksparen?

Er zijn vele stringente voorwaarden waaraan u moet voldoen die niet hoeven te gelden bij gewoon sparen. Bovendien moeten de uitkeringen tussen uw 65e en 70e jaar ingaan en maar liefst twintig jaar duren. Minder dan twintig jaar mag alleen als de uitkering hoogstens circa 20.000 per jaar bedraagt en minimaal vijf jaar duurt. Als u toch voor uw 65e uitbetaald wilt krijgen, moet de uitkering doorlopen tot minimaal 85 jaar.

Fiscale voorwaarden banksparen, zijn die er wel?

Een belangrijke fiscale voorwaarde om voor aftrek in box 1 in aanmerking te komen, is dat u een pensioentekort hebt. Hierbij gelden vergelijkbare eisen als bij de nieuwe lijfrente polissen. Heeft u geen pensioentekort, dan is er ook geen fiscaal voordeel te behalen. Bij gewoon sparen valt uw spaartegoed in box 3 van de inkomstenbelasting.

Conclusie banksparen is voordelig sparen

Banksparen kent bepaalde voorwaarden, maar is vooral fiscaal voordelig sparen voor de aflossing van de hypotheek of voor de aanvulling op uw pensioen. Meestal is banksparen echt goedkoper dan een lijfrentepolis. Maar u kunt ook een goede spaarbank zoeken met een hoge rente en zelf sparen. Na afloop van de looptijd kunt u eenvoudig weer bij uw geld komen. Dan bent u in feite uw eigen spaarbank. Een goed alternatief zou nieuwkomer Brand New Day kunnen zijn vanwege de lage kosten of andere aanbieders op het internet. Kijk en vergelijk zelf voor de beste keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banksparen of niet?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bankspaarhypotheek
Schrijf mee!