InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Contraverzekering afsluiten bij lijfrente

Contraverzekering afsluiten bij lijfrente

Contraverzekering afsluiten bij lijfrente Stel u hebt jaren premies betaald en wilt het opgebouwde kapitaal maandelijks uitkeren met een lijfrente-uitkering. Vergeet bij een lijfrente de contraverzekering niet. Een contraverzekering kost geld, maar is vaak goedkoper dan een overlijdensrisicoverzekering bij een lijfrente. Het zou toch jammer zijn als u tijdens de lijfrente-uitkering komt te overlijden en het restant van de koopsom dan niet meer wordt uitbetaald en achterblijft bij de verzekeringsmaatschappij? Waarop moet u letten?

Contraverzekering afsluiten

Wat is een contraverzekering?

Een contraverzekering is een extra verzekering die ervoor zorgt dat de koopsom van uw lijfrente (het door u opgebouwde kapitaal) volledig wordt uitbetaald. Ook als u voortijdig komt te overlijden. Stel u hebt een koopsom opgebouwd dat tot uitkering komt in de vorm van een (direct ingaande) lijfrente. Die uitkering stopt als de personen die de lijfrente ontvangen (u en/of uw partner) komen te overlijden. Bij een overlijden kan het gebeuren dat er veel minder is uitgekeerd dan er aan kapitaal is opgebouwd. Wilt u dat niet, dan sluit u direct met de aankoop van een lijfrente ook een contraverzekering af.

Contraverzekering goedkoper dan een overlijdensrisicoverzekering

Een contraverzekering verzekert het risico dat u komt te overlijden, maar is geen gewone overlijdensrisicoverzekering. Een contraverzekering is goedkoper, doordat u de verzekering direct afsluit met de lijfrentepolis. De verzekeringsmaatschappij beschikt dan over de koopsom en heeft dus de zekerheid dat het verzekerde bedrag ook kan worden uitbetaald. Een overlijdensrisicoverzekering kunt u ook bij een andere aanbieder afsluiten en is gekoppeld aan uw gezondheid. Vaak is bij een overlijdensrisicoverzekering een gezondheidskeuring nodig, dat is bij een contraverzekering niet het geval.

De lijfrentepolis regelt het al?

Als u een lijfrentepolis afsluit, wordt u gevraagd of u wilt dat na uw overlijden de lijfrente aan uw partner wordt uitbetaald. Daar kunt u natuurlijk ja op zeggen. In dat geval krijgt uw partner na uw overlijden en binnen de looptijd van de polis een nabestaandenlijfrente. Komen u en uw partner te overlijden, dan stopt de uitbetaling. De eventuele extra winst als er nog kapitaal overblijft is dan voor de verzekeringsmaatschappij. Hebt u geen partner, dan vult u neen in en ontstaat wederom het risico dat er onbenut kapitaal achterblijft. Met een contraverzekering kunt u dit voorkomen.

Banksparen voor lijfrente is inclusief contraverzekering

Maar u hoeft het opgebouwde kapitaal niet door een verzekeringsmaatschappij uit te laten betalen, u kunt ook bij een bank een polis afsluiten. Het opgebouwde kapitaal wordt dan door de verzekeringsmaatschappij overgeboekt naar de bank van uw keuze en die bank betaalt de lijfrente uit. Het grote voordeel van een lijftrente-uitkering via een bank is dat de bank het overgebleven kapitaal bij overlijden uitbetaalt aan uw erfgenamen. Dat is natuurlijk prettig, maar met een contraverzekering bij een verzekeringsmaatschappij bepaalt u direct zelf aan wie er wordt uitgekeerd als u komt te overlijden.

Wie betaalt de premie van de contraverzekering?

Fiscaal is het het verstandigst dat de persoon die na u de lijfrente krijgt uitbetaald de premie van de contraverzekering betaalt. Dat hoeft uiteraard niet, maar heeft het grote voordeel dat de nabestaande die later uw lijfrente gaat ontvangen, dan geen successierechten (erfbelasting) hoeft te betalen.

Zo vergelijkt u de verzekeringen bij uw lijfrente goed

Niet elke contraverzekering is gelijk, de hoogte van het bedrag dat u gedekt wilt hebben bepaalt de hoogte van de premie die betaald moet worden. Als u denkt dat u (en uw partner) nog vele jaren zullen leven, kan het verzekerde bedrag lager zijn en daarmee ook de premie die betaald moet worden. Wat hier wijs is, is per geval anders. Wat u per lijfrentepolis of contraverzekering regelt, hoeft u uiteraard niet ook nog eens in een testament te regelen. Wie een lijfrente koopt, bekijkt ook hoeveel er per maand zal worden uitgekeerd: met verzekering, zonder verzekering, bij een aantal verzekeraars en een aantal banken. Alleen zo krijgt u de beste aanbiedingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Contraverzekering afsluiten bij lijfrente"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 25-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Koopsompolis
Schrijf mee!