InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud, beleggen in goud vandaag

Goud, beleggen in goud vandaag

Goud, beleggen in goud vandaag In 2019 beleggen in goud is een spannende belegging. U kunt ook erg eenvoudig in goud beleggen. Wie in 1980 op de toppen van de markt toen een troy ounce goud kocht voor 850 dollar kon in 2012 meer dan 1700 dollar krijgen. In februari 2017 naderden we de 1240 dollar, in juli 2019 komt de koers uit rond de 1400 dollar: een verstandige belegging dus. Voor de actieve belegger zijn er vele kansen met goud, ook als de waarde van uw goud omlaag gaat. Het meest simpele is het kopen van gouden munten als de Krugerrand uit Zuid-Afrika of de Wiener Philharmoniker. Bekijk de waarde van goud en bepaal zo wat uw gouden sieraad waard is. Een alternatief is de fysieke goud tracker, goudrekening of goudcertificaat.

Goud is de oudste vorm van beleggen

De oudste vorm van beleggen en speculeren is naar alle waarschijnlijkheid het goud. Goud betekende destijds ook rijkdom. Omgekeerd gold ook dat wie rijk wilde zijn goud moest bezitten. De rijke Romeinen en hun voorgangers behingen zich met goud als uiting van rijkdom. Voor de rest verdween het voornamelijk in kluizen om er bijna nooit meer uit te komen. Sinds de crisis in Griekenland, de onzekerheden op de beurs en de dalende koers van de euro ten opzichte van de dollar, wordt veel in goud gehandeld. Baar goud is nauwelijks aan te slepen momenteel.

Bretton Woods

In het internationale geldverkeer heeft het goud lange tijd een belangrijke rol gespeeld, maar die rol is in de loop der tijd steeds verder afgebouwd. In 1994 werd in het dorp Bretton Woods nog een akkoord door 44 landen getekend, dat leidde tot de invoering van de goudstandaard. De dollar werd toen officieel de belangrijkste munt ter wereld. In 1971 moesten de Amerikanen de goudstandaard los laten en kwam een einde aan het systeem van Bretton Woods. Valuta’s gingen vanaf dat moment los van elkaar fluctueren, zonder koppeling aan het goud. Op 1 januari 2002 werd binnen 12 Europese landen de euro ingevoerd. Wederom zonder koppeling aan het goud.

Waarom goud kopen

In dollars gemeten schittert het goud weer volop. Als speculatieobject voor met name de hedge funds, en misschien nog steeds als soort van save haven, ook al wordt dat steeds meer betwijfeld. Anderzijds is toch onmiskenbaar dat bijvoorbeeld geopolitieke spanningen in het Midden Oosten meestal, soms kortstondig, tot een opleving van de goudprijs leiden. Baar goud thuis hebben in de vorm van staven of munten is meestal niet zo verstandig, omdat de aanmaakkosten vaak relatief hoog liggen. Bovendien zult u bij de aankoop van gouden munten bovenop de goudwaarde meestal een verzamelwaarde betalen. De verzamelwaarde krijgt u bij verkoop meestal niet terug en het verschil tussen de aankoop- en verkoopwaarde is meestal zodanig, dat het een hele tijd kan duren voordat u dat terug verdiend hebt.

Goudprijs omhoog

De goudprijs is al flink gestegen en zal volgens prognose verder stijgen door:
  • Speculatie.
  • Een grotere vraag naar goud.
  • Moeilijker worden van het delven van goud.

Kortom, meer vraag bij een beperkt aanbod.

Koop goud op het juiste moment - timing is essentieel

Wie de afgelopen decennia bekijkt ziet dat het moment van instappen in goud erg belangrijk is. Lange tijd heeft het goud onder de waarde uit 1980 gestaan. Sterker nog als u in 1980 goud had gekocht en al die tijd had bewaard dan had, alleen rekening houdend met de inflatie, de goudprijs in de buurt van de 2700 dollar moeten liggen. Het jaar 1980 was lange tijd het topjaar. De laatste jaren, zie ook de tabel hieronder, is de goudprijs fors gestegen. En dit geldt niet alleen voor het goud maar ook de andere drie belangrijkste edelmetalen, te weten zilver, platina en palladium.

