InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Turbo's

Beleggen in Turbo's

Turbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?

Wat is een Turbo

Een Turbo is een beleggingsproduct waarbij de koers berust op de koers van een onderliggende waarde. Hierbij kun je denken aan aandelen, obligaties, en dergelijke. De waarde van een Turbo stijgt en daalt sneller dan de onderliggende waarde, dit komt door een hefboom. Over deze hefboom wordt later meer verteld.

Soorten Turbo’s

Er zijn twee soorten Turbo’s. De eerste soort is de Turbo Short. Deze Turbo stijgt als de onderliggende waarde daalt. De tweede soort is de Turbo Long. Hierbij stijgt de waarde van de Turbo als de onderliggende waarde ook stijgt.

Hoe werkt een Turbo

Een Turbo heeft geen vaste looptijd en kan verhandeld worden op de beurs. Als je een Turbo Long koopt, koop je eigenlijk een deel van het onderliggende product. De rest wordt gekocht door ABN Amro. Omdat je bij een Turbo Short van een dalende koers profiteert, verkoop ABN Amro het onderliggende product voor jouw.

Omdat ABN Amro een gedeelte van het originele product koopt of verkoopt, betaal je voor een product van 10 euro nu bijvoorbeeld maar € 2,50. Het gedeelte wat ABN Amro voor je betaalt noemen we het financieringsniveau. Hier ligt het financieringsniveau op €7,50.

Stel we kopen een Turbo Long voor € 2,50 met een onderliggend product van € 10,-. Omdat we een Turbo Long hebben willen we graag dat het onderliggende product stijgt. Als je product met 50 % zo stijgen, stijgt jouw Turbo met 200%. Hieronder de berekening.

Product stijgt met 50 procent. De waarde stijgt van €10 naar €15. Turbo was €2,50, maar stijgt evenveel als het originele product. Het product steeg met €5. Turbo stijgt van €2,50 naar €7,50. De Turbo is met 200% gestegen. De Turbo stijgt vier keer zo snel als het originele product, we spreken hier van een hefboom van 4.

Hefboom

De hefboom bepaalt hoeveel keer de Turbo meer stijgt of daalt ten opzichte van het originele product. Dit lijkt heel mooi, omdat de winst die je met een Turbo kan halen erg hoog ligt, maar als de Turbo daalt, daalt hij zeer snel.

Stop loss niveau

Het stop loss niveau is het niveau van de onderliggende waarde waarbij ABN besluit het onderliggende product te verkopen. Dit niveau ligt bij een Tubro Long boven het financieringsniveau, zodat ABN er geen verlies door oploopt. Bij een Tubro Short ligt het er onder. ABN probeert het onderliggende product zo snel mogelijk kwijt te raken. Als dat gebeurt boven het financieringsniveau krijg je nog wat geld van ABN, maar je krijg nooit een schuld.

Voordelen

Enkele voordelen van de Turbo zijn:
  • De Turbo is een redelijk simpel en transparant product
  • Een Turbo heeft geen vaste looptijd
  • Een Turbo kan bij een relatief kleine inleg veel winst maken.

Risico’s

Het grote risico van een Turbo is natuurlijk dat het erg snel aan zijn stop loss niveau zit, waarbij je jouw totale belegging kwijt kunt zijn.
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in turbo best of turbo limitedBeleggen in turbo best of turbo limitedEr zijn drie soorten turbo's waaruit u kunt kiezen, alle drie beleggingsproducten met een hefboomwerking. Het gaat om de…
Beleggen in speeders in 2019Beleggen in speeders in 2019In 2019 beleggen in speeders (alternatief voor de turbo) maakt het mogelijk om veel winst te maken als de beurs volatiel…
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2019? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2019 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Beleggen met hefboom op de beurs in 2019Beleggen met hefboom op de beurs in 2019Veel koersbewegingen op de effectenbeurs in 2019? Dan kunt u op de beurs beleggen met hefboom en zo enorme winsten op uw…

Reageer op het artikel "Beleggen in Turbo's"

Reactie

Gijs, 19-11-2013 14:32 #1
Goedendag,
ik heb een turbo long in cacao future dec 13 1553
wat gebeurt er als in dit geval 15 dec het stoplossniveau niet gehaald is. wordt er dan een nieuwe datum vastgesteld?
dus gewoon niets doen en evt winst nemen?

Infoteur: Dribbel
Laatste update: 21-04-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!