InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken, december als topmaand effectenbeurs

Banken, december als topmaand effectenbeurs

Banken, december als topmaand effectenbeurs De consumentenuitgaven in december breken dikwijls records met de grote kerstinkopen. Elk jaar laat Sinterklaas het geld weer rollen en doen we dit eind december nog eens over. Ook op de effectenbeurs is dit zichtbaar omdat er nog een eindspurt wordt getrokken. December is bijna altijd een goede beursmaand en banken hebben er baat bij als een jaar beleggen positief wordt afgesloten. Dit lokt nieuwe beleggers en nieuw geld. Een jaar later wordt het allemaal nog eens over gedaan.

De maand december betekent extra inkomsten

De supermarkten luiden vooraf al de feestklok: nog nooit gaven Nederlandse consumenten zo veel geld uit in de supermarkten. Sinterklaas laat het geld rollen. De Raad Nederlandse Detailhandel blijft meestal niet achter en laat elk jaar weer weten dat winkeliers dit jaar een extra omzet zullen draaien. Of het ook zo is, blijkt meestal pas later, maar het doel is toch vooral om iedereen naar de winkel te krijgen. Niemand wil achterblijven. Maar waar doen we dat allemaal van.

Een dertiende maand en bonussen stimuleren het doen van extra aankopen

Veel Nederlanders krijgen in december een dertiende maand of eindejaarsuitkering uitbetaald. Daardoor voelen ze zich in de feestmaand extra vermogend. Leuke aankopen doen geeft ook een gelukkig gevoel, alsof het niet op kan. En de bedrijven springen daar natuurlijk ook handig op in. De maand december moet de grote slag bij de verkopen geslagen worden want in het eerste deel van januari is het geld immers op. De portemonnee wordt weer getrokken als de eerste loonstrookjes bekend zijn en die kunnen er met de belastingverlaging 2016 wel eens goed uitzien.

Kerstinkopen dragen bij aan topmaand, daarom topmaand effectenbeurs

Iedereen viert wel kerst of Sinterklaas, slechts een kwart van de Nederlanders viert de feestdagen niet of nauwelijks. Een kwart van de Nederlanders viert vooral Sinterklaas, een kwart vooral kerst, een kwart doet beide. Miljarden euro's worden in de maand december extra uitgegeven. Daarna is het geld waarschijnlijk gewoon op.

Wees alert en denk aan de onverwachte incasso’s in de maand december

December is voor bedrijven ook een zeer gunstige periode om openstaande facturen bij consumenten te incasseren, voordat de kas leeg is. Ook de maand september is voor incassobureaus een relatief gunstige maand in verband met de vakantie-uitkering. Ook incassobureaus en de politie zijn van deze ontwikkeling op de hoogte. Niet voor niets slaan ook incassobureaus en de politie (onbetaalde boetes) hun slag. De maanden januari en de zomermaanden blijken namelijk slechte betaalperiodes te zijn.

Geld lenen in december

Velen staan gedurende de maand december rood, zonder te beseffen hoeveel rente ze dat kost. Of ze nemen kredieten op of kopen op krediet bij postorderbedrijven als Wehkamp. Zo gaan de Nederlanders steeds meer de Amerikanen achterna, die uitgebreid op kredieten en creditcards leven.

Daarom is december financieel gezien dus een topmaand

De bedrijven stimuleren de grotere uitgaven en de media melden keer op keer dat de uitgaven in het jaar weer hoger liggen dan vorig jaar. Een prestatie, totdat de wal het schip zal keren. Het is eerder de vraag wanneer dat gaat gebeuren dan óf het wel zal gebeuren. Tot dat moment groeit de economie verder, evenals onze schulden. Individueel kunt u met een lening nog wel eens uw voordeel doen, zie het als een kleine overbrugging totdat er weer geld in kas zit. Verstandiger wellicht is het om wat geld opzij te zetten bij een spaarbank, maar in de feestmaand maalt bij niemand daar naar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banken, december als topmaand effectenbeurs"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!