InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koop goud – goud belegging

Koop goud – goud belegging

Koop goud – goud belegging Koop ook in 2019 goud, want de koers van het goud kan weer fors gaan stijgen. Over beleggingsgoud betaalt u geen btw. Het is een mooie belegging in onzekere tijden en u maakt zo eenvoudig koerswinst. Met de huidige onrust, economisch of een oorlogsdreiging, zal ook de goudprijs verder stijgen en daarmee uw goudbelegging. Via mensen als Willem Middelkoop werd kopen van goud en beleggen in goud via internet zeer eenvoudig. U kunt baar goud kopen, via de beurs beleggen in goudmijnen of gouden munten kopen zoals de Krugerrand, Eagle of Maple Leaf. De goudprijs is eerder al een paar keer door de 1800 dollargrens gegaan en doet het in euro's nog steeds goed.

Inkoop goud, de goudbelegging

Goud wordt al lange tijd gezien als save haven in onzekere tijden. De krediet crisis en de wankele banken, hebben vele mensen ertoe gebracht om goud te kopen. Baar goud of als belegging. Willem Middelkoop heeft van de goudhandel zijn beroep gemaakt en zegt nu dat de goudprijs naar 5000 euro gaat. Dat is best mogelijk nu de euro zwakker wordt door het opkoopbeleid van Draghi. Toch ontwikkelt de goudprijs 2019 zich tot nog toe vrij rustig, met een enkele uitschieter naar boven en naar beneden. Wie goud koop, moet vooral op het goede moment instappen.

Opmars goudprijs geeft koerswinst

Nu is de goudprijs al vele maanden met een opmars bezig, werd de 1500 dollar en 1800 dollar doorbroken en lonken veel hogere prijzen. Wie goud kocht in 1980 moest lang wachten voordat hij rendement maakt. Toen was de goudprijs 830 dollar per troy ounce. En dat wachten is nu rendabel want we zitten bijna op het dubbele. Daarbij moet u ook wel altijd aan het valutarisico denken, want de goudprijs wordt in dollars uitgedrukt en als de dollar ten opzichte van de euro daalt, stijgt automatisch ook de goudprijs in dollars. Ook inflatie zorgt voor hogere grondstofprijzen en dus een hogere goudprijs.

Beleggen in gouden munten, fysiek goud

Ook beleggers richten zich weer meer op het goud. Hun aandeel in de vraag nam sinds 2008 toe van 19% naar maar liefst 30%. Daarmee vingen ze terugval in de sieraden branche ruimschoots op. Om in dit edelmetaal te beleggen of speculeren zijn er voldoende mogelijkheden. Denk aan de turbo's, futures op Nymex, Cbot of Tocom, beleggen met beleggingsinstrumenten zoals de trackers of etf's. Mijnbouw aandelen, index volgers, het BlackRock World Gold Fund. Er zijn volop mogelijkheden. Denk ook aan het kopen van fysiek goud in de vorm van gouden munten. Enkele voorbeelden van succesvolle gouden munten zijn:
  • De Krugerrand;
  • De Wiener Philharmoniker;
  • De Canadese Maple Leaf;
  • De American Eagle;
  • De Mexican Libertad;
  • De Australian Gold Nugget / Kangaroo;
  • De Australian Kookaburra;
  • De Chinese Panda.

Wat is beleggingsgoud?

Over het volgende beleggingsgoud betaalt u geen btw:
  • Staven of plaatjes met een zuiverheid van ten minste 995/1.000.
  • De effecten die goud vertegenwoordigen.
  • Gouden munten die een zuiverheid hebben van minimaal 900/1.000, geslagen zijn na 1800, in het land van oorsprong een wettig betaalmiddel waren of zijn.

Aanbod van goud en Afrikaans goud

Terwijl de vraag naar goud niet inzakt, zien we wel het aanbod van nieuw goud afnemen. Goud is steeds moeilijker te delven. Afrikaans goud bijvoorbeeld raakt op. De goudproductie in Zuid Afrika bevindt zich op het laagste niveau sinds 1922. De mijnbouw productie stagneert wereldwijd en het nog maar de vraag of landen als Rusland en China hun productie voldoende zullen kunnen opvoeren.

De banken en de goudvoorraad

De banken en het IMF beschikken over enorme voorraden baar goud. Zij, en in het bijzonder het IMF, zullen voor aanbod zorgen om een graantje van de goudprijs mee te nemen. Dit aanbod houdt het goud nu nog wel in wat rustiger vaarwater, maar wat zal daarna gebeuren.

Kredietcrisis en crisis in Europa, opkoopbeleid Draghi

De krediet crisis en de crisis in Europa hebben de vraag naar goud doen toenemen als veilige belegging. Het aanbod van goud stokt. Als binnen afzienbare tijd de vraag naar goud door een aantrekkende wereld economie verder zal groeien, zou de prijs van het goud volgens de bekende grondstoffen expert Jim Rogers wel eens kunnen groeien van grofweg $1700 nu per troy ounce, ruim 31 gram puur goud, naar meer dan $3000, maar dat zal inmiddels een veel hoger bedrag van 5000 dollar zijn als Wim Middelkoop gelijk krijgt. Zo ver is het nog niet.

Enkele tips bij het kopen van goud

Timing is dus essentieel. Enkele aanvullende tips voor wie goud wil kopen, zijn:
  • Laat u zich altijd goed informeren.
  • De goudprijs wordt bijna altijd aangegeven in dollars. Als de dollar daalt, stijgt automatisch ook de goudprijs. Omgerekend in euro's zult u die stijging vaak niet terugvinden.
  • De grote feestdagen in de wereld leiden bijna altijd tot grote aankopen van sieraden en daarmee een stijgende goudprijs. Denk aan Kerstmis, het einde van de Ramadan, Chinees Nieuwjaar, maar ook het toeristen seizoen.
  • Grote verkopen door banken worden vaak vooraf aangekondigd. Meer aanbod zal even tot een daling of minder stijging van de goudprijs leiden.
  • Volg de koersontwikkeling goed, voordat u erin stapt.
  • Zodra de grote koppen in de krant staan dat u moet kopen, is de grootste stijging vaak al weer over.
  • Bij elke vorm van beleggen is spreiding erg belangrijk. Koop dus niet te veel goud, maar spreidt uw geld.

Slot beleggen in goud in 2019

Goud zal naar verwachting zijn gouden glans niet snel verliezen. De prijzen van goud en gouden voorwerpen zullen naar verwachting op bepaalde momenten sterk stijgen, zeker als de economische onzekerheid voort duurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld krijgen voor gouden sieraden in 2019 is eenvoudig, er is niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Ma…
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2019, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste mom…
Goud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsGoud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsWordt 2019 een interessant jaar voor goud? Kan de goudprijs in 2019 echt naar 4.000 euro per troy ounce (31 gram) stijge…
Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019?Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019?De goudprijs is beweeglijk, de goudprijs kent perioden van forse stijging en dalingen. Er is goed geld mee te verdienen…

Reageer op het artikel "Koop goud – goud belegging"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Schrijf mee!