InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Schatkistpapier, wat is het?

Schatkistpapier, wat is het?

De laatste tijd zul je het woord schatkistpapier waarschijnlijk steeds vaker hebben horen vallen. In de politiek en op economische tv-programma's wordt er steeds weer meer over gesproken. Maar wat is het eigenlijk? In dit artikel zal uitgelegd worden wat schatkistpapier nu eigenlijk inhoudt.

Wat is schatkistpapier?

Schatkistpapier is een korte termijn obligatie, uitgegeven door een bepaald land. In principe gaat het bij schatkistpapier om obligaties die een looptijd van maximaal een jaar hebben. Uiteraard krijgt de obligatiehouder (diegene die het geld uitleent) een bepaalde vergoeding voor het uitlenen van zijn geld. Dit wordt ook wel couponrente genoemd.

Schatkistpapier in Nederland

In Nederland wordt schatkistpapier ook wel Dutch Treasury Certificates genoemd. Deze naam is aangenomen vanwege het feit dat er ook internationaal gehandeld wordt in schatkistpapier. In Nederland is het daarnaast zo dat de obligatiehouder vooraf aan de looptijd al de couponrente krijgt uitgekeerd. Dit is de vergoeding voor het uitlenen. Na de looptijd wordt de nominale waarde (het originele uitgeleende bedrag) uitgekeerd.

De bedoeling achter schatkistpapier voor de staat is om op een makkelijke manier aan geld te komen, zodat tijdelijke tekorten opgevangen kunnen worden. Sinds 1993 mag schatkistpapier niet meer gebruikt worden om lange termijn tekorten op te vangen. Voor die tijd kwam het voor dat schatkistpapier een looptijd van maar liefst 5 tot 10 jaar had. Tegenwoordig worden daar andere lange termijn staatsobligaties voor gebruikt.

Waarom schatkistpapier?

  • Op schatkistpapier wordt een zeer hoog rendement verkregen door de uitlener. Er valt dus op korte termijn relatief veel winst te maken.
  • Het gaat om een lening op korte termijn. Hierdoor blijft er flexibel om te gaan met het geld, en kan het direct in een andere investering gestoken worden.
  • Omdat het hier gaat om een staatsobligatie is er veel stabiliteit. De kans dat de hele staat failliet gaat is zeer klein, en vrijwel niet aanwezig. Daarom is de kans dat je je geld terug krijgt redelijk hoog.

Echter...

  • Daarentegen wordt schatkistpapier alleen in zeer hoge coupures (geldbedragen) uitgegeven. Je kunt namelijk pas schatkistpapier kopen vanaf 250,000.-
  • Ook de vraag naar schatkistpapier is vaak hoog, wat het lastig kan maken om een goed rendement te halen.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schatkistpapier, wat is het?"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 09-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!