InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggen

Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggen

Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggen Beleggen in vastgoed voor een hoog en een waardevast rendement, dat kan ook in 2019. De vastgoedmarkt en de zeker de woningmarkt trekken in 2019 waarschijnlijk nog verder aan. Enkele tips voor succesvol beleggen in onroerend goed en vastgoed zijn natuurlijk wel te geven. Belangrijk is waarin u wilt beleggen. Gaat u de belegging in vastgoed volledig uitbesteden of gaat u het zelf doen? Het rendement bestaat uit twee delen: het direct rendement via het exploitatie-resultaat en het indirect rendement via de verkoop.

Beleggen in vastgoed - tips direct beleggen

U kunt direct beleggen in vastgoed beleggen, maar ook indirect beleggen. Met direct beleggen wordt bedoeld, dat u al of niet met anderen gaat beleggen in bakstenen, en zelf zorg draagt voor verhuur en een stabiel rendement. Dit vergt vaak een behoorlijk bedrag aan eigen vermogen. Dit kan zeer rendabel zijn. Een goede verhuur op goede locaties betekent een stabiele en inflatie bestendige inkomstenstroom. Niet voor niets bevinden zich in de Quote 500 vele vastgoedhandelaren, maar pas op voor leegstand

Beleggen in vastgoed - tips indirect beleggen 2019

Anderzijds kan het direct beleggen in onroerend goed tot veel zorgen en administratieve handelingen leiden. Denk aan leegstand, en een groot verloop onder de huurders. Wie dat allemaal te lastig vindt kiest voor indirecte vormen van beleggen in vastgoed. U kunt kiezen uit open-end of closed end vastgoed.Een nadeel van indirect beleggen kunnen de kosten zijn, en het feit dat u zelf niet meer volledig aan de knoppen zit. Een voordeel is dat u ook met lagere bedragen kunt instappen.

Open-end vastgoed

Bij deze vorm van indirect beleggen is het vastgoedfonds verantwoordelijk voor het beheer van de vastgoedportefeuille. U koopt aandelen in het fonds met als doel te profiteren van het dividend en de koersontwikkeling van het aandeel. Deze vorm van beleggen heet open ended, omdat de prijs van het vastgoed aandeel schommelt. Dit in tegenstelling tot een belegging in closed ended vastgoed. Er zijn ook derivaten zoals tubo's en sprinters ontwikkeld, waarmee u in stenen kunt beleggen en via de leverage op geleend geld veel geld kunt verdienen.

Closed ended vastgoed

Bij beleggingen in closed ended vastgoed is de prijs van uw deelname in een fonds of participatie van te voren bekend. Goede voorbeelden zijn te vinden bij het vastgoed beleggen in een vastgoedfonds of vastgoed-cv. Bij de cv is volledig bekend waarin geïnvesteerd wordt en hoe een en ander wordt gefinancierd. Zo kunt u zelf uw risico’s inschatten.

Niet beursgenoteerd vastgoed 2019

Een vastgoedfonds hoeft niet beursgenoteerd te zijn. Bij deze de semi open fondsen zijn de aandelen en participaties niet vrij verhandelbaar op de beurs. Vaak gaat het om wat kleinere fondsen, waarbij u als belegger beter weet welke investeringen het betreft en welk risico er aan vast zit. Daar staat tegenover dat het rendement zeer aantrekkelijk kan zijn.

Vastgoedobligaties kopen

Kenmerk van vastgoedobligaties is dat vastgoed dient als onderpand van de lening en u daarvoor een rente ontvangt. Meestal krijgt u geen winst uitkering en geen geen verdere zeggenschap. Succesvol zijn vooral de beleggingen, waarbij het complex of pand voor vele jaren is verhuurd. Winkels op mooie locaties die zorgen voor een gegarandeerde inkomstenstroom. Maar denk ook aan de voordelen van de vergrijzing. Steeds meer seniorenflats en complexen voor ouderen zullen door de vergrijzing nodig zijn. Indien ze ook zijn voorzien van voldoende luxe en comfort, en zich wederom bevinden op prima locaties, zullen ook deze investeringen een goede belegging zijn. Commercieel vastgoed is er genoeg. Denk aan:
  • Woningen of appartementen;
  • Recreatiewoningen;
  • Winkels;
  • Kantoren en bedrijfsruimten.

Een huis of pand verhuren

De verhuur van een pand kan een goed rendement opleveren. Hebt u een woning dan kan een mooie huuropbrengst ook in de particuliere sector liggen. Of het rendabel voor u is hangt af van de huuropbrengst minus de kosten van financiering en overige kosten, zoals de belastingen. De woning wordt door de belastingdienst gezien als tweede woning en valt daarmee in box3. Over de waarde van de woning minus hypotheek betaalt u 1,2% belasting in box 3. Daar staat wel tegenover dat de huurinkomsten volledig onbelast zijn.

Verhuur een kamer aan studenten

Vele studenten zoeken een goede kamer met een gezamenlijke keuken, douche en woonkamer. Zo kunt u in een woning meerdere studenten laten wonen. Let wel op de onderhoudsverplichtingen en eventuele vergunningen voor brandveiligheid.

Hoeveel rendement op vastgoed?

Het rendement op vastgoed bestaat uit een direct en een indirect rendement. Het direct rendement is het exploitatieresultaat, ofwel het verschil tussen de huurinkomsten en de totale exploitatiekosten. De hoogte van de huurinkomsten en de bezettingsgraad zijn bepalend voor de inkomsten. Het zal duidelijk zijn dat goede huurders met meerjarige huurcontracten en weinig leegstand zullen zorgen voor stabiele huurinkomsten. Onder het indirecte rendement verstaan we de winst bij bij verkoop van het pand.

Slot

Er vele manieren om in onroerend goed te stappen. In ons land zal de toekomst voor vastgoed mede worden bepaald door de ontwikkeling van de hypotheekrente en het extra aanbod van onroerend goed. Wie via de beurs in vastgoed investeert, weet dat de beurzen turbulent kunnen zijn, en via de beurs beleggen is ook met vele risico’s is omgegeven. Bij een vastgoed cv tot slot doet u er goed aan om meerdere risico scenario’s door te laten rekenen voordat u instapt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2019, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVVastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVHet is niet eenvoudig om de ontstaansgeschiedenis van de vastgoed-CV te achterhalen. Er wordt wel aangenomen dat de wink…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Vastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVoor beleggers is het vaak niet eenvoudig om een juiste vergelijking te maken tussen de verschillende vastgoedfondsen en…

Reageer op het artikel "Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!