InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Scammen, hoe zit dat nu?

Scammen, hoe zit dat nu?

Scammen, hoe zit dat nu? Scammen, iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar wat houdt het nu eigenlijk in? Scammen is een Engels woord wat eigenlijk niks anders wil zeggen dan fraude en/of oplichting. En dit kan in veel verschillende manieren voorkomen.

Oplichten op straat met kaarttrucs

De mensen in de grotere steden zullen deze mensen ongetwijfeld wel eens ooit hebben gezien. Mannen (of vrouwen) op de hoek van een straat die wel een kaartspelletje met u willen spelen als u wat geld inzet. Trap hier alstublieft niet in! De oplichters zeggen dit niet voor niks met een zelfvoldane blik en ook al lijkt het van niet, die oplichters zullen altijd winnen.

Een nep e-mail sturen

Er worden zelfs reclames op de televisie uitgezonden over deze manier van oplichten. U krijgt een e-mail wat eruit ziet alsof het van uw bank is. Er wordt u vervolgens vriendelijk verzocht om uw bankgegevens door te geven omdat er door de bank een administratieve fout is gemaakt. Gelooft u dit alstublieft ook niet, de bank zal nooit via e-mail om zulke gegevens vragen, maar gewoon per brief een afspraak maken om langs te komen. Het is schrikbarend te noemen hoeveel mensen hier toch (helaas) nog in trappen.

Valse beloftes maken

Ook dit wordt vaak per e-mail verstuurd. Een man uit een ver land zou op zoek zijn naar een bankrekening in Nederland om zijn miljoenen op te zetten en als de man in Nederland was zou hij het er weer af halen. In ruil voor het beschikbaar stellen van uw rekening kreeg u dan een fikse vergoeding. Er zat alleen één maar aan, om dit allemaal tot stand te brengen moet u wel enkele duizenden euro's alvast sturen naar hem zodat hij nog enkele bankzaken kon regelen. Wanneer u dat geld hebt opgestuurd laat de man natuurlijk nooit meer iets van zich horen. Het klinkt allemaal zo ongeloofwaardig, maar iedere persoon die in zo'n truc stapt is er natuurlijk één teveel.

Een kaartlezer op een pinautomaat installeren

Ook dit is regelmatig in het nieuws, mensen pinnen geld bij een pinautomaat. Maar wat ze niet weten is dat er een kleine kaartlezer is geïnstalleerd door oplichters met een kleine camera die uw pincode registreert. Vervolgens wordt een dag tot een week later grote bedragen geld opgenomen van uw rekening in andere landen. Hier kunt u niks tegen doen, de apparaten die dit allemaal registreren zijn bijna niet te zien, en niet alleen pin automaten maar ook benzinestations en zelfs winkels kunnen er de dupe van worden. Mocht u merken dat er geld van uw rekening wordt afgehaald, laat hem dan meteen(!) blokkeren en stap naar de politie om het aan te geven. Het enige wat u hiertegen kunt doen is kiezen waar u wel en niet gaat pinnen. Zo zijn bemande benzinestations over het algemeen beter beschermd dan onbemande. Ook zal een pinautomaat in een bank beter beschermd zijn dan een pinautomaat in een afgelegen straatje.
© 2012 - 2019 Scg94, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snel rijk worden door scam?Snel rijk worden door scam?U ontvangt een e-mail waarin staat dat een familie ergens aan de andere kant van de wereld een groot geldbedrag op een r…
Hoe oplichting voorkomen?Hoe oplichting voorkomen?Criminelen proberen hun kost te verdienen met illegale praktijken. Een vorm van illegaal geld verdienen is oplichting. D…
Documenten vervalsen bij aanvragen lening is strafbaarDocumenten vervalsen bij aanvragen lening is strafbaarDe banken verstrekken tegenwoordig niet zomaar geld meer in de vorm van leningen. Ze willen zoveel mogelijk gegevens ove…
Contant geld storten op eigen rekening kost geldContant geld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2019, kost u dat geld bij de ING bank. Of u dat…
Oplichting: loterij gewonnenOplichting: loterij gewonnenU heeft onlangs een brief of een e-mail ontvangen waarin u vermeld wordt dat u een grote prijs in een loterij heeft gewo…

Reageer op het artikel "Scammen, hoe zit dat nu?"

Reactie

Sonja Adelaar, 16-10-2014 17:55 #1
Goedemiddag,

Ik vrees dat mijn dochter slachtoffer is geworden van scamming, wat moeten wij nu doen?

Zij heeft gereageerd op een huurwoning en kreeg vervolgens een mail terug met het verzoek een kopie van haar id en salarisstrook op te sturen. Dit heeft zij gedaan, vervolgens kreeg zij een mail dat zij niet door de selectieprocedure kwam en dus helaas niet in aanmerking kon komen voor de woning. Nu ik na twee weken dezelfde wonoing weer zie verschijnen op de verhuursites en er toen 60 reacties waren volgens de mail, begon ik argwaan te krijgen en ben gaan zoeken naar fraude.

Vandaar dat ik nu dus op zoek ben hoe zij nu moet handelen om eventueel misbruik van haar gegevens te voorkomen of terug te draaien.

Ik hoop dat u mij kunt helpen.

m.vr.gr.
Sonja Adelaar Reactie infoteur, 25-10-2014
Het beste wat u kunt doen is de politie inschakelen. Misschien staat deze man/vrouw al in het bestand als fraudeur?

Let er op dat er geen geld word afgeschreven van de rekening of rekeningen thuis krijgt gestuurd op uw dochters naam. Dit is mogelijk met een identiteitsbewijs om hier, bijvoorbeeld, een creditcard mee aan te vragen.

Infoteur: Scg94
Gepubliceerd: 25-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!