InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?

Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?

Sponsoren zoeken, hoe doe je dat? Wanneer je vereniging of sportclub geld of materialen nodig heeft is een sponsor nodig. Helaas kloppen sponsoren meestal niet uit zichzelf aan. Wie een sponsor zoekt, zal in de regel zelf moeite moeten doen om een sponsor te vinden. Maar hoe doe je dat? En waar moet je op letten? In dit artikel worden de belangrijke aandachtspunten benoemd die aan de orde zijn bij de zoektocht naar een sponsor.

Welke vormen van sponsoring zijn er?

Er zijn talrijke voorbeelden van sponsoring, in alle vormen en maten. De gemeenschappelijke deler is dat de ene partij geld of materialen ter beschikking stelt van een andere partij, waarbij in sommige gevallen een tegenprestatie wordt geëist. Een vorm van een tegenprestatie moet meestal worden gezocht in de reclamesferen. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de kledingsponsor prominent op en voetbalshirt. Een voorbeeld van sponsoring zonder tegenprestatie is bijvoorbeeld de schenking van geld aan een liefdadigheidsinstelling of de donatie van een ruimte met tafels en stoelen voor de plaatselijke schaakvereniging. Voordat je überhaupt sponsoren kan gaan zoeken zal je eerst moeten nadenken over wat je wenst van een sponsor.

Zoek in een bepaalde doelgroep

Zelf sponsors zoeken kan een lastige opgave zijn. Vooral het willekeurig zoeken levert niet veel op. Zoek daarom gericht naar bedrijven in een bepaalde doelgroep. Kijk daarbij eerst goed naar jezelf. Wanneer je een sponsor zoekt voor een jeugdhonkbalteam, dan past daar geen slijterij bij. Zoek je naar een sponsor voor je dartteam, dan zou een slijterij wel een goede match kunnen zijn. Voor het jeugdsportteam kan je beter een bedrijf benaderen die kinderproducten verkoopt zoals een speelgoedwinkel. Denk dus goed na welke bedrijven een goede match hebben met je sponsordoel en stel een prospectlijst samen die je zal gaan benaderen. Wanneer je deze bedrijven benaderd word je hopelijk door een of meer bedrijven uitgenodigd om op gesprek te komen. Een belangrijke stap is gezet!

In gesprek met een potentiële sponsor, hoe doe je dat?

Je mag rond de tafel met een potentiële sponsor. Dit is het moment waar het om draait. Maar hoe voer je zon gesprek? Wanneer je gaat smeken om geld kan dat een goede manier zijn om eenmalig wat voor elkaar te krijgen. Dit speelt vooral een rol bij sociale sponsorwerving. Wanneer je een constructieve relatie wilt opbouwen met een sponsor zal je anders te werk moeten gaan en niet wanhopig om geld moeten smeken. Bij een constructieve relatie met een sponsor zal de sponsor namelijk niet snel als liefdadigheidsinstelling willen opereren, maar wordt een tegenprestatie gevraagd. De sponsor wil dus in ruil voor de steun een bepaald eigen doel behalen. Voorbeelden hiervan zijn het verkrijgen van een grotere naamsbekendheid, de promotie van een bepaald product, een goede plek op de tribune, een bepaalde uitstraling of een fysieke tegenprestatie. Er moet dus voor beide partijen een voordeel te behalen zijn. Denk dus voorafgaand aan een gesprek met een potentiële sponsor goed na over de mogelijkheden die je hebt om tegenprestaties te leveren. En mocht een volwaardige sponsorovereenkomst er niet in zitten, probeer dan andere voordelen te behalen zoals korting op bijvoorbeeld sportuitrusting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.geldschieters.info

Reageer op het artikel "Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?"

Reactie

Bas2 (infoteur), 02-03-2015 22:39 #1
Ik heb op het moment een YouTube kanaal waar ik wekelijks video's op maak. Deze zomer zou ik een wekelijkse serie over watersport willen gaan maken. Het lijkt me natuurlijk leuk om hier een sponsor voor te krijgen. Wat zou het handigst zijn? Beginnen en na een paar afleveringen vragen, of meteen aan het begin? En misschien heb je verder nog tips. Reactie infoteur, 06-03-2015
Een paar voorbeelden maken werkt natuurlijk als een soort van reclame, dus dat is aan te raden. Het zal de eventuele gesprekken eenvoudiger maken.

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 20-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!