InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om veilig te pinnen in het buitenland

Tips om veilig te pinnen in het buitenland

Tips om veilig te pinnen in het buitenland Ook in het buitenland is het vaak onhandig en onverstandig om veel geld op zak te hebben. Gelukkig bieden de meeste landen ook faciliteiten om gewoon te pinnen zoals dat in Nederland kan. Dit is echter niet zonder risico's. Lees hieronder de tips om veilig en slim te pinnen in het buitenland.

Pinnen in het buitenland

Een pinpas met een Maestro® logo stelt u in staat om wereldwijd te pinnen. Deze pinpassen worden op meer dan 12 miljoen plaatsen wereldwijd geaccepteerd. Binnen de Eurozone is het betalen en geld opnemen met een pinpas met Maestro® logo gratis. Buiten de Eurozone kan het zijn dat uw bank kosten verbindt aan dergelijke transacties. Deze kosten kunt u vinden in de algemene voorwaarden van uw bank.

Tips voor pinnen in het buitenland

Algemeen

  • Neem altijd het telefoonnummer mee van uw bank. Dit nummer kunt u in nood bereiken om bijvoorbeeld uw pinpas te blokkeren of fraude aan te geven.
  • Soms wordt er om een zescijferige pincode gevraagd. Vul gewoon uw viercijferige pincode in en druk op bevestigen.
  • Let net als in Nederland op dat er niemand mee kan kijken tijdens het invoeren van uw pincode. Ook al staat er niemand achter u, houd alsnog uw pincode geheim. Er kunnen zich namelijk camera's bevinden boven de geldautomaat.
  • Ook in het buitenland begrijpen ze wat vier cijfers op een klein papiertje in uw portemonnee betekent. Sla uw pincode dus ergens anders op.
  • Zorg voor niet teveel geld op uw bankrekening. Boek voor de vakantie geld over naar uw spaarrekening. Op vakantie heeft u meestal de mogelijkheid om in geval van nood geld over te boeken van uw spaarrekening naar uw bankrekening.

Geld opnemen bij een geldautomaat

  • In sommige gevallen lukt het geld opnemen niet. Probeer het dan eerst eens bij een geldautomaat van een andere bank alvorens contact op te nemen met uw bank.
  • Neem alleen geld op bij betaalautomaten die zich bij een bank bevinden. In het buitenland zijn er ook veel betaalautomaten die zich niet bij een bank bevinden. Als u hier geld opneemt en uw pas wordt ingeslikt, dan zijn de mogelijkheden om uw pas terug te krijgen nihil. Bij een bank kunt u naar binnen lopen en vragen waar uw pas is en waarom een geldopname is mislukt.

Pinnen in een gelegenheid

  • Als u een pinbetaling uitvoert in een winkel, geef dan nooit uw pas weg aan het winkelpersoneel.
  • In sommige landen hoeft u geen pincode in te voeren, maar wordt er bij een pinbetaling in een winkel gevraagd om uw handtekening. Deze handtekening moet u zetten onder het bonnetje waarop het bedrag staat. Controleer het bedrag op het bonnetje altijd goed voordat u uw handtekening zet.
  • Bent u in een land buiten de Eurozone, dan krijgt u tijdens het pinnen soms de mogelijkheid om toch in euro's te pinnen. Het bedrag wordt in dit geval door de gelegenheid waar u pint omgerekend naar de lokale munteenheid. Dit kost u echter meestal meer geld aan transactiekosten dan de lokale munteenheid bij de geldautomaat te verkrijgen. Pin dus altijd zelf de lokale munteenheid.
  • Mocht in een pinbetaling in het buitenland niet lukken, zorg dan dat u voldoende geld op zak hebt. Verspreid dit geld over de mensen in uw gezelschap, zodat het risico op verlies wordt verspreid.

Pas ingeslikt of geldopname mislukt?

Is uw pas ingeslikt of is de geldopname bij een geldautomaat mislukt? Neem dan direct contact op met uw bank. Loop daarnaast de betreffende bank naar binnen waar uw heeft gepind en doe daar navraag. Heeft u gepind bij een geldautomaat die niet bij een bank stond, dan is de kans dat u uw pas terugkrijgt klein. Probeer daarnaast in een internetcafé op vakantie bij uw bankrekening te komen en te kijken of er een onterecht een bedrag van uw rekening is afgeschreven.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?Velen hebben het al meegemaakt: je staat bij de geldautomaat en je hebt je bankpas ingevoerd om geld op te nemen. Opeens…
Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?Skimmen is inmiddels een bekend begrip aan het worden in Nederland. Toch wil de bekendheid van deze truc niet zeggen dat…
Pinnen: Kosten betalen voor pinnen in EU-landen mag nietSteeds vaker moeten mensen die in andere landen binnen de EU geld pinnen daarvoor betalen. Zo berekent de Duitse Kreissp…
Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnenVrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnenPinnen doen we normaal overal, ook omdat het bij ons compleet is ingeburgerd. Veel geld op zak hebben, doen we niet meer…
Jouw eigen lichaamswarmte verklapt je pincodeDe meeste mensen zijn tegenwoordig erg op hun hoede wanneer het om pinnen gaat. We kennen allemaal wel de verhalen rondo…
Bronnen en referenties
  • http://www.maestrocard.com/nl/buitenland.html
  • http://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/betaalpas/index.aspx

Reageer op het artikel "Tips om veilig te pinnen in het buitenland"

Reacties

Bart, 19-02-2015 11:33 #2
Identiek hetzelfe meegemaakt. gaan pinnen krijg ik op scherm incident eror en ja geen geld maar wel 200 euro van mijn rekening gegaan bij bank in casablanca. nooit meer pinnen in buitenland buiten de europese unie.

Sheukel, 26-01-2014 19:25 #1
"Probeer daarnaast in een internetcafé op vakantie bij uw bankrekening te komen en te kijken of er een onterecht een bedrag van uw rekening is afgeschreven." Moet je vooral doen, weet je zeker dat anderen bij je gegevens kunnen! Dit is nu precies wat me op andere sites wordt afgeraden!
Precies gedaan wat moet. In Marokko gepind bij een pinautomaat van een bank, die op dat moment open was. De transactie mislukt, je gaat naar binnen, Er gaat een medewerker mee. En constateert opnieuw. Nee, hij doet niks. U zal wel een kaart hebben die op dit moment geen contact krijgt met de server van Visa etc.
Einde verhaal, geen geld, wel een geconstateerde afschrijving van het geld. En dan heb je dus geen enkel bewijs, Voor mij NOOIT MEER PINNEN IN HET BUITENLAND. Neem maar euro's mee, en wissel die.

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 24-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!