InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total return

Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total return

Rendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het verschil tussen koersrendement, dividendrendement en het totaalrendement op uw beleggingen en wat is het verband tussen deze verschillende rendementen? Beleggingsfondsen en aandelen maken (als het goed is) rendement. Dit rendement is opgebouwd uit koersrendement (koerswinst) en dividendrendement, deze twee rendementen opgeteld geven het totaal rendement, ook wel Total return genoemd. Belangrijk is om te weten dat er een relatie is tussen deze rendementen, een fonds kan 0% dividend uitkeren maar toch een hoge Total return halen doordat de koerswinst erg groot is. Of een fonds kan in koers dalen terwijl het dividendrendement er voor zorgt dat de Total return toch positief is.

Dividend

Dividend of dividendrendement zijn de inkomsten die een fonds uitkeert. Voor een aandeel kan dit een deel van de winst zijn. Bij een beleggingsfonds zijn het de ontvangen dividenden die het fonds heeft ontvangen en weer door het beleggingsfonds worden uitgekeerd aan de belegger in dat betreffende fonds. Dividendrendement is de inkomsten component van de Total return.

Koerswinst

De koers van een fonds of aandeel veranderd continue. Het verschil in aankoopkoers en verkoopkoers geeft u de koerswinst, of in het geval dat de aankoopkoers hoger was dan de verkoopkoers koersverlies.

Total return

De Total return is de optelling van de inkomstencomponent en de koerswinst van een fonds of aandeel. Het is voor beleggers in aandelen en beleggingsfondsen belangrijk om te kijken naar de Total return omdat dit een goed beeld geeft van de totale winst die u hebt behaald door te beleggen in een fonds of aandeel.

Voorbeeld Total return berekening

Stel er worden op 1 januari 10 aandelen in beleggingsfonds XYZ gekocht tegen een koers van 10 euro. Halverwege het jaar wordt er dividend uitgekeerd, u kiest er hier voor om dit dividend te herbeleggen in dit fonds. Hierdoor heeft u aan het eind van het jaar 11 aandelen die 10,50 euro waard zijn. Om de Total return uit te rekenen gebruikt u de volgende formule.

De oude waarde (beginwaarde) rekent u uit door het aantal aandelen te vermenigvuldigen met de aankoopkoers (of beginkoers). De nieuwe waarde (huidige waarde) rekent u uit door de huidige waarde te vermenigvuldigen met het aantal aandelen. Hier komt dan het volgende uit:

Zoals u ziet is het totaalrendement dat u dat betreffende jaar hebt behaald 15,5%, de bovenstaande formule kunt u ook gebruiken om de Total return uit te rekenen van uw eigen beleggingen om zo een beter inzicht te krijgen in wat u nu daadwerkelijk aan rendement hebt behaald.
© 2011 - 2019 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total return"

Infoteur: Obama
Gepubliceerd: 26-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!