Hoeveel is goud waard in 2018 en 2019?

Om een beeld te geven van wat goud kost: de goudprijs per troy ounce piekte in 1980 op 850 dollar en medio december 2010 meer dan 1300 dollar. In dollars, maar de dollar is afgelopen tijd flink in waarde gedaald ten opzichte van een aantal relevante valuta. Eind 2001 stond de euro nog op een peil van 0,89 dollarcent, thans levert een euro 1,45 dollar op en dat is ruim 60% meer. Essentieel om te kunnen beoordelen of u ook in euro's gemeten winst maakt, is dus het moment van aankoop van het goud geweest. Een troy ounce goud is overigens precies 31.1034768 gram.

Wanneer hebt u dus gekocht, let op de timing:

Goud en de goudprijs periode november 2007 - 2013

Goudprijs 2007-2013

Goud en de goudprijs periode 2015 - vandaag in 2017 (een impressie)

Goudprijs 2015-2017

Goud en de goudprijs periode 2018 - 2019

Goudprijs 2018-2019

Goud geeft geen rente of dividend

Wie zelf puur goud koopt, ontvangt geen rente of dividend, maar bij een juiste timing kunnen de winsten heel groot zijn. Bovendien zijn er inmiddels vele manieren om in goud te beleggen, zonder dat u meteen baar goud of gouden munten hoeft te kopen.

Goud gerelateerde beleggingen

U hoeft niet per se in baar goud te beleggen. U kunt ook gouden munten kopen met 1/10 ounce, ¼ ounce, ½ ounce, of 1 ounce puur goud. Denk aan de Krugerrand uit Zuid-Afrika of de Wiener Philharmoniker die bijna van puur goud zijn. Ze hebben een goudgehalte van 99 % en zijn zeer gemakkelijk verhandelbaar. Andere bekende gouden munten zijn:
  • De Canadese Maple Leaf;
  • De American Eagle;
  • De Mexican Libertad;
  • De Australian Gold Nugget / Kangaroo;
  • De Australian Kookaburra;
  • De Chinese Panda.

Beleggen in goud

Een andere mogelijkheid om in goud te beleggen is het inspelen op de grote koersschommelingen in goud met futures, opties, warrants of turbo's. Allemaal derivaten waarmee u met relatief lage bedragen kunt inspelen op de ontwikkelingen van het goud. Maar er zijn ook goudrekeningen waarin u kunt beleggen. Het voordeel daarvan is dat er geen opslagkosten of verwerkingskosten zijn. Of goudcertificaten kopen, dan wel uw geld plaatsen in beleggingsfondsen die beleggen in goudmijnbouwbedrijven. Met aandelen in goudmijnen speculeert u erop dat de mijn veel meer waard wordt. Daarmee koopt u dus geen goud, maar profiteert u indirect van de goudprijs.

Fysiek goud tracker van RBS

De Royal Bank of Scotland heeft nu een mooi product in de markt gezet. Het heet de fysiek goud tracker. U belegt zo via dit waardepapier direct in fysiek goud, zonder het nadeel dat u het goud thuis moet opslaan of moet laten opsturen. De perfecte oplossing voor wie direct in baar goud wil beleggen.

Hoeveel is mijn gouden sieraad of munt waard

Hoeveel uw gouden sieraden of munten waard zijn, is afhankelijk van de hoeveelheid puur goud. Puur goud is 24 karaat:
  • 24 karaat bevat 100% puur goud.
  • 18 karaat bevat 75% puur goud.
  • 12 karaat bevat 50% puur goud.
  • 6 karaat bevat 25% puur goud.

Heeft u iets van goud met 12 karaat dan is het in de verkoop maximaal de helft van de goudprijs waard. Meestal gaan daar bij de inruil nog allerlei kosten vanaf. De goudprijs die u krijgt is afhankelijk van de goudhandel waar u uw goud inlevert. Een goede keuken-weegschaal of een nog fijner weeg-instrument kan u van pas komen om ook zelf een inschatting te kunnen maken van wat u goud gaat opleveren bij de juwelier of goudhandel. Witgoud is een 18 karaat met een legering van nikkel en zink. Het goud wordt zo witter. Dit witte goud is hard en uitermate geschikt voor sieraden met diamanten. Wit goud is weer goedkoper dan platina, het zuiverste edelmetaal op aarde. Het geldig keurteken voor platina is 950. U kunt ook in goud handelen via het internet.

Goud verkopen

U kunt uw goud ook verkopen. Denk aan:
  • Baar goud, goudstaven;
  • Uw gouden munten;
  • Uw gouden sieraden;
  • Rest goud, ook wel oud goud genoemd. Restanten van juwelen en dergelijke;
  • Tandheelkundig goud.

Er zijn nogal wat opkopers en inkoopcentra van goud. Als u daar binnenloopt, wordt uw goud gewogen en bekeken wat het goudgehalte is. Het bepalen van het goudgehalte kan op meerdere manieren, maar meestal wordt een beetje vloeistof gebruikt of een steen dat direct aangeeft hoeveel karaat het betreft. De prijzen uit bovenstaande tabel zijn namelijk prijzen voor puur goud. Als uw goud 50% puur goud is, komt u maximaal voor de helft van bovengenoemde goudprijs in aanmerking. Maar let op, want de opkoper wil er natuurlijk aan verdienen en zal een stuk minder geld voor uw aangeboden goud proberen te bieden. U doet er goud aan om vooraf thuis zelf te wegen hoeveel uw goud weegt en zelf ook te bekijken hoeveel geld u daarvoor in gedachten had. Dat maakt een onderhandeling met de opkoper een stuk eenvoudiger. Het kan ook geen kwaad om:
  • Uw goud door een deskundige te laten taxeren en te vragen om hoeveel karaat het volgens hem gaat.
  • Bij meerdere opkopers langs te gaan en proberen te achterhalen of de opkoper goed bekend staat.
  • Vaak zijn er ook advertenties in de krant die het vergelijken een stuk eenvoudiger maken.

Een Trustfonds en ETF

U kunt ook beleggen in een Trustfonds. Bijvoorbeeld een Exchange Trade Fund, ETF. Een dergelijk fonds bewaart en verzekert het goud. Jaarlijks betaalt u voor deze voorziening 0,5% aan bewaarkosten. U bezit dan geen fysiek goud, maar aandelen in het fonds. U kunt baar goud ook bij verschillende aanbieders via het internet kopen.

Hoogste spaarrente

Genoeg mensen vinden beleggen te riskant en hebben het niet zo op goud. Zij sparen liever tegen de hoogste spaarrente en dat kan natuurlijk ook, maar dat levert in 2018 en 2019 waarschijnlijk weinig rendement op.

Slot

Het goud blinkt momenteel weer, maar let u er wel op dat uw timing van aankoop de goede is. En dat is al moeilijk genoeg. Veel mensen laten inmiddels hun goud omsmelten, maar misschien is ook in zilver beleggen iets voor u. Ook van de zilverprijs worden de komende jaren nog grote prijsstijgingen verwacht namelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud belenen – direct contant geldGoud belenen – direct contant geldGoud belenen is interessant. Het levert in 2019 direct contant geld op, ook al is de goudkoorts even voorbij. Zet uw gou…
In goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen en geld verdienen met beleggen in CFD's in 2019? De handel in goud is vooral aantrekkelijk voor wie de…
Goud kopen voor gevorderden en beginnersGoud kopen voor gevorderden en beginnersU wilt alles weten over goud kopen en verkopen voor beginners en gevorderden. Maar waar kunt u goud kopen, tegen welke w…

Reageer op het artikel "Goud, beleggen in goud vandaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Schrijf mee!