InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Schulden oplossen met budgetbeheer

Schulden oplossen met budgetbeheer

Budgetbeheer is eigenlijk het (gedeeltelijk) uit handen geven van de financien aan een budgetbeheerder. Er worden duidelijke afspraken gemaakt. Aan de hand hiervan wordt een budgetplan opgesteld, die ervoor moet zorgen dat de financiele situatie weer gezond wordt.

Schulden oplossen door budgetbeheer

Heel veel mensen hebben schulden, zoals een studieschuld of een hypotheek. Als je deze schulden nog maandelijks kunt afbetalen, dan heb je geen probleem. Toch kan het zo zijn, dat je door een vervelende situatie, zoals het verlies van je baan, niet meer aan je maandelijkse aflossingen kunt voldoen. Hierdoor loop je het risico dat je schulden zich steeds verder ophopen. Je krijgt aanmaningen en incassobrieven. Ook kunnen er deurwaarders langskomen. Als je echt niet meer goed weet hoe je je financiële problemen moet aanpakken, dan kan je kiezen voor budgetbeheer. Je kunt hiervoor terecht bij de Gemeentelijke Kredietbank of de Sociale Dienst.

Het beheer over je inkomen uit handen geven

Bij budgetbeheer geef je het beheer over je inkomen en je uitgaven uit handen. Iemand anders beheert dan je geld. Dit gebeurt weer volgens een plan. Deze persoon zorgt er dan voor dat je vaste lasten betaald worden. Je kunt dan niet zelf bij je inkomen. Deze wordt namelijk op een aparte rekening gestort, waar alleen de beheerder bij kan.

Nieuwe schulden voorkomen

Door te kiezen voor budgetbeheer, voorkom je dat je weer nieuwe schulden en betalingsachterstanden creëert. Dit komt, omdat je er dan zeker van bent dat je vaste lasten worden betaald. Van het grootste deel van je inkomen worden je vaste lasten betaald. Het deel dat overblijft, is bedoeld als leefgeld. Dit geld kun je dan ook gebruiken om overige vaste lasten mee te betalen en boodschappen van te doen.

Niet alleen voor jezelf

Je hoeft het budgetbeheer niet alleen voor jezelf aan te vragen. Je kunt dit namelijk ook doen voor een familielid. Soms kan de gemeente het ook aan je opleggen. Dit kan als je een bijstandsuitkering ontvangt. De gemeente betaalt dan je vaste lasten. De rest van je inkomen is dan bedoeld als leefgeld.

Stoppen budgetbeheer

Bij een schuldregeling is budgetbeheer verplicht. Dit is vaak zo als je terechtkomt in de schuldsanering bij de Gemeentelijke Kredietbank. Door het budgetbeheer loop je niet het risico om weer nieuwe schulden en betalingsachterstanden te krijgen. Meestal duurt het, net als het schuldsaneringstraject, drie jaar. Als je van mening bent dat je je budget weer helemaal zelf kunt beheren, dan kan je het beheer altijd opzeggen. Dit dien je schriftelijk te doen. Heel vaak heeft het een opzegtermijn van één maand. Daarna moet je dus je schulden weer zelf regelen.

Vormen

De meeste mensen kiezen voor budgetbeheer bij de Gemeentelijke Kredietbank of de Sociale Dienst, maar je kunt hier ook voor terecht bij een particulier bureau. Er zijn drie vormen van budgetbeheer. Dit zijn budgetbeheer basis, budgetbeheer plus en budgetbeheer totaal.

Budgetbeheer Basis

Alleen je hypotheeklasten of de huur en de ziektekosten worden dan door de beheerder van je inkomen betaald. De rest van je vaste lasten moet je zelf betalen.

Budgetbeheer Plus

Hierbij betaalt de beheerder je huur of hypotheeklasten, je ziektekosten en één andere vaste betaling van je inkomen. De rest van je vaste lasten betaal je zelf.

Budgetbeheer Totaal

Bij het budgetbeheer totaal hoef je zelf geen zorg te dragen over je betalingen. Al je vaste lasten worden dan door de beheerder betaald van je inkomen.
Gerelateerde artikelen
Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Iedereen kan uit de geldproblemen komen. Schulden aflossen is voor steeds meer mensen een dagelijks probleem. Zit jij in…
Een schuld aflossenEen schuld aflossenSommige mensen hebben heel hoge schulden en kunnen door de bomen het bos niet meer zien. Ze zien dus geen oplossing meer…
In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?De economische crisis heeft het veel mensen financieel moeilijk gemaakt waardoor ze in de schulden zijn geraakt. Maar ni…
Schulden aflossen met schuldenSchulden aflossen met schuldenMensen die in een moeilijke financiële positie zitten, kunnen soms genoodzaakt zijn om een lening af te sluiten om ander…
Bronnen en referenties
  • ZorgenZonderZorgen.nl

Reageer op het artikel "Schulden oplossen met budgetbeheer"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!