InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Afrikaans goud raakt op

Afrikaans goud raakt op

Afrikaans goud raakt op Het goud raakt op in 2019. Goud is schaars en de goudprijs kan in 2019 en de komende jaren weer gaan stijgen. Daar willen de goudmijnen van profiteren, reden waarom ze ook veel goud naar boven halen. Ook Afrikaans goud is aantrekkelijk, maar in Zuid Afrika gaat dat delven steeds moeizamer en liggen er regelmatig stakingen op de loer. Het goud raakt op en zal zo alleen maar duurder worden. De vraag naar goud stijgt en als de onzekerheid in euro of dollar blijft, zal de goudprijs verder omhoog gaan.Dit edelmetaal zou nog wel eens flink in prijs kunnen stijgen, zeker als de wereldeconomie verder aantrekt. Beleggen in goud blijft altijd spannend doordat er grote fluctuaties in vraag en aanbod kunnen optreden.

Goudproducent Harmony Gold

Goudproducent Harmony Gold in Zuid Afrika is een grote producent van goud in Zuid Afrika. Harmony is er veel aan gelegen, om grote hoeveelheden goud te delven. Dat geldt ook voor de andere mijnen in Zuid Afrika. De goudprijs staat immers hoog. Toch staat de productie van goud in Zuid Afrika momenteel op het laagste niveau sinds 1922. Zuid Afrika delft al 120 jaar naar goud, maar de reserves raken op. Om toch het goud te bemachtigen, worden steeds meer risico’s genomen. Men delft nu vele kilometers onder de grond en dat gaat niet altijd goed. Begin oktober 2007 kwamen ruim 3000 kompels vast te zitten onder de grond door een falende lift.

Kosten goud delven lopen op

China is al de grootste producent van goud ter wereld. De rol van Zuid Afrika loopt terug en tegelijkertijd neemt de inbreng van China nog verder toe. Ook de kosten lopen op. Niet alleen door het noodzakelijke onderhoud, maar ook door de steeds lastigere bereikbaarheid van het goud. De veiligheidsstandaards in Rusland en China liggen beneden die van Zuid Afrika en eisen regelmatig hun tol. De veiligheidsstandaards zullen waarschijnlijk worden aangescherpt. De moeilijkere bereikbaarheid van het goud is qua problematiek vergelijkbaar met die bij het oppompen van olie: ook de vastgestelde oliereserve neemt af.

Goudprijs stijgt

Speculatie in goud, hogere kosten en een geringere goudreserve zullen naar alle waarschijnlijkheid leiden tot een hogere goudprijs. Om een beeld te geven: in 1978 was al de verwachting dat in het jaar 2000 de goudmijnen in Zuid Afrika goeddeels leeg zouden zijn. We zijn nu al weer jaren verder en de vraag naar goud neemt verder toe. Vooral China is een grote afnemer van goud. Om zo veel mogelijk aan de vraag te kunnen voldoen worden in Zuid-Afrika nieuwe technieken om te delven toegepast. Maar die nieuwe technieken zijn duurder en niet altijd even succesvol.

Afrikaans goud is schaars, is vamping een oplossing?

Vamping heet de nieuwe techniek die in Zuid Afrika wordt toegepast. Daarbij worden vloeren en wanden opnieuw gestofzuigd, om te kijken of er misschien toch nog goud is achtergebleven. Maar of het helpt? De resultaten zijn vooralsnog niet geweldig. Harmony maakte onlangs dramatische winstcijfers bekend. Rode draad blijft, dat het allemaal moeilijker wordt en steeds meer geld gaat kosten.

Slot, schaarste dreigt

Doordat de vraag naar goud naar verwachting zal blijven toenemen en de voorraad goud op de wereld verder onder druk komt te staan, kan de goudprijs de komende jaren verder stijgen. Het wachten is op een verdere doorbraak van de goudprijs. Niemand weet wanneer dat zal gebeuren, de schommelingen in de goudprijs kunnen groot zijn, prijsstijgingen kunnen ook zo weer omslaan in prijsdalingen. De situatie in Zuid Afrika onderstreept alles nog eens dat goud een schaars en soms moeilijk te winnen edelmetaal is. Onzekerheid gaat gepaard met een stijging van de goudprijs, zeker als er te weinig aanbod is. En als er straks inflatie komt, zal de goudprijs nog verder stijgen. Misschien is het beleggen in goud ook wel iets voor u. Wie belegt, zoekt in veel gevallen een goede spreiding en daarbij kan een belegging in de grondstof goud zeker helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afrikaans goud raakt op"

Reactie

Jacques Lehouck, 11-03-2008 18:59 #1
Voorheen steeg de koers van Afrikaanse goudmijnen exponentiëel wanneer de goudprijs steeg, VOORAL de minst rendabele. Logisch: van verlies of minieme winst steeg de winst procentueel enorm bij de minste goudprijsstijging. Zijn de reserve's dan zo onmogelijk veel gedaald? De goudprijs moet toch mogelijk maken voorheen onrendabele reserve's toch te ontginnen. Naarmate de goudprijs steeg… daalden de mijnen (Harmony, Anglogold) Ook de daling van de rand (onkosten) zou de mijnen een stootje moeten geven.Niks van dat alles! Er is meer aan de hand dan het artikel laat uitschijnen. Wat? Reactie infoteur, 30-01-2018
Zoals het artikel aangeeft lopen de kosten in Zuid Afrika onevenredig hoog op in vergelijking met bijvoorbeeld China. Dat neemt niet weg dat naarmate de goudprijs verder oploopt ook de mijnen in Zuid Afrika rendabeler zullen worden. Wordt daar een kritische waarde overschreden, dan zal ook het aanbod vanuit Zuid Afrika waarschijnlijk verder toenemen. Deze kritische waarde ligt nu echter een stuk hoger dan in het verleden.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!