Beleggen in China met het Hof Hoorneman China Value Fund

Beleggen in China met het Hof Hoorneman China Value Fund Het Hof Hoorneman China Value Fund is een Nederlands beleggingsfonds dat belegt in bedrijven uit China, Hong Kong en Macau. Het grootste deel van het vermogen is belegd in China. Het Hof Hoorneman China Value Fund is een ideaal beleggingsfonds voor beleggers die willen profiteren van de groei van de Chinese economie. Het fonds keert dividend uit aan haar aandeelhouders.

Hof Hoorneman

Hof Hoorneman is een Nederlandse vermogensbeheerder, het hoofdkantoor staat in Gouda. De vermogensbeheerder Hof Hoorneman onderscheidt zich van veel andere vermogensbeheerders doordat ze een eigen bankvergunning hebben. Doordat ze een bankvergunning hebben moeten ze aan strengere kapitaaleisen voldoen dan een vermogensbeheerder zonder bankvergunning, dit maakt dat het geld van beleggers bij hun veiliger is. Hof Hoorneman heeft in 2020 een vermogen van 2,1 miljard euro onder haar beheer. Het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de beleggingsfondsen is Hof Hoorneman Fund Management N.V. Begin 2020 heeft Hof Hoorneman Fund Management N.V. 9 verschillende beleggingsfondsen onder haar beheer waarvan het China Value Fund er één is.

Hof Hoorneman China Value Fund

Het fonds belegt in bedrijven die zijn genoteerd aan de effectenbeurs van Hong Kong. Het zijn bedrijven die het grootste deel van hun omzet en inkomsten halen uit China, Hong Kong of Macau. Wat het China Value Fund onderscheidt van veel andere beleggingsfondsen die investeren in China, is dat de analisten de bedrijven ook echt kennen. Ze doen ter plekke onderzoek om te kijken welke bedrijven geschikt zijn om in te beleggen. Op deze manier kunnen er ook bedrijven worden geselecteerd om in te beleggen die in het westen nog weinig bekendheid hebben doordat ze nog niet veel worden gevolgd. Er wordt belegd in de bedrijven waarin ze vertrouwen hebben, en waarvan ze inschatten dat de beurskoers lager is dan de werkelijke waarde van het bedrijf. Het fonds kan met behulp van de 'ISIN-code': NL0010556775 snel worden opgezocht. De ISIN-code is een identificatienummer dat aan beleggingsproducten wordt toegekend.

Doel

Het belangrijkste doel van het China Value Fund is het realiseren van vermogensgroei voor haar beleggers. Het fonds probeert deze vermogensgroei te realiseren op de middellange tot lange termijn, het fonds is om deze reden niet geschikt voor beleggers die snel winst willen maken. Het dividend dat het China Value Fund ontvangt van haar beleggingen wordt één keer per jaar aan haar beleggers uitgekeerd.

Samenstelling China Value Fund

Het fonds belegt alleen in aandelen van bedrijven die zijn gevestigd in China, Hong Kong of Macau. Er wordt nooit voor meer dan 10% in één bedrijf belegd. In februari 2020 had het China Value Fund investeringen in 38 verschillende bedrijven. De 10 grootste posities werden ingenomen door de volgende bedrijven:
  1. Zhejiang Expressway Co Ltd 4.75%
  2. Texhong Textile Group Ltd 4.50%
  3. Johnson Electric Holdings Ltd 4.40%
  4. China Sanjiang Fine Chemicals 4.40%
  5. Xingda International Holdings 4.38%
  6. Shui On Land Ltd 4.23%
  7. Brilliance China Automotive 4.14%
  8. Xinyi Glass Holdings Ltd 3.98%
  9. Tianneng Power International Ltd 3.87%
  10. First Pacific Co Ltd 3.86%

Dividend

Het Hof Hoorneman China Value Fund keert één keer per jaar dividend uit aan haar beleggers. Doordat het beleggingsfonds is gevestigd in Nederland gelden de Nederlandse regels met betrekking tot de dividendbelasting. Het dividendrendement bedraagt op 11 februari 2020 3,54%. De laatste drie jaar werden de volgende bedragen aan dividend uitgekeerd:
  • 2019 1,30
  • 2018 1,30
  • 2017 1,10

Risico China Value Fund

Het Hof Hoorneman China Value Fund heeft in 2020 een risicoscore van 6 in een schaal van 1 tot 7. Bij deze risico-indicator staat 7 voor het hoogste risico en 1 voor het laagste risico. Deze risico-indicator kijkt naar koersbewegingen in de laatste 5 jaar, hoe groter deze bewegingen hoe hoger het risico. Het relatief hoge risico van het China Value Fund wordt veroorzaakt doordat er bij de berekening van het risico is gekeken naar de koersbewegingen van de MSCI Hong Kong Small Cap (MXHKSC index). Dit is een 'index' waar 80 verschillende kleine bedrijven in zitten met een beursnotering aan de aandelenbeurs van Hong Kong. Deze zogenaamde indexen zijn samenstellingen van verschillende aandelen welke veel door beleggingsfondsen en ETF's worden gebruikt om zichzelf mee te vergelijken. De koersbewegingen van deze index zijn in de afgelopen vijf jaar behoorlijk hoog geweest, wat er toe heeft geleid dat dit beleggingsfonds de relatief hoge risico score van 6 heeft gekregen.

Kosten

Los van de eventuele transactiekosten die je broker in rekening brengt heeft het fonds een in- en uitstapvergoeding van 0,75%. De lopende kosten van het China Value Fund bedragen in 2020 1,88% op jaarbasis.

Verhandelbaarheid China Value Fund

Het China Value Fund is dagelijks te verhandelen via de Amsterdamse beurs, en wordt aangeboden in het assortiment bij de meeste Nederlandse brokers.

Waarom beleggen in China

China heeft in 2020 ongeveer 1,4 miljard inwoners, naar mate het land zich verder ontwikkelt en de economie groeit, gaan deze inwoners steeds meer geld besteden. Dit vertaalt zich in de hoge groeicijfers van de Chinese economie, welke al jaren achtereen met forse sprongen groeit, de verwachting is dat deze groei zich zal voortzetten. Deze ontwikkelingen maken Chinese bedrijven aantrekkelijk om in te beleggen.

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.hofhoorneman.nl/over-ons
  • https://www.hofhoorneman.nl/china-value-fund
  • https://web.binck.nl/SecurityInformation/Get?securityId=986183
  • https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000QCWD

Reageer op het artikel "Beleggen in China met het Hof Hoorneman China Value Fund"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 11-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfonds
Schrijf mee!