InfoNu.nl > Financieel > Geld > Budgetbeheer door de Kredietbank

Budgetbeheer door de Kredietbank

Budgetbeheer door de Kredietbank Het aantal mensen dat zijn geld door de Kredietbank laat beheren, neemt nog steeds toe. Weliswaar is dat niet gratis voor iemand die het toch al niet breed heeft, maar voor veel mensen is het een hele geruststelling dat men niet opnieuw in de schulden vervalt.

Wat is de Kredietbank voor bank?

De Kredietbank is geen gewone bank maar een instelling voor schuldhulp. Men helpt mensen met financiële problemen die daar niet meer op eigen kracht uit geraken. Vaak heeft men zich daartoe verenigd in gemeentelijke samenwerkingsverbanden en ook werken kredietbanken samen met andere hulpverlenende instanties, zoals de gemeentelijke sociale diensten en het maatschappelijk werk.

Waar vroeger het accent lag op het verstrekken van sociale leningen, ligt de nadruk tegenwoordig meer op schulden voorkomen en schulden oplossen.

Wat kan de Kredietbank betekenen voor mensen met schulden?

In de regel ligt het accent op ondersteuning in de vorm van budgetbeheer, maar tot het takenpakket rekent men doorgaans ook:

  • het treffen van betalingsregelingen met schuldeisers;
  • kredietverstrekking in beperkte mate en onder strenge voorwaarden;
  • beschermingsbewind;
  • budgetcoaching;
  • schuldenpreventie;
  • het geven van voorlichting.

Kredietbanken zijn in de regel aangesloten bij de NVVK, een brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en een branchevereniging van professionele bewindvoerders. Men handelt volgens specifieke gedragscodes waardoor deskundige hulp gewaarborgd is.

Wat kost budgetbeheer door de Kredietbank?

De dienstverlening van de Kredietbank is niet gratis maar als men de kosten afzet tegen rood staan, leenschulden en andere kosten, is men in de regel stukken goedkoper uit. En in sommige gevallen worden de kosten vergoed uit de bijzondere bijstand.

Wie doen een beroep op de Kredietbank?

Door het aanhouden van de financiële crisis neemt men ook een verschuiving waar in de geldnoden. Terwijl vroeger het grootste deel van de klanten een bijstandsuitkering had, klopt tegenwoordig een toenemend aantal mensen bij de Kredietbank aan met regelmatig inkomen en een eigen woning. Vaak is men in de problemen beland door zaken als:

  • echtscheiding;
  • verlies van baan;
  • of onverwachte financiële tegenvallers.

Hoewel dus veel klanten van de Kredietbank buiten eigen schuld in de financiële problemen zijn geraakt (werkloosheid, huizencrisis etc.), zijn er ook de mensen met het spreekwoordelijke “gat in de hand”, mensen die het slachtoffer van hun eigen kooplust zijn. Ook die mensen nemen hun toevlucht tot de Kredietbank. Vaak willen ze er klant blijven, ook als hun schulden zijn opgelost; De angst voor terugval is erg groot.

Welke schulden komen voor budgetbeheer in aanmerking?

Hoewel dit uiteraard geen uitputtende opsomming is, rekent men tot de problematische schulden onder meer:

  • achterstand in de betaling van vaste lasten zoals huur, energiekosten en de premie ziektekostenverzekering;
  • een debetstand bij de bank;
  • openstaande verkeersboetes;
  • leenschulden;
  • schulden in verband met koop op afbetaling.

Hoe werkt budgetbeheer van de Kredietbank?

Budgetbeheer door Kredietbank berust feitelijk op drie peilers:

  • de bank beheert het geld van betrokkenen;
  • daaruit worden maandelijks alle vaste lasten voldaan;
  • wekelijks ontvangen de betrokkenen leefgeld van de bank.

Sommige mensen zitten al jarenlang in het klantenbestand van de Kredietbank maar uiteindelijk ligt het in de bedoeling dat de betrokkenen na een poos hun financiële zaken zelf weer kunnen afhandelen. Want wie zijn financiën op orde heeft, leeft een stuk geruster en functioneert ook beter in de de maatschappij.
Gerelateerde artikelen
Een schuld aflossenEen schuld aflossenSommige mensen hebben heel hoge schulden en kunnen door de bomen het bos niet meer zien. Ze zien dus geen oplossing meer…
De Gemeentelijke KredietbankDe Gemeentelijke KredietbankAls je schulden hebt, waar je zelf echt niet meer uitkomt, dan kan je erover denken om de hulp in te schakelen van de Ge…
Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenSchulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenGeldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortd…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Budgetbeheer door de Kredietbank"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!