InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een leven zonder geld

Een leven zonder geld

Een leven zonder geld Als er één ding is, waar we niet echt zonder kunnen of willen leven, dan is het geld. Zonder geld zou ons dagelijkse leven in feite heel moeilijk, zo niet onmogelijk zijn. Maar er zijn manieren om te ontsnappen aan consumptiedrang en gebrek aan geld.

Leven zonder vast inkomen

Of het nu gaat om de huur, kleding of eten, wie niet elke maand op een vast inkomen kan rekenen, kan zich maar moeilijk handhaven in deze maatschappij. Vaak resteert alleen de gang naar de sociale dienst, een sociaal vangnet dat herhaaldelijk wordt bekritiseerd omdat ook dat niet echt genoeg biedt om royaal van te leven.

Afvalcontainers uitpluizen in plaats van winkelen

Wereldwijd hebben meerdere mensen al met succes geprobeerd om zonder geld uit te komen en ze vinden steeds meer navolging. Ze halen hun voedsel uit afvalcontainers, starten lokale uitwisselingsprojecten of vinden hun inspiratie op portals als wastecooking.com, de fantasie kent geen grenzen.

Ook in ons land zijn er mensen die aan de sociale beperkingen en consumptiewaanzin willen ontsnappen en liever gebruik willen maken van datgene wat altijd voorhanden is. Dag na dag worden er namelijk alleen in Nederland al tonnen voedsel en kleding weggegooid door particuliere huishoudens en groot- en kleinhandel. Dat alles tot grote vreugde van de mensen die de containers uitpluizen. Daarbij worden al dan niet legaal de afvalcontainers van supermarkten en kledingwinkels minutieus doorzocht, daarbij niet zelden een North Face Jack of trenchcoat van H&M buitmakend.

Dumpstern: leven uit containers

Zo ook een Brit die een jaar lang niets kocht en alles zelf maakte of tweedehands aanschafte. De belangrijkste reden voor zijn gedrag, was het idee dat de mens niet meer beseft wat hij consumeert omdat hij vrijwel niets meer zelf produceert. Zou hij dat wel doen, dan zou het hem veel moeilijker vallen om consumptiegoederen zomaar achteloos weg te gooien en op die manier de vicieuze cirkel van massaconsumptie en verspilling in stand te houden. Naar zijn mening, is het zeer wel mogelijk om volledig te leven van “Dumpstern“ zoals het leven uit containers ook wel wordt genoemd.

Onderlinge hulp, maar dan anders

Wereldwijd komen er steeds meer initiatieven tot ontwikkeling die tegenwicht moeten bieden aan onze ongebreidelde consumptiedrang. Common wealth, zo noemt zich de beweging die tot doel heeft gemeenschappelijk bezit boven persoonlijk eigendom te stellen:
  • foodsharing (eten voor iedereen);
  • carsharing (waarbij mensen hun auto met anderen delen);
  • collectief inkopen, koken en eten;
  • delen en ruilen, het geld van de toekomst.

Een nieuwe vorm van baargeldloze burenhulp is het ruilcollectief, een initiatief dat je tegenwoordig overal in Nederland (en de rest van de wereld) terugziet. Hier melden zich ruilgegadigden aan die (meestal tegen tijdseenheden) een bepaalde vaardigheid of voorwerp aanbieden. Dat alles om te garanderen dat alles voor iedereen beschikbaar is en mensen niets nieuws hoeven te kopen.

Het principe van foodsharing

Een ander idee om geld te besparen biedt de homepage van foodsharing. Hierop kan je ingeven dat je levensmiddelen over hebt die je niet meer gebruikt, maar die zonde zijn om weg te gooien. Belangrijk is alleen dat de vervaldatum niet verstreken is. De zogenaamde winkelmandjes worden op een interactieve kaart getoond, en wie wil, kan het komen ophalen.

Alles gratis

Bij onze oosterburen heeft zich in verschillende steden een nieuw concept doorgezet, dat de kritische omgang van consumenten met goederen wil bevorderen. In zogenaamde “Umsonstläden” (letterlijk: gratis winkels) wordt niets verkocht, maar geven klanten dingen weg die niet meer nodig zijn. Wie dat wil, kan tot maximaal drie dingen (van levensmiddelen tot wasmachines) gratis meenemen en ook zelf achterlaten wat hij zelf niet meer gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een leven zonder geld"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 29-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!