InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven

Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven

Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven Gaat u dividendbeleggen in 2018 en 2019? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendrendement nastreven? Het dividendrendement is het dividend van een aandeel uitgedrukt als percentage van de koers van het aandeel. Sommige beleggingsadviseurs zeggen, dat u moet kiezen voor aandelen met een hoog dividend. Want dan bent u zeker dat u regelmatig geld als extra inkomen krijgt bijgeschreven. Maar er zijn ook nadelen. De dividendbelasting wordt in 2019 niet afgeschaft.

Beleggen in aandelen met hoog dividend voor extra inkomen: dividendbeleggen

Bedrijven die winst maken, keren periodiek een dividend uit aan de aandeelhouders. Het dividendrendement is niets anders dan het in een jaar uit te betalen of betaalde dividend gedeeld door de waarde van het aandeel. Is de beurskoers van een aandeel bijvoorbeeld 15 euro en het dividend 80 eurocent, dan bedraagt het dividendrendement 5,3%. Namelijk 80 cent gedeeld door 15 euro, maal 100. Het bedrijf betaalt de dividendbelasting aan de Belastingdienst. Deze 15% heffing wordt op uw dividend ingehouden, maar u kunt het bij de indiening van uw aangifte inkomstenbelasting weer terugvragen respectievelijk verrekenen en dan is het dividend netto.

Pensioenvoorziening en basispensioen

Wie bovenop zijn basispensioen ook zelf in aandelen belegt, is meestal geïnteresseerd in een constante inkomstenstroom uit aandelen. Daarbij wordt vaak gekeken naar de momenten, waarop een bedrijf dividend uitbetaalt en natuurlijk hoeveel dat is. Door een goede spreiding van bedrijven te kiezen, kunt u er voor zorgen dat er regelmatig dividend op de rekening wordt bijgeschreven. Een dergelijke opdracht kunt u een externe adviseur gegeven, maar u kunt het ook zelf regelen via Binck bank als internetbroker en beleggersbank.

Strategie dividendrendement en dividendbeleggen

Wie wil handelen in aandelen en verzekerd wil zijn van een mooie opbrengst kan als strategie kiezen voor een hoog dividendrendement. U zult dan zien dat meestal dezelfde bedrijven jaar op jaar het hoogste rendement geven.

Beleggen, het dividendrendement is een momentopname

Het zal duidelijk zijn dat de hoogte van het dividendrendement slechts een momentopname is. Het dividend kan veranderen en zeker ook de beurskoers van het aandeel. Dalende beurskoersen zorgen er automatisch voor dat het dividendrendement stijgt, terwijl u verliest op uw kapitaal. Hoe harder beurskoersen dalen, hoe hoger het dividendrendement. Vroeger was Royal Dutch Shell kampioen met het dividendrendement. Nu zijn dat vooral de banken die flinke klappen op de beurs hebben opgelopen, maar o wee als u dat aandeel al enige tijd in handen heeft: de beurskoers is immers zeer fors gedaald.

Dividend gaat van de koers af

De uitbetaalde dividenden gaan van de koers van een aandeel af. Hebt u aandelen, dan krijgt u contant of in stock uitbetaald. Maar het uitbetaalde dividend heeft ook gevolgen voor de resultaten van uw sprinters en turbo's doordat die daardoor door hun stop loss waarde kunnen zakken. U krijgt daarmee geen dividend maar loopt het risico dat uw sprinter of turbo uit de handel wordt gehaald.

Beleggen, er zijn meerdere soorten van dividend

Dividend kan op meerdere manieren worden betaald:
  • Als interim dividend;
  • Als slotdividend;
  • Cash of in aandelen via het zogenaamde stockdividend.

Vergelijk het rendement met de rente bij een spaarbank

Beurskoersen gaan op en neer en doen dat om zeer uiteenlopende redenen. Maar wie zijn kapitaal in aandelen investeert, maakt altijd een vergelijking met wat zijn geld op een andere manier zou kunnen opbrengen. Weegt het extra risico in aandelen bijvoorbeeld op tegen de huidige rentes bij spaarbanken. Bijvoorbeeld op een rekening zonder voorwaarden, waar u ook snel weer uit kunt. Op een deposito, waarop u uw geld wat langer vast zet.

Wel of geen hoog dividendrendement nastreven?

Duidelijk is dat alleen een hoog dividendrendement niet een goed teken hoeft te zijn, maar vaak wel prettig is. Als er een malaise is op de beurs, kan het verstandig zijn om te kiezen voor aandelen met een hoog dividendrendement. Dan hebt u die in ieder geval in de knip. Later zal de beurs wel weer omhoog gaan.

Hoog dividendrendement niet goed bij een stijgende beurs

Een hoog dividendrendement kan ook een indicator van een verhoogd risico zijn. Dan zijn er redenen waarom de beleggers de koers niet verder willen opdrijven en daarmee impliciet het rendement van de belegging verlagen. Ik hoef dus ook niet per se een hoog dividendrendement. Mij gaat het vooral om de potentie in koers en de traceerbare prestaties van een bedrijf. Als die goed zijn en het dividendrendement is ook hoog, dan slaat u pas echt twee vliegen in één klap. Maar dan moet u wel een goede parelvisser zijn.

Hoogste spaarrente als alternatief voor dividendbeleggen

Wie het risico op de beurs niet wil lopen, kiest voor de hoogste spaarrente in Nederland. U houdt dan een goede nachtrust en krijgt een mooie spaarrente, welke banken geven de hoogste spaarrente in Nederland?

Slot dividend als extra inkomen in 2018 en 2019

Het spreiden van uw beleggingen is belangrijk. Door te beleggen in de index spreidt u automatisch uw beleggingen, maar stop niet alles in aandelen. Kies ook voor een goede spaarrekening, indexbeleggen, goud en andere grondstoffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Financiële vrijheid met dividendbeleggenZou het niet fantastisch zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken, omdat je passieve inkomen (het div…
Dividendbeleggen: belangrijke data voor dividendaandelenDividendbeleggen: belangrijke data voor dividendaandelenIn tijden van crisis en lage rente op de spaarrekening komen dividendaandelen meer en meer in the picture. Beleggers gaa…
Wat is dividend?Met aandelen kunt u profiteren van koersstijgingen, daarnaast is dividend ook een manier om geld uit uw aandeel te ontva…
Het beste dividendaandeel selecterenHet beste dividendaandeel selecterenIn 2014 hebben de ondernemingen die staan genoteerd aan de AEX index gemiddeld 2,4 procent aan dividend uitbetaald. In d…
Beleggen in aandelen op de beursBeleggen in aandelen op de beursSparen bij een bank levert tegenwoordig nauwelijks geld op. Omdat beleggen in aandelen wel erg veel geld kan opbrengen,…

Reageer op het artikel "Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastreven"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Hoog dividend
Schrijf mee!