InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Betalingsregeling treffen met schuldeisers

Betalingsregeling treffen met schuldeisers

Betalingsregeling treffen met schuldeisers Als u een deel van uw schulden kunt aflossen, kunt u in sommige gevallen een betalingsregeling treffen met uw schuldeisers. Als zij instemmen met de betalingsregeling, is er sprake van een akkoord of minnelijke schuldregeling. Als dat niet lukt, is schuldsanering (WSNP) de andere mogelijkheid. Hoe kunt u een betalingsregeling met uw schuldeisers treffen? Wat zijn de andere mogelijkheden om schulden af te lossen?

Akkoord met schuldeisers

Een akkoord houdt in dat de schuldenaar zijn schuldeisers aanbiedt om een bepaald deel van hun vorderingen te betalen. In ruil daarvoor moeten zij hem de rest van de schulden kwijtschelden. De schuldenaar heeft na het akkoord geen schulden meer, terwijl dat na een faillissement wel het geval is. Ook schuldeisers kunnen baat hebben bij het treffen van een betalingsregeling. Zij zien tenminste toch een deel van hun schulden terugbetaald.

Geld lenen bij gemeentelijke kredietbank

In sommige gevallen kunt u terecht bij een gemeentelijke kredietbank om geld te lenen om uw schuldeisers in één keer het afgesproken bedrag te betalen. Dit wordt een “sociaal krediet” genoemd. Deze leningen zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen of schulden. De sociale lening wordt alleen verstrekt als het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld om schulden af te lossen. U moet vervolgens de lening aflossen aan de bank, met rente. Na aflossing bent u definitief schuldenvrij.

Schuldregeling

De gemeentelijke kredietbank kan ook als intermediair optreden tussen u en uw schuldeiser. Een schuldregeling houdt in dat de gemeentelijke kredietbank probeert om met de schuldeisers een betalingsregeling te treffen. Bij de bemiddeling wordt rekening gehouden met de verschillende belangen.

Geen betalingsregeling mogelijk

Als de bemiddeling mislukt en 1 of meer schuldeisers niet akkoord gaan met de minnelijke schuldregeling, bijvoorbeeld omdat u niet genoeg kunt aflossen, dan kunt u een beroep doen op de schuldsanering (WSNP). Het faillissement wordt dan uitgesproken door een rechtbank en u gaat een schuldsaneringstraject in voor de duur van drie jaar.

Schuldsanering (WSNP)

De schuldsanering is een ingrijpend traject met veel gevolgen voor de schuldenaar, zoals een forse daling van het besteedbaar inkomen, postblokkade en het verlies van bewind over goederen. Voor meer informatie kunt u het artikel gevolgen schuldsanering lezen. De duur van het schuldsaneringstraject is drie jaar. De schulden die dan resteren, worden kwijtgescholden. De WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) is het laatste redmiddel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • www.wsnp.nl

Reageer op het artikel "Betalingsregeling treffen met schuldeisers"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!