InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossing

Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossing

Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossing Banksparen in 2017 en 2018 tegen een mooie rente bij de bank voor de financiering van de aflossing van uw hypotheek is alleen mogelijk met een bankspaarhypotheek van vóór 2013. Wat is banksparen en waarom is het anders dan een hypotheek bij een verzekeringsmaatschappij? Banksparen is een fiscaal zeer aantrekkelijke manier om uw hypotheekschuld af te lossen en vaak de beste en goedkoopste keuze. De bankspaarhypotheek is vaak afgesloten. Steeds meer banken boden banksparen en de bankspaarhypotheek aan als het nieuwe sparen in Nederland. Het kabinet Rutte 2 maakte er helaas een einde aan voor nieuwe hypotheken.

Wat is banksparen?

Met banksparen kunt u bij een bank of een beleggingsinstelling op een geblokkeerde rekening geld sparen. Voor uw oude dag, het repareren van een pensioenbreuk, of om het te gebruiken voor de aflossing van de hypotheek. Het bedrag dat u jaarlijks spaart kunt u, als de jaarruimte dat toelaat in mindering brengen op uw inkomen. En dat maakt het voor velen weer aantrekkelijk.

De bankspaarhypotheek en hypotheek aflossen om de maandlasten te verlagen

De bankspaarhypotheek is een slimme en transparante hypotheekalternatief, waarbij u op een spaarrekening belastingvrij spaart om de hypotheek later af te lossen. U kunt de hypotheekrente en de inleg fiscaal aftrekken. Zo hebt u straks voldoende vermogen opgebouwd. U hoeft tussentijds niet af te lossen, want u spaart om straks uw hypotheek in 1 keer te kunnen aflossen. De hypotheekrenteaftrek is zo maximaal door u te benutten. U bent net zoals bij een spaarhypotheek ook niet zo gevoelig voor veranderingen in de rente. Gaat de rente omlaag dan zal dat gelden voor zowel de hypotheekrente als de spaarrente. Het zelfde geldt bij een stijgende hypotheekrente en spaarrente.

Wel of geen banksparen, verzekeren of niet?

Tot 2008 bestond bij de verzekeraars het monopolie op het fiscaal gunstig sparen. Volgens de Tweede Kamer moest dat worden doorbroken. Vandaar het wetsvoorstel Banksparen dat in 2007 door de Tweede Kamer uiteindelijk werd goedgekeurd. Na lang aarzelen werd besloten om het Banksparen vanaf 1 januari 2008 in ons land in te voeren: het nieuwe sparen voor hypotheek, pensioen of ontslagvergoeding en gouden handdruk. Tot 2013 profiteerde bijna iedereen die voordelig wil sparen van het banksparen.

De beleggingsverzekering

Vereniging Eigen Huis, VEH, had er bij de politiek lang op aangedrongen dat er een alternatief moest komen voor het fiscaal vrijgesteld sparen via een levensverzekering. De gangbare beleggingsverzekeringen werden door de VEH als ondoorzichtig en duur gezien. De VEH heeft berekend dat een gemiddelde koper van een eigen woning met banksparen na tien jaar 12.000 euro goedkoper uit kan zijn met banksparen dan met een beleggingshypotheek. Met het banksparen werden een aantal beleggingshypotheken helemaal uit de markt worden gedrukt, banksparen werd vaak als voordeliger aangeboden. De Consumentenbond vond zelfs dat financieel adviseurs en tussenpersonen per direct moesten stoppen met de verkoop van beleggingshypotheken aan particulieren, te duur en te ondoorzichtig

Banksparen met de bankspaarhypotheek voor de alternatieve hypotheekaflossing

U kunt een bankspaarhypotheek hebben afgesloten bij:
  • ABN AMRO;
  • Aegon;
  • Allianz;
  • Brand New Day;
  • Delta Lloyd;
  • Florius;
  • MoneYou;
  • Nationale Nederlanden;
  • OHRA;
  • Rabobank;
  • SNS Bank;
  • Nationale Nederlanden;
  • Zwitserleven.

Delta Lloyd

Het bankspaarproduct Zeker Plus Hypotheek werd eerder uitgekozen tot het Product van het jaar. En dat wil wel wat zeggen. De Zeker Plus Hypotheek van Delta Lloyd blinkt volgens de jury onder voorzitterschap van econoom Jaap van Duijn uit door transparantie. En dat is iets dat we de laatste jaren bij vele producten moesten missen.

Slot aflossing hypotheek met banksparen

Wie een hypotheek heeft met banksparen is spekkoper als er ook sprake is van een mooie rente. Uw kapitaal groeit dan belastingvrij aan, terwijl u een volledige hypotheekrenteaftrek hebt. Wie in 2017 of 2018 een nieuwe hypotheek afsluit, kan niet meer voor banksparen kiezen. Wie nog een bankspaarhypotheek heeft of een spaarhypotheek, doet er in de meeste gevallen goed aan om de hypotheek gewoon voort te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossing"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Banksparen 2013
Schrijf mee!