InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)

Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)

Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348) Het Kempen European High Dividend Fund investeert in Europese bedrijven die dividend uitkeren. Het Kempen European High Dividend Fund betaalt deze dividenden weer aan haar beleggers. Het Kempen European High Dividend Fund is een zogenaamd dividendfonds. Het is een actief beheerd beleggingsfonds, dat streeft naar een zo hoog mogelijk dividendrendement voor haar beleggers. Het Kempen European High Dividend Fund keert ieder kwartaal dividend uit.

Van Lanschot Kempen

Van Lanschot Kempen is een gespecialiseerde, onafhankelijke vermogensbeheerder. Van Lanschot bestaat al sinds 1737, en is het oudste onafhankelijke financiële instituut van Nederland. In 2007 nam Van Lanschot de vermogensbeheerder Kempen&Co over en ontstond het bedrijf Van Lanschot Kempen. De vermogensbeheerder is gericht op het behoud en groei van vermogen voor hun klanten.

Kempen European High Dividend Fund

Het onderdeel Kempen Asset Management heeft verschillende beleggingsfondsen onder haar beheer. Het Kempen European High Dividend Fund is één van deze beleggingsfondsen. Het Kempen European High Dividend Fund is gevestigd in Nederland en valt dus onder de Nederlandse belastingregels met betrekking tot het dividend. De 'ISIN-code' van dit fonds is NL0000293348. ISIN staat voor International Securities Identification Number, dit is een unieke identificatiecode die aan beleggingsproducten wordt toegekend. Het Kempen European High Dividend Fund is een dividendfonds. Het fonds streeft er naar het ontvangen dividend vier keer per jaar netto uit te betalen aan haar beleggers. In 2019 was het totale vermogen van het Kempen European High Dividend Fund 550 miljoen euro.

Doelstelling Kempen European High Dividend Fund

Het Kempen European High Dividend Fund belegt in beursgenoteerde aandelen van bedrijven die geografisch gezien op het Europese continent gevestigd zijn, dus inclusief Oost-Europa en Rusland. Op het moment dat het fonds deze aandelen koopt, dient het aandeel een minimaal dividendrendement te hebben van 2,75%.

Dividend

Het fonds streeft er naar een zo hoog mogelijk dividendrendement aan haar beleggers uit te keren. Doordat het Kempen European High Dividend Fund uitsluitend investeert in aandelen die een hoog dividend uitkeren is het fonds in staat een hoog dividendrendement te leveren, in tegenstelling tot de wat meer gespreide dividend-uitkerende beleggingsfondsen.
Het dividendrendement van het Kempen European High Dividend Fund bedraagt op 23-01-2020 6,06%

Samenstelling Kempen European High Dividend Fund

Het fonds heeft altijd gemiddeld 55 aandelen in haar bezit. Dit betreffen Europese dividendaandelen. Deze 55 aandelen bezit het fonds in ongeveer even grote porties. De verdeling van de beleggingen is in januari 2020 als volgt:

Landen

De beleggingen zijn verdeeld over de volgende landen:
  • Verenigd Koninkrijk 25,5%
  • Frankrijk 15,2%
  • Nederland 9,2%
  • Duitsland 7,9%
  • Zwitserland 6,5%
  • Zweden 6,0%
  • Rusland 4,6%
  • Portugal 4,4%
  • Noorwegen 4,1%
  • Italië 3,3%
  • Cash 2,0%
  • Overig 11,2%

Sectoren

De beleggingen zijn verdeeld over de volgende sectoren:
  • Financiële bedrijven 26,4%
  • Consumentengoederen 14,3%
  • Olie & gas 12,8%
  • Consumentendiensten 10,7%
  • Nutsbedrijven 10,2%
  • Basismaterialen 8,6%
  • Telecommunicatie 7,1%
  • Gezondheidszorg 4,5%
  • Industriële waarden 3,3%
  • Overig 2,0%

Aandelen

De grootste 10 belangen die het beleggingsfonds in haar bezit heeft:
  1. John Wood 2,4%
  2. Galp Energia 2,3%
  3. Roche Holding 2,3%
  4. GlaxoSmithKline 2,2%
  5. Danone 2,2%
  6. Swatch 2,2%
  7. WPP 2,2%
  8. Admiral 2,1%
  9. Equinor 2,1%
  10. Svenska Handelsbanken 2,1%

Verhandelbaarheid

Het Kempen European High Dividend Fund wordt op beursdagen verhandeld op de 'NAV Trading Facility' van Euronext. NAV staat voor Netto Asset Value, dit is de intrinsieke waarde van het beleggingsfonds. De NAV trading facility van Euronext is een platform waar beleggingsfondsen worden verhandeld. Het fonds is via de meeste brokers te kopen, het wordt onder andere verhandeld via Binck fundcoach, ING beleggen, Degiro, Lynx en Today's Brokers. Je kunt het fonds gemakkelijk vinden door te zoeken op de ISIN-code NL0000293348.

Risicoklasse Kempen European High Dividend Fund

Het Kempen European High Dividend Fund heeft begin 2020 een risicoklasse van 5, in een schaal van 1 tot 7. Hierbij is 1 het laagste risico en 7 het hoogste. Deze risicoklasse is een indicator hoeveel risico je loopt wanneer je dit beleggingsfonds bezit. Deze risico-indicator is gebaseerd op de koersbewegingen van het beleggingsfonds in de afgelopen vijf jaar. Hoe groter deze koersbewegingen zijn geweest, hoe hoger het risico. Het wat hogere risico bij het Kempen European High Dividend Fund wordt veroorzaakt doordat er wordt belegd in aandelen. De koersbewegingen bij aandelen zijn hoger dan de koersbewegingen bij andere beleggingsproducten zoals obligaties en deposito's.
© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)Het Nationale Nederlanden Hoog Dividend Obligatie Fonds is een Nederlands beleggingsfonds dat belegt in obligaties met e…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total returnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
VanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersVanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersDe VanEck Vectors Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF is een ETF die investeert in beursgenoteerde…
Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenBeleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenGaat u dividendbeleggen in 2019 en 2020? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.kempen.com/nl/funds/kempen-european-high-dividend-fund-nv-class-n
  • https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04AZV
  • https://www.vanlanschotkempen.com/over-ons

Reageer op het artikel "Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 23-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!