InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Grotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu Turquoise

Grotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu Turquoise

Grotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu Turquoise De concurrentie voor het Damrak begint steeds serieuzere vormen aan te nemen en dat drukt de transactiekosten van beleggen. Internationaal is de concurrentie al groot en er is al weer een nieuw handelsplatform bijgekomen. Het heet Turquoise. Chi-X is als Europese alternatieve aandelenbeurs opgezet door het Amerikaanse beursbedrijf Instinet, volledige dochter is de Japanse bank Nomura. De extra concurrentie moet beleggen voor de particulier een stuk goedkoper maken. Eind 2011 werd Chi-X Europe overgenomen door de concurrerende beurs BATS Global Markets.

Transactiekosten beurs gaan door concurrentie verder omlaag

Wie regelmatig handelt op de beurs weet dat de transactiekosten behoorlijk kunnen oplopen. De concurrentie tussen brokers en beurzen wereldwijd moeten het beleggen goedkoper maken. Al geruime tijd zien we dat de transactie kosten om te handelen op de beurs dan ook afnemen. Internet brokers als Binck bank, Lynx, DeGiro, Alex zijn onderling, maar vooral met de grote banken in gevecht om zoveel mogelijk beleggers binnen te halen. De transactiekosten zijn de laatste jaren dan ook flink verlaagd. En het ziet er naar uit dat we de laatste verlagingen nog niet gezien hebben.

Handelsplatform CHI-X

Niet in de laatste plaats door prijsvechters als CHI-X en nu ook Turquoise. CHI-X ging in april 2007 van start en neemt nu al grofweg 10% van de handel op het Damrak voor zijn rekening. Bovendien manifesteert CHI-X zich fors in de handel in Franse, Engelse en Duitse aandelen. Deze grotere concurrentie is mede mogelijk door het in werking treden van MIFID. Met MIFID is een grotere concurrentie op de Europese namelijk wettelijk verankerd. Kenmerkend voor CHI-X zijn de grote handelsvolumes en de kleinere spread.

Turquoise

Binnenkort zal naar verwachting ook Turquoise een deel van de handel op het Damrak van Euronext overnemen. Deze Engelse banken beurs heeft afspraken met een negental grote zaken banken als Goldman Sachs, Citygroup en Merrill Lynch, om vanaf september 2008 te gaan handelen in 300 prominente Europese aandelen. Waaronder de aandelen uit de AEX. Ook de interesse van een aantal Nederlandse grote banken wordt inmiddels gepeild, om het machtsblok verder te vergroten.

Transactiekosten Turquoise

Het is de bedoeling dat beleggers via Turquoise nog maar een fractie van de huidige transactiekosten op Euronext gaan betalen. Bovendien krijgen partijen die liquiditeit en handel naar Turquoise brengen, daarvoor een vergoeding. De zakenbanken die bij de aftrap van Turquoise betrokken zijn, hebben zich bovendien contractueel verplicht om voor een belangrijk deel via Turquoise te handelen. Turquoise is een initiatief van negen grootbanken. Dit platform faciliteert de elektronische handel in beursgenoteerde aandelen buiten de gereguleerde beurzen op veertien Europese markten.

Slot

Euronext heeft aangegeven zich niet zo druk te maken over de grotere concurrentie. De zaken op Euronext gaan goed en de grotere concurrentie biedt ook kansen. Wellicht dat die zal leiden tot een verder samen gaan van de traditionele beurzen. Bovendien zullen de transactiekosten omlaag kunnen. Dit laatste zal weer kunnen leiden tot grotere handelsvolumes en daarmee een grotere winst voor Euronext. De toekomst zal moeten uitwijzen welk scenario ook werkelijkheid gaat worden. Eind 2011 werd Chi-X Europe overgenomen en de verwachting is dat meer beurzen de komende jaren zullen samengaan om op die manier de kosten van overhead en (nog belangrijker voor u) de transactiekosten zo laag mogelijk te houden. Online handelen op de beurs is inmiddels erg eenvoudig geworden en die handel is gebaat bij zo laag mogelijke kosten voor de gebruiker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grotere concurrentie Euronext: eerst CHI-X en nu Turquoise"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!