Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven

Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven Gaat u dividendbeleggen in 2020? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendrendement nastreven? Want dat is door de coronacrisis goed mogelijk. Het dividendrendement is het dividend van een aandeel uitgedrukt als percentage van de koers van het aandeel. Sommige beleggingsadviseurs zeggen, dat u moet kiezen voor aandelen met een hoog dividend. Want dan bent u zeker dat u regelmatig geld als extra inkomen krijgt bijgeschreven. Maar er zijn ook nadelen. De dividendbelasting is in 2020 niet afgeschaft.

Beleggen in aandelen met hoog dividend voor extra inkomen: dividendbeleggen

Bedrijven die winst maken, keren periodiek een dividend uit aan de aandeelhouders. Het dividendrendement is niets anders dan het in een jaar uit te betalen of betaalde dividend gedeeld door de waarde van het aandeel. Is de beurskoers van een aandeel bijvoorbeeld 15 euro en het dividend 80 eurocent, dan bedraagt het dividendrendement 5,3%. Namelijk 80 cent gedeeld door 15 euro, maal 100. Het bedrijf betaalt de dividendbelasting aan de Belastingdienst. Deze 15% heffing wordt op uw dividend ingehouden, maar u kunt het bij de indiening van uw aangifte inkomstenbelasting weer terugvragen respectievelijk verrekenen en dan is het dividend netto.

Pensioenvoorziening en basispensioen

Wie bovenop zijn basispensioen ook zelf in aandelen belegt, is meestal geïnteresseerd in een constante inkomstenstroom uit aandelen. Daarbij wordt vaak gekeken naar de momenten, waarop een bedrijf dividend uitbetaalt en natuurlijk hoeveel dat is. Door een goede spreiding van bedrijven te kiezen, kunt u er voor zorgen dat er regelmatig dividend op de rekening wordt bijgeschreven. Een dergelijke opdracht kunt u een externe adviseur gegeven, maar u kunt het ook zelf regelen via Binck bank als internetbroker en beleggersbank.

Strategie dividendrendement en dividendbeleggen

Wie wil handelen in aandelen en verzekerd wil zijn van een mooie opbrengst kan als strategie kiezen voor een hoog dividendrendement. U zult dan zien dat meestal dezelfde bedrijven jaar op jaar het hoogste rendement geven.

Beleggen, het dividendrendement is een momentopname

Het zal duidelijk zijn dat de hoogte van het dividendrendement slechts een momentopname is. Het dividend kan veranderen en zeker ook de beurskoers van het aandeel. Dalende beurskoersen zorgen er automatisch voor dat het dividendrendement stijgt, terwijl u verliest op uw kapitaal. Hoe harder beurskoersen dalen, hoe hoger het dividendrendement. Royal Dutch Shell is dikwijls kampioen met het dividendrendement, maar ook de banken die flinke klappen op de beurs hebben opgelopen.

Coronavirus en -crisis maart 2020

Medio maart 2020 zijn sommige beurskoersen zo hard gezakt dat er een enorm dividendrendement mogelijk is. Enkele voorbeelden (13 maart 2020):
  • Aegon:+17%;
  • ABN AMRO:16,9%;
  • Unibail Rodamco:+15%;
  • Randstad:+13,5%;
  • ING:+13,4;
  • Shell:+13,2%.

Dividend gaat van de koers af

De uitbetaalde dividenden gaan van de koers van een aandeel af. Hebt u aandelen, dan krijgt u contant of in stock uitbetaald. Maar het uitbetaalde dividend heeft ook gevolgen voor de resultaten van uw sprinters en turbo's doordat die daardoor door hun stop loss waarde kunnen zakken. U krijgt daarmee geen dividend maar loopt het risico dat uw sprinter of turbo uit de handel wordt gehaald.

Beleggen, er zijn meerdere soorten van dividend

Dividend kan op meerdere manieren worden betaald:
  • Als interim dividend;
  • Als slotdividend;
  • Cash of in aandelen via het zogenaamde stockdividend.

Vergelijk het rendement met de rente bij een spaarbank

Beurskoersen gaan op en neer en doen dat om zeer uiteenlopende redenen. Maar wie zijn kapitaal in aandelen investeert, maakt altijd een vergelijking met wat zijn geld op een andere manier zou kunnen opbrengen. Weegt het extra risico in aandelen bijvoorbeeld op tegen de huidige rentes bij spaarbanken. Bijvoorbeeld op een rekening zonder voorwaarden, waar u ook snel weer uit kunt. Op een deposito, waarop u uw geld wat langer vast zet.

Wel of geen hoog dividendrendement nastreven?

Duidelijk is dat alleen een hoog dividendrendement niet een goed teken hoeft te zijn, maar vaak wel prettig is. Als er een malaise is op de beurs, kan het verstandig zijn om te kiezen voor aandelen met een hoog dividendrendement. Dan hebt u die in ieder geval in de knip. Later zal de beurs wel weer omhoog gaan.

Hoog dividendrendement niet goed bij een stijgende beurs

Een hoog dividendrendement kan ook een indicator van een verhoogd risico zijn. Dan zijn er redenen waarom de beleggers de koers niet verder willen opdrijven en daarmee impliciet het rendement van de belegging verlagen. Ik hoef dus ook niet per se een hoog dividendrendement. Mij gaat het vooral om de potentie in koers en de traceerbare prestaties van een bedrijf. Als die goed zijn en het dividendrendement is ook hoog, dan slaat u pas echt twee vliegen in één klap. Maar dan moet u wel een goede parelvisser zijn.

Hoogste spaarrente als alternatief voor dividendbeleggen

Wie het risico op de beurs niet wil lopen, kiest voor de hoogste spaarrente in Nederland. U houdt dan een goede nachtrust en krijgt een mooie spaarrente, welke banken geven de hoogste spaarrente in Nederland?

Slot dividend als extra inkomen in 2020

Het spreiden van uw beleggingen is belangrijk. Door te beleggen in de index spreidt u automatisch uw beleggingen, maar stop niet alles in aandelen. Kies ook voor een goede spaarrekening, indexbeleggen, goud en andere grondstoffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Financiële vrijheid met dividendbeleggenZou het niet fantastisch zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken, omdat je passieve inkomen (het div…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total returnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield (IE00B8GKDB10)Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield (IE00B8GKDB10)De Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield-ETF is geschikt voor beleggers die op zoek zijn naar dividendrendement. D…
SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71)SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71)De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF is een ideaal beleggingsproduct voor beleggers die een hoog dividend wensen…

Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?
Grotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu TurquoiseGrotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu TurquoiseDe concurrentie voor het Damrak begint steeds serieuzere vormen aan te nemen en dat drukt de transactiekosten van belegg…

Reageer op het artikel "Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Hoog dividend
Schrijf mee!