InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud, de goudvoorraden en de goudprijs

Goud, de goudvoorraden en de goudprijs

Goud, de goudvoorraden en de goudprijs De goudprijs is afhankelijk van de goudvoorraad, speculatie en economische onzekerheid. Hoeveel goud is er eigenlijk nog op de wereld, hoeveel is er nog in voorraad? En als u in 2019 kiest voor een belegging in goud, worden het dan goudstaven of aandelen in een goudmijn (aandelen)? Wit u weten wat rendabel is, volg dan de koerswinst van dag op dag. Er was grofweg een stilstand in de goudprijs in de periode 1981-2001. Eind september 2007 werd in dollars gemeten bijna de top van 1980 bereikt en in 2012 betaalde u bijna 1800 dollar per troy ounce zuiver goud. De koers zou veel hoger zijn als niet ook steeds weer goud op de markt werd verkocht dat eerst in de kluizen van banken zat. In onzekere tijden kan de goudprijs nog veel verder omhoog. In 2016 was de goudprijs lager, maar de goudprijs kan in 2019 zo weer uitbreken. Volgt de goudkoers dus op de voet.

De goudvoorraad en de goudprijs

Sinds de goud delvende Egyptenaren uit onze klassieken is naar schatting nog zon 160.000 ton goud gedolven. Ongeveer twee derde deel werd pas na 1980 boven de grond gehaald. Er zijn sindsdien weliswaar nieuwe mijnen geopend, maar het duurt gemiddeld 10 jaar voordat een mijn operationeel is. En mijnen worden natuurlijk vooral geopend als er winst te maken is. In de periode 1981-2001 lag de goudprijs zo goed als op zijn gat, waardoor ook de exploitatie op een lager pitje stond. De nieuwe aanvoer van goud lijkt zelfs wat af te nemen, maar daar kan bij de huidige goudprijzen snel verandering in komen.

De centrale banken, goud en goudvoorraden

De voorraad goud en daarmee de goudprijs wordt sterk beïnvloed door de verkopen van centrale banken in de wereld. Volgens de Central Bank Gold Agreement, CBGA, mogen centrale banken jaarlijks een maximum van 500 ton goud op de markt mogen zetten. Dat is dus grofweg 3% van wat nieuw gedolven is en een significant percentage van wat vrij beschikbaar is in de wereld. Er gaat immers ook goud verloren bij gebruik van goud in de industrie. Overigens kunnen de banken daar nog lang meer doorgaan, want de centrale banken hebben naar schatting ruim 30.000 ton aan goud in bezit. En verkopen is wel een eenvoudige manier om aan geld te komen. Soms tegen dumpprijzen. Zo liggen de verkopen door voormalig president Duisenberg tegen de bodemprijs van 260 dollar per ounce nog vers in ons geheugen. Verder hebben de VS de CBGA niet ondertekend. Ze bezitten naar schatting ruim 8.000 ton goud.

De vraag naar goud stijgt

Een kwart van de jaarlijkse vraag naar goud, om daar sieraden van te maken, komt uit India. Verder is er een toenemende vraag vanuit China en zijn ook de Golfstaten grote afnemers van goud. Vergeet ook Rusland niet hierbij. Verder doet de kredietcrisis de vraag naar goud toenemen, omdat mensen de banken niet meer vertrouwen en in het goud menen meer zekerheid te kunnen vinden. De goudprijs vaart er wel bij.

Hoeveel kost fysiek goud nu (2019)?

Op 8 augustus 2011 kost goud 1718 dollar en dat is op 21 september 2011 al weer opgelopen tot 1780 dollar. Daarna is het wat omlaag gegaan maar in deze onzekere economische tijden zal de goudprijs waarschijnlijk weer fors gaan stijgen. Ruil oud goud in en u krijgt een mooie prijs. Per 11 januari 2012 staat de goudprijs op circa 1640 dollar. Op 12 december 2012 is dit 1712 dollar. Met andere woorden, sinds augustus 2011 staan we op hetzelfde niveau eind 2012. Begin 2015 stonden we op 1200 euro, begin januari 2018 en 2019 op circa 1300 euro. Er zijn natuurlijk vele dagelijkse schommelingen die de goudprijs 2019 bepalen. U kunt ook beleggen in goud door een turbo te kopen.

Slot goud, goudvoorraden en de goudprijs

Los van speculatie heeft het goud nog een flinke potentie om in waarde te stijgen. De vraag stijgt, terwijl het aanbod vrij stabiel is en goud delven ook tijd kost. Er zijn wel een aantal verstorende factoren. Zo kan er op onverwachte momenten extra aanbod komen van de centrale banken en met name vanuit de VS. De VS zitten duidelijk om cash verlegen en hebben het internationale verdrag omtrent de verkoop van goud niet ondertekend. Bovendien is India wel een erg grote afnemer van goud geworden. Als daar de economie stokt, zullen de gevolgen op goudmarkt aanzienlijk zijn. In onzekere tijden kan de goudprijs immers nog veel verder omhoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud, de goudvoorraden en de goudprijs"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Schrijf mee